Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Menzerna Power Gloss 20?

Diskutera bilvårdsprodukter här
dannec5
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jan 2009 18:48

Menzerna Power Gloss 20?

Inlägg av dannec5 » 16 apr 2009 12:15

En liten fråga om Menzerna Power Gloss 20..

Kan man köra endast denna om man har en riktigt nedgången bil, eller måste man köra en extra gång med tex Intensive polish efter för att få till det bra?

Har aldrig testat 20in så jag vet inte hur den är..

Mvh Danne
Senast redigerad av 6 dannec5, redigerad totalt 14 gång.

dannec5
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jan 2009 18:48

Re: Menzerna Power Gloss 20?

Inlägg av dannec5 » 16 apr 2009 12:46

Hasse skrev:Min erfarenhet är att PG inte ger någon toppglans, så man behöver gå efter med tex IP.
Jag brukar använda PG punktvis när man behöver plocka djupare repor, PG är betydligt torrare än IP, så en del föredrar att köra med fuktade trissor.
Okej kanon med svar snabbt! :)

Plockar den betyldigt bättre än IPn eller?

Mvh Danne
Senast redigerad av 6 dannec5, redigerad totalt 14 gång.

dannec5
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jan 2009 18:48

Re: Menzerna Power Gloss 20?

Inlägg av dannec5 » 16 apr 2009 13:43

Hasse skrev:
dannec5 skrev:
Hasse skrev:Min erfarenhet är att PG inte ger någon toppglans, så man behöver gå efter med tex IP.
Jag brukar använda PG punktvis när man behöver plocka djupare repor, PG är betydligt torrare än IP, så en del föredrar att köra med fuktade trissor.
Okej kanon med svar snabbt! :)

Plockar den betyldigt bättre än IPn eller?

Mvh Danne
Ja den plockar så pass bra att man nästan bör vara lite försiktig, så testa att köra med IP först.
Okej, låter ju fint, så pass bra att man kan plocka "apelsinskal" ifall en lackerare har gjort ett pissigt jobb?

Mvh Danne
Senast redigerad av 6 dannec5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Menzerna Power Gloss 20?

Inlägg av Tantrum » 16 apr 2009 18:07

Har läst mig till att Power Gloss innehåller 2,5 ggr mer aluminiumoxid än IP och det märks. Den biter bra även med mediumtrissor.
Däremot tycker jag att den gav överraskande bra finish med hård skumtrissa. Det blev blankt även utan att jag brutit ned den ordentligt. Men det blev enorm skillnad efter att ha kört PG tills det nästan försvunnit och därefter gjort samma sak med Power Finish och mjukare trissa.

Btw, varifrån kommer dessa "20", "30" och "40" efter Menzernas produktnamn? Är det ACP som hittat på det?
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Menzerna Power Gloss 20?

Inlägg av Nisse » 16 apr 2009 18:25

Sällan man använder Menzerna PG (20)...och vad jag har hört så kommer den utgå i sortimentet men ersättas av en ny produkt från Menzerna inom kort...Vi kör faktisk sällan PG utan det blir IP och FF....
Kommer jag ihåg rätt så har nog A-Clean partners inte PG i lager för leverans just nu...utan det blir att vänta några veckor innan ersättaren dyker upp....Men jag är inte säker på att ACP kommer att ta in den produkten...
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Menzerna Power Gloss 20?

Inlägg av marcus » 16 apr 2009 19:43

Tantrum skrev:Har läst mig till att Power Gloss innehåller 2,5 ggr mer aluminiumoxid än IP och det märks. Den biter bra även med mediumtrissor.
Däremot tycker jag att den gav överraskande bra finish med hård skumtrissa. Det blev blankt även utan att jag brutit ned den ordentligt. Men det blev enorm skillnad efter att ha kört PG tills det nästan försvunnit och därefter gjort samma sak med Power Finish och mjukare trissa.

Btw, varifrån kommer dessa "20", "30" och "40" efter Menzernas produktnamn? Är det ACP som hittat på det?
Kan tänka mig att det är från mig dessa uppgifter kommer ifrån? Jag har dock inte fått det helt verifierat från Menzerna. PG bettar bra med en vanlig medium skumpad, men det är viktigt att man polerar det genom hela cykeln så att säga. Avbryter man innan så finns det risk att man lämnar ytan lite halvmatt, sänk varven och trycket mot slutet och polera över ytan tills medlet i stort är borta - då bör man ha en ganska acceptabel yta redo att poleras till en högre glans med finare medel.

Ja, det är ACP som har hittat på egna koder.
Nisse skrev:Sällan man använder Menzerna PG (20)...och vad jag har hört så kommer den utgå i sortimentet men ersättas av en ny produkt från Menzerna inom kort...Vi kör faktisk sällan PG utan det blir IP och FF....
Kommer jag ihåg rätt så har nog A-Clean partners inte PG i lager för leverans just nu...utan det blir att vänta några veckor innan ersättaren dyker upp....Men jag är inte säker på att ACP kommer att ta in den produkten...
Powergloss kommer inte att utgå ur Menzernas sortiment, däremot så finns det nya produkter under utveckling ;)
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Menzerna Power Gloss 20?

Inlägg av Nisse » 16 apr 2009 20:07

Det besked vi fått är att A Clean Partners inte har den på lager längre (slut) men att ersättningsprodukt Menzerna skall komma om ca: 6 veckor...Men det verkar inte som ACP kommer ta in den nya

Rätt mycket frågetecken om just ACP just nu !

Men det stämmer nog att PG kommer att finnas att få tag på även i fortsättningen...fast genom andra kanaler !!
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Menzerna Power Gloss 20?

Inlägg av Tantrum » 16 apr 2009 21:53

marcus skrev:
Tantrum skrev:Har läst mig till att Power Gloss innehåller 2,5 ggr mer aluminiumoxid än IP och det märks. Den biter bra även med mediumtrissor.
Däremot tycker jag att den gav överraskande bra finish med hård skumtrissa. Det blev blankt även utan att jag brutit ned den ordentligt. Men det blev enorm skillnad efter att ha kört PG tills det nästan försvunnit och därefter gjort samma sak med Power Finish och mjukare trissa.

Btw, varifrån kommer dessa "20", "30" och "40" efter Menzernas produktnamn? Är det ACP som hittat på det?
Kan tänka mig att det är från mig dessa uppgifter kommer ifrån? Jag har dock inte fått det helt verifierat från Menzerna. PG bettar bra med en vanlig medium skumpad, men det är viktigt att man polerar det genom hela cykeln så att säga. Avbryter man innan så finns det risk att man lämnar ytan lite halvmatt, sänk varven och trycket mot slutet och polera över ytan tills medlet i stort är borta - då bör man ha en ganska acceptabel yta redo att poleras till en högre glans med finare medel.

Ja, det är ACP som har hittat på egna koder.
Ja, jag vet att du har skrivit det någon gång :) Tror jag har sett gamla diskussioner på Autopia också. Tror jag sökte på ceriumoxid och Menzerna. Så det är ju inte taget helt ur luften :)
Det enda jag menade var egentligen att det är bra mycket bättre bett i PG än IP och att det är helt rimligt med dubbelt så mycket slipmedel i den tidigare.
...like a boss.

Skriv svar