Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Concept Vista

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Concept Vista

Inlägg av Manor » 24 jul 2011 22:46

Hej!

Efter att ha tvättat och torkat mina svarta nedre lister på bilen så lades Concept Vista på.
Det tog dock en stund för ytan att torka och den var lite kladdig i flera timmar kändes det som.
Tyvärr stod bilen utomhus och idag blåste det en hel del...och tror ni inte att både damm och skräp från grannens björk nu har fastnat i den nu torkade ytan :(.

Går detta att få bort genom en tvätt med svamp och schampo, eller måste det till mer drastiska metoder? Hur får man bort Concept Vista om man vill börja om på nytt? Det som vid ett tidigare läge fastnade på lacken innanför dörrarna satt som berget och jag fick till slut använda en cleaner och polera bort det för hand.

Har någon råkat ut för samma problem och har något tips?
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator

Re: Concept Vista

Inlägg av xion92 » 24 jul 2011 23:08

prova lägga på vista igen, lika löser lika! Sedan torka bort
Senast redigerad av 6 xion92, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 24 jul 2011 23:13

xion92 skrev:prova lägga på vista igen, lika löser lika! Sedan torka bort
Smart tips...jag testar först att tvätta listerna, men är de fortfarande "skräpiga" så kör jag enligt ditt tips.
Stort tack :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator

Inlägg av xion92 » 24 jul 2011 23:27

Vet inte om det hjälper, men kan ju vara värt ettt försök.
Tvätten tar inte bort vistan, den sitter som berget, men kanske skräpet
Senast redigerad av 6 xion92, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 26 jul 2011 18:55

Jo, det verkade som om skräpet gick bort när jag tvättade bilen idag.
Dock så blir inte Concept Vista ytan så bra på de undre svarta listerna/tröskellådorna...nu blev det en trist yta när jag lät vattnet torka av sig själv på listerna...det blev som torkade vattendroppar och jag fick blöta om dem och gnugga dem torra med en microfiberduk...då blev de hyfsade.

Är det fler som har problem med Concept Vistan...det kanske är plastytan på mina lister/trösklar som är något special, men vad ska man då använda för att de ska behålla sin svärta och vara blanka? Skulle Ultima Paint Guard+ eller Tvax Flexi kunna vara ett alternativ, och då ovanpå Vistan som redan sitter där den sitter?
mvh Manor

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 26 jul 2011 19:38

Strovels glasrent går utmärkt att ta bort Concept vista med.....Alla lite fetare typer av plastbehandlingar skall man helst lägga på inomhus...och man skall inte lämna tjocka lager....lägg på först...ta sedan en torkduk och ta bort överflödet....Om det rinner vatten på dessa typer av behandlingar innan dom torkat in så kan det bli ränder...Man skall vara lite försiktig så man inte får Vista på lacken...varför inte maskera om man känner sig lite ovan....Men det går som sagt väldigt enkelt att få bort Vista med Strovels glasrent...eller isopropanol färdig brukslösning.... ;)

Lägg inte Vista direkt från flaskan på svampen.....töm upp Vista i ett lock 1-2mm och doppa svampen i detta....styr svampen med rätt mängd Vista efter listen.....tryck ej för hårt på svampen....låt det ta lite tid.... ;)
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 26 jul 2011 20:12

Jag har nog både Strovel glasrent och isopropanol hemma sedan mina tidigare BBV beställningar :).

Jag har nog helt klart gått på med ett för tjockt lager Concept Vista :(. Jag har droppat Vista direkt på svampen, och sen dragit på det...och inte tagit bort något överflöd. Ytan tog flera timmar på sig att torka, och vatten kom det först något dygn efteråt...fortfarande flera dygn efteråt när jag känner på listen så känns den lite "kladdig" elle lite överdrivet som klistret på en Post-it lapp.

Tusan också, jag visste inte att det var så pass känsligt.
Ska jag gå på med glasrent och börja om...eller kan man göra något annat i detta läge?

Jag har bara tidigare fått lite Vista på lacken i dörröppningen, så inget som direkt syntes...bara en fläck som en femkrona tyo...
mvh Manor

Skriv svar