rkoo skrev:Tävling utan pris:
Hur lyder regeln?
Lika löser lika?
Bra,rkoo
Finns det egentligen något som säger annorlunda inom rekond?
Det gäller rengöringsdelen i första hand, men även lackrekondprodukter.
Vad löser vi asfalt o tjära med?
Lika löser lika. Råvaror i asfalt är bl a olja som är en mineral o som löses med avfettning som är lösningsmedel som utvinns ur olja........alltså mineral. Alkalisk avfettning går ju inte, eller hur?
Vad löser vi smörjfetter med?
Lika löser lika. Fett kommer från olja som är en mineral.
Fett från dieselavgaser o trafikfilm då?
Det är ju mest vegetabiliskt fett numera (miljödiesel, RME o annat).......då tar vi alkalien i st f kallavfettningen.
Vad löser vi flugor med? Flugan är full av animaliskt fett, som vi.
Inte fixar mineralprodukter som kallavfettning det......lika löser lika: alltså en alkalie (ex HD Grön).
Insect remover o allt vad de heter är uteslutande basiska/alkaliska med pH över 9.
Hur löser vi upp polish som torkat o fastnat på lacken? Mer polish o sen torkar vi av. Lika löser lika........
Vad löser jag en intorkad rödvinsfläck på skinnklädseln med? Mer rödvin först så det blir blött o sen rengöring.
En torr rödvinsfläck får du inte bort.........fruktsaft tas bort med mer fruktsaft.
Vad använder frugan i köket för att skura spisen eller diska i maskinen? Avfettning?
Nej, alkalier........hon har ju stekt fläsk. Animaliskt fett.
Inte är det väl så att jag kan lägga ett lager lackskydd o när det torkat lägga ett lager ovanpå utan att det undre löses upp?
Den gamla bäraren har dunstat, men den nya (som kommer med det andra steget skydd) funkar........o löser.
Förresten, hur vet jag att det ligger ett lager under efter att det andra lagret kommit på plats?
Jag kan ju inte se det..........ingen kan se det.
Kan jag lägga ett lager carnaubavax o sen bygga på det med ytterligare lager o det blir bara tjockare o blankare hela tiden?
Hur mäter jag det i s f?
Varför löser inte lika där? Jo, det gör det.......
Tänker jag helt galet?
Rätta mig om jag har fel...........