Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Chipex: bluff eller användarfel?

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av garagehunden KL » 16 aug 2015 20:54

Det här är ingen riktig recension. Ett omdöme kan vi hellre säga.

Provade Chipex i helgen. Nylagda vägar runt omkring och vägpsykopater som vägrar sakta in vid möte har drabbat trakten. Tur att man inte får tag i såna där. Får väl skaffa ny ruta snart också... Nåja, tänkte jag skulle passa på och prova detta Chipex och lackstiftet fick vila.

Efter nästan två veckors väntan anlände burken med sitt innehåll. Förväntningen var den att det skulle vara lite smidigare än med lackstift och att resultatet kunde bli aningen bättre.

Nosen och främst spoilerdelen på V70n som är i någon slags plastmaterial rengjordes noga med avfettning, tvätt och Car-Pro Erazer. Färgen lades på enligt användaranvisning. Plasthandsken sveptes käck men lätt över de ifyllda prickarna och jag beskådade ivrigt och förväntansfullt resultatet, hade ju sett den röda Ferrarin som blev som ny i reklamen. Ingen skillnad mot innan jag började fanns dock att se. Ingen ilagd färg kvar alls i stenskotten. Ok, de är för små tänkte jag. Man ska nog inte torka med plasthandsken när det är så små stenskott. La i ny färg och lät det torka utan att göra nåt mer. Handsken var kastad. När lagningen var garanterat torr (varmt i mer än en halvtimme) ströks lätt med förtunningsmedlet som skall ta bort överflödig färg omkring lagningen. Samma resultat; all ilagd färg borta.

Tog mig an det allra största stenskottet. Det var ett släpp på närmare 3 millimeter långt ned på spoilern. Det borde väl fungera som det beskrevs i anvisningen. Men icke. Vid svepet med handsken så var färgen i stenskottet puts väck. Provade igen och då helt utan efterföljande handsksvep och väntade till det var torrt och strök lätt med medlet; samma resultat, färgen borta.

Här började jag bli lite desperat och svetten rann. Bromsarna började gå till angrepp också (insekten Broms) :shock: Gjorde om tvättningen och Erazerbehandlingen och kompletterade denna gång förberedelserna även med Chipex egen rekommendation; att tvätta med det medskickade lösningsmedlet; samma resultat igen!

Ok, skippa handsken även på det större stenskottet, tänkte jag i förvivlans mod. Sagt och gjort. Lade i som vanligt igen och lät bli det till det var av allt att döma genomtorrt. Sedan ströks försiktigt lösningmedleet på mf-duken med klossen över ytan för att få bort den lilla färg som kommit bredvid. Färgen bredvid stenskottet försvann mycket riktigt (på en del ställen, dock inte på alla stenskott så Flexen får plockas fram) men så gjorde då även färgen i stenskotten, återigen :?

Slutade med att jag använde eländet som vilket lackstift som helst. Fyllde i, gick därifrån och ägnade mig åt annat. Men lackstift har jag redan och det ser varken bättre eller sämre ut än om lackstiftet från Volvo använts som kostade bara aningen mer än en fjärdedel av vad Chipexen kostade.

Så här långt borkastad tid och bortkastade pengar. Frustrerande :(

Så nu är frågan:
är Chipex en överskattad skojarprodukt eller är jag osedvanligt klumpig? Om det sistnämnda, vad kan jag gjort fel? Eller rättare -vad brister i användaranvisningen eftersom den följts till punkt och pricka? Provade upprepade gånger på olika stenskottstorlek och exakt efter anvisningarna. Och nog ska det fästa på plast eftersom inget annat sagts. De är ju på såna ytor man behöver använda det.

Så här långt; en stor tumme ned.
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 16 gånger.

A5q
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 jan 2014 00:15
Ort: Västerås

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av A5q » 16 aug 2015 21:04

är bilen behandlad med något lackskydd?

