Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Åhhhh har du också blivit pålurad en sån där Laddomat 21...Du kommer köra in luft i systemet....Grannen installerade en sån där...sprängde radiatorerna på övervåningen och fick vattenskada...Försäkringen gällde inte, genom att han hade installerat den själv i samrådan av en lokal VVS firma....ligger i process med skandia...men det verkar som han kommer förlora....och få betala 300,000kr i rättegångskostnader...han bor i en husvagn på tomten just nu...
Har du inte läst "Vi i villa" 1000tals villaägare stämmer Svenska Termoventiler AB...VD Dimitris Tsakiris har uttalat sig...Dom måste ha monterat den fel..Vi tar inga ansvar alls om inte vår specialutbildade personal får montera utrustningen...och detta är inga stora pengar alls 23,000kr exkl moms....Vi fråntar oss allt ansvar om man själv monterar eller anlitar vanlig VVS montör utan våra direktiv gällande specialkompetens...Vi säljer denna utbildning och hitills har 3 företag denna kompetens... Knaust AB i Tyskland och Fjarrvarme i Norge, Hiitasvje HB i Finland...Vi jobbar för att Svenska Värme pumpar i Kalix AB skall kunna utföra detta åt oss inom Sverige...och 2016 skall deras tekniker vara utbildad....
Göran Stoffer Sveriges främsta expert på cirkulationspumpar vid Skånska Collner AB...Vi har demonterat denna pump och blev förskräckta när vi såg innehållet, 2 tryckmätare från biltema som visar bar...själva cirkalationspumpen är från en modell som Zetor traktor hade på en modell som slutade tillverkas 1976, och den drivs med en AC adapter som ligger oskyddat från vattenflödet. ventilfunktionen är en helt vanlig kulventil som man monterat en fjäder från en bordslampa...Går denna fjäder av så blir det övertryck och vad som helst kan hända...Har själv varit på en insident för 2 veckor sedan, där man med hjälp av bombtekniker fick skjuta hål på pumpen för att avhjälpa explosionsrisken för en fastighetsägare i Bålstad...Har själv sökt kontakt med VD Dimitris Tsakiris vid Svenska Termoventiler AB...Men när jag ringer så svarar hans sekreterare och säger att han är bortrest i tjänsteärende och återkommer 2014..
Skoja bara...det där kommer bli kanon !!!!!!
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Norrlänningen skrev:Det är egentligen samma laddomat. 21-60 eller Laddomat 21 är egentligen bara 1" eller 3/4" anslutning mot 1 1/4" på 21-100. Jag var tvungen att köra 21-100 då min vedpanna är på strax under 100kw. Jag kan säga att det har rent gått nå ved i vinter, jag eldar byggmaterial såhär mot slutet. Det känns sisådär.
Men då värmer jag ungefär 1000kvm.
Har köpt 50Kbm per år dom sista åren och det har blivit jämt skägg innan sommaren har slagit till..
värmer ca: 180kvm
Men vad tusan1000 kvm.. är du galen??,,hehehe..
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
Nu har den blivit monterad och fungerar över förväntan..
Att jag inte gjorde det här för 3år sen.. men bättre sent än aldrig..
Efter att monterat ladomaten och isolerat tankarna samt monterat en konstanthållningsregulator(automatshunt),
känner jag på mig att jag näst intill kommer halvera min vedåtgång
Den som inte har en ladomat.. skaffa en omgående.. du kommer helt plötsligt att tycka uppvärmning med ved är roligt och att dessutom tjäna 20-30.000 kr / år gör inte saken mindre tråkig..
Var väl en del bönder som blev av med fingrar på dom gamla kaparna med klinga, dom där man mata veden mot klingan för hand även när man klöv på längden?
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.
jujimbo skrev:Var väl en del bönder som blev av med fingrar på dom gamla kaparna med klinga, dom där man mata veden mot klingan för hand även när man klöv på längden?
Huuaa.. ja inte skulle jag vilja peta in den veden..