Vill blanda 500ml färdig lösning. Kan jag göra det enkelt för mig och dela flaskan i 4 delar,
så en del blir vatten och tre delar kem??
Eller är jag helt ute och cycklar
//MVH

Frågar du många bilrekondare 1:10 så skall du t.ex. få 1,0L färdig brukslösning....Rednales skrev:Frågan har varit uppe för diskussion tidigare och du får olika svar beroende på vem du frågar.
Nu skriver du 1-3 vilket är en ny variant för mig.
Oftast kan du läsa 1:10, vilket jag (obs, läs jag) tolkar som 1+9 (1 del kem och 9 delar vatten).
Jag gillar mer om man skriver X+Y, t.ex. 1+2 dvs 1 del kem och 2 delar vatten. Blir mindre missförstånd då.

Skulle jag nog inte säga...Nisse skrev:Frågar du många bilrekondare 1:10 så skall du t.ex. få 1,0L färdig brukslösning....Rednales skrev:Frågan har varit uppe för diskussion tidigare och du får olika svar beroende på vem du frågar.
Nu skriver du 1-3 vilket är en ny variant för mig.
Oftast kan du läsa 1:10, vilket jag (obs, läs jag) tolkar som 1+9 (1 del kem och 9 delar vatten).
Jag gillar mer om man skriver X+Y, t.ex. 1+2 dvs 1 del kem och 2 delar vatten. Blir mindre missförstånd då.
Frågar du en kemist 1:10 så skall du t.ex. få 1,1L färdig brukslösning...
Just måttet brukar krångla till det lite, då förpackningsstorleken ligger på 1-2-5L osv som du skall blanda till lösningen i....Så många bara fyller på 9dl vatten och 1dl koncentrat, skakar om.. så har man allt klart...Du får lite starkare lösning som vissa rekondare blandar.....![]()
Men visst skall 1:10 bli t.ex. 1,1L färdig brukslösning om man skall vara exakt...
Vill blanda 500ml färdig lösning. Kan jag göra det enkelt för mig och dela flaskan i 4 delar,
så en del blir vatten och tre delar kem??
Ja det stämmer bra om du har en flaska som har samma omkrets upptill och nertill.....Men jag förmodar att du menar 1 del koncentrat och 3 delar vatten....eller?

Då vill nog Vi andra höra vad DU har att säga......Rednales skrev: Skulle jag nog inte säga...

titta vad du här ställt till med nu!! nu är det krig!!!yoda78 skrev:Så här stöd det på beskrivningen:
Spädes:
Blank yta 1 del till 1-3 delar vatten Matt yta 1 del till 4-6 delar vatten.
Och om jag läser det igen, och NOGA så står det ju faktiskt 1 del kem till 1-3 delar vatten.![]()
Ber om ursäkt , hoppas jag inte gjort er Osams

Problemet är känt.....även bland yngre och äldre kemister.....yoda78 skrev:Så här stöd det på beskrivningen:
Spädes:
Blank yta 1 del till 1-3 delar vatten Matt yta 1 del till 4-6 delar vatten.
Och om jag läser det igen, och NOGA så står det ju faktiskt 1 del kem till 1-3 delar vatten.![]()
Ber om ursäkt , hoppas jag inte gjort er Osams

Jag testade tolkningen av värdet 1:4 på 5 kollegor (6 totalt med mig själv).Rednales skrev:Står i mitt första svar. 1:10 är detsamma som 1+9, en del kem och fyll upp till en liter med vatten. Totalvolym en liter.
Samma svar får du av de kemister jag känner (och övriga kollegor).

Vilken bransch? Ålder på kollegorna? Bara nyfiken...Manor skrev:Jag testade tolkningen av värdet 1:4 på 5 kollegor (6 totalt med mig själv).Rednales skrev:Står i mitt första svar. 1:10 är detsamma som 1+9, en del kem och fyll upp till en liter med vatten. Totalvolym en liter.
5 stycken tolkar det som 1 + 4, medan 1 tolkade det som 1 + 3.
Mina kollegor tänker med andra ord inte i samma banor som du och dina kollegor generellt...utan är nog mer inne på Nisses linje.

Bransch = ITRednales skrev:Vilken bransch? Ålder på kollegorna? Bara nyfiken...Manor skrev:Jag testade tolkningen av värdet 1:4 på 5 kollegor (6 totalt med mig själv).Rednales skrev:Står i mitt första svar. 1:10 är detsamma som 1+9, en del kem och fyll upp till en liter med vatten. Totalvolym en liter.
5 stycken tolkar det som 1 + 4, medan 1 tolkade det som 1 + 3.
Mina kollegor tänker med andra ord inte i samma banor som du och dina kollegor generellt...utan är nog mer inne på Nisses linje.

Du rör inte till det mer.Dontus skrev:bara för att röra till det lite mer, så här tolkar jag det...![]()
1:10 betyder att du ska få totalt 10 delar, varav en del ska vara kem
Så alltså 1 + 9... för att få det lite mer matematiskt korrekt så borde ju då spädningen vara 1/10...
bara mina tankar...

Du rör inte till det, du tänker bara rätt.Dontus skrev:bara för att röra till det lite mer, så här tolkar jag det...![]()
1:10 betyder att du ska få totalt 10 delar, varav en del ska vara kem
Så alltså 1 + 9... för att få det lite mer matematiskt korrekt så borde ju då spädningen vara 1/10...
bara mina tankar...