Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Mest högtryckstvätt för 5-6000:-
- jojje
- Entusiast

Som rubriken lyder, vilken kallvattentvätt ger mest för 5-6000:-?
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Re: Mest högtryckstvätt för 5-6000:-
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
TommyJ
- Medlem
Den som Jiiins rekommenderar har jag.
Grym kvalité. Ångrar mig inte en sekund att jag köpte den.
Grym kvalité. Ångrar mig inte en sekund att jag köpte den.
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

Verkar ju vara en bra maskin till ett nu väldigt bra pris
Dirtkillermunstycke lät ju även ''ballt''
- Grief
- Moderator

Sv: Mest högtryckstvätt för 5-6000:-
Räcker 130 bar?
Skickat från en Samsung Galaxy S3 med Tapatalk
Skickat från en Samsung Galaxy S3 med Tapatalk
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83
- bitzer
- Medlem
Har den större 2175 med slangvinda och "dirt killer". Har tidigare haft Kärcher, både från konsument (K6 nånting) och proffs serierna. Har inte haft någon blå så jag kan inte jämföra med dem.
Fördelar med Kränzle är främst den högre kvaliteten. Alla detaljer är mer genomtänkta och det funkar helt klanderfritt. Möjligen skulle slangvindan ha en spärr så man kunde låsa den i ett läge, den rullar väldigt lätt. Handtaget kan inte rotera på slangen när det är trycksatt vilket gör att slangen ibland trasslar men det är samma som på de flesta andra. Det är min första trefas tvätt och visst är det lite bättre tryck i den men framförallt är det smidigt att inte behöva oroa sig för vad frun eller ungarna drar igång för maskiner samtidigt eftersom en-fas maskinerna äter en hel säkring.
Anslutningarna har vanlig M-gänga vilket gör att man får snurra lite varje gång man ska byta mellan skummlansen och munstycket. Dirt killern är överlägsen på gräsklipparen, altanen osv. På bilen föredrar jag fortfarande det klassiska munstycket (ställbart mellan bred och rund stråle).
Intressant är att motsvarande Kärcher HD 7 kräver 5kW medan 2175 bara drar 3,3kW för samma tryck och vattenmängd.
Hade jag köpt samma igen? Troligen, kanske att slangtrasslet hanteras bättre av Kärcher med AVS, hade nog tittat på det också.
Fördelar med Kränzle är främst den högre kvaliteten. Alla detaljer är mer genomtänkta och det funkar helt klanderfritt. Möjligen skulle slangvindan ha en spärr så man kunde låsa den i ett läge, den rullar väldigt lätt. Handtaget kan inte rotera på slangen när det är trycksatt vilket gör att slangen ibland trasslar men det är samma som på de flesta andra. Det är min första trefas tvätt och visst är det lite bättre tryck i den men framförallt är det smidigt att inte behöva oroa sig för vad frun eller ungarna drar igång för maskiner samtidigt eftersom en-fas maskinerna äter en hel säkring.
Anslutningarna har vanlig M-gänga vilket gör att man får snurra lite varje gång man ska byta mellan skummlansen och munstycket. Dirt killern är överlägsen på gräsklipparen, altanen osv. På bilen föredrar jag fortfarande det klassiska munstycket (ställbart mellan bred och rund stråle).
Intressant är att motsvarande Kärcher HD 7 kräver 5kW medan 2175 bara drar 3,3kW för samma tryck och vattenmängd.
Hade jag köpt samma igen? Troligen, kanske att slangtrasslet hanteras bättre av Kärcher med AVS, hade nog tittat på det också.
Senast redigerad av 4 bitzer, redigerad totalt 14 gång.
-
danne67
- Medlem
Hej
Slog till på en Stihl re 163 plus (http://www.carlsonerna.se/hgtryckstvtt- ... e-163-plus) dock köpt på håkma, men här är en beskrivning. Kostar en 500 mer än ovanstående. Tillverkas tydlingen av Alto/Nilfisk men med tuffare krav. så t ex en foamlance till Alto/Nilfisk fungerar även till Stihlen. Den har Också dubbla munstycken, riktigt bra slang (dock 12 meter) och vad jag gillar stora hjul som går att dra i grus. Och trycket är det absolut inget fel på...
/Daniel
Slog till på en Stihl re 163 plus (http://www.carlsonerna.se/hgtryckstvtt- ... e-163-plus) dock köpt på håkma, men här är en beskrivning. Kostar en 500 mer än ovanstående. Tillverkas tydlingen av Alto/Nilfisk men med tuffare krav. så t ex en foamlance till Alto/Nilfisk fungerar även till Stihlen. Den har Också dubbla munstycken, riktigt bra slang (dock 12 meter) och vad jag gillar stora hjul som går att dra i grus. Och trycket är det absolut inget fel på...
/Daniel
Senast redigerad av 4 danne67, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Kan meddela att Kränzle är på väg med en 1152 inom kort...ska snart få mer information om den. I grunden lär det dock vara samma maskin som 1151-maskinerna.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- TAT
- Medlem
Har föregångaren som heter 1150T.
Haft den i ca 5 år.
26 kg extrem kvalitet med alla kopplingar och anslutningar i mässing och 15 m slang. Inget glapp eller läckage någonstans och 130 bar har iaf för mig räckt mer än väl.
Enda nackdelen med en industrimaskin är att tillbehören är dyra och inte kan köpas på typ Jula/Bauhaus. Köpte 20 m rensslang med dysa till avloppet och en 90° lans för ett par år sedan. Gick på dryga 3500 har jag för mig. De grejerna håller ifs samma toppkvalitet som tvätten men används ju inte så ofta. Men visst f...n är vi värda riktiga grejer
26 kg extrem kvalitet med alla kopplingar och anslutningar i mässing och 15 m slang. Inget glapp eller läckage någonstans och 130 bar har iaf för mig räckt mer än väl.
Enda nackdelen med en industrimaskin är att tillbehören är dyra och inte kan köpas på typ Jula/Bauhaus. Köpte 20 m rensslang med dysa till avloppet och en 90° lans för ett par år sedan. Gick på dryga 3500 har jag för mig. De grejerna håller ifs samma toppkvalitet som tvätten men används ju inte så ofta. Men visst f...n är vi värda riktiga grejer
Senast redigerad av 4 TAT, redigerad totalt 14 gång.
- TAT
- Medlem
Tror för övrigt att vattenmängden är viktigare än ett extremt högt arbetstryck. Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av 4 TAT, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

Det lutar åt ett köp av kräntzlen, visst är man värd riktiga grejor:)
Har innan en grön bosch och visst den funkar ju men inte så mycket mer:/
Har innan en grön bosch och visst den funkar ju men inte så mycket mer:/
-
saarr
- Medlem
TAT skrev:Tror för övrigt att vattenmängden är viktigare än ett extremt högt arbetstryck. Rätta mig om jag har fel.
Me like =)
Senast redigerad av 4 saarr, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Det finns nu bara en enda tvätt kvar på lager av Kränzle 1151T för 6065:-
Efter den så kommer 1152 att ta över och den kommer kosta 6999:-
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

Ok.WaxDog skrev:Det finns nu bara en enda tvätt kvar på lager av Kränzle 1151T för 6065:-
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
annars har Nilfisk en kampanj på proffsmaskiner för dryg 6000kr..kanske något att titta på?.. 
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
masol
- Medlem
Så sant, så sant....
TAT skrev:Tror för övrigt att vattenmängden är viktigare än ett extremt högt arbetstryck. Rätta mig om jag har fel.
"I´m never gonna work another day in my life,
God told me to relax........"
Monster Magnet
God told me to relax........"
Monster Magnet