Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vad använder ni till Midas solfil eller Johnssons Solfilm

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Vad använder ni till Midas solfil eller Johnssons Solfilm

Inlägg av Crille » 02 maj 2011 20:34

Vad använder ni att blanda i vattnet när ni lägger solfilm?...

Vet att många använder vatten + yes diskmedel..

Har även hört att man kan använda jonson barnschampoo! Någon som testat detta?....

Det finns även att köpa små påsar med lösning som blandas med ca:1liter vatten..

Så berätta vad ni använder och gärna varför!....
Senast redigerad av 6 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

unclebans
Medlem

Re: Vad använder ni till Midas solfil eller Johnssons Solfil

Inlägg av unclebans » 03 maj 2011 01:48

Jag använder alltid med diskmedel. Har testat olika styrkor och kommit fram till att man inte ska snåla. Brukar ta 10-15 droppar/liter vatten. Mycket lättare att få bort alla bubblor samt justera plastfilmen. För böjda rutor använder jag varmluftspistolen efteråt.
Senast redigerad av 6 unclebans, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 07 maj 2011 06:33

unclebans skrev:Jag använder alltid med diskmedel. Har testat olika styrkor och kommit fram till att man inte ska snåla. Brukar ta 10-15 droppar/liter vatten. Mycket lättare att få bort alla bubblor samt justera plastfilmen. För böjda rutor använder jag varmluftspistolen efteråt.

Hur ser filmen ut efter den torkat ut när man har "Mycke" diskmedel i vattnet?...

Okej du använder varmluftspistolen efteråt, jag brukar forma filmen innan den monteras så den får rätt form innan...

unclebans
Medlem

Inlägg av unclebans » 07 maj 2011 19:25

Jag ser inga rester och inte blir vidhäftningen sämre. Har haft mina rutor tonade nu i lite över ett år, bilen står ute i solen hela dagen, och ingen skillnad på filmens klister.

Ja varmluftspistolen använder jag framförallt till bakrutan som kan vara ganska böjd (sportkombi). Hur formar du den innan? Låter intressant om det går att göras enkelt.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 07 maj 2011 21:32

unclebans skrev:Jag ser inga rester och inte blir vidhäftningen sämre. Har haft mina rutor tonade nu i lite över ett år, bilen står ute i solen hela dagen, och ingen skillnad på filmens klister.

Ja varmluftspistolen använder jag framförallt till bakrutan som kan vara ganska böjd (sportkombi). Hur formar du den innan? Låter intressant om det går att göras enkelt.

Okej nått för mig att testa då :jeps

Du skär till filmen innan men behåller den genomskinliga skyddsfilmen på sedan rengör du bakrutan ordentligt och sedan sprayar du på såpvatten på rutan och lägger på filmen med skyddet utåt....

Sedan är det bara att vrida den tills du har den precis där den ska vara sedan börjar du värma den och ta bort "Fingrarna" på filmen.... När du sen har fått filmen slät och fin i alla former är det bara att rengöra rutan invändigt sedan spraya rikligt med såpavatten på rutan och massa på filmen... Sedan rikta in den och sist men inte minst pressa ut såpavattnet med skrapan....

Lägger med en länk till han som tydligen är världsmästare på filming av bilrutor..

http://www.monkeysee.com/play/13385-how ... ar-windows

unclebans
Medlem

Inlägg av unclebans » 09 maj 2011 17:50

Den där länken hade väldigt många tips som säkert är guldvärda. Många saker som jag ser jag missade när jag tonat mina rutor, varför det inte ser proffsigt ut...:P

Tror om man följer de anvisningar som ges i den länken så kommer man säkert att lyckas!

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 10 maj 2011 06:58

bästa tipset borde nog vara att öva,, ju mer bilar du gör ju mer trixlär du dig,
Senast redigerad av 6 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 16 maj 2011 22:42

jag började med att använda ett medel som var anpassat för detta men testade sedan med yes men bara några droppar. snaka om skillnad till det bättre :cheers
Senast redigerad av 6 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 17 maj 2011 21:01

nyberg skrev:bästa tipset borde nog vara att öva,, ju mer bilar du gör ju mer trixlär du dig,
Hur många bilar gör du en bra månad Nyberg ?
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 17 maj 2011 21:18

sommar kanske jag har 3 i snitt, men bokar aldrig mer en 1 om dagen jobbar deltid,.

Skriv svar