Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Orange sealer - hur gör jag?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Akuza
Medlem

Inlägg av Akuza » 12 jul 2012 23:01

Köpte en flaska orange sealer med sista beställningen, men är inte riktigt säker på hur jag ska bära mig åt.
Läst nåt om torka med fuktig duk och sedan torr?
Ska jag lägga på med maskin? Har en ouppackad 3401 som var med i beställningen. :D Fungerar det bra att lägga på med svart trissa eller ska det läggas på för hand?

Tacksam för svar.
Senast redigerad av 5 Akuza, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Orange sealer - hur gör jag?

Inlägg av carina » 12 jul 2012 23:26

Tillvägagångssätten är många så jag kan bara berätta hur jag gör.
Jag tar 1-2 paneler i taget... lägg på ett tunnt lager med applikator.... lägger du 2 paneler är det lagom att torka av panel nr 1 när nr 2 är klar. har en sprayflaska med mej hela bilen runt för om jag inte får av allt duschar jag min MF duk lite och torkar igen. Sen fortsätter jag så... hela vägen runt. Motorhuv och tak tar jag i 2 delar. (jag gör alltså detta för hand)

Sen vet jag att det finns såna som tar mer paneler/halva bilen innan dom torkar av, men som sagt.... så här gör jag :-)
Senast redigerad av 5 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 13 jul 2012 05:39

Jag gör som Carina, eller lägger på låg hastighet med maskin och buffar av den med en fuktad MF-duk..

/Thomas
Senast redigerad av 5 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 jul 2012 09:55

OT:
Vad är den stora vitsen med Orange Sealer egentligen?
Den verkar ju onekligen lite jobbig att hålla på med jämfört med Glare, Fireglaze, UPG+ etc.?

Är det någon skillnad i glans, hållbarhet...eller varför väljer man just detta?
Senast redigerad av 5 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Akuza
Medlem

Inlägg av Akuza » 13 jul 2012 10:36

Ok, jag lägger på med svart mjuk trissa, eller för hand. Torkar av ganska snart med mf-duk fuktad med VATTEN antar jag? Torkar torrt med torr mf-duk.

Nu har jag ju inte hunnit testa, men det verkar ju inte så mycket krångligare än fireglaze som enligt förpackningen ska läggas i två lager.
Senast redigerad av 4 Akuza, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 jul 2012 10:45

Akuza skrev:Ok, jag lägger på med svart mjuk trissa, eller för hand. Torkar av ganska snart med mf-duk fuktad med VATTEN antar jag? Torkar torrt med torr mf-duk.

Nu har jag ju inte hunnit testa, men det verkar ju inte så mycket krångligare än fireglaze som enligt förpackningen ska läggas i två lager.
Jag tänkte mer på avtorkningssteget med Orange Sealer.
Om Fireglaze fungerar på samma sätt som Glare så polerar man in det första steget med maskin, och utan att eftertorka så lägger man på ett ytterligare lager för hand. Hela bilen görs i ordning i ett svep, och plätt-lätt att eftertorka.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 13 jul 2012 14:57

Jag kör över hela bilen/bilarna med orange sealer med mjuka pads och oscilerande maskin på lågt varv sedan eftertorkar jag med en lätt fuktad (med vatten) microfiberduk, nemas problemas/lättjobbat javisst.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 13 jul 2012 17:43

Manor skrev:OT:
Den verkar ju onekligen lite jobbig att hålla på med jämfört med Glare, Fireglaze, UPG+ etc.?

Varför gillar en del gröna äpplen och andra röda? Om nu OS skulle vara uselt så skulle förmodligen ingen använda det.
Alla föredrar olika produkter och många av oss är fortfarande på jakt efter just DET medlet som har precis de egenskaperna som just den personen önskar.
Vi kanske alla inte vill köra Glare/Fireglaze. Själv har jag inte testat någon av dessa, men Glare blir det nog vid nästa storpolering. Powerlock är den enpetare jag testat och det går nästan att blåsa av... Grym wetlook och halka ger det också.
Tänk vad tråkigt vi skulle ha om det endast fanns ett medel :)
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 jul 2012 20:10

Rednales skrev:
Manor skrev:OT:

Varför gillar en del gröna äpplen och andra röda? Om nu OS skulle vara uselt så skulle förmodligen ingen använda det.
Alla föredrar olika produkter och många av oss är fortfarande på jakt efter just DET medlet som har precis de egenskaperna som just den personen önskar.
Vi kanske alla inte vill köra Glare/Fireglaze. Själv har jag inte testat någon av dessa, men Glare blir det nog vid nästa storpolering. Powerlock är den enpetare jag testat och det går nästan att blåsa av... Grym wetlook och halka ger det också.
Tänk vad tråkigt vi skulle ha om det endast fanns ett medel :)
Det var inget klagomål utan en undran.
Det verkade utifrån de initiala svaren lite svårt att torka av, och då jag inte själv haft det bekymret med något medel så ville jag bara veta om det fanns någon stor fördel med just Orange Sealer som är värt extrabekymret.

Jag gillar själv att testa mig fram bland olika medel, men i just detta fall så känns det just nu inte så intressant. Powerlock låter ju dock riktigt intressant :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 13 jul 2012 21:07

Ser inte att det skulle vara svårt alls, en fuktad MF duk istället för torr. Eller vad menade du med att de initiala svaren pekar på att det skulle vara svårt?
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 13 jul 2012 21:17

Jag blev lite småkär OS när jag la på det på Tant gredelin första gången och fick känslan att det blev en "glasyta" på lacken som höll i sig tvätt efter tvätt....
Sen ja.... den kan väl uppfattas som bökig att lägga på när man sitter och läser hur folk gör men det är inte jobbigare än att lägga ett annat skydd... :)
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 13 jul 2012 22:04

Skillnaden mellan orange sealer och Fireglaze/Glare är väl mest att den OS har en mycket mer vattenavstötande karaktär, som dessutom håller i sig väldigt länge.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 jul 2012 23:12

Rednales skrev:Ser inte att det skulle vara svårt alls, en fuktad MF duk istället för torr. Eller vad menade du med att de initiala svaren pekar på att det skulle vara svårt?
1-2 paneler i taget lät som om det kunde sitta fast stenhårt annars, men Jojje verkade inte ha det problemet.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 jul 2012 23:14

marcus skrev:Skillnaden mellan orange sealer och Fireglaze/Glare är väl mest att den OS har en mycket mer vattenavstötande karaktär, som dessutom håller i sig väldigt länge.
Mer vattenavstötande och lång hållbarhet låt ju klart intressant :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 13 jul 2012 23:18

Manor skrev:
Rednales skrev:Ser inte att det skulle vara svårt alls, en fuktad MF duk istället för torr. Eller vad menade du med att de initiala svaren pekar på att det skulle vara svårt?
1-2 paneler i taget lät som om det kunde sitta fast stenhårt annars, men Jojje verkade inte ha det problemet.
La det på en saab i helgen och det var lite fuktigt ute. Märkte då att det uppförde sig annorlunda än om det varit "torrt" ute.
Hade min sprayflaska och min trasa men använde den mindre nu...kan den reagera "positivt" på fuktigt klimat kanske? :-D
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 13 jul 2012 23:39

carina skrev:
Manor skrev:
La det på en saab i helgen och det var lite fuktigt ute. Märkte då att det uppförde sig annorlunda än om det varit "torrt" ute.
Hade min sprayflaska och min trasa men använde den mindre nu...kan den reagera "positivt" på fuktigt klimat kanske? :-D
jo den produkten älskar vatten.. :cheers
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 14 jul 2012 07:42

Manor skrev:
Precis har aldrig haft problem att köra hela bilen och sedan eftertorka med lätt fuktad microduk, har iof inte testat att köra panel för panel heller så :)
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Akuza
Medlem

Inlägg av Akuza » 14 jul 2012 07:45

Ok, ska polera färdigt nu på förmiddan. Har en del, ganska många rediga repor på taket, vet inte vad som hänt. Ser ut som nån kört genom taggtråd. Sen ska jag testa OS.

Skriv svar