Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
avtorkning feta polermedel
-
MAX
avtorkning feta polermedel
Fick ett tips av mortil angående avtorkning feta polermedel att man kan använda sej av siliconfeiner
vilket är ett tvättmedel som billackerarna använder när dom ska lacka bilar för att få bort rester av silicon som hamnat på bilar som ska lackeras. Silicon finns ju som bekant i olika bilvårdsprodukter som polermedel ,vaxer,och vinyl, gummi glans medel.Bilarna ska tvättas innan man börjar slipa dom annars jobbar man in den siliconen som kan finnas i underlaget går alltså inte att slipa bort har själv gjort det misstaget med påföljd att färgen helt enkelt inte fäster på underlaget blir fullt av små kratrar kan man säga.När man är klar med underarbetet och det är dags för färg är det dags för siliconfeinern igen dels för att försäkra sej om att man får bort eventuel silicon samt att den är skonsam för underlaget löser inte upp gammal färg eller spackel men rent blir det. Thinner i all ära men är man lite oförsiktig kan man skada underlaget inte så bra.
Men tillbaka till polerings biten har inte själv testat att ta bort poler-rester med siliconfeinen än men min fråga är att man i stället för siliconfeinen kanske kan använda final inspektion 340 i stället som ett alternativ
till siliconfeinern då har man ju lite att välja på så att säga.Max
vilket är ett tvättmedel som billackerarna använder när dom ska lacka bilar för att få bort rester av silicon som hamnat på bilar som ska lackeras. Silicon finns ju som bekant i olika bilvårdsprodukter som polermedel ,vaxer,och vinyl, gummi glans medel.Bilarna ska tvättas innan man börjar slipa dom annars jobbar man in den siliconen som kan finnas i underlaget går alltså inte att slipa bort har själv gjort det misstaget med påföljd att färgen helt enkelt inte fäster på underlaget blir fullt av små kratrar kan man säga.När man är klar med underarbetet och det är dags för färg är det dags för siliconfeinern igen dels för att försäkra sej om att man får bort eventuel silicon samt att den är skonsam för underlaget löser inte upp gammal färg eller spackel men rent blir det. Thinner i all ära men är man lite oförsiktig kan man skada underlaget inte så bra.
Men tillbaka till polerings biten har inte själv testat att ta bort poler-rester med siliconfeinen än men min fråga är att man i stället för siliconfeinen kanske kan använda final inspektion 340 i stället som ett alternativ
till siliconfeinern då har man ju lite att välja på så att säga.Max
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Re: avtorkning feta polermedel
Det stämmer Max!
340 använder jag innan lackskydd.
Har även använt Hd-grön innan lackskydd men då måste man torka bilen torr igen.
340 använder jag innan lackskydd.
Har även använt Hd-grön innan lackskydd men då måste man torka bilen torr igen.
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Japp du kan använda 340 också
den kör jag med mycket..
men 340 in tar inte riktigt bort fullt så mycke ibland . samma gäller HD grön
men 340 in tar inte riktigt bort fullt så mycke ibland . samma gäller HD grön
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
-
MAX
Tackar för svaren Jinnns o mortil då har man ju lite att välja på nästa gång det är dags för ett fett polermedel.
En annan fråga angående hd-grön kan man använda den utan att skölja med vatten bara torka av så att säga.
Om man exempelvis blandar den till rätt styrka och duschar på lite med ex spray flaska och sedan torkar med mf-duk.Kanske ett alternativ om man inte har tillgång till rinnande vatten i garaget.
Dessutom så blir det ju ganska billigt skulle jag tro. Max.
En annan fråga angående hd-grön kan man använda den utan att skölja med vatten bara torka av så att säga.
Om man exempelvis blandar den till rätt styrka och duschar på lite med ex spray flaska och sedan torkar med mf-duk.Kanske ett alternativ om man inte har tillgång till rinnande vatten i garaget.
Dessutom så blir det ju ganska billigt skulle jag tro. Max.
- Tantrum
- Administratör

