Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Har någon testa ångtvättar
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Har någon testa ångtvättar
Jag var osäker om det fanns en tråd men frågar igen.
För länge sedan skaffa jag en dyr ångtvätt men testa och var inte nöjd så returnera
då testa jag bara i huset på toan mm.
Har någon testa sådana billiga modeller från ex biltema
nu tänker jag på att städa i bilen runt reglage och div trånga ställen
är det skräp eller något och bränna pengar på.
För länge sedan skaffa jag en dyr ångtvätt men testa och var inte nöjd så returnera
då testa jag bara i huset på toan mm.
Har någon testa sådana billiga modeller från ex biltema
nu tänker jag på att städa i bilen runt reglage och div trånga ställen
är det skräp eller något och bränna pengar på.
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Micke K
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Har någon testa ångtvättar
Om du har en hyfsad kompressor skulle jag tipsa om att skaffa en Tornado/r . Blir riktigt bra resultat med dem, vi använder dem alltid vid invändig rekond på kundbilar. Personligen föredrar jag Classic modellen före dem övriga..
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
har tyvärr en enkel kompressor 1,5hp typisk medel klass från jula
och försökte komma undan billigt
då 2k för en Tornador är lite i överkant för mig
och försökte komma undan billigt
då 2k för en Tornador är lite i överkant för mig
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Micke K
- Sponsor

- Kontakt:
- siverby
- Medlem
Jag testade Julas billigaste, användes bara en gång då den var helt värdelös
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=42&t=8766
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=42&t=8766
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
- Andypandy
- Medlem
Jag skriver i denna tråd, även om det fanns en annan. Jag har en billig ångtvätt ifrån jula och har funderat på en dyrare men då jag googlat runt så verkar det som att det är få människor som tycker att dyr ångtvätt är värd sina pengar. När jag använde min blliga ångtvätt så var den bra på att få bort skit runt vattenkranfästet. Att tvätta kakelfogar var så där, ångan tog slut å man var tvungen att vänta på att apparaten värmde upp igen....
Däremot på spisens vred å knappar lossnade skiten bra med ånga å lite borstning med en tandborste.
Jag sprayade rengörings medel och tog diskborste i badrummet efter att tröttnat på ångtvätten, gick snabbare.
Däremot på spisens vred å knappar lossnade skiten bra med ånga å lite borstning med en tandborste.
Jag sprayade rengörings medel och tog diskborste i badrummet efter att tröttnat på ångtvätten, gick snabbare.
-
pean92
- Medlem
Om du tråden lever ännu kan jag komma med mina synpunkter 
Körde biltemas ångtvätt förra sommaren framförallt på bilklädseln då det fanns vissa spår av okända substanser både på sätet och i mattan, hade inte jättehöga förväntningar men den fungerade helt okej. Körde med en typ duk längst fram som skulle ta upp smutsen, vet inte riktigt vad de kallas men de följer med. Det blev då rent, visst man får köra en stund, ångan tar slut rätt fort samt att det tar en stund att värma den igen. Men har man inte så bråttom och kan varva med att torka av med en duk på t.ex. instrumentbrädan under tiden den värms upp så var det inget problem för mig
Har för mig att det som skiljer den jag köpte och de riktiga är trycket och temperaturen på ångan, man kan säkert rengöra mycket med biltemas men det tar längre tid än en proffsmaskin.
Hoppas det var till någon hjälp
Körde biltemas ångtvätt förra sommaren framförallt på bilklädseln då det fanns vissa spår av okända substanser både på sätet och i mattan, hade inte jättehöga förväntningar men den fungerade helt okej. Körde med en typ duk längst fram som skulle ta upp smutsen, vet inte riktigt vad de kallas men de följer med. Det blev då rent, visst man får köra en stund, ångan tar slut rätt fort samt att det tar en stund att värma den igen. Men har man inte så bråttom och kan varva med att torka av med en duk på t.ex. instrumentbrädan under tiden den värms upp så var det inget problem för mig
Har för mig att det som skiljer den jag köpte och de riktiga är trycket och temperaturen på ångan, man kan säkert rengöra mycket med biltemas men det tar längre tid än en proffsmaskin.
Hoppas det var till någon hjälp
-
Henrik
- Ny Medlem
-
pts
- Ny Medlem
Lite för enkelt.
Skiten kan inte försvinna i tomma intet.
En ångtvätt fungerar med att du få vatten molekyler somsomkan ta sig in.
Smutsen måste sedan hanteras och det kan man göra genom att använda tvättfrotte eller köpa billiga frotte handukar
Frotte är suveränt och billigt. (Jag lärde mig av de gör skade sanering, de hade massvis av frotte)
Jag har en kärcher sc3 och jag lindar en frotte handduk över munstycket och när frotten är smutsig så tar jag en ren.
De tvättas sedan i tvätt maskinen.
Ångan är bra på mycket och klarar saker som diskborste och diskmedel inte klarar men det är igen magiskt spö.
Det som jag blivit överraskad över är
Ångtvätten fungerar suveränt till att göra rent båten (bättre än högtryck ovan vattenlinjen) och det går åt mindre vatten, snabbare och mindre kraft med bättre resultat mot högtryck.
Bilens rutor fungerar bra och framför allt framrutan (Jag har 2 st wv sharanersom har stora rutor).
Kakel och klinker kanon.
Rostfritt blir hur rent som helst.
Emalj fungerar kanon.
Glas fungerar kanon.
Grillens galler sisådär, fetten klegar mera borsten blir fort mättad.
Jag har inte provat på billack.
Jag har inte provat med att ånga andra medel än vatten, det handlar ju i princip om att bryta kemiska bindningar och sedan ta hand om det som släpper.
Skiten kan inte försvinna i tomma intet.
En ångtvätt fungerar med att du få vatten molekyler somsomkan ta sig in.
Smutsen måste sedan hanteras och det kan man göra genom att använda tvättfrotte eller köpa billiga frotte handukar
Frotte är suveränt och billigt. (Jag lärde mig av de gör skade sanering, de hade massvis av frotte)
Jag har en kärcher sc3 och jag lindar en frotte handduk över munstycket och när frotten är smutsig så tar jag en ren.
De tvättas sedan i tvätt maskinen.
Ångan är bra på mycket och klarar saker som diskborste och diskmedel inte klarar men det är igen magiskt spö.
Det som jag blivit överraskad över är
Ångtvätten fungerar suveränt till att göra rent båten (bättre än högtryck ovan vattenlinjen) och det går åt mindre vatten, snabbare och mindre kraft med bättre resultat mot högtryck.
Bilens rutor fungerar bra och framför allt framrutan (Jag har 2 st wv sharanersom har stora rutor).
Kakel och klinker kanon.
Rostfritt blir hur rent som helst.
Emalj fungerar kanon.
Glas fungerar kanon.
Grillens galler sisådär, fetten klegar mera borsten blir fort mättad.
Jag har inte provat på billack.
Jag har inte provat med att ånga andra medel än vatten, det handlar ju i princip om att bryta kemiska bindningar och sedan ta hand om det som släpper.
/Per