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av garagehunden KL » 16 aug 2015 21:06

A5q skrev:är bilen behandlad med något lackskydd?
Ja Master sealent men det borde väl vara borta efter alla medel som användes tycker jag.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av progge » 16 aug 2015 21:26

Rengör med vätskan på ett topps, så det blir rent i stenskottet.
lägg i så att det blir över fyllt, skrapa med ett spelkort så att överskottet kletar ut bredvid.
Gå en runda på en kvart.
torka utan tryck med medel på duken som var med i cirkelrörelser.
När du ser att lacken bredvid är ren från färg sluta och torka.

Chipex fungerar för mig, lägger i stenskotten vart år, även de gamla.
Till slut så hittar man inte den. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av garagehunden KL » 16 aug 2015 21:42

Ja jag ska prova igen framöver. Topps har jag inte använt men ska testa med det med. Måste vara otroligt svårt att få rent med tanke på de medel jag använt dock. Om det är Master Sealent som är så motståndskraftig måste det vara ett bra lackskydd. Eller så är det nån slags trolldom. Man undrar ju...

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av progge » 16 aug 2015 21:47

garagehunden KL skrev:Ja jag ska prova igen framöver. Topps har jag inte använt men ska testa med det med. Måste vara otroligt svårt att få rent med tanke på de medel jag använt dock. Om det är Master Sealent som är så motståndskraftig måste det vara ett bra lackskydd. Eller så är det nån slags trolldom. Man undrar ju...

Tänk så här:

Fy ini bängen så tjockt lager med lackskydd jag har lagt i stenskotten :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av garagehunden KL » 16 aug 2015 22:20

Jag återkommer förhoppningsvis i tråden med rapport om hur fortsättningen avlöper, när jag samlat mig mentalt och angripit problemet igen.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av Manor » 16 aug 2015 22:24

För mig så fungerade Chipex bra på Subarun. Det fyllde inte hela stenskotten med färg...så det var en grop kvar men den innehöll färg. Jag tyckte att det fungerade lika bra som reklamen.

Nu kör jag bara med lackstift. Det är svårare att göra ett snabbjobb...men lägger man manken till så kan man nog få hela stenskottet fyllt och nästan osynligt...men jag har inte lyckats med detta än :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av Funk » 17 aug 2015 07:09

Hemligheten till att få bättringarna med lackstift bra är enligt mig en riktigt smal och fin pensel. Den i flaskan är oanvändbar...leta i konstnärsbutiker t.ex..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av Norrhyttan » 18 aug 2015 10:31

Jag provade Chipex på min svarta bil. Blandade känslor.
Perfekt resultat? Näe. Bättre än lackstift? Definitivt. Lättjobbat? Japp.
Det som störde mig var att medföljande polermedel var så grovt att ytan runt bättringen blev matt. Nu skulle bilen ändå poleras kort efter, så då kvittade det.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av Manor » 18 aug 2015 22:42

Norrhyttan skrev:Jag provade Chipex på min svarta bil. Blandade känslor.
Perfekt resultat? Näe. Bättre än lackstift? Definitivt. Lättjobbat? Japp.
Det som störde mig var att medföljande polermedel var så grovt att ytan runt bättringen blev matt. Nu skulle bilen ändå poleras kort efter, så då kvittade det.
Bra sammanfattning :).
Polermedlet har jag inte testat utan jag har kört med Menzerna de gånger jag efterpolerat.

Det är lätt att få ett hyfsat resultat...men perfekt blir det som sagt inte.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av Norrhyttan » 19 aug 2015 08:20

De gånger stenskotten var grunda så gick det faktiskt att få 100-procentigt resultat. Jag hittade inte bättringens själv trots att jag visste var de satt. Men det gällde bara två stenskott av kanske 30 stycken.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

mrzigzag
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 jun 2015 20:06

Re: Chipex: bluff eller användarfel?

Inlägg av mrzigzag » 19 aug 2015 23:18

Körde chipex på min passat i sommar. Tyckte det funkade bra. Jag fyllde tills hela stenskottet va fylt med 10-15min intervall.
Sen fick d torka i 30-60min innan jag försiktigt tog bort överflödet, men det fanns en hel del överflöd kvar.
3 dagar senare polerade jag med maskin och nu syns inte stenkotten alls. Inte heller ett par långa repor jag på kofångaren heller.

Enda negativa va att jag missade lite för många stenskott men det är ju. Inte produktens fel ;)

Skriv svar