Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Söker användar tips för Buffer 2000

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
DandanRacing
Medlem

Söker användar tips för Buffer 2000

Inlägg av DandanRacing » 26 feb 2012 17:59

Hej

Jag söker tips på hur jag använder buffer 2000 på bästa sett, jag har sökt runt på forumet o hittat nästan bara råd att man ska använda buffer men inte hur folk brukar göra..

Roterande/ocilerande?
Lite eller mycke tryck?
Högt/lågt varv?
Fukt så det inte dammar/kleggar igen trissan?

//Andreas
Senast redigerad av 6 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Söker användar tips för Buffer 2000

Inlägg av Nisse » 26 feb 2012 18:50

DandanRacing skrev:Hej

Jag söker tips på hur jag använder buffer 2000 på bästa sett, jag har sökt runt på forumet o hittat nästan bara råd att man ska använda buffer men inte hur folk brukar göra..

Roterande/ocilerande?
Lite eller mycke tryck?
Högt/lågt varv?
Fukt så det inte dammar/kleggar igen trissan?

//Andreas
Medelvarv på maskinen inte för sakta inte för fort.....Se till att du har allt som inte skall behandlas maskerat...Använd billiga rondeller helst tvättade begagnade....Buffer är ju en oxidlösare har ingen polereffekt...så det blir att köra efter med polermedel vid behov....röd väldigt oxiderad...riv av allt du får bort...dörrlister...spolarmunstycken...rails..mm....kör så mycket du orkar...få bort oxid från lack tar tid om man skall göra det seriöst....roterande maskin..men occilerande funkar också...kör som när du använder valigt polermedel....ja det kletar igen....därför lägg upp ett lager beg rondeller...räkna med att du behöver 6-8st 130X25 rondeller....du behöver inte trycka på maskinen...buffern gör jobbet.....

Framförallt är det tiden du lägger ner som gör resultatet när du håller på med oxidborttagning....lägg på Autoglym Radiant och fortsätt med detta 2-3ggr /år

:jeps
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 26 feb 2012 19:52

Har kört väldigt mkt buffer, vilken innehåller porslinslera vilken har en rätt rejäl slipande effekt när man packar det i trissan.
Har kört bort 2k våtsliprepor på många fordon med denna metod förr om åren, även om jag aldrig skulle använda mig av det idag så är det inget snack om att det med lite teknik funkar helt ok.

Det är ju en riktigt bra oxidlösare, men ja väljer ändå Menzerna Fast gloss idag då den funkar lika bra, dammar mindre och avverkar mer.

I övrigt håller jag med Nisse:)

MVH/
Senast redigerad av 6 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 26 feb 2012 20:04

Slipeffekt "låg" på denna produkt....men nöter man på så..... ;)

Ja Menzernas produkter medel/grov löser naturligtvis oxid utmärkt.....Även Concept New Horizon wax/polish är en höjdare när det gäller oxid...Cut, Clean and protect.....

Så Autosmart Buffer 2000 är inget måste för oxidborttagning....Även om den är omtalad som den bästa för ändamålet...
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 26 feb 2012 20:24

Jo läser man på etiketten så verkar det ju så, men kör man den på rätt sätt märker man motsatsen, men det finns som sagt ingen anledning att krångla med det nu när det finns mkt bättre alternativ.

MVH/

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 26 feb 2012 20:42

Skulle man ha Menzerna fast Gloss vs Autosmarts Buffer 2000 i "no name" flaskor och en bilrekondare skulle testa på en huv solid röd med massor av oxid...så är jag tveksam om Autosmart produkt skulle ta hem detta...

Har testat att torrköra lite med skumrondell...och det går utmärkt att köra bort div repor....Optipaden med akryl/lammull funkar utmärkt med andra bilvårdsprodukter än polermedel... :D

Många polerrondeller är rätt effektiva i sig....många ggr kan rondellen räknas som 60% polermedlet 40% gällande just avverkningen... ;)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 26 feb 2012 21:06

jag håller med.
Jo Optipaden avverkar ju i sig men det var inte i den man packade Buffer, utan vanliga gula skumgummi.
Den största nackdelen med metoden är att det kräver teknik att hålla medlet i trissan, samt att det blir mkt städning efter då det som sagt avverkar ordentligt:)

MVH/
Nisse skrev:Skulle man ha Menzerna fast Gloss vs Autosmarts Buffer 2000 i "no name" flaskor och en bilrekondare skulle testa på en huv solid röd med massor av oxid...så är jag tveksam om Autosmart produkt skulle ta hem detta...

Har testat att torrköra lite med skumrondell...och det går utmärkt att köra bort div repor....Optipaden med akryl/lammull funkar utmärkt med andra bilvårdsprodukter än polermedel... :D

Många polerrondeller är rätt effektiva i sig....många ggr kan rondellen räknas som 60% polermedlet 40% gällande just avverkningen... ;)

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 27 feb 2012 00:06

Jag tror att du är lite snabb att dömma Jill, Buffern är en gammal produkt, men den gör det den ska bra fortfarande.

MVH/

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 27 feb 2012 00:23

Ha 4-5 trissor tillhands samt en spann med lätt alkalisk lösning och en med rent vatten. Fukta trissorna och kör på medelhastighet. Byt trissa ofta och lägg de använda i spannen med alkalie. När du har slut på trissor så ta en rengjord från alkaliehinken och skölj i hinken med rent vatten och krama ur. Sätt den på din roterande maskin och kör ut överflödigt vatten i spannen. Sen har du en lagom fuktig trissa att köra vidare med. Sen är det bara att upprepa denna procedur hela tiden :D Det kommer ta tid och skvätter och dammar en hel del! Tvätta bilen innan du kör nästa poleringssteg, det kommer behövas ;)
Senast redigerad av 6 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 27 feb 2012 10:26

Jo men jag vill minnas att du dömt ut många fler medel, tex menzerna, Ultima osv lite väl snabbt och sedan ändrat dig?:)

Men som sagt håller jag med ang FG.

MVH/
Jill skrev:
Wax skrev:Jag tror att du är lite snabb att dömma Jill, Buffern är en gammal produkt, men den gör det den ska bra fortfarande.

MVH/
Den fick tre ärliga chanser.. men den ville inte samarbeta, så därav mitt bittra uttalande ;)

Kör hellre en vända med FG :-)

DandanRacing
Medlem

Inlägg av DandanRacing » 27 feb 2012 12:52

Tack för alla svar :jeps

Det är en "röd" 945a som jag ska fått tillstånd av far o leka med :)

Ska bli kul att testa på riktigt framöver.
Jag körde ett snabbtest för några veckor sen i regn med buffer o 125mm skumtrissa på min nya ocilerande tryckluftslip tyvär blir ju oxiderade bilar "fina" när de blir blöta så jag såg inte alls vad som hände med lacken så det blev lite flammigt..

Bild

//Andreas
Senast redigerad av 6 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 feb 2012 22:33

DandanRacing skrev:Tack för alla svar :jeps

Det är en "röd" 945a som jag ska fått tillstånd av far o leka med :)

Ska bli kul att testa på riktigt framöver.
Jag körde ett snabbtest för några veckor sen i regn med buffer o 125mm skumtrissa på min nya ocilerande tryckluftslip tyvär blir ju oxiderade bilar "fina" när de blir blöta så jag såg inte alls vad som hände med lacken så det blev lite flammigt..

Bild

//Andreas
Bara nöta på med buffer2000 så ska du se en fin och röd färg sen :nicka Jag gillar buffern skarpt och använder den själv...
Senast redigerad av 6 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

-z-
Medlem
Kontakt:

Inlägg av -z- » 27 feb 2012 22:49

Enligt mig........

Jag kan hålla med om att det med ögat synliga resultatet mellan Buffer 2000 eller FG eller något annat polermedel är helt klart till Buffer 2000 nackdel men hur mycket av oxiden har man då fått bort då knapp trissorna blir "röda" lite överdrivet men ni förstår mig säkert ;)

Så här gör jag...........1.Roterande med en medel hård skum trissa och Buffer 2000 och skapa "lagom" med värme i lacken då detta skall hjälpa till att dra upp oxiden ur lacken, dryga ut medlet med lite vatten ibland och gör rent trissorna med en hård borste ofta.Detta moment skall du inte jaga repor utan endast oxiden.

2.Roterande med menzerna PF. För att jaga repor.(beakta att det är bättre att lämna lite repor iblad då denna lack kräver ett visst återkommande underhåll).

3.Ocillerande med mirror Image samt lite slipmedel i typ Menzerna FF.

4.Avslutar med Silver one från Autosmart då denna produkt även är anpassad för icke klarlackade lacker.

Obs tvätta inte denna bil med starka alkaliska tvättmedel typ HD grön.

M.v.h http://www.z-bilrecond.se
Senast redigerad av 6 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 28 feb 2012 20:38

Ja just det...var aktsam med petrokemiska avfettning med glykolbas och starka alkalier.... ;)
MVH Nisse

Bild

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 28 feb 2012 21:04

Använder också buffer på oxiderade läckt överlägsen där. Dock använder jagmenzerna när det jagas reportage och inte oxid
Senast redigerad av 6 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

DandanRacing
Medlem

Inlägg av DandanRacing » 31 mar 2012 00:04

Jag ÄLSKAR Buffer :best :best

Körde på 1500 varv mellan hård trissa och duchade lite vatten på trissan då och då :jeps

Skvätter som sagt en del o skvättet är svårt att få bort :o :(

Bild

Dags att efterstäda lite med 3m hologrambort..

Bild

Ser bättre ut. dock ej helt hundra om man kollar noga då jag hade lite för hård trissa :oops:

Bild

Shine baby shine..
Slutpolerat och lackskyddat :D
Bild

Bild

Bild

Nu är det bara bakom lister, lampor, dörrgångarna, under huven osv kvar :roll:

En bonus bild på fars 945 som jag testade lite snabbt på, kände mig tvungen då jag gnuggade in hej i lacken med fingret :lol:

Bild

//En mycket glad Andreas

Skriv svar