Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lite produktfrågor

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Lite produktfrågor

Inlägg av SAABninefive » 27 mar 2011 20:41

Hejsan alla!

Är ny här på detta eminenta forum och har suttit och kollat trådar i 2 dar nu så man är helt yr i bollen :D

Jag är en färsking när det kommer till "riktiga" bilvårds produkter och har aldrig ens hållit i en polermaskin förr. Har endast använt mack medel(sonax och turtle) och hand polerat med sisådär resultat.

Efter mina kollar här på forumet så börjar det klarna lite grann och jag har fått så många jätte bra tips om medel och annat. Tänkte skriva en shoppinglista här och se vad ni tycker, är fortfarande rätt osäker vilka medel jag ska köpa och då det kommer att kosta rätt mycket så vill man ju ha lite kött på benen :)

Skä väl tillägga att jag får min "nya" 9-5a på onsdag an 08a som är bra rekondad vad jag kunde se, knappt en enda repa på hela bilen, tror att det är MrCap som rekondar SAABs beg bilar i akalla.

Ialla fall här kommer min lista, inte helt komplett men jag hoppas att jag får lite hjälp med det ;)

*polermaskin blir en biltema dubbel, den ska ju vara bra för färskingar som mej såg jag hehe

*Trissor har jag ingen aning om men kollade på BBV (min nya favvo sida med) och tänkte mej CarPads gul och vit medium

*Avfettning blir ju HD grön som verkar vara riktigt omtyckt här (brukar köra OK naturavfettning som funkar riktigt bra men kostar mer då)

*Shampo tänkte jag mej Ultima, och tänkte mej kanske hela deras bilvårds paket med 10 produkter om ni rekommenderar den.

polermedel och lackskydd är jag lite osäker på fortfarande men ultimas grejjer verkar ju lättjobbade, men nackdelen är att jag är en GDSare och inte har något eget garage bara öppen carport,vet inte hur det funkar att stå ute och gnugga när det är damm och sånt i luften.

*fälgrent blir odiskutabelt Sonax fälgspray den är totalbäst av alla jag har provat. den gör även rent mina vita fälgar på jobb bilen när dom gulnat av dålig skötsel utan att man behöver gnugga på dom direkt

*Gummirent för däck och mattor tänkte jag mej Sealclean den verkar ju riktigt bra med efter lite läsning här.

Så då återstår ju interiören, panelen brukar ju bli klockren med bara en fuktig MF duk, men sätena vet jag ej vad som är bra, det är skinn/textil säten

Hoppas på bra tips och om jag har glömt något så säg garna till :D

Är verkligen glad att jag hittade detta forum! Its the best :D :D //David
Senast redigerad av 6 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13

Användarvisningsbild
zwizzen
Medlem

Re: Lite produktfrågor

Inlägg av zwizzen » 27 mar 2011 20:57

På tal om att stå ute så visst funkar det.. men det gäller att det ska vara rätt temp! jag polerar min bil ute :)
Senast redigerad av 6 zwizzen, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Kontakt:

Inlägg av tonimakaroni » 27 mar 2011 21:45

Fundera gärna över fälgrengöringen, brukar inte sonax flaskor gå runt 80:- på macken ? Köp gärna något koncentrerat som man späder ut, blir billigare i längden och du kan ju även blanda i den grad så den tar smutsen på fälgarna.

Kör själv på Lahegas wheel cleaner blandat runt 1:5 - 1:10 beroende på vad jag tvättar vilket ger ett liter pris på ca 6-12kr under dom tidigare blandningsförhållande. Har prövat köra koncentrerat en gång på ett par gamla rostiga fälgar och jag kan nog påstå att det mesta av rosten försvann ner i avloppet efter lite skrubb med borsten ;)
Senast redigerad av 6 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 28 mar 2011 17:59

tonimakaroni skrev:Fundera gärna över fälgrengöringen, brukar inte sonax flaskor gå runt 80:- på macken ? Köp gärna något koncentrerat som man späder ut, blir billigare i längden och du kan ju även blanda i den grad så den tar smutsen på fälgarna.

Kör själv på Lahegas wheel cleaner blandat runt 1:5 - 1:10 beroende på vad jag tvättar vilket ger ett liter pris på ca 6-12kr under dom tidigare blandningsförhållande. Har prövat köra koncentrerat en gång på ett par gamla rostiga fälgar och jag kan nog påstå att det mesta av rosten försvann ner i avloppet efter lite skrubb med borsten ;)
Tackar för tipset, ska testa den och det är ju aldrig fel med dryga produkter =)

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 28 mar 2011 18:01

zwizzen jag tänkte närmast om man vill lägga 3 lager med PGP det tar väl typ 2 dagar och då hinner ju bilen få på sej damm och sånt ju :)

Användarvisningsbild
zwizzen
Medlem

Inlägg av zwizzen » 28 mar 2011 19:12

SAABninefive skrev:zwizzen jag tänkte närmast om man vill lägga 3 lager med PGP det tar väl typ 2 dagar och då hinner ju bilen få på sej damm och sånt ju :)
Jo fast man lägger ju inte alla 3 samtidigt ;) bara damma av bilen mellan varvena man lägger.. :nicka

Skriv svar