Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Produkt tips för svart bil.

Diskutera bilvårdsprodukter här
wodiz
Ny Medlem

Produkt tips för svart bil.

Inlägg av wodiz » 01 maj 2011 12:56

HejHej alla glada biltvättare...

Fick i födelsedags present en svart bmw 3serie .. Som var lite hade mkt tvättrepor efter automattvättning osv förmodligen.

Bilen kommer på tisdag lämnas för polering och lackskydd och få en "PERMA 5" behandling. ( Är det ett bra lackskydd)

Vill börja tvätta bilen ordentligt nu och verkligen sköta den och kanske nästa gång när den behöver polering kunna göra det bra själv..

Av vad jag har förstått så ska man ingte ha en för stark avfettning för att det kan slita ut lackskyddet. Och att man ska köra med 2 hinks metoden..

Utrustning jag har :

Julas enkelmaskin
Biltemas Vax--och-polermaskin-2-x-95-mm/
Högtryckstvätt
Div, svampar

Det jag undrar är :
Vilket: schampo, avfettning wax och div sämskinn och fiberdukatr behöver jag för ett så bra resultat.

Och även tips för en såbra tvätt som möjligt

Reklamlänkar borttagna/stigge
Senast redigerad av 6 wodiz, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Produkt tips för svart bil.

Inlägg av Nisse » 01 maj 2011 13:35

Perma 5 är ett mycket bra 2K lackkskyd !!

Nu blir det ju en genomgång genom att du nu lämnar in bilen för både polering och 2K lackskydd....Men rengöring och tvätt skall ju göra ofta....Just detta håller din lack fin....microtvättrepor kommer du naturligtvis att få...men ta detta efter något år...Perma 5 håller för starka alkaliska och petrokemiska medel....

Det du behöver efter en tid för att sköta din svarta lack är...

Ett bra schampo t.ex. Concept Autoschampo
En bra alkalie...Trovels HD Grön...(vintertid använd en bra petrokemisk avfettning "kallafettning")
Fast Gloss S500 250ml Grovrubbing:
Power Finish 250ml Medium Rubbing.
Final Finish 250ml Fin Rubbing.

Byt ut din stödplatta på din roterande maskin till 115mm, kolla att det är M14 gänga på maskinen...
Sedan kör du 125X25 rondeller...och på mussepiggmaskinen kör du gula 100X25....

Grovrubbing kör du med din roterande....
Medelrubbing kan du köra med båda maskinerna...
Finrubbing kör du alltid sist med dubbelmaskinen....för att köra bort hologram och polerrosor från din roterande maskin...

Använd din högtryck vid tvätt...vid varje tvätt..börja med att spola av noga...sedan lägger du HD Grön med lågrycksspruta...men aldrig i solen...låt det verka 5-6min...du kan hjälpa till med en svamp för ännu bättre effekt...spola av noga med högtrycken....sedan kör du schampo och tvättar med svamp noga....spola av noga...köp en bra våffelduk...Du kan lägga ett lager UPG fast du har ett 2K skydd...så får du en extra glansförstärkare...lite Concept Vista till dina plastdetaljer så du håller dom fina...Fälgrengöring där får du berätta vilken typ av fälg du har...vanlig lackad LM fälg så kör du syrabaserad...Har du LM fälg med polerad bana....eller fuskkrom...välj en syrefri fälgrengöring...

En silikonskrapa är inte fel att ha när man drar bort allt vatten efter tvätt...Ett underspolsmunstycke till din högtryck för att spola under skärmarna kan vara en bra investering... ;)
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

wodiz
Ny Medlem

Inlägg av wodiz » 01 maj 2011 19:20

Hade nog inte tänkt att ta det med polering av bilen nu , utan endast produkter för vanligt tvätt/waxning.

Men . Avfettning : Hd grön

Schampo : Ska man ha ett wax schampo eller ett separat schampo och wax ?
De jag funderat på :
Allbrite cherry
Concept autosmart
Meguiars" NXT" /"WASH/WAX

Fälgrengörning: Sonax

Lister gummi : concept vista

Tvätt handske av fårskinn

avrinning : Lahega autogloss

Nu är frågan vilket av schampona / vad för wax ska jag ha , och är det ngt i övrigt som saknas ?

Reklamlänkar borttagna/stigge

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 01 maj 2011 19:57

När bilen ha en bra lackskydd, underhålla jag mina bilar på följande sätt:

För att ta bort mesta smuts på bilen, använda jag Snowfoam eller en förtvätt som Orange Pre Wash med varje tvätt.
Jag tvätta bilen med två hink system (med gritguard), lamull tvätthandske och en PH neutral shampoo som t.ex Dodo Juice Born To Be Mild. Torka bilen gör jag med en microfiber torkduk ( Miracle Dryer är min favorit) eller med en blower. Man kan alltid använda en "torkningsstöd" som hjälpa att torka bilen och det ge en extra glans på bilen! :nicka

Jag vaxa mina sommarfälger varje år, så behöver jag inte att använda fälgrengöring varje tvätt, bara en vanlig bilshampoo. Men när jag använda fälgrengöring på sommarfälger, kör jag bara med en syrafri fälgrengöring.

