Jag valde mellan blastern och master blaster, men tillslut så föll valet på blastern. Dels så tyckte försäljaren att den räckte, dels så gillar jag att den är lätt så att man kan hålla den i handen utan att bli trött.
Jag beställde den med 3 m förlängningsslang samt ett extra kit med filter (använder den i första hand ute och står på grusplan, så risken är att den drar åt sig lite smuts vartefter). Förlängningsslangen har jag överhuvudtaget bara testat en gång, men den blir i alla fall för kort för att kunna ha den stående på t ex en pall. Så de normala 3 meterna som slangen är blir lättare att hantera när maskinen hålls i handen.
Det ingår dessutom 5 olika munstycken, men hittills så har jag bara använt standardmunstycket som fungerar bra (fast kanske är dags att testa de andra också
Det är bra tryck i den, men med en obehandlad bil så tar det ett tag att bli av med allt vatten på t ex taket, ju mer nyvaxad den är desto lättare att få bort… Vilket kanske inte är så konstigt
Jag använder den gärna så att jag blåser ur alla skarvar, handtag mm och även snabbblåser av större delen av t ex tak och huv. Efter detta så tar jag snabbt med duken och tar av de sista ev dropparna. Resultatet blir bra utan att det börjar rinna från roliga gämställen efter att man är klar. Dessutom så blir verkligen grillen torr och det är ordentligt mycket lättare och roligare att torka fälgarna
En annan sak som jag upptäckte var att den är extra effektiv på plastdetaljer, vilket vi har mycket på familjens suvar. Är dessutom en liten fördel när man blåser rent på undersidan av (plast)trösklarna och på insidan av plastskärmkanterna så är det ingen fara med att det fastnar smuts i duken, som sedan gnids in på lacken.
Några + och - vad gäller blastern
+Gör arbetet mycket roligare (har motor och låter
+Tar bort vatten där man inte kommer åt med trasa
+Blir garanterat inga tvättrepor
+Lätt att hålla i medan man arbetar
+Av/på knappen sitter lätt åtkomlig även för den handen som håller i själva blastern
+Bör vara väldigt bra vid ev motortvätt
-Inte gratis!
-Är så lätt/instabil att ställer man ifrån sig den så ramlar den redan av vikten från slangen (finns visst hjul som tillbehör så att den följer efter när man drar – men eftersom jag oftast står på grus så…)
-För att riktigt effektivt ta bort allt vatten på t ex taket, huven mm så kanske man skall ta den större master modellen – inte så mycket dyrare men dubbla tyngden.
Summan är att jag inte ångrar att jag köpte den
Hoppas att det har gett lite info i alla fall. Ställ gärna frågor om ni vill. Är första omdömet jag ger, så kommentera gärna om det skall vara någon annan uppställning eller om det är någon information som saknas!
/Daniel (svart bälte i att gilla pryttlar