Provade Chipex i helgen. Nylagda vägar runt omkring och vägpsykopater som vägrar sakta in vid möte har drabbat trakten. Tur att man inte får tag i såna där. Får väl skaffa ny ruta snart också... Nåja, tänkte jag skulle passa på och prova detta Chipex och lackstiftet fick vila.
Efter nästan två veckors väntan anlände burken med sitt innehåll. Förväntningen var den att det skulle vara lite smidigare än med lackstift och att resultatet kunde bli aningen bättre.
Nosen och främst spoilerdelen på V70n som är i någon slags plastmaterial rengjordes noga med avfettning, tvätt och Car-Pro Erazer. Färgen lades på enligt användaranvisning. Plasthandsken sveptes käck men lätt över de ifyllda prickarna och jag beskådade ivrigt och förväntansfullt resultatet, hade ju sett den röda Ferrarin som blev som ny i reklamen. Ingen skillnad mot innan jag började fanns dock att se. Ingen ilagd färg kvar alls i stenskotten. Ok, de är för små tänkte jag. Man ska nog inte torka med plasthandsken när det är så små stenskott. La i ny färg och lät det torka utan att göra nåt mer. Handsken var kastad. När lagningen var garanterat torr (varmt i mer än en halvtimme) ströks lätt med förtunningsmedlet som skall ta bort överflödig färg omkring lagningen. Samma resultat; all ilagd färg borta.
Tog mig an det allra största stenskottet. Det var ett släpp på närmare 3 millimeter långt ned på spoilern. Det borde väl fungera som det beskrevs i anvisningen. Men icke. Vid svepet med handsken så var färgen i stenskottet puts väck. Provade igen och då helt utan efterföljande handsksvep och väntade till det var torrt och strök lätt med medlet; samma resultat, färgen borta.
Här började jag bli lite desperat och svetten rann. Bromsarna började gå till angrepp också (insekten Broms)
Ok, skippa handsken även på det större stenskottet, tänkte jag i förvivlans mod. Sagt och gjort. Lade i som vanligt igen och lät bli det till det var av allt att döma genomtorrt. Sedan ströks försiktigt lösningmedleet på mf-duken med klossen över ytan för att få bort den lilla färg som kommit bredvid. Färgen bredvid stenskottet försvann mycket riktigt (på en del ställen, dock inte på alla stenskott så Flexen får plockas fram) men så gjorde då även färgen i stenskotten, återigen
Slutade med att jag använde eländet som vilket lackstift som helst. Fyllde i, gick därifrån och ägnade mig åt annat. Men lackstift har jag redan och det ser varken bättre eller sämre ut än om lackstiftet från Volvo använts som kostade bara aningen mer än en fjärdedel av vad Chipexen kostade.
Så här långt borkastad tid och bortkastade pengar. Frustrerande
Så nu är frågan:
är Chipex en överskattad skojarprodukt eller är jag osedvanligt klumpig? Om det sistnämnda, vad kan jag gjort fel? Eller rättare -vad brister i användaranvisningen eftersom den följts till punkt och pricka? Provade upprepade gånger på olika stenskottstorlek och exakt efter anvisningarna. Och nog ska det fästa på plast eftersom inget annat sagts. De är ju på såna ytor man behöver använda det.
Så här långt; en stor tumme ned.