Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bästa 2 komp lackskyddet

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Bästa 2 komp lackskyddet

Inlägg av Nisse » 20 mar 2009 23:19

Vilket anser Ni vara det bästa 2 komp lackskyddet på marknaden ?

Själv håller jag på PPS 2 komp lackskyddet...främst för att det funkar väldigt bra, och att det aldrig är något problem (reklamationer)
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

hulden
Ny Medlem

Re: Bästa 2 komp lackskyddet

Inlägg av hulden » 21 mar 2009 18:46

PPS. Det är mycket bra skydd.
Senast redigerad av 6 hulden, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 27 mar 2009 12:39

Nisse skrev:Vilket anser Ni vara det bästa 2 komp lackskyddet på marknaden ?

Själv håller jag på PPS 2 komp lackskyddet...främst för att det funkar väldigt bra, och att det aldrig är något problem (reklamationer)

Alltså detta med PPS, Om jag lägger det på min bil efter konstens alla regler håller det då 6ÅR ?
Utan efterbehandling? Elelr vad är detta med "garantikontroller"?
Senast redigerad av 6 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 27 mar 2009 12:54

Nej du måste göra en kompletterande behandling efter 18mån... ;)
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 04:48

Jag måste nog säga Silver Seal Nano 2K från Smartab , har även testat Zirkonite från Svenska Ditec kedjan och är inte riktigt nöjd med den alls. Och så har jag även testat R2000 inte heller så himla imponerad av det.

Det dom flesta säljare av lackförseglingar inte berättar för sina kunder är att man inte ska använda avfettning som tex HD grön med högre blandning en max 4% för det kan förstöra lackskyddet! Jag har haft ett snack på ett annat forum också om detta och efter en tid så erkände forumsansvariga att jag hade rätt angående 4% gränsen eftersom en av hans egna försäljare hade berättat detta för mig.

Det ända 2K som klarar höga/starka % lösning är Silver Seal Nano 2K som är kvar opåverkad.
Senast redigerad av 7 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 03 jun 2009 06:26

Hur vet du att Nano2k håller mot högre koncentrationer av alkaliska avfettningar? Vem som helst vet att starka alkalier sliter hårt på ett lackskydd, men ngn procent på hur starka lösningar man kan/får använda på ett lackskydd finns över huvud taget inte. Hur skulle detta gå till då det finns alkaliska avfettningsmedel som har ph från strax över 7 till 14?
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 07:42

marcus skrev:Hur vet du att Nano2k håller mot högre koncentrationer av alkaliska avfettningar? Vem som helst vet att starka alkalier sliter hårt på ett lackskydd, men ngn procent på hur starka lösningar man kan/får använda på ett lackskydd finns över huvud taget inte. Hur skulle detta gå till då det finns alkaliska avfettningsmedel som har ph från strax över 7 till 14?

Pga jag har haft det på min bil under vintern och kört med 15% HD Grön vid varje tvätt, samma glans än i dag som när det kom på bilen.

Var har du fått din info i från att det inte finns någon gräns på hur starkt avfettningen får vara på ett lackskydd?...Intresserad av att veta detta!.
Senast redigerad av 6 Crille, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 03 jun 2009 08:41

Crille skrev:
marcus skrev:Hur vet du att Nano2k håller mot högre koncentrationer av alkaliska avfettningar? Vem som helst vet att starka alkalier sliter hårt på ett lackskydd, men ngn procent på hur starka lösningar man kan/får använda på ett lackskydd finns över huvud taget inte. Hur skulle detta gå till då det finns alkaliska avfettningsmedel som har ph från strax över 7 till 14?

Pga jag har haft det på min bil under vintern och kört med 15% HD Grön vid varje tvätt, samma glans än i dag som när det kom på bilen.

Var har du fått din info i från att det inte finns någon gräns på hur starkt avfettningen får vara på ett lackskydd?...Intresserad av att veta detta!.

Crille hur kollar du att nano2k finns "kvar" på din bil? Du skriver för den har samma glans som innan du använt starka lösningar av hd-grön! Det har min bil oxå som har R-2000 men just att den blänker lika bra efter en vinter ser jag inte som något konstigt! Har oxå använt hd-grön plus kallavfettning vid varje tvätt i 10 månader nu men inte 15% utan 10/12% blandning av hd-grön dock starkare än 4% blandning. Men tycker kanske att skyddet har tappat en hel del nu i effekt men den är just lika blank som för tio månader sedan.

/Jiiins

PS. Välkommen Crille :jeps
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 03 jun 2009 09:40

Crille skrev:Pga jag har haft det på min bil under vintern och kört med 15% HD Grön vid varje tvätt, samma glans än i dag som när det kom på bilen.

15 % det borde alltså bli 1 del hd-grön på 5 delar vatten? Får jag fråga varför du kör så stark koncentration?
Jag har själv aldrig provat Nano 2k, men på dig verkar det vara ett bra skydd och det är huvudsaken - att man är nöjd me de produkter man använder.

Du får ursäkta, men jag har svårt att utläsa exakt vad det är du undrar om?

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 03 jun 2009 10:11

Välkommen till forumet Chrille!

marcus: han påpekade att ingen berättar att lackskydden inte tål alkalisk avfettning :)

Personligen kör jag alltid lite starkare än 1:10 med mina alkaliska medel, och det har iaf. lämnat Fire Glaze och QF140 rätt opåverkade. QF140 tappar den värsta pärleffekten, inget av medlen tappar glans.

Men inte kan väl fina 2-k lackskydd knäckas av lite alkalisk avfettning? 4% är ju "ingenting" :shock:
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 03 jun 2009 11:06

Tantrum skrev:Välkommen till forumet Chrille!

marcus: han påpekade att ingen berättar att lackskydden inte tål alkalisk avfettning :)

Personligen kör jag alltid lite starkare än 1:10 med mina alkaliska medel, och det har iaf. lämnat Fire Glaze och QF140 rätt opåverkade. QF140 tappar den värsta pärleffekten, inget av medlen tappar glans.

Men inte kan väl fina 2-k lackskydd knäckas av lite alkalisk avfettning? 4% är ju "ingenting" :shock:
Ja, om man läser mellan raderna kan man få fram det.

Har ni testat att använda mindre avfettning? Jag brukar använda 6-8 cl avfettning (solvynol green) till drygt en liter vatten och jag har aldrig haft problem med att få bilen ren. Avfettning sliter på alla lackskydd och använder man mindre avfettning leder detta till att skydden håller längre.

Prova nästa gång ni tvättar bilen, då det alltid kan vara kul att fortsätta diskutera detta.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 03 jun 2009 11:11

Visst är 1:10 ofta en onödigt stark blandning. För min del handlar det om lättja av olika slag :)

Håller med om att det är en intressant diskussion. Särskilt nu när det finns flygfän och annat otrevligt i luften :)

Edit: En diskussion om blandningsförhållanden på alkalisk avfettning kanske passar bättre i en egen råd dock :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 18:05

Tantrum skrev:Välkommen till forumet Chrille!

Tackar tackar Tantrum..

Precis jag berättade det att försäljare inte upplyser om att vissa 2k skydd inte klarar av starkare alkaliska lösningar en 4%.

Normalt brukar jag köra 5-6% HD Grön men vintertid starkare för allt släpper bättre då.

La faktiskt R2000 på min brors bil förra sommaren och den har tappat en del när man kör starkare alkaliska en 4%. Men hur som haver vissa kanske inte märker och vissa gör det..

Smaken är du som alla vet delad i alla ämnen..

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 18:08

Jiiins skrev:
Crille skrev:

Crille hur kollar du att nano2k finns "kvar" på din bil? Du skriver för den har samma glans som innan du använt starka lösningar av hd-grön! Det har min bil oxå som har R-2000 men just att den blänker lika bra efter en vinter ser jag inte som något konstigt! Har oxå använt hd-grön plus kallavfettning vid varje tvätt i 10 månader nu men inte 15% utan 10/12% blandning av hd-grön dock starkare än 4% blandning. Men tycker kanske att skyddet har tappat en hel del nu i effekt men den är just lika blank som för tio månader sedan.

/Jiiins

PS. Välkommen Crille :jeps
Tack...

Om du känner på ytan,tappad pärleffekt m.m, men som alla andra medel så ska du ju efterbehandla bilen efter 12mån, Smartab i UK säger att det ska klara 3års utan ombehandling men som alla vet så har dom inte samma väder och så som Sverige har, därav har Smartab sagt 12mån i Sverige.

/Crille

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 03 jun 2009 18:26

Crille, du som verkar vara lite insatt när det gäller Smartab, kan kanske berätta om Nano 2K finns i England?
Jag har letat på nätet sedan det kom ut, men inte läst en rad om att det finns i England? Där verkar alla köra
med Silverseal.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 18:58

marcus skrev:Crille, du som verkar vara lite insatt när det gäller Smartab, kan kanske berätta om Nano 2K finns i England?
Jag har letat på nätet sedan det kom ut, men inte läst en rad om att det finns i England? Där verkar alla köra
med Silverseal.

Klart jag ska berätta det lilla jag kan ;) om denna produkt eftersom jag är utbildad på den och får lägga den på bilar med certifikat m.m.

Tyvärr var jag slarvig när jag skrev, den heter i Sverige Silver Seal Nano 2K men i UK heter den enbart
Silver Seal, varför det är så kan jag tyvärr inte tala om.

Om du har intresse att lära dig om just Smartabs produkter så kan jag berätta att deras recondskola är super med massa kemilära,polering,glansförsegling m.m ingår i programmet, väl värt pengarna.

Vi fick in 3 övningsbilar 2 med metallic och en med vanlig solid färg, tyvärr så var jag sååå inne i poleringen m.m så jag glömde ta kort på dom 3 "Liken" hur dom såg ut när dom kom in i hallen och hur dom såg ut när dom rullade ut, kan lova dig det var sådan otrolig skillnad på bilarna efter poleringen och glansförseglingen.

Göran som leder kursen är super på kemi och vad allt handlar om i recondition av lacker och inredningar.
Senast redigerad av 7 Crille, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 03 jun 2009 19:00

Crille skrev:
marcus skrev:Crille, du som verkar vara lite insatt när det gäller Smartab, kan kanske berätta om Nano 2K finns i England?
med Silverseal.

Klart jag ska berätta det lilla jag kan ;) om denna produkt eftersom jag är utbildad på den och får lägga den på bilar med certifikat m.m.

Tyvärr var jag slarvig när jag skrev, den heter i Sverige Silver Seal Nano 2K men i UK heter den enbart

Om du har intresse att lära dig om just Smartabs produkter så kan jag berätta att deras recondskola är super med massa kemilära,polering,glansförsegling m.m ingår i programmet, väl värt pengarna.

Göran som leder kursen är super på kemi och vad allt handlar om i recondition av lacker och inredningar.
Var den den Göran du köpte en maskin av? ;)
...like a boss.

Göran

Inlägg av Göran » 03 jun 2009 19:03

Bilvardsforum.se kommer i höst att ha bilvårdskola vid tre olika tillfällen helt gratis,
och vi har även påbörjat ett stort artikelarkiv utan att för den delen ge avkall på att vara opartiska.
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 19:11

Tantrum skrev:
Crille skrev:
med Silverseal.

Var den den Göran du köpte en maskin av? ;)
Haha näää jag köpte/beställde den i går av Anders L på bollnäsbilvård
http://shop.bollnasbilvard.se/top-tool- ... c-185.aspx

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 03 jun 2009 19:16

Jaha, nu fattar jag :D

Bilvardsforum.se och Bollnäs Bilvård har inget mer att göra med varandra än ett sponsorsförhållande. Och att den trevliga pricken Nisse hänger här förstås :) Bilvårdsforum är alltså inget företags forum utan helt självständigt.
...like a boss.

Skriv svar