Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Produktkombination

Diskutera bilvårdsprodukter här
peterv
Medlem

Produktkombination

Inlägg av peterv » 02 jun 2009 19:09

Hej,

Jag är ny här och tänkte beställa en produktkombination men först så tänkte jag kolla med er som säkert använt det innan. Jag använder för närvarande Klasse All-in-One och följer upp med Sonus Sealant (men jag har inte tillräckligt kvar för att köra 2 rundor till med bilarna). Min Porter maskin har pajat, men jag har läst runt på forumet och har i sikte en maskin med dubbla trissor.

Jag funderar på följande kombination:
Menzerna FF, Fireglaze och avslut med Ultima Paint Guard (när det kommer in i butiken förstås) :D

Vad tycker ni? Låter det som en bra kombination? Kan man köra denna kombo för hand tills vidare eller är det bäst med maskin?

Bilen är an silvrig Volvo V70 2007a :brumm
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Produktkombination

Inlägg av Ante_Bmw » 02 jun 2009 19:19

peterv skrev:Hej,

Jag är ny här och tänkte beställa en produktkombination men först så tänkte jag kolla med er som säkert använt det innan. Jag använder för närvarande Klasse All-in-One och följer upp med Sonus Sealant (men jag har inte tillräckligt kvar för att köra 2 rundor till med bilarna). Min Porter maskin har pajat, men jag har läst runt på forumet och har i sikte en maskin med dubbla trissor.

Jag funderar på följande kombination:
Menzerna FF, Fireglaze och avslut med Ultima Paint Guard (när det kommer in i butiken förstås) :D

Vad tycker ni? Låter det som en bra kombination? Kan man köra denna kombo för hand tills vidare eller är det bäst med maskin?

Bilen är an silvrig Volvo V70 2007a :brumm

Du kan väl köra den kombinationen men köpr en cycklo kopia på biltema för 300:- för FF är nog inte så bra att köra för hand...

Men skall du lägga någon sorts topping på Fireglaze så se till att det ej är en polish med vax, utan bara vax, och vänta minst 1 dag innan du lägger på det
Senast redigerad av 6 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 02 jun 2009 20:04

FF fungerar bäst med maskin. Den är inte lika viktig att bryta ned som ett grövre medel eftersom den är så fin från början. Men för bästa finish är det nog ändå att föredra en maskin. Fire Glaze går bra att lägga för hand, men det går snabbare att göra med maskin. Dessutom är det väldigt milt polerande så det går dessutom att öka glansen lite med en maskin.

Ultima PGP är ett rent skydd, så det går fint att toppa Fire Glaze med. Vänta över natten minst bara. Eller kanske helst ett par dagar.

Edit: Oj, lyckades klämma in ordet "Maskin" fyra gånger på fyra rader. Det är ju rätt bra jobbat :)
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

TommyJ
Medlem

Inlägg av TommyJ » 02 jun 2009 21:03

Va ska han med två skydd för?
Bättre å köra ip eller liknande.
Senast redigerad av 6 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 02 jun 2009 21:20

TommyJ skrev:Va ska han med två skydd för?
Det är alltid solens reflektion du jagar vid vaxning eller lackskydd, eller lackens reflektionsförmåga.
För att öka reflektionen så är det att rekommendera att använda Ultima Paint Guard Plus för att toppa skyddet och dessutom försegla porerna med nanolager, som inte bara är hydrofobiskt utan även innehåller titaniumdioxid som i detta fall motsvarar solskyddsfaktor 40.
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

TommyJ
Medlem

Inlägg av TommyJ » 02 jun 2009 21:28

jahadu...
då få han helt enkelt köpa ipn oxå för d klarar man ju sig inte utan 8-)

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 03 jun 2009 12:08

Ante_Bmw skrev:
Men skall du lägga någon sorts topping på Fireglaze så se till att det ej är en polish med vax, utan bara vax, och vänta minst 1 dag innan du lägger på det
Bra att veta. Tack för tipset.

Jag tror att jag kollar upp maskinen på biltema. Jag undrar om kanske maskinen de säljer på webshoppen till detta forum...alltså Lahega Autorangen kanske är bättre. Jag läste någonstans i vart fall att trissorna som medföljer Biltemas 300kr maskin är dåliga.

Jag tror ni nämnde ordet maskin tillräckligt i responsen för att jag skall beställa in en och köra på. Min gamla Porter maskin köpte jag i ett kit där det fanns 3 medelmjuka gula trissor, 1 svart (aldrig använd) och 2 lamulls. Jag brukar köra polishen med de gula, sealant och vaxen med lamulls trissorna. Är det rätt eller?

