Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Medel mot bromsdamm OCH flygrost
-
bigguns
- Entusiast

Medel mot bromsdamm OCH flygrost
Hej!
Finns det något kombinationsmedel som tar både flygrost och bromsdamm.
Eller MÅSTE man ha olika medel till ALLT?
mvh
Finns det något kombinationsmedel som tar både flygrost och bromsdamm.
Eller MÅSTE man ha olika medel till ALLT?
mvh
Senast redigerad av 6 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Re: Medel mot bromsdamm OCH flygrost
En vanlig syrabaserad fälgrengöring tar ju normalt det mesta av bromsdamm och flygrost.
Syran löser ju metalloxiden i flygrosten, och i bromsdammet, dvs oxid o metallpartiklar från bromsklossar o skivor.
En stark syra löser ju även alla annan rost samt även aluminium oxid etc...
Men Det finns ju ofta annan skit som blandats med bromsdammet så det är inte säkert att syran löser allt, så ofta behövs både en alkaliskt/basisk, alltså motsatsen till en syra, samt en tjärlösare, med petroliumbas som löser tjäran i asfalten.
Så nått mirakelmedel värt att kompromissa tror ja inte du ska hoppas på:)
MVH/
Syran löser ju metalloxiden i flygrosten, och i bromsdammet, dvs oxid o metallpartiklar från bromsklossar o skivor.
En stark syra löser ju även alla annan rost samt även aluminium oxid etc...
Men Det finns ju ofta annan skit som blandats med bromsdammet så det är inte säkert att syran löser allt, så ofta behövs både en alkaliskt/basisk, alltså motsatsen till en syra, samt en tjärlösare, med petroliumbas som löser tjäran i asfalten.
Så nått mirakelmedel värt att kompromissa tror ja inte du ska hoppas på:)
MVH/
Senast redigerad av 6 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Vad bra!
Något medel på oxalsyrabas funkar bra även på flygrost då.
De flesta fälgmedel alltså?
Mvh
Något medel på oxalsyrabas funkar bra även på flygrost då.
De flesta fälgmedel alltså?
Mvh
- Kapten Haddock
- Entusiast

Jo, oxalsyra är en vanlig bas då det är billigt men inte jätte efektivt eller jättesnällt.
Hittar du något med fosforbas är det trevligare och säkrare, men ev lite svagare, tror tex att valet pros röda syra har det.
MVH/
Hittar du något med fosforbas är det trevligare och säkrare, men ev lite svagare, tror tex att valet pros röda syra har det.
MVH/
Senast redigerad av 6 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Tack Wax! Det var sådana svar jag var ute efter. Utförligt och med exempel på produkt.Wax skrev:Jo, oxalsyra är en vanlig bas då det är billigt men inte jätte efektivt eller jättesnällt.
MVH/
mvh
-
Bosa
- Medlem
Såg att Essex Fälgtvätt innehåller fosforsyra.
Essex Fälgtvätt (KOMBICLEAN 308 Essex Art Nr 308) har följande innehåll:
Isotridacanol, etoxylerad
Fosforsyra
Primärt C-11 alkoholetoxilat 5,5
Etyldiglykol
Har en aluminiumkåpa med en massa oxidfläckar på så frågan är om man vågar testa med Essexen på kåpan, har en dunk Essex ståendes i garaget nämligen. Testade ett hörn med Würths fälgrengöring förut som har citronsyra och den löste inte oxiden och lämnade en väldigt matt och tråkig yta istället. Kanske väntade för kort tid iofs.
Ursäkta Bigguns om jag inkräktar i din tråd men jag hoppas Essexinfon kan väga upp lite av det.
Såg att wax skrev om lösa oxid på alu samt att fosfor är skonsammare därav min lilla utsvävning.
Essex Fälgtvätt (KOMBICLEAN 308 Essex Art Nr 308) har följande innehåll:
Isotridacanol, etoxylerad
Fosforsyra
Primärt C-11 alkoholetoxilat 5,5
Etyldiglykol
Har en aluminiumkåpa med en massa oxidfläckar på så frågan är om man vågar testa med Essexen på kåpan, har en dunk Essex ståendes i garaget nämligen. Testade ett hörn med Würths fälgrengöring förut som har citronsyra och den löste inte oxiden och lämnade en väldigt matt och tråkig yta istället. Kanske väntade för kort tid iofs.
Ursäkta Bigguns om jag inkräktar i din tråd men jag hoppas Essexinfon kan väga upp lite av det.
Såg att wax skrev om lösa oxid på alu samt att fosfor är skonsammare därav min lilla utsvävning.
Senast redigerad av 6 Bosa, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Blev en bra tråd det här. Ni får gärna fylla på med vilka medel NI använder och om ni blandar ut dem och hur mycket isåfall.
Behövs det mer koncentrat till bromsdamm eller till flygrost.
När ni lägger medel mot flygrost t.ex. Är det bara punktinsatser då eller blåser ni på med medel på hela sidan och bakdelen på bilen?(oftast där det sitter)
Blir ju rätt många avspolningar om man tar in en bil för rekond och ska/måste på med 1. kallavfettning
2. Alkalie 3. ev flygrostborttagare 4 . lera /karossvamp/smörjmedel = 4 st avspolningar med högtrycken
Eller?? Hur gör proffsen?
mvh
Behövs det mer koncentrat till bromsdamm eller till flygrost.
När ni lägger medel mot flygrost t.ex. Är det bara punktinsatser då eller blåser ni på med medel på hela sidan och bakdelen på bilen?(oftast där det sitter)
Blir ju rätt många avspolningar om man tar in en bil för rekond och ska/måste på med 1. kallavfettning
2. Alkalie 3. ev flygrostborttagare 4 . lera /karossvamp/smörjmedel = 4 st avspolningar med högtrycken
Eller?? Hur gör proffsen?
mvh
- jujimbo
- Entusiast

Oxalsyra har jag för mig att man kan köpa på apotek?? får kolla då kan man ju köpa och späda till den styrka man vill ha.
Senast redigerad av 6 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
Executive
- Medlem
Jag testade biltemas fälgrengöring (oxalsyra) på flygrosten och det bara "rann av"!
La det på helt torr bil! Bara på utsatta ställen. Inget jag vill lägga på hela bilen...
La det på helt torr bil! Bara på utsatta ställen. Inget jag vill lägga på hela bilen...
Senast redigerad av 6 Executive, redigerad totalt 14 gång.
-
Masten
- Medlem
CarPro Iron-X fungerar riktigt bra mot både bromsdamm och flygrost, dock är det ganska dyrt. Dessutom luktar det extremt äckligt... Men bra är det! 
Senast redigerad av 6 Masten, redigerad totalt 14 gång.
- jujimbo
- Entusiast

Hittade den här borde gå att få köpt i en färgaffär http://farggrossen.nu/produkter/kemikal ... lb_-_1_kg/ inget pris på den vad jag kan se men borde inte vara så dyr.
Senast redigerad av 6 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Nu ska vi INTE låsa fast oss enbart på oxalsyra.
Kan bli tidsödande att experimentera fram en bra blandning av pulveret. Även om de rekar 250ml till 8l vatten så vet man ju inte hur starkt det EGENTLIGEN är. Kul grej dock. Pris?
mvh
-
Jimmy Larsson
- Medlem
Hasse: Säljer inte Crille här på forumet Iron-X? Tror han heter så...samma som säljer C-Quarts...
Har för mig det...
Har för mig det...