Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lägga lackskydd med hög hastighet

Diskutera bilvårdsprodukter här
Cogo
Entusiast
Entusiast

Lägga lackskydd med hög hastighet

Inlägg av Cogo » 04 jun 2012 08:34

Hej hej!

Har två frågor gällande att lägga lackskydd med en dubbeltrissmaskin utan ställbar hastighet. En hel del skriver att man ska lägga ut medlet på bil med låg hastighet, då pratar jag om Orange Sealer, Powerlock, Glare (andra omgången), m.m.

Eftersom jag inte har ställbar hastighet på min maskin så undrar jag om detta inte spelar så stor roll? Kanske man måste flytta maskinen lite snabbare bara eller var är nackdelarna?

Sedan har jag även läst överallt att man ska lägga dessa lackskydd med mjuk trissa. Själv har jag bara Gula täta trissor från Carpads hemma, fungerar dessa att lägga dessa skydd med?

Mvh Magnus
Senast redigerad av 5 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Re: Lägga lackskydd med hög hastighet

Inlägg av Kapten Haddock » 04 jun 2012 09:08

Tja.

Det är inte hela världen när det kommer till varven på en sån maskin, även om det kanske inte är optialt.

Jag skulle om jag vore du försöka investera in en med ställbart varvtal från classe o, tror dom kostar 300kr nu?

Men visst går det, och jag hade absolut köpt ett par mjukare trissor oxå i samma veva, det går säkert bra i de flesta fall, men det är dumt att chansa.

MVH/
Senast redigerad av 5 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 04 jun 2012 10:44

Om man tänker på Orange Sealer och Powerlock, och även ArticSeal från pingens, hur är de i konsistensen? Är de lösa så att det finns riska att skvätta mycket på höga varv?

Mvh magnus
Senast redigerad av 5 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 04 jun 2012 11:19

Du ska inte använda så mkt medel att det sprutar, när du lägger ut, lägg lite på trissan i ytterkant.
smeta ut utan att starta maskinen så det inte ligger flödigt, så är det lungt sen, med alla produkterna du nämner.

Men som sagt investera i en maskin med varvtals reglering, annars kan man ju lägga för hand om man har tid.

MVH/

Skriv svar