Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Konsistens Menzerna PL?

Sverigest vassaste webshop inom bilvård, tidigare Bollnäs Bilvård!
Över 30 års erfarenhet inom branschen.
Skriv svar
Mackan88
Ny Medlem

Konsistens Menzerna PL?

Inlägg av Mackan88 » 30 mar 2013 20:26

Hej! Köpte en flaska Menzerna Power Lock från er i somras. Tyckte då att den var väldigt lös i konsistensen. Provade att skaka flaskan ett tag utan någon märkbar skillnad. Hade aldrig använt PL innan så jag antog att det skulle vara så.. La det på en BMW jag polerat. Var ett rent Huggormars avföda att få av. Ca två timmar med fuktad + torr microduk. Ska polera och lägga lackskydd på två bilar nästa helg så plockade fram flaskan nu efter att ha läst att på något forum att det kunde skikta sig och att det bara var att skaka flaskan för att få den fast och fin.. Skakade flaskan i ca 15 minuter utan minsta skillnad i konsistens. Som vatten.
Kan det vara en "dålig" flaska? Något ni hört tidigare? Bara att slänga? Eller ska man köra det med elvisp innan användning? :lol:
Kan tillägga att det är den gamla förpackningen (vit flaska, svart kork).
Senast redigerad av 1 Mackan88, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Re: Konsistens Menzerna PL?

Inlägg av Rednales » 30 mar 2013 22:42

Den är lös, men inte riktigt som vatten. Det som gör mig orolig är att den är svår att få bort. Brukar lossna med ett lätt svep.
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 30 mar 2013 22:50

Sticky paint?

har upplevt på nån bil att det varit svårt att få bort lackskyddet, men samma skydd annan bil hur lätt som helst.

Vad körde du med för polermedel innan lackskydd?
Spritat innan skydd på?
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 30 mar 2013 22:56

Mackan88 skrev:Hej! Köpte en flaska Menzerna Power Lock från er i somras. Tyckte då att den var väldigt lös i konsistensen. Provade att skaka flaskan ett tag utan någon märkbar skillnad. Hade aldrig använt PL innan så jag antog att det skulle vara så.. La det på en BMW jag polerat. Var ett rent Huggormars avföda att få av. Ca två timmar med fuktad + torr microduk. Ska polera och lägga lackskydd på två bilar nästa helg så plockade fram flaskan nu efter att ha läst att på något forum att det kunde skikta sig och att det bara var att skaka flaskan för att få den fast och fin.. Skakade flaskan i ca 15 minuter utan minsta skillnad i konsistens. Som vatten.
Kan det vara en "dålig" flaska? Något ni hört tidigare? Bara att slänga? Eller ska man köra det med elvisp innan användning? :lol:
Denna ska vara helt underbar att torka av :jeps
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Mackan88
Ny Medlem

Inlägg av Mackan88 » 30 mar 2013 23:08

jujimbo skrev:Sticky paint?

har upplevt på nån bil att det varit svårt att få bort lackskyddet, men samma skydd annan bil hur lätt som helst.

Spritat innan skydd på?
Polerad med Menzerna Powerfinish och Final finish samt spritad med isopropanol innan lackskyddet åkte på. Bilen ifråga var en BMW 5-serie 2008, blåmetallic.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 30 mar 2013 23:15

Mackan88 skrev:

Spritat innan skydd på?
Polerad med Menzerna Powerfinish och Final finish samt spritad med isopropanol innan lackskyddet åkte på. Bilen ifråga var en BMW 5-serie 2008, blåmetallic.
Låter inte bra..Återkommer... :nicka
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 30 mar 2013 23:18

Då har du gjort allt rätt som jag ser det, enda som jag kan komma på som kan inverka är luftfuktigheten vid tillfället då skyddet lades på, hade problem en gång då en recond tog lång tid och jag inte jobbade i mitt garage utan stod utomhus nära skog och det blev kväll och det blev fuktigare i luften,slutade med att jag tog högtrycken och tvättade av skyddet då det hadde satt sig så hårt.

Mackan88
Ny Medlem

Sv: Re: Konsistens Menzerna PL?

Inlägg av Mackan88 » 30 mar 2013 23:18

limban skrev:
Mackan88 skrev:Hej! Köpte en flaska Menzerna Power Lock från er i somras. Tyckte då att den var väldigt lös i konsistensen. Provade att skaka flaskan ett tag utan någon märkbar skillnad. Hade aldrig använt PL innan så jag antog att det skulle vara så.. La det på en BMW jag polerat. Var ett rent Huggormars avföda att få av. Ca två timmar med fuktad + torr microduk. Ska polera och lägga lackskydd på två bilar nästa helg så plockade fram flaskan nu efter att ha läst att på något forum att det kunde skikta sig och att det bara var att skaka flaskan för att få den fast och fin.. Skakade flaskan i ca 15 minuter utan minsta skillnad i konsistens. Som vatten.
Denna ska vara helt underbar att torka av :jeps
Ok. Nu var den ju bevisligen inte det. Du kanske kan svara ifall konsistensen är som den ska? Ungefär som Sonax flytande hårdvax. :smile:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Mackan88
Ny Medlem

Inlägg av Mackan88 » 30 mar 2013 23:22

jujimbo skrev:Då har du gjort allt rätt som jag ser det, enda som jag kan komma på som kan inverka är luftfuktigheten vid tillfället då skyddet lades på, hade problem en gång då en recond tog lång tid och jag inte jobbade i mitt garage utan stod utomhus nära skog och det blev kväll och det blev fuktigare i luften,slutade med att jag tog högtrycken och tvättade av skyddet då det hadde satt sig så hårt.
Okej! Det kan vara en förklaring. Var relativt hög luftfuktighet i garaget jag höll till. Reagerade då på att det tog ett tag för skyddet att torka. Ska prova medlet igen i helgen under lite bättre förhållanden. Tack för svar! :smile:

Mackan88
Ny Medlem

Inlägg av Mackan88 » 30 mar 2013 23:22

limban skrev:
Mackan88 skrev:

Spritat innan skydd på?
Låter inte bra..Återkommer... :nicka
Super! :smile:

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 30 mar 2013 23:25

Skulle säga att konsistensen är som ett turtle flaskvax, kanske lite lösare t.o.m. och grön till färgen. Väldigt drygt också.
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 30 mar 2013 23:25

Hade du bott närmare så hade vi kunnat testa ett annan skydd.

timeout
Ny Medlem

Inlägg av timeout » 05 apr 2013 11:40

Har bara använt PL på min bil och har också upplevt liknande en sensommar dag när det närmade sig kvällskvisten att medlet inte "torkade" som det gjort tidigare och det va säkert pga fuktigheten och att tempen vart lägre.
"Normalt" så torkar ja ba av med microtrasa då det blir som ett "damm". Konsistensen är väldigt vattning och vart också skeptisk första gången :P

Skriv svar