Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vad är "nästa steg" efter QF140 och mussepigg-maskin?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Vad är "nästa steg" efter QF140 och mussepigg-maskin?

Inlägg av RobertD » 24 mar 2011 10:03

Hej! :D

Förr ganska exakt ett år sedan köpte jag "ny" bil och funderade på om jag skulle lämna in den på en rekond. I samband med det hittade jag bilvårdsforum och bestämde mig för att försöka själv istället. Därifrån har det bara gått utför... :D

Nu har alla "mackprodukter" byts ut mot olika former av dyrare grejer (det enda som är kvar är Turtle Nano fälgrengöring som är grym, men efter behandling med Rimwax så räcker det med vanligt schampo och tvättsvamp/fälgborste).

Nåja, nog om det. Och till frågan.

Nu känner jag att vill ta ett steg upp från Quick Finish 140 och gå på något som plockar lite mer tvättrepor/smårepor. (Kör tex ofta emot buskar på landet, innan man har hunnit slyröja vägen till stugan).

Jag vill dock inte riskera att göra saken värre, så jag tänkte fortsätta med oscillerande mussepiggmaskin. Och jag vill helst slippa maskera plastdetaljer och oroa mig över att få rester som är svåra att få bort. Därför har jag förstått att Power Finish kanske inte är optimalt, även om det låter som ett vettigt nästa steg.

Finns det någon produkt/metod som är "idiotsäker"? Men ändå avverkar lite mer?

/Robert
Senast redigerad av 6 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Re: Vad är "nästa steg" efter QF140 och mussepigg-maskin?

Inlägg av jojje » 24 mar 2011 18:28

Jag tycker du även om du inte vill ska maskera för att slippa få medel på plast mm, det tar inte så lång stund att fixa detta.

Och som medel tycker jag du ska prova just Power finish, och lite vassare trissor propads kanske.
Senast redigerad av 6 jojje, redigerad totalt 14 gång.

pake
Medlem

Inlägg av pake » 24 mar 2011 18:30

"Idiotsäker" metod för att ta lite mer repor med "mussepigg" maskin är att köra den med Optipad ull rondeller ( http://shop.bollnasbilvard.se/100-mm-op ... c-487.aspx) och ett lite tuffare polermedel typ Lahega nr 13. Du måste i och för sig lägga på något som skyddar lacken efter det.

Vill du ha lite av ovan nämnda polermedel för att prova kan jag skicka (köpte 1 liter efter att ha fått prova medlet i Lahegas provpaket som forummedlemmarna fick förra året).
Senast redigerad av 6 pake, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 24 mar 2011 19:57

Optipad med Quick Finish 140 plockar mycket repor på en lack som är "åt det mjuka hållet". Då får man köra ganska hårt, men det räcker å andra sidan med bara ett varv runt bilen.
Som Jojje säger är maskering alltid att föredra, oavsett kombination. Det tar max 20 minuter om man gör det långsamt.

Jag vill tipsa om Meguiars #105 med oscillerande maskin. Vassare än Power Finish och ger lika bra glans i mina ögon. Jämfört med Quick Finish skiljer sig användningsprocessen lite, men om man testar lite kommer man snabbt in i det.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 24 mar 2011 22:14

Att man måste lägga ett skydd efteråt gör inte så mycket. Jag har både Menzernas Powerlock och Dodos Rubbish Boys. Båda två är lätta att lägga och ger bra resultat.

Det är en Audi och vad jag har förstått så är väl deras lacker ofta åt det lite hårdare hållet? Så man kanske måste köra både vassare trissor och byta medel för att det ska "hända något"?

Det kanske är värt att maskera? Går det att få bort Power finish som sätter sig i plast, eller är det besvärligt?

/Robert
/Robert

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 25 mar 2011 09:26

Tantrum skrev:Jag vill tipsa om Meguiars #105 med oscillerande maskin. Vassare än Power Finish och ger lika bra glans i mina ögon. Jämfört med Quick Finish skiljer sig användningsprocessen lite, men om man testar lite kommer man snabbt in i det.
Har läst lite och det verkar ju väldigt intressant. Verkar plocka rätt mycket, men ändå lämna bra finish. Och vara "säkert på alla slags lacker"... :D

Kan du utveckla lite vad du menar med att användningsprocessen skiljer sig? Är det något särskilt man ska tänka på?

/Robert
/Robert

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 25 mar 2011 11:22

RobertD skrev:Att man måste lägga ett skydd efteråt gör inte så mycket. Jag har både Menzernas Powerlock och Dodos Rubbish Boys. Båda två är lätta att lägga och ger bra resultat.

Det är en Audi och vad jag har förstått så är väl deras lacker ofta åt det lite hårdare hållet? Så man kanske måste köra både vassare trissor och byta medel för att det ska "hända något"?

Det kanske är värt att maskera? Går det att få bort Power finish som sätter sig i plast, eller är det besvärligt?

/Robert
På ditt resonemang tycker jag det låter som du är redo för en roterande maskin, vilken skillnad det är.

Var i din sits själv för x:antal år sedan och körde med mussepiggmaskin+oscilerande slipmaskin (med lammullshätta) :shock: .

Men efter lite prövande&testande med roterande så öppnades en ny värld, så mitt råd till dig köp dig en roterande maskin, typ AEG som är väldigt prisvärd (kör den själv och har inte hört någon som är missnöjd med den maskinen) :D .

Jaja det här var bara mina små tips, men du kommer få så många fler (här på detta kuliga/braiga forum) :nicka
Senast redigerad av 6 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 11 apr 2011 09:25

Hej igen!

Jag tänkte börja med att köpa ett par optipads och köra med QF140. Dels för att jag har kvar medel, så det håller nere kostnaderna lite, men också för att slippa maskeringsbiten...

Rekommenderar ni att man kör med någon form av alkohol eller något annat medel innan man lägger ett lackskydd/vax efter QF140? Det står ju att QF140 är någon form av kombinationsprodukt med någon form av "teflon"-lackskydd , så det kanske inte är optimalt att lägga ex vis Menzerna Polymer Lock ovanpå QF140?

Har dock läst att det ska gå bra att lägga ett vax ovanpå Polymer Lock, så det tänkte jag göra.

/Robert
/Robert

Skriv svar