Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Missnöjd med Menzerna

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Västervåla
Medlem

Missnöjd med Menzerna

Inlägg av Västervåla » 21 feb 2010 21:04

Hej allihopa! Jag har lite funderingar kring det här med polermedel. Efter att ha polerat några bilar så har jag kommit fram till att jag inte trivs med Menzernas polermedel. Jag har provat Powerfinish, superfinish, finalfinish och powergloss.
Dessa har jag kört med en hel del olika trissor fast inte lammull.
Jag tycker att dom är för feta för min smak. Powerglossen gillade jag bäst av dom då den gick lite torrare.
Men jag upplever dom som lite väl jobbiga att jobba med :? .
Dom här proverna från Lahega med 13 och 18 tycker jag var betydligt mycke bättre att ha och göra med då jag upplevde det som att jag fick resultat snabbare och dom var inte lika känsliga för temperaturen i mitt garage.
Men dom var på gränsen till för feta dom också.
Jag har även buffer2000 som jag kör med och den konsistensen( eller vad man ska kalla det ) tycker jag om fast den kan bli lite väl torr ibland.
Men inget av dessa medel förutom buffern har jag fått någon riktig aha upplevelse av utan det känns som jag inte har hittat rätt än. Favoriten hittills är nog lahega 18 då jag tycker att den plockar tvättrepor bra och ger en otrolig glans.
Det finns ju en uppsjö av olika polermedelstillverkare på marknaden så det måste finnas något som passar mig bättre. Har ni några tips på andra medel så vore jag tacksam
Mvh Andreas
Senast redigerad av 6 Västervåla, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Missnöjd med Menzerna

Inlägg av Stupid-Flanders » 21 feb 2010 21:19

Håller med dig till viss del. Jag gjorde ett test i November där jag jämförde Menzerna Intensive Polish och Final Finish mot Lahega 13 & 18 (var första gången jag körde med roterande) och upplevde också att Lahega var mer lättjobbat. Att medlen är feta ser jag däremot inte som någon nackdel. Har tidigare kört Menzerna med oscillerande dubbelhuvud med bra resultat, har inte testat 13 & 18 med den maskinen så där har jag ingen jämförelse. Men de få gånger jag kört roterande vinner Lahega.
Började med IP med gul medelhård trissa på den vänstra sidan och 13 med gul trissa på högra sidan. Lahega var mycket mer lättjobbat och gav resultat snabbare. Behövdes inte alls brytas ner på samma sätt som IP. När jag körde Menzerna, både IP och FF hade maskinen tendens att vilja hoppa och fara. Kan iof bero på orutin, och handhavandefel, att köra roterande men då borde jag haft samma symtom med Lahega?
När det gäller glans och att plocka repor är de två likvärdiga men hos mig vinner Lahega på poäng eftersom jag upplever dessa två mer lättjobbade. Dessutom dammade IP betydligt mer än 13.
viewtopic.php?f=10&t=1330&hilit=+roterande

Jag har kört Lahega 13 & 18 en gång efter på en hel bil och mycket nöjd med resultatet. Till våren ska jag testa både på min V70 svart metallic och en annan V70 solid svart.
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 21 feb 2010 21:22

Menzernas medel kan vara riktigt jobbiga ibland! Men jag tycker ändå att de är så bra att jag inte haft anledning att byta :) Det är och har varit mycket prat om Menzernas produkter, men helt klart är ju att deras produkter inte passar alla.

För att spara lite pengar kan ju Concepts polermedel vara värda att testa. BBV kör ju dessutom mindre förpackningar som är smidiga. Även Meguiars polermedel skall generellt vara lite torrare än Menzernas motsvarigheter.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 21 feb 2010 22:30

Det har tjurat någon gång med Menzerna för mig med.
Trissan har studsat och huggit fast i lacken. I dom fallen tror jag att jag har haft för lite medel.
Det här med att det räcker med ett par ärtor medel för att köra t.ex. en dörr är nog med en mättat trissa. Jag har helt enkelt inte haft något smörjmedel mellan hela trissan och lacken.

Mina tankar om det hela. Annars är jag nöjd med Menzerna.
Senast redigerad av 6 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 21 feb 2010 22:48

Sonax Pro polermedel upplever jag som torra jämfört med Menzerna,du kanske skulle ta och kolla om du kan få tag på nåt av dom,
Tyvärr så dammar dom en del när dom torkar men kan du leva med det så är dom bra,men om man gillar feta medel inte så bra.