Tänkte köpa till (4) 100X25 Gul medium soft för IP eller FF + Fireglaze sen köra lamull för avslut (har lite svårt att hitta lamull i 100x25 eller 110x25 storlek...
Jag kan iof köra IP, sen FG sen UPG...men det kanske är overkill med UPG. Jag har kört med UPG innan som avlslutning och varit nöjd med hållbarheten :D

Tackar för alla tips :jeps

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 03 jun 2009 12:37

peterv skrev:
Ante_Bmw skrev:

Jag tror att jag kollar upp maskinen på biltema. Jag undrar om kanske maskinen de säljer på webshoppen till detta forum...alltså Lahega Autorangen kanske är bättre. Jag läste någonstans i vart fall att trissorna som medföljer Biltemas 300kr maskin är dåliga.

Jag tror ni nämnde ordet maskin tillräckligt i responsen för att jag skall beställa in en och köra på. Min gamla Porter maskin köpte jag i ett kit där det fanns 3 medelmjuka gula trissor, 1 svart (aldrig använd) och 2 lamulls. Jag brukar köra polishen med de gula, sealant och vaxen med lamulls trissorna. Är det rätt eller?

Tänkte köpa till (4) 100X25 Gul medium soft för IP eller FF + Fireglaze sen köra lamull för avslut (har lite svårt att hitta lamull i 100x25 eller 110x25 storlek...
Vi har ingen webshop. Blandas detta forum ihop med ett annat nu tro? :D Ajabaja ;)
...like a boss.

TommyJ
Medlem

Inlägg av TommyJ » 03 jun 2009 12:51

Prorecond har ett bra erbjudande på den maskinen där de skickar med 10 st trissor. Värt att undersöka.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 03 jun 2009 12:54

peterv skrev:
Ante_Bmw skrev:

Jag kan iof köra IP, sen FG sen UPG...men det kanske är overkill med UPG. Jag har kört med UPG innan som avlslutning och varit nöjd med hållbarheten :D

Tackar för alla tips :jeps

Lamull skulle jag inte använda till avslut!
Utan någon mjukare pads istället!
Sen finns det den här som är en blandning av ull och akryl storlek 95mm som passar biltemasmaskin.
Dock är det ju inte en ren lamulls rondell som du letade efter!
http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=404
Finns även på BBVshop http://shop.bollnasbilvard.se/
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 03 jun 2009 13:45

Tack jiins att du fick de sagt:) använd inte lammull som sista lammull i sig är avverkande så de bör ta bort skyddet lika snabbt som man lägger på de. Använd en mjuk trissa och torka av det sen när det torkat med en mf duk. Och lägga 2lager uppepå varandra tycker jag personligen är helt befängt då man arbetar upp glansen i poleringen sen ska ju ändå fireglaze köras 2varv för bäst effekt. Ett på höga varv på maskinen och redan ett på väldigt låga för att lägga ut medlet. Fireglaze ger väldigt bra avrinning och skydd som det är. 95% handlar om hur man sköter skyddet efter behandlingen.
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 04 jun 2009 11:52

Min situation med maskin är som sådan att jag skickade in min Porter till USA för 4 veckor sedan eftersom den fortfarande har garanti, de skall ta ställning till mitt "ärende" och antigen skicka en ny maskin eller pengarna tillbaka. Eftersom jag nu bor i Sverige så har jag ringt och förklarat att jag helst vill ha pengarna tillbaka. När det är avslutat så tittar jag nog på en Biltema/Prorekond maskin med mjuka trissor tills jag finslipat min teknik (har bara kört ett år med Porter)....till detta kommer jag nog köra IP, FG och UPG.

Medans jag väntar så skall jag beställa in Ultima Paint Prep Plus och Ultima Paint Guard och applicera för hand...det blir lite knegigt utan maskin men jag har både Volvon och frugans Toyota som väntar och min behandling från vintern har börjat avta medans flugornas säsong har kickat in :D

Igen, tack för all feedback det känns härligt och hitta ett forum men liksinniga människor.. :jeps

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 08 jun 2009 12:22

Tänkte fortsätta inlägget...med en ny fråga. Jag fick ett mejl idag från Porter och de kommer skicka mig pengarna tillbaka för maskinen som gick i sönder. Så nu är det väldigt aktuellt med en ny maskin.

Jag var på Biltema och tittade på deras 300kr maskin med dubbla trissor och jag tror nog det är den typen jag kommer börja med...dubbla trissor.

Om jag kör en runda polish och sen försegling räcker 6 trissor (2 för varje omgång + 2 extra)?
(Jag antar att man kan tvätta gula mjuka skumrondeller och använda dem ett par omgångar...)

:D

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 08 jun 2009 12:35

Räkna med 2 par trissor till polersteget och 2 par till lackskyddet. Det är inte kul att polera med trissor som kanske är smutsiga och fulla med medel när man kommer till sista panelen. Det går snabbt att komma åt lite omaskerat gummi varpå trissorna blir kolsvarta. Då är det bättre att byta emellanåt så att du vet att trissorna är fräscha :)
Eftersom trissorna som du säger går att återanvända blir ju kostnaden inte heller så stor per bil.

Kör du med Biltemas gula och svarta trissor? De håller faktiskt bättre än förväntat :jeps
...like a boss.

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 08 jun 2009 14:10

Min gamla Porter maskin köptes i ett kit där trissor och lösningsmedel/tvättmedel till trissorna kom med...men eftersom jag lämnade tillbaka hela kitten så kan man väl säga att jag kommer att starta om från början.

Jag kollar för närvarande på Biltemas maskin, Prorekondens version och även Lahega Autorange maskinen på Bollnäs webb butik...nånting med dubbla diskar eftersom frugans bil har attans många formningar jämfört me' Volvon sen kommer jag nog börja med mjuka trissor tills jag får in vanorna att arbeta med maskinen.

Det är skitkul att jag i vart fall hittat ett forum med ett trevligt gäng som är villiga att dela med information och visa upp sina projekt :best

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 08 jun 2009 14:33

mortil skrev:Tack jiins att du fick de sagt:) använd inte lammull som sista lammull i sig är avverkande så de bör ta bort skyddet lika snabbt som man lägger på de. Använd en mjuk trissa och torka av det sen när det torkat med en mf duk. Och lägga 2lager uppepå varandra tycker jag personligen är helt befängt då man arbetar upp glansen i poleringen sen ska ju ändå fireglaze köras 2varv för bäst effekt. Ett på höga varv på maskinen och redan ett på väldigt låga för att lägga ut medlet. Fireglaze ger väldigt bra avrinning och skydd som det är. 95% handlar om hur man sköter skyddet efter behandlingen.
Lager på lager funkar inte, det bara är så. Den som säger motsatsen är duktigt ute på hal is.
Det går rakt emot alla principer inom kemin o det finns en gammal, gammal regel som säger att det inte gör någon nytta att lägga lager på lager oavsett vad man lägger.
Det har dryftats på många forum genom åren..................

Tävling utan pris:
Hur lyder regeln?
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 08 jun 2009 15:11

Tävling utan pris:
Hur lyder regeln?
Lika löser lika?
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 08 jun 2009 15:38

Riktigt så enkelt är det inte, tyvärr...t.ex så skulle i så fall en vattenbaserad färg på ett hus rinna av vid regn eller vara omöjlig att stryka ett andra lager på.

Efter att lösningsmedel och bärare dunstat eller produkten härdat så kan det mycket väl fungera att lägga ett andra lager utan att lösa upp det första lagret.

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Göran

Inlägg av Göran » 08 jun 2009 15:40

Exakt, låt det härda riktigt.
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 08 jun 2009 20:25

rkoo skrev:
Tävling utan pris:
Hur lyder regeln?
Lika löser lika?
Bra,rkoo :best :best :best

Finns det egentligen något som säger annorlunda inom rekond?
Det gäller rengöringsdelen i första hand, men även lackrekondprodukter.

Vad löser vi asfalt o tjära med?
Lika löser lika. Råvaror i asfalt är bl a olja som är en mineral o som löses med avfettning som är lösningsmedel som utvinns ur olja........alltså mineral. Alkalisk avfettning går ju inte, eller hur?
Vad löser vi smörjfetter med?
Lika löser lika. Fett kommer från olja som är en mineral.
Fett från dieselavgaser o trafikfilm då?
Det är ju mest vegetabiliskt fett numera (miljödiesel, RME o annat).......då tar vi alkalien i st f kallavfettningen.
Vad löser vi flugor med? Flugan är full av animaliskt fett, som vi.
Inte fixar mineralprodukter som kallavfettning det......lika löser lika: alltså en alkalie (ex HD Grön).
Insect remover o allt vad de heter är uteslutande basiska/alkaliska med pH över 9.
Hur löser vi upp polish som torkat o fastnat på lacken? Mer polish o sen torkar vi av. Lika löser lika........
Vad löser jag en intorkad rödvinsfläck på skinnklädseln med? Mer rödvin först så det blir blött o sen rengöring.
En torr rödvinsfläck får du inte bort.........fruktsaft tas bort med mer fruktsaft.
Vad använder frugan i köket för att skura spisen eller diska i maskinen? Avfettning?
Nej, alkalier........hon har ju stekt fläsk. Animaliskt fett.

Inte är det väl så att jag kan lägga ett lager lackskydd o när det torkat lägga ett lager ovanpå utan att det undre löses upp?
Den gamla bäraren har dunstat, men den nya (som kommer med det andra steget skydd) funkar........o löser.
Förresten, hur vet jag att det ligger ett lager under efter att det andra lagret kommit på plats?
Jag kan ju inte se det..........ingen kan se det.

Kan jag lägga ett lager carnaubavax o sen bygga på det med ytterligare lager o det blir bara tjockare o blankare hela tiden?
Hur mäter jag det i s f?
Varför löser inte lika där? Jo, det gör det....... ;)

Tänker jag helt galet?
Rätta mig om jag har fel...........
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar