Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Manor » 09 aug 2011 14:45

Hej!

Det här en direkt uppföljning till tråden:
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=42&t=4114

Höger sida, bak och fram behandlades med Ultima Paint Prep+ och Ultima Paint Guard+ med ett mycket gott resultat.

Taket polerades först med en roterande AEG PE-150 med blå trissa och Lahega #17.
Därefter gick jag på med ViP manuellt med den bifogade applikatorsvampen. Det gick snabbt och lätt då den torkar snabbt och var lätt att torka av...därefter lades Tvax Flexi på och samma sak där, lätt att lägga på och torka av. Ytan som blev kändes glatt och glänste, och jag tog en halv kvadratmeter i taget och betade av taket framifrån och bak.

Den vänstra sidan polerdes därefter med samma roterande polermaskin men med en mjuk vit trissa och ViP. Resultatet kändes att fungera som Ultima Paint Prep+, men möjligtvis lite svårare att torka av på den kulhamrade ytan. Därefter lades Tvax Flexi på för hand med applikatorsvampen och torkades bort. Samma sak här, det blir ett lite jobbigare moment pga. den kulhamrade ytan och Ultima Paint Guard+ var av den anledningen lättare att jobba med. Jag har dock fått tips om en trissa som ska kunna användas för att få upp en fin yta efter vaxning, och en sådan hade jag tyvärr ingen tillgång till.

Ytan efter polering och skydd är väldigt snarlikt på höger och vänster sida, och det ska bli spännande att se om jag upplever någon skillnad mellan dem till våren.

Fönstrena putsades med Strovels Glasrent som fungerade perfekt :).

Denna gång tog jag två 50/50 bilder för att visa skillnaden före och efter polering.
Bild

...och med ett lite längre avstånd:
Bild

Sammanfattningsvis så var det jobbigt att hålla på med husvagnen jämfört med bilen...det är väl storleken, höjden, otympligheten och den kulhamrade ytan som gör sitt till. Jag vet inte hur många timmar det har tagit, men nu är det åtminstone bara listerna kvar.

Därefter blir det en Ford Ka att ta hand om...den ser ruskig trist ut i lacken och plastpartierna...men förhoppningsvis så ska den bli en stor skillnad mellan före och efter.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Manor » 09 aug 2011 20:32

Det kom en regnskur på eftermiddagen och det var skönt att se både pärlning och avrinning.
Husvagnen har varit lite av ett dåligt samvete, men just nu känner jag mig väldigt nöjd :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Manor » 20 maj 2012 20:17

Här kommer en uppdatering då husvagnen gjordes i ordning för säsongen idag.

Det var den vänstra sidan av husvagnen samt taket som behandlades med Vip och Tvax Flexi i höstas. Fram, bak och den högra sidan behandlades med Ultima Paint Prep+ och Ultima Paint Guard+. Husvagnen står ute året om, och tyvärr finns några träd i anslutning till parkeringen som skitar ner än mer...främst på taket.

Till taket så använde jag Husvagnstvätt från Sverigevaxet blandat cirka 1:10.
Därefter använder jag roterande borste på högtryckstvätten, och detta år var nog det lättaste året sedan den var ny. Tidigare år har smutsen varit som inbränd, och det har varit omöjligt att få bort all smuts i tvättsteget. Inte i år dock...Husvagnstvätt (liknande HD-grön) lät jag ligga ett tag, och därefter på med borten...och smutsen lossnade direkt utan problem.

Den vänstra sidan var dock i ett något sämre skick än den högra som behandlats med Ultima produkter. Iom att den står uppställd på ett och samma sätt hela tiden så kan ju den vänstra sidan vara mer sol/väder/vind utsatt än den andra, så helt vetenskaplig kan inte min test anses vara. Även oxidmässigt upplevde jag den vänstra sidan som lite sämre. Inget problem att tvätta vänstersidan dock, och inga svarta ränder under rutorna som det alltid brukar vara.

I år hade jag missat att boka besiktning, så det är tveksamt om den kommer att användas mer än som sovplats på svärföräldrarnas tomt. Detta kanske med andra ord blir den enda tvätten i år, och om möjlighet ges i midsommar så lägger jag nog bara på ett lager UPG+ runt om.

Jag kan dock säga att det helt klart är värt att lackskydda husvagnen, för tvättningen blev otroligt mycket lättare i år än de tidigare åren :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av bigguns » 20 maj 2012 20:31

:best för uppföljningen, ok.

Med facit i hand skulle du ha gjort 50/50 på taket för att få ett så rättvist testresultat som möjligt ;)
Obs jag har inte provat varken VIP el Tvaxiflexi

mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Manor » 20 maj 2012 21:53

bigguns skrev::best för uppföljningen, ok.

Med facit i hand skulle du ha gjort 50/50 på taket för att få ett så rättvist testresultat som möjligt ;)
Obs jag har inte provat varken VIP el Tvaxiflexi

mvh
Japp, nu var det väl inte produkttest som var den främsta orsaken till min polering och lackskydd...men det skulle varit intressant att se hur de stått sig mot varandra i en riktig "shoot out" ;).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Abyss » 21 maj 2012 17:16

Kanon test! Nästan, men bara nästan, så jag känner för att ta tag i min 6m med... Taket är inte skojigt, hade på en massa HD grön i höstas för att tvätta av och mycket försvann men inte allt, det var fastbrännt som du säger..

:best och bra med uppföljningen!
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Manor » 21 maj 2012 19:29

Abyss skrev:Kanon test! Nästan, men bara nästan, så jag känner för att ta tag i min 6m med... Taket är inte skojigt, hade på en massa HD grön i höstas för att tvätta av och mycket försvann men inte allt, det var fastbrännt som du säger..

:best och bra med uppföljningen!
Ja, den enda möjligheten att få rent var att polera bort det "inbrända" på taket.
I år så var det väldigt lätt. Det blev kvar några svarta prickar, men även de gick bort om man gnuggade någon gång på dem :).

Detta var den klart lättaste gången jag gjorde husvagnen ren inför säsongen, så jag tror att det är värt att ta jobbet och därefter hålla efter det med en vaxning eller lackskydd...
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Dags för husvagnstvätt...

Inlägg av Manor » 29 apr 2014 16:04

På torsdag är det dags igen att ta tag i husvagnen.
Den har nu stått i knappt två år, och är ingen direkt vacker syn :(.

Även denna gång blir det Husvagnstvätt från Sverigevaxet, poleringen blir med Ultima Paint Prep och mjuka trissor (roterande eller TopTool), och lackskyddet blir Ultima Paint Guard.
Anledningen är att resultatet blev riktigt bra och att man slipper efterpolera den kulhamrade ytan (= skittrist). Kanske så får det även bli lite Orchard-produkter...exempelvis på taket som har en slät yta, det är inte riktigt bestämt än.

Jag hoppas kunna ta några för och efterbilder på husvagnen. Förhoppningen är att det 3 år gamla lackskyddet har avhjälp inbränningen av smutsen något...men det är väl tveksamt...

Alla rengöringstips tas tacksamt emot :).

Besiktningen hoppas jag få avklarad på fredagen vid lunch, och därefter kommer den troligtvis att säljas billigt till en släkting.


Husvagnen är en Hobby 460 Ufe Easy från 2000. Vi har ägt den sedan den var ny, och sett till antalet dagar den använts genom åren så är den knappt använd. Den säljs komplett med förtält, tältmatta, gasolgrill, innertält (för förtältet) med två ytterligare sovplatser, mikrovågsugn och full köksutrustning.

Allt har sin tid, och nu med äldre barn så finns väl inte riktigt intresset för camping längre.
Det är dock ingen tid jag skulle vilja ha ogjord...vi har en massa glada och positiva minnen från både camping och husvagnen...inte minst som eget boende när vi varit bortresta till släktingar :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Fixad inför besiktning och försäljning - 2014

Inlägg av Manor » 01 maj 2014 22:41

Ja, det blev drygt sex timmars slit med tvätt, dammsugning och torkning invändigt.
Dagen började med ett härligt snöfall...det var rejält kallt och trist väder.

Före:
Bild
Bild

Nästan som en trädgårdsodling på taket:
Bild


Efter dagens slit:
Bild
Bild
Bild


Imorgon blir det besiktning och därefter ska den säljas.
Ont i kroppen har jag, men resultatet var positivt :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
GnagetAnders
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 sep 2012 13:20
Ort: Sollentuna

ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av GnagetAnders » 01 maj 2014 22:44

Bra jobbat Dude.
Man ska ha huuuusvaaagn.....,not
Persson


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Senast redigerad av 1 GnagetAnders, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av limban » 01 maj 2014 23:04

jäklar manor.. nu har du fått jobba oxå..hehe..

// Anders
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Perra83 » 01 maj 2014 23:10

Tjoho vilken skillnad! Snyggt jobbat!

Va vare man skulle tänka på när man tvättar husvagnar för att inte förstöra lister mm?
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 14 gånger.

Bisolvon
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 03 jan 2012 19:01

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Bisolvon » 01 maj 2014 23:20

Snyggt jobb du lagt ner där ;)
Senast redigerad av 1 Bisolvon, redigerad totalt 14 gånger.

Bisolvon
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 03 jan 2012 19:01

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Bisolvon » 01 maj 2014 23:21

Perra83 skrev:Tjoho vilken skillnad! Snyggt jobbat!

Va vare man skulle tänka på när man tvättar husvagnar för att inte förstöra lister mm?
Kallavfettning och högtryckstvätt är aja på husvagn/bil
Senast redigerad av 1 Bisolvon, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Lemerok » 01 maj 2014 23:27

Vilken skillnad! Bra jobbat och slitet Manor. :jeps
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av limban » 01 maj 2014 23:28

Bisolvon skrev:
Perra83 skrev:Tjoho vilken skillnad! Snyggt jobbat!

Va vare man skulle tänka på när man tvättar husvagnar för att inte förstöra lister mm?
Kallavfettning och högtryckstvätt är aja på husvagn/bil
Ja verkligen.. vet inte vad manor har använt.. men HD-Grön är brutal på sådan smuts.. :nicka

// Anders
Måste rätta.. såg att han skrev att det var husvagnstvätt från Sverigevaxet..ursäkta.. :nicka

// Anders
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Manor » 01 maj 2014 23:30

Perra83 skrev:Tjoho vilken skillnad! Snyggt jobbat!

Va vare man skulle tänka på när man tvättar husvagnar för att inte förstöra lister mm?
Avfettning (speciellt petroliumbaserat - kallavfettning) är döden för lister och tätningar.
Måste det användas så är det på trasa och långt från list...

Jag körde med Husvagnstvätt från Sverigevaxet i en hyfsat mild blandning. Det är nