Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Essex proffsvax

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Essex proffsvax

Inlägg av Stupid-Flanders » 12 jun 2009 10:15

Tänkte beställa Essex-paketet som Nisse har eftersom jag ändå behöver både fälgrent och schampoo.

Har lite funderingar kring proffsvaxet. Är det en vettig produkt att lägga på för att förbättra glansen/skyddet?
(se tråd http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... it=+lahega)

Någon som har testat vaxet?
Vilka trissor är lämpliga?
Lägger man bara på det som ett vax/lackskydd eller ska man jobba in/bryta ner det något?
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Essex proffsvax

Inlägg av Tantrum » 12 jun 2009 10:25

Det är ett vaxpolish, så det ska arbetas in så att säga. Lägg det med medium- eller mjuka trissor.
Det tar troligtvis bort det befintliga skyddet, så det är ingen produkt att toppa med.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Essex proffsvax

Inlägg av MAX » 12 jun 2009 12:05

Jag har testat essex proffs-vax ett par gånger bland-annat på nedanstående länk
och lagt det med darlingen(enkel trissa ossilerande)och proreconds mjuka blå trissa .

och som tantrum beskrivit bränt på ganska duktigt (polerat ut det väl)och lämnat en tunn hinna kvar lika som när man lägger fireglas.sedan bara att torka av med mf-duk.

kanske att man ska torka av det lite fortare än fireglasen ex lägga taket först och sedan huven och sedan börja torka av taket för att sedan torka av huven innan man fortsätter med sidorna då det torkar ganska fort.

Men mycket lättarbetat :P och inget dammande eller nerskräpning av objektet samt en behaglig petro-kemisk lukt :lol: påminner om -70tal 8-) samt bra blänk :o

så kolla gärna länken där jag använt detta eminenta vax ;)
mvh max.




viewtopic.php?f=13&t=526&start=0
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Essex proffsvax

Inlägg av Stupid-Flanders » 12 jun 2009 14:22

Ok då har jag lite mer koll på vad det är för typ av produkt. Då skippar jag nog paketet och beställer det jag behöver bara eftersom jag är ute efter ett vax att toppa med. Tänkte man skulle fynda lite :D
Varför kallar man inte produkten för vaxpolish om det är det?
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

MAX

Re: Essex proffsvax

Inlägg av MAX » 12 jun 2009 16:48

Stupid-Flanders skrev:Ok då har jag lite mer koll på vad det är för typ av produkt. Då skippar jag nog paketet och beställer det jag behöver bara eftersom jag är ute efter ett vax att toppa med. Tänkte man skulle fynda lite :D
Varför kallar man inte produkten för vaxpolish om det är det?
Kanske att det inte är så mycket slipverkan utan mer lite rengörings-effekt dvs att den rengör mest och lämnar ett skydd utan att averka så man kan kanske kalla den en mild polish mina tankar :P
max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Essex proffsvax

Inlägg av Stupid-Flanders » 12 jun 2009 21:56

Med andra ord kan det ändå vara ett alternativ för mig att lägga på 1-2 gånger under året innan det är dags för lackskyddet igen?
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

MAX

Re: Essex proffsvax

Inlägg av MAX » 12 jun 2009 22:10

kan säkert läggas lite offtare med snäll ossilerande maskin samt går mycket bra för hand såg på tråden jag hänvisade till att jag la den för hand :oops: men har även som jag skrev lagt den med darlingen men då på en annan bil lika som jag lagt fireglas vilket åckså funkar bra(bättre)men som sagt minimalt slitage på lacken 8-)mina tankar
max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Essex proffsvax

Inlägg av Stupid-Flanders » 12 jun 2009 23:14

Tackar för bra input :cheers
Black isn't a color, it's a part time job!

Skriv svar