För extra glans och skydd, lägga jag en vax med carnauba. Använd inte en vax med slipmedel som det rengör lacken och ta bort dina lackskydd! Med varje tredje gång jag tvätta bilen använda jag en sprayable sealant, t.ex.Red Mist, också för extra boost av lackskydd och extra glans! :jeps

För att ha trims och plast delar i en bra skick, är New look trim gel min favoritprodukt.

Finns där tjära på lacken, kör jag med en tar & glue remover på en microfiber duk/borste och ta bort fläckarna så! Då måste man inte spruta hela bilen med en avfettning varje gång.
Senast redigerad av 6 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

wodiz
Ny Medlem

Inlägg av wodiz » 02 maj 2011 15:04

Okej , men jag skulle behöva lite konkreta tips på vilka grejor jag ska ha . ni skriver jättelånga bra texter vilket jag uppskattar men skulle vilja ha en lista med tips

Ex , Schampo : xxx

Wax : xxxx

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 02 maj 2011 15:56

Du har ju fått bra tips i de långa texterna på produkter också.
Du kommer dock få nästan lika många produkttips som antalet tipsare. Smaken är väldigt varierande.

"Det jag undrar är :
Vilket: schampo, avfettning wax och div sämskinn och fiberdukatr behöver jag för ett så bra resultat.

Och även tips för en såbra tvätt som möjligt"

Här är mina tips iaf (baserat på att du nu har ett riktigt bra lacksskydd och inte tänker polera på ett år):

Schampo - Precis vilket som.
Av alla bilvårdsprodukter i olika kvaliteer så anser jag schampots fabrikat ha minst betydelse. Själv har jag efter att ha testat typ 15-20 olika åter fastnat för mack-klassikern Sonax glansschampo som rengör bra, skummar och luktar ok.

Alkalisk avfettning - HD Grön/Solvynol Green
Mycket bra för allmän smuts och doserar ekonomiskt efter styrkebehov.

Kallavfettning/tjärlösare - Autosmart Power
Effektiv alkoholbaserad tjärlösare som funkar bra även på blöt lack. Finns andra men alkoholbas rekommenderas.

Tvättsvamp - Antingen bruna svampar som du köper ny för varje tvätt eller tvätthandske som du maskintvättar efter varje biltvätt.

Torkning - Våffeldukar av valfri sort, de flesta funkar bra.

Vax - Med Perma 5 (PPS) så behöver du inte vaxa. Du har bra pärleffekt och skydd i ca ett år.

Däremot sen när du fått irriterande mycket tvättrepor så behöver du resten av arsenalen.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 02 maj 2011 16:12

Hej och hjärtligt välkommen till forumet, hoppas du ska trivas:)
Shampo: Jag skulle säga Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner eller Dodo Juice Borntobemild, och av de som du föreslog så är alla bra shampon
Vax: här finns det en hel uppsjö att välja på, vill du ha pastevax(hard massa) eller flytande, men det senaste jag provat var collinite 476s som är ett bra pastevax, men det finns oxå flytande vax som är bra t.ex fireglase, och Mezernas vaxer, orange sealer(heter den så :? ), dodo juice(prata med ghunter om vilket), autoglym (som jag själv älskar oavsett kategori)
Torkning: så är väl en våffelduk ( av sonus) att rekommendera, men även autoglyms sämskinn är bra om man vil ha ett skinn
Tvättsvamp och övriga redskap:antingen en mikrofiberhandske, eller en våfflad skummgummisvamp
För avfettning så kan du (enligt mig) nästan använda vilket mackmedel som helst, bara skiten lossnar är väl allt bra, men använd inte det för mycket, för då tvättar du bort lackskyddet. Fälgrengörning går att använda avfettning men det finns ju även t.ex sonax som är bra. Sedan kan det vara bra med en glasrengörning, och där vinner strovels glasrent, det är inget snack om saken
Detta Prema 5 så har du ju ett lackskydd
Är väldigt rörigt med alla medel, då det finns 100.000.000.000 madel som alla är bra på sitt sätt, och alla har dåliga sidor, och sedan säger en att detta är bra och en annan att det är sk*t, så det bästa är att testa sig själv fram vad som passar på just Sin bil
Hoppas du får någon ording på allt :jeps

Skriv svar