Idag var det definitivt dags att tvätta bilen fick jag för mig, och valde att testa ett nytt shampo som åkte med vid beställningen från shinerama. det är ett vaxshampoo som innehåller carnaubavax, och dessutom baserar det sig på mitt favoritshampoo, BTBM!
Bilen var riktigt skitig

En bild på shampoot (observera att texten till bilderna finns ovan dito, inte nedan som brukligt)

Shampoot är nog den segaste historien jag någonsin påträffat, och när jag sköljde ur korken (efter att ha tillsatt en kapsyl i en 10l hink) så löste det sig inte, utan blev kvar som ett klet på bottnet i hinken. Men när jag sedan fyllde hinken full med varmt vatten, skummade det härligt, trots svag dosering, dessutom var äppeldoften angenäm!

Här har jag visserligen tagit lite av skumkronan, men var ett härligt skum under hela tvätten! Svampen gled lätt över lacken, men dock rann skummet av ganska snabbt, vilket (tror jag) kan ha att göra med att det innehåller vax, som gör att det rinner av

Sedan spolades bilen av, vilket gick utan problem, och tyckte inte att avrinningen förbättrats märkbart, men efter ca ½ min. så hade det mesta vattnet runnit bort, och det var väldigt lätt att torka. Dessutom fick ytan med Sv-vaxet sig ett riktigt lyft, fick nyvaxade pärlor, vilket nog betyder att detta shampoo är bäst på en välhållen bil (ofta vaxad/skyddad), där man bara vill få en boost. Men torkningen underlättades mycket tyckte jag, tog typ halva tiden av vad det vanligtvis tar.
Bild på obehandlad yta!

Men det bästa av allt var glansen efter torkning,. Bilen har inte fått något skydd sedan Collinite 476 någongång i sept.
Det har dock hållit relativt bra under vintern, men nu är det borta
Tyckte glansen blev lite krispig!

Efter detta dammsögs bilen, och ytorna torkades med AGs Interior Shampoo, funkar hyffsat!
Sammanfattning:
+
* Bra rengörande effekt och högt glanstal
* God doft
* Drygt
-
* Lite dyrt(men om man tänker på hur drygt det är så gör det egentligen ingenting)
* Rinner ganska snabbt av från lacken
Så i det stora hela blir det
Sedan kommer lite bonusmaterial. Provade polera med Menzerna PF på Gul (180mm

Kommentera gärna!