Annars så är väl 3m ett hett tips också men dom har jag inte kört, men av vad jag hört så är en del av sonax och 3m´s medel samma då det tydligen skall vara samma huvud ägare? till båda märkerna, vet dock inte om detta stämmer :)

Magnus
Senast redigerad av 6 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 21 feb 2010 22:51

Ett medel som jag testat på en riktigt tjurig lack volvo solidvit-92
är aoutosols finrubbing finns på jula för ca69kr för både 400ml svart flaska och 500ml vit flaska
har nu båda flaskorna och inte för att jag vet vad som skilljer dom åt,

Men jag tycker det är ett riktigt toppenmedel(har nu testat båda och lika som blåbär kan man säga)Bra glid och avverkning och framför allt myyyycket lätt-torkat ytan känns nyvaxad efter avtorket utan att man ens behöver ta till spriten :jeps

Men som sagt har bara kört den här volvo-lacken hittills med detta medel och då jämnfört med tre menzerna medel - powergloss,powerfinish superfinish och två wurthmedel- govrubbing ,högglanspolish pro samt då lahegas 13 o 18 så blev det aoutosolsfinrubbing som tog hem segern :best mycket lättkört och bra bett samt fin glans.

Men det var ju som sagt på den här lacken :P
max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Västervåla
Medlem

Inlägg av Västervåla » 21 feb 2010 23:35

Det var snabba svar :jeps .
Det blir nog att prova en grön och blå kork från 3m vid nästa beställning!
Någon som har provat Surf-Ace som BBV säljer? Jag tror aldrig att jag har läst om nån som provat.

Concept verkar intressant fast har dom någon ren polish, jag hittar bara waxpolishar.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 22 feb 2010 06:33

Concept och Surf-Ace är samma bolag fast med olika inriktning. Surf-Ace är en linje mer inriktad på karosseri- och lackeringsverksamhet medan Concept gör rekondprylar. Som jag har tolkat det iaf :)

De polermedel jag tänkte på var dem från Surf-Ace, dvs Rapide, OE och Ultimate Glaze.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 22 feb 2010 09:13

Västervåla skrev:Det var snabba svar :jeps .
Någon som har provat Surf-Ace som BBV säljer? Jag tror aldrig att jag har läst om nån som provat.

Concept verkar intressant fast har dom någon ren polish, jag hittar bara waxpolishar.

Mvh Andreas
Köp grön, gul och mörkblå kork. Skippa den blåa.
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Västervåla
Medlem

Inlägg av Västervåla » 22 feb 2010 10:06

deciso skrev:Det har tjurat någon gång med Menzerna för mig med.
Trissan har studsat och huggit fast i lacken. I dom fallen tror jag att jag har haft för lite medel.
Det här med att det räcker med ett par ärtor medel för att köra t.ex. en dörr är nog med en mättat trissa. Jag har helt enkelt inte haft något smörjmedel mellan hela trissan och lacken.

Mina tankar om det hela. Annars är jag nöjd med Menzerna.

Detta var intressant, annars har man ju läst att det ska vara väldigt lite medel på trissan.
Jag har använt väldigt lite typ tre ärtor men faktiskt aldrig provat med lite mera medel, förutom pg då den var torrare så det kändes naturligare att dosera mer! Det blir till att prova igen :) .
marcus skrev:
Västervåla skrev:Det var snabba svar :jeps .

Mvh Andreas
Köp grön, gul och mörkblå kork. Skippa den blåa.

Ok, då blir det dom vid nästa inköp :jeps . Blir nog även surf-ace också i jakten på det perfekta polermedlet :lol: .

Mvh Andreas.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 22 feb 2010 19:36

Ja vad man tycker är bäst i nog lite olika... ;)
Jag gör alltid ett kryss för att mätta rondellen när den är ny...sedan ½ streck vid matning....motsvarar säkert 6-7 klickar...krävs lite olika tekniker när det gäller handhavande...Surf-ace polermedel t.ex. är inte lika tjocka i konistensen som Menzerna/3M.... ;)

Fast vi har tillgång till Meguiars, 3M, Autoglym, Autosmart, Concept, Surf-Ace, Trutest, Ultima. så håller vi för att Menzerna är nr 1... ;)

Lite torrare Menzerna
Menzerna Power Gloss (grovrubbing)
Menzerna Intensiv Polish (medelrubbing)
Menzerna Final Finish (finrubbing)

Lite fetare Menzerna
Menzerna Power Gloss S100 (grovrubbing)
Menzerna Power Finish (medelrubbing)
Menzerna Super Finish (finrubbing)

3M
3M Fast cut rubbing plus (grönkork, grovrubbing) var nog lite bättre än Menzernas Power Gloss standard…men när S100 kom så är den bättre…
3M Trizact Compound (lila kork, medelrubbing)
3M Polervätska (ljusblå kork)
3M Fin rubbing (svart kork)
3M Extrafin Rubbing (gul kork)
3M Ultrafin polish (blå kork)

Surf-Ace
Surf-Ace OE Compound (Allround rubbing)
Surf-Ace Rapid Ultra (medelrubbing)
Surf-Ace Ultimate Glaze (finrubbing)
Senast redigerad av 7 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 22 feb 2010 20:17

Nisse skrev:Ja vad man tycker är bäst i nog lite olika... ;)
Jag gör alltid ett kryss för att mätta rondellen när den är ny...sedan ½ streck vid matning....motsvarar säkert 6-7 klickar...

Lite torrare Menzerna

Lite fetare Menzerna

3M
3M Fast cut rubbing plus (grönkork, grovrubbing) var nog lite bättre än Menzernas Power Gloss standard…men när S100 kom så är den bättre…
3M Trizact Compound (lila kork, medelrubbing)
3M Polervätska (ljusblå kork)
3M Fin rubbing (svart kork)
3M Extrafin Rubbing (gul kork)
3M Ultrafin polish (blå kork)

Surf-Ace
Surf-Ace OE Compound (Allround rubbing)
Surf-Ace Rapid Ultra (medelrubbing)
Surf-Ace Ultimate Glaze (finrubbing)
Nisse, jag skulle inte säga att Menzerna FF är torrare än t.ex. SF.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 22 feb 2010 20:21

marcus skrev: Nisse, jag skulle inte säga att Menzerna FF är torrare än t.ex. SF.
Ja just där skiljer det inte så mycket....men jag anser tvärt om.... ;)

Kan också säga att en del professionella användare fortfarande tycker Menzerna Intensiv Polish är bättre än Menzerna Power Finish....Men det tar en tid att ställa om... ;)
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 22 feb 2010 21:15

Nisse skrev:
marcus skrev: Nisse, jag skulle inte säga att Menzerna FF är torrare än t.ex. SF.
Ja just där skiljer det inte så mycket....men jag anser tvärt om.... ;)

Kan också säga att en del professionella användare fortfarande tycker Menzerna Intensiv Polish är bättre än Menzerna Power Finish....Men det tar en tid att ställa om... ;)
Hur menar du? Det skiljer inte mkt men du tycker tvärtom?

Att en del föredrar Intensive Polish före Power finish är inget som har gått mig obemärkt förbi, men dem
skiljer sig åt en hel del och då är IP en aning torrare och jag upplever som att den klipper en aning mer, medan PF är fetare och ger bättre glans.

Själv så kör jag nästan uteslutande med PF, då man kommer långt med endast ett medel.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 23 feb 2010 15:08

marcus skrev:[
Själv så kör jag nästan uteslutande med PF, då man kommer långt med endast ett medel.
Skillnaden mellan finrubbingen är marginell...men Menzerna Final Finish anser jag vara något torrare än Menzerna Super Finish...

Ja Menzerna Power Finish är det vi också använder mycket oftast....mycket uppskattad.... ;)

Menzerna Intensiv Polish är MYCKET torrare än Menzerna Power Finish... ;)

Lite torrare Menzerna

Lite fetare Menzerna
MVH Nisse

Bild

-z-
Medlem
Kontakt:

Inlägg av -z- » 14 mar 2010 17:49

Nisse!

Jag tycker att Super Finish är lite trögt att torka av ytan samt långsam att arbeta med.
Vad gör jag för fel!
Någon påstår att SF är lika lätt att torka av som Mirror Image(Inte änns i närheten enligt mig)
Är detta Försäljnings knep eller är det så enligt dig?

Men jag kan inte vara utan Super Finish då den ger ett strålande resultat vill bara få lite mera klarhet då jag har testat och ändrat en hel del. ;)
Senast redigerad av 6 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 mar 2010 18:08

-z- skrev:Nisse!

Jag tycker att Super Finish är lite trögt att torka av ytan samt långsam att arbeta med.
Vad gör jag för fel!
Någon påstår att SF är lika lätt att torka av som Mirror Image(Inte änns i närheten enligt mig)
Är detta Försäljnings knep eller är det så enligt dig?

Men jag kan inte vara utan Super Finish då den ger ett strålande resultat vill bara få lite mera klarhet då jag har testat och ändrat en hel del. ;)
Du kanske inte kör ut medlet riktigt.... ;)
Detta med hur hårdtorkat medlet är beror ibland på lacken....Autosmarts Mirror Image är mer lätt torkad....men det är ju ett kombinationsmedel med polish och lackskydd...Menzerna Super Finish är ett fin rubbing...kör ett medel med 20% isopropanol när du torkar bort polermedel....detta underlättar enormt... ;)
MVH Nisse

Bild

-z-
Medlem
Kontakt:

Inlägg av -z- » 14 mar 2010 18:33

Att Mirror inte är en likvärdig produkt är vi till 100% överens om,dock använde jag detta som referens då det påstods på ett annat forum att Super Finish var mycket lätt att torka av där av kom gemförelsen som referens och där påstods det att mirror och SF var lika lätta att torka av då jag gav Super finish lite kritik för detta, men som för övrigt skapar en enorm glans och resultat.
Uppfattade jag dig rätt att ni på eran firma anväder 20% isopropanol vid vissa krångligare lacker när ni skall torka bort Super Finish från lacken eller använder ni det alltid.
Oftast tar det ca 1,5h för mig på en mörk lack att använda Super finish(v70)

Tack Nisse för ditt snabba svar :jeps
Senast redigerad av 6 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 mar 2010 18:52

-z- skrev:Att Mirror inte är en likvärdig produkt är vi till 100% överens om,dock använde jag detta som referens då det påstods på ett annat forum att Super Finish var mycket lätt att torka av där av kom gemförelsen som referens och där påstods det att mirror och SF var lika lätta att torka av då jag gav Super finish lite kritik för detta, men som för övrigt skapar en enorm glans och resultat.
Uppfattade jag dig rätt att ni på eran firma anväder 20% isopropanol vid vissa krångligare lacker när ni skall torka bort Super Finish från lacken eller använder ni det alltid.

Polermedel går ju att köra ut mer....du kan ju köra ut dom så hårt så det bara blir damm ikvar....men det är nästan värre att få bort polerdamm....isopropanol använder man för att det skall gå lättare att torka bort...just 20% är bäst....har börjat använda detta mer och mer faktiskt...

Senast jag snackade med representant från Smartab så kom vi in på isopropanol.....men han kontrade att han inte kände till dessa tillsatser...då deras medel är så lätt torkade att man inte behöver använda detta.....smart drag från honom.... ;)

Allt är Autosmarts Mirror Image lättare att torka av än Menzerna Super Finish....rent spontant tycker jag nog så... ;)
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 14 mar 2010 18:56

-z- skrev:Att Mirror inte är en likvärdig produkt är vi till 100% överens om,dock använde jag detta som referens då det påstods på ett annat forum att Super Finish var mycket lätt att torka av där av kom gemförelsen som referens och där påstods det att mirror och SF var lika lätta att torka av då jag gav Super finish lite kritik för detta, men som för övrigt skapar en enorm glans och resultat.

-z-, vad jag har förstått så använder du dig oftast av TT när du polerar, inte sant eller har jag missuppfattat detta? Du måste polera SF under i vart fall flera minuter för att få det skall vara lätt att torka av. Mirror Image kräver inte att man polerar och bryter ned det under en lika lång tid. SF skall vara som en dimma på lacken och då är det lätt att torka av. Jag använder mig alltid av en spritprodukt, har man inte sprit så kan man använda fönsterputs. Ser att det tar ca 1,5 h för att polera en V70, och det är inget onormalt, även om jag brukar göra det på ca en timme. Testa med mindre medel, mer gas på maskinen och jobba på mindre områden.

Skriv svar