Du kan ju spreja på en lösning med HD-Grön och torka bort, för att sedan eftertorka med bara vatten och mikrofiberduk. Allt för att slippa några rester. Det fina med IPA är ju att det är flyktigt och inte lämnar något kvar på lacken.
Jag är nyfiken på Car Brites Eradicator. Fungerar avfettande efter polering och tar även bort silikoner mm. Den kostar 240:- för en gallon, vilket är billigare än en halvliter IPA.
Jag funderar dock på att testa spolarvätska nästa gång jag polerar. Sprit som sprit tänker jag...
Jag är nyfiken på Car Brites Eradicator. Fungerar avfettande efter polering och tar även bort silikoner mm. Den kostar 240:- för en gallon, vilket är billigare än en halvliter IPA.
Jag funderar dock på att testa spolarvätska nästa gång jag polerar. Sprit som sprit tänker jag...
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Funk
- Moderator

Jag kör med vanlig T-Röd utblandat med ungefär 30% avjoniserat vatten, tycker det fungerar utmärkt.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Jag vet inte om jag skulle köra med t-röd. Fick lära mig då jag jobbade med att Limma akvarier att man ska helst använda kemiskt ren aceton för t-röd kan lämna en tunn fet hinna. Och detta märks när man eldar t-röd på glas, det blir som en fet hinna som är hal och totalt livsfarlig när man lyfter större glasskivor som har eldad t-röd på kanterna, man glider väldigt lätt.
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
-
MAX
Ok det var fint med lite tips om man gör en liten sammanfattning om jag fårståt allt rätt.
Om man inte kan tvätta bilen med hd-grön och HT så går det bra med följande.
1" mycket poler-rester efter feta produkter bör man använda siliconfeiner.
2" lite poler-rester eller före ett så kallat lackskydd bör man använda 340
3" går att använda hd-grön på spray flaska men ska sköljas efter med vatten och torkas torrt.
4"kan även använda t-röd blandat med destilerat vatten även om det blir en lite fet hinna så tror jag att det fungerar utmärkt om man exempelvis läger ett vaxskydd som man jobbar in i lacken först och sedan torkar av,kanske sämre för ett lackskydd(försegling) som jag tror behöver lite bättre fäste så att säga (har inte provat lackskydd själv än)bara vax
5" spolar vätska låter ju ganska rimligt skadar ju inte lacken och lämnar ingen fet hinna efter sej vad jag vet borde fungera bra .
Hoppas jag förstått allt rätt. Max
Om man inte kan tvätta bilen med hd-grön och HT så går det bra med följande.
1" mycket poler-rester efter feta produkter bör man använda siliconfeiner.
2" lite poler-rester eller före ett så kallat lackskydd bör man använda 340
3" går att använda hd-grön på spray flaska men ska sköljas efter med vatten och torkas torrt.
4"kan även använda t-röd blandat med destilerat vatten även om det blir en lite fet hinna så tror jag att det fungerar utmärkt om man exempelvis läger ett vaxskydd som man jobbar in i lacken först och sedan torkar av,kanske sämre för ett lackskydd(försegling) som jag tror behöver lite bättre fäste så att säga (har inte provat lackskydd själv än)bara vax
5" spolar vätska låter ju ganska rimligt skadar ju inte lacken och lämnar ingen fet hinna efter sej vad jag vet borde fungera bra .
Hoppas jag förstått allt rätt. Max
- Funk
- Moderator

Jag kanske skulle säga rödsprit i stället för T-Röd.. enligt min erfarenhet funkar det hursomhelst bättre än spolarvätska vilket i vissa fall kan innehålla alldeles för mycket tensider.
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
marcus
- Entusiast

Betalar Ni mer än 240 kr för 0,5l IPA?
Så här gör jag normalt efter polering.
1. Torkar bort det mest av polermedlet med Final Inspection el IPA blandat med avjonisera vatten.
Antingen sprayar jag rikligt på lacken eller så duschar jag på en mfduk. Torkar först bort det värsta
och sedan tar jag en annan duk och torkar riktigt rent(även den är fuktad med 340/IPA)
2. Skummar bilen med en blandning av HD-grön och Cherry foam. Detta för att lösa upp rester som samlats runt lister, karmar, märken, kantar och valser som finns på en bil. Låter detta verka i ca 5 min sedan spolar jag av bilen ordentligt med högtryck, koncentrerar mig i första hand på högriskområden enl ovan.
3. Sköljer sedan av bilen med en vanlig slang och använder vattnet för att få bort så mkt vatten som möjligt. Därefter torkar jag den med antingen waffle weave eller ett gäng SP80(om lacken är riktig känslig).
4. Kan även snabbsprita av lacken en gång till med en fuktad mf-duk.
5. Låt bilen torka
6. Applicera lackskydd
Det ser ut att ta lång tid men jag har slöast att för mkt tid på att sitta med penslar och småborstar för att få bort polerrester som kan sätta sig på alla möjliga och omöjliga ställen. Då kan en snabbtvätt gå mycket snabbare. Detta förutsätter givetvisa att man har tvättmöjlighet. Lackskydd får enligt mig en bättre hållbarhet om man rengör den ordentligt. Allt handlar om förberedelse.
Så här gör jag normalt efter polering.
1. Torkar bort det mest av polermedlet med Final Inspection el IPA blandat med avjonisera vatten.
Antingen sprayar jag rikligt på lacken eller så duschar jag på en mfduk. Torkar först bort det värsta
och sedan tar jag en annan duk och torkar riktigt rent(även den är fuktad med 340/IPA)
2. Skummar bilen med en blandning av HD-grön och Cherry foam. Detta för att lösa upp rester som samlats runt lister, karmar, märken, kantar och valser som finns på en bil. Låter detta verka i ca 5 min sedan spolar jag av bilen ordentligt med högtryck, koncentrerar mig i första hand på högriskområden enl ovan.
3. Sköljer sedan av bilen med en vanlig slang och använder vattnet för att få bort så mkt vatten som möjligt. Därefter torkar jag den med antingen waffle weave eller ett gäng SP80(om lacken är riktig känslig).
4. Kan även snabbsprita av lacken en gång till med en fuktad mf-duk.
5. Låt bilen torka
6. Applicera lackskydd
Det ser ut att ta lång tid men jag har slöast att för mkt tid på att sitta med penslar och småborstar för att få bort polerrester som kan sätta sig på alla möjliga och omöjliga ställen. Då kan en snabbtvätt gå mycket snabbare. Detta förutsätter givetvisa att man har tvättmöjlighet. Lackskydd får enligt mig en bättre hållbarhet om man rengör den ordentligt. Allt handlar om förberedelse.
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
MAX
Det var ju en bra beskrivning hur du rengör dina bilar innan lack skydd markus .
Naturligtvis ska man ju användanda dom produkter som är avsedda för sitt ända mål.
Men som du själv skrev om man har tillgång till rinnande vatten och högtryckstvätt.
Tycker det är bra med lite olika tips hur man går tillväga med olika arbetsmoment inom polering av bilar
Själv är nog lite ivrig när jag sätter igång med mina objekt skulle nog göra lite annorlunda om jag exempelvis skulle gå på lite finare bilar,men det får nog vänta ett tag är ju fortfarande nybörjare trots allt.
Vill ju inte riskera att sabba någons bil pga okunnighet.
Man får ju göra så gott man kan med dom resurserna man har så att säga. Max.
Naturligtvis ska man ju användanda dom produkter som är avsedda för sitt ända mål.
Men som du själv skrev om man har tillgång till rinnande vatten och högtryckstvätt.
Tycker det är bra med lite olika tips hur man går tillväga med olika arbetsmoment inom polering av bilar
Själv är nog lite ivrig när jag sätter igång med mina objekt skulle nog göra lite annorlunda om jag exempelvis skulle gå på lite finare bilar,men det får nog vänta ett tag är ju fortfarande nybörjare trots allt.
Vill ju inte riskera att sabba någons bil pga okunnighet.
Man får ju göra så gott man kan med dom resurserna man har så att säga. Max.
-
marcus
- Entusiast

Naturligtvist har inte alla samma förutsättningar, många har inte möjlighet till tvätt så här under vintern.
Då kan jag isf rekommendera att använda Final inspection 340 eller en liknande produkt. Väntar på
prover på en nyare variant med lite andra tensider, den skall dessutom vara i stort sett luktlös.
Använda dylika produkter är en ganska ny företeelse i Sverige, men om man tänker efter så är det ganska självklart att om man vill ha ett bra skydd så bör man applicera det på en så ren yta som möjligt. Dagens fetare polermedel, t.ex. 3M, Menzerna mfl innehåller mineraloljor(smörjmedel) som kan försämra skyddets hållbarhet. Lahega 11 innehåller b.la silikon.
Då kan jag isf rekommendera att använda Final inspection 340 eller en liknande produkt. Väntar på
prover på en nyare variant med lite andra tensider, den skall dessutom vara i stort sett luktlös.
Använda dylika produkter är en ganska ny företeelse i Sverige, men om man tänker efter så är det ganska självklart att om man vill ha ett bra skydd så bör man applicera det på en så ren yta som möjligt. Dagens fetare polermedel, t.ex. 3M, Menzerna mfl innehåller mineraloljor(smörjmedel) som kan försämra skyddets hållbarhet. Lahega 11 innehåller b.la silikon.
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Har testat Trutest Final Inspection 340 men tycker Strovels glasrent funkar bättre...Det vi gör ofta är att köra in bilen i tvätthallen lägger på K7000 alkaliskt skum över hela bilen och tvättar av med svamp sedan kör vi av med högtryck..tvättar med shampo utan vax efter en polering...sedan dags för t.ex. Trutest Quick finish 140 med teflon (P.T.F.E) eller PPS Lackförsegling 2 komp
Bra
Trutest Final Inspection 340 500ml 55kr

Bättre
Strovels glasrent 500ml 49kr

Bra
Trutest Final Inspection 340 500ml 55kr
Bättre
Strovels glasrent 500ml 49kr

Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
joakimn
Tantrum skrev:Du kan ju spreja på en lösning med HD-Grön och torka bort, för att sedan eftertorka med bara vatten och mikrofiberduk. Allt för att slippa några rester. Det fina med IPA är ju att det är flyktigt och inte lämnar något kvar på lacken.
ipa är inte så dyrt faktiskt, tror den ligger på 28kr/Liter nu
Senast redigerad av 6 joakimn, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

240 spänn (exkl. moms) för en gallon ger ett halvliterpris på 40 kronor inklusive moms. Det är billigare än 340:n iaf 
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Västervåla
- Medlem
Hej, dum fråga kanske men varför går det inte med spolarvätska?
Vad är det som bli fel med mycke tensider?
Vad är tensider?
Nybörjare som man är så måste man ju fråga
Vad är tensider?
Senast redigerad av 6 Västervåla, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Tensid är ett fantsinamn egentligen, det är ett tvåtermsnamn för en tvål eller rengöringsmedel.Västervåla skrev:Hej, dum fråga kanske men varför går det inte med spolarvätska?
Vad är tensider?![]()
Tensidmolekyler skapas med två föreningar. En molekyl fångas upp av själva smutsen och den andra dras till vatten. I förlängningen bidrar det till att smutsen löses upp i små bitar och flyter med sköljvattnet.
Varje rengöring kräver ett lösningsmedel i någon form för att lösa smutsen.
Det vanligaste lösningsmedel som du kanske inte ens tänker på är vatten. Andra kan vara lacknafta, fotogen, och det fungerar bra på asfaltsfläckar.
Invändigt kan lösningsmedlet vara baserat på d-citron. Det är baserat på citronskal och mycket milt mot bilens inredning.
Kemisterna ändrar de hydrofobiska egenskaperna för att ändra tensidens egenskap. Till exempel:
en tensid som är ett bra tvättmedel kommer inte att vara så bra på att lösa smutsen.
Att den är penetrerande vid väta löser fläcken från ytan så den kan tas bort.
Kemisten ändrar oftast egenskaperna så att den både är penetrerande och lyfter smutsen från ytan.
Kolla viewtopic.php?f=18&t=239
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- Västervåla
- Medlem
Ok, då blev man lite klokare idag också! Tackar för ett bra svar.
Senast redigerad av 6 Västervåla, redigerad totalt 14 gång.
- Tomas88
- Medlem
Men hur var det med spolarvätskan? Är det ok att använda för avtorkning?
Senast redigerad av 6 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.
Tomas
Kör: Volvo C30 T5.
Kör: Volvo C30 T5.
- Funk
- Moderator

I praktiken fungerar spolarvätska alldeles utmärkt, men jag föredrar rödsprit med ca 30% destillerat vatten.
Jag kan inte påstå att jag märker någon direkt skillnad mellan t.ex Final Inspection och spolarvätska heller.
I teorin så är det en aniong med tensider i alla dessa, men i praktiken har det fungerat alldeles utmärkt. Om man torkar med HD-grön får troligen mycket mer tensider, men det fungerar det också...
/Thomas
Jag kan inte påstå att jag märker någon direkt skillnad mellan t.ex Final Inspection och spolarvätska heller.
I teorin så är det en aniong med tensider i alla dessa, men i praktiken har det fungerat alldeles utmärkt. Om man torkar med HD-grön får troligen mycket mer tensider, men det fungerar det också...
/Thomas