Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

CarPro FlyBy Forte - glasmedel

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

CarPro FlyBy Forte - glasmedel

Inlägg av Manor » 13 sep 2015 21:50

I år så blev det ett nytt glasmedel. Det har blivit lite olika märken genom åren och hittills är det AquaPel som fungerat bäst för mig och PPS på en för mig klar sistaplats.

CarPro FlyBy Forte lades enligt konstens alla regler på både Suzukin och Mitsubishin. I förarbetet ingår även polering med glaspoleringsmedlet Ceriglass och förutsättningarna kändes bra. Medlet fick härda flera dagar innan det utsattes för väder och vind.

Hur har det då fungerat?
Jag har fått två olika resultat. På Suzukin fungerar det lite sisådär...inte så imponerande och kräver relativt hög hastighet för att göra nytta. På Mitsubishin fungerar det i det närmaste perfekt...och lite innan 60 km/h så börjar vattnet rinna av.

Beteendet är även helt olika när jag tvättar bilarna. På Suzukin så bildas det knappt några droppar utan en jämn vattenfilm som rinner av. På Mitsubishin ser det ut som det brukar när man spolar vatten på en rejält hydrofobisk yta...massor av stora vattendroppar som rinner av direkt.

Skillnaden mellan bilarna kanske kan förklaras med att Mitsubishin står skyddad mot sol och regn, medan Suzukin står utanför carporten och tar mer stryk. Trots detta så borde ett bra glasmedel greja detta, tycker jag. Vi har ju inte direkt världens mest extrema väder...

Kostnaden är närmare 400:- och räcker för 2 kanske 3 vindrutor...och är alltså ganska dyrt. Förhoppningen var att det skulle vara bättre än bäst...och visst är jag nöjd med resultatet på Mitsubishin, men Suzukin fungerar alltså relativt dåligt.

Kanske kan jag använda något medel på Suzukins vindruta för att göra den hydrofobisk igen. Känslan är att medlet finns där men skulle behöva "något" för att väckas till liv igen. Lite som vissa lackskydd som ser ut att ha gett upp tills man får dem riktigt rena med bra medel och ett schampo utan tillsats av vax.

Hittills ger jag betyget 2 av 5 för Suzukin...och 4 av 5 på Mitsubishin.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.