Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Inköp av bilvådsprodukter
- xion92
- Moderator

Inköp av bilvådsprodukter
Hejsan!
Jag funderar på att uppgradera min bilvård/polering mot det mer "professionella". Jag har hittils kört med Sonax Rubbing, Polish och Flytande Hårdwax och har använt en lånad oscillerande maskin med stor trissa (180mm). Jag har kört 3 olika bilar, en Volvo och två Toyota, sammanlagt cirka 5-7 "bilar polerade" om ni förstår.
Jag har satt ihop en lista av vad jag har tänkt och köpa. Ska även köpa polermaskinen från Biltema.
Jag vill nu ha åsikter om produkterna jag valt. Behöver något tas bort eller bytas mot något annat? Budget för denna kundkorg ligger runt 2000kr så jag kan liksom inte byta ut till något som drar iväg priset osv. Nån hundring uppåt max.
Kom gärna med förslag om vilket lackskydd jag ska ta funderar på Orange Sealer eller Ultima Paint Guard Plus
Finegrade elastic clay 100g ( 1 Pack)
Menzerna Final Finish 250ml
Menzerna Power Finish 250ml
Isopropanol 323 Kombi 500ml
Ultima Car Wash Kit
Strovels Alfanol® HD Grön 1 L
Autoglym Alloy Wheel Seal 450ml
Mirakelsvamp/Fläcksuddare ( 1 Pack)
Concept Vista Testförpackning 100ml
Tack på förhand!
Jag funderar på att uppgradera min bilvård/polering mot det mer "professionella". Jag har hittils kört med Sonax Rubbing, Polish och Flytande Hårdwax och har använt en lånad oscillerande maskin med stor trissa (180mm). Jag har kört 3 olika bilar, en Volvo och två Toyota, sammanlagt cirka 5-7 "bilar polerade" om ni förstår.
Jag har satt ihop en lista av vad jag har tänkt och köpa. Ska även köpa polermaskinen från Biltema.
Jag vill nu ha åsikter om produkterna jag valt. Behöver något tas bort eller bytas mot något annat? Budget för denna kundkorg ligger runt 2000kr så jag kan liksom inte byta ut till något som drar iväg priset osv. Nån hundring uppåt max.
Kom gärna med förslag om vilket lackskydd jag ska ta funderar på Orange Sealer eller Ultima Paint Guard Plus
Finegrade elastic clay 100g ( 1 Pack)
Menzerna Final Finish 250ml
Menzerna Power Finish 250ml
Isopropanol 323 Kombi 500ml
Ultima Car Wash Kit
Strovels Alfanol® HD Grön 1 L
Autoglym Alloy Wheel Seal 450ml
Mirakelsvamp/Fläcksuddare ( 1 Pack)
Concept Vista Testförpackning 100ml
Tack på förhand!
Senast redigerad av 6 xion92, redigerad totalt 14 gång.
- jujimbo
- Entusiast

Re: Inköp av bilvådsprodukter
En fönsterputs behöver du,microfiberdukar för avtork/puts, trissor till maskinen du tänker köpa jag hade bytt eller tagit bort ut Autoglym Alloy Wheel Seal 450ml om du ändå tänk köpa ett lackskydd så går det bra att lägga det skyddet på fälgarna åxå annars köp ett snabbvax/sprayvax jag kör det på fälgar i dörröppningar bagageöppning mm skulle tro att wheel seal är bara ett sånt med som aeorosol,så du spar en del på en flaska sprayvax glöm inte heller att vi på forumet har rabatt på vissa varor hos BBV
se tråd http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=37&t=2016 koden får du av Göran eller Nisse
Jag hade som skydd valt Orange Seal håller länge bra glans och ett bra pris
Annars så gillar jag Trutest Quick finish 140 ett helt ok vax/lackskydd jag tycker det håller bra och är lätt att jobba med.
Jag hade som skydd valt Orange Seal håller länge bra glans och ett bra pris
Annars så gillar jag Trutest Quick finish 140 ett helt ok vax/lackskydd jag tycker det håller bra och är lätt att jobba med.
Senast redigerad av 6 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
- xion92
- Moderator

Trissor tänkte jag ta paketet dom har på BBV med 18st olika, jag vet inte varför det inte kom med i inlägget innan:)
Inte för att man ska bråka om en flaska som kostar 55kr -10% men går det inte köra vanlig fönsterputs till vanliga fönster? Vad är det för skillnad?
Inte för att man ska bråka om en flaska som kostar 55kr -10% men går det inte köra vanlig fönsterputs till vanliga fönster? Vad är det för skillnad?
- Tantrum
- Administratör

Den fönsterputs du har hemma funkar såklart lika bra till bilen 
Sen som jujimbo säger så det bra att ha mycket mikrofiberdukar. Dem använder man ändå till i princip alla jobb på bilen. Jag gillar att ha ett par riktigt tjocka och mjuka dukar till att torka lackskydd och andra fina jobb, men annars funkar vilka kvalitetsdukar som helst.
Sen som jujimbo säger så det bra att ha mycket mikrofiberdukar. Dem använder man ändå till i princip alla jobb på bilen. Jag gillar att ha ett par riktigt tjocka och mjuka dukar till att torka lackskydd och andra fina jobb, men annars funkar vilka kvalitetsdukar som helst.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- WaxDog
- Sponsor

....inte att förglömma, rabatt här också : http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=49&t=2252jujimbo skrev:glöm inte heller att vi på forumet har rabatt på vissa varor hos BBV
Senast redigerad av 6 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- jujimbo
- Entusiast

- Funk
- Moderator

Köp inte kitet med 18 trissor... det finns så mycket kunskap på forumet att du direkt kan få reda på vilka trissor som oftast fungerar till de medel du skall använda. Generellt så räcker det med hårda + medium till Biltemamaskinen, kanske kompletterat med Propads.xion92 skrev:Trissor tänkte jag ta paketet dom har på BBV med 18st olika, jag vet inte varför det inte kom med i inlägget innan:)
Fönsterputs kan man givetvis använda vilken sort som helst, men det är ändå stor skillnad på hur dom hanterar den feta hinnan vi har i bilarna. Personligen hade Strovels fönsterputs kunnat få kosta få kosta ännu mer än vad den gör, den är så mycket bättre att det är värt det...och åtgången är ganska liten.
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- xion92
- Moderator

Alltså en uppsättning lila och en gul eller? Kanske dubbla det så man har hemma, 4 av varje alltså.
Vad är Propads för något?
Vad är Propads för något?
- RobertD
- Medlem
Jag var själv nybörjare som du, för ett par månader sedan, och köpte en uppsättning lila och en uppsättning gula. Jag tycker att det räcker utmärkt. Möjligen, som du säger, så skulle man vilja ha två uppsättningar (mina har börjat bli lite slitna i kanterna och dessutom lånade en kompis maskinen och polerade med något jäkla medel som jag inte får ur padsen).
Men jag undrar också vad propads är? Är det något man ska köpa?
Jag kör Menzerna Polymer Lock och tycker att det funkar bra. Väldigt lätt att lägga på och torka av, och lämnar en "glashal" yta (känns nästan som en torr oljahinna... om du förstår vad jag menar) som är väldigt lättvättad.
/Robert
Men jag undrar också vad propads är? Är det något man ska köpa?
Jag kör Menzerna Polymer Lock och tycker att det funkar bra. Väldigt lätt att lägga på och torka av, och lämnar en "glashal" yta (känns nästan som en torr oljahinna... om du förstår vad jag menar) som är väldigt lättvättad.
/Robert
Senast redigerad av 6 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert
- xion92
- Moderator

Jag har nu beställt! 
- 100X25 Polerrondell (Gul, St) 4st
- 100X25 Polerrondell (Lila, St) 4st
- Strovels glasrent 500ml
- Flaska 500ml transparent med trigger
- Concept Vista 500ml
- Menzerna Final Finish 250ml
- 3 pack Microfiber Torkduk 40X30cm ( 1 Pack)
- Menzerna Power Finish 250ml
- Menzerna Power Lock Polymer Sealant
- 3M Scotch® Automotive Masking Tape - (38mm x 50m) Roll
- Sonus SFX Ultra-Fine Detailing Clay 100g blue
- Ultima Car Wash Kit
- Isopropanol 323 Kombi 500ml
- "Slit och släng" microfiberdukar
- Plasthinkar
- Rain-off
- Vax- och polermaskin
- Funk
- Moderator

ProPads är en sorts lamullstrissor...spunnet material som biter bättre på hårda lacker som t.ex Volvo, Merca och VW/Audi. Dessa gör i mitt tycke rejält med nytta med Biltemamaskinen som är en aning klen. MInst 4 trissor av varje utom Propads där det kan räcka med en uppsättning, dom är dessutom lite dyrare än de övriga. Det är ju förargligt om man kör sönder en trissa om man kommit halvvägs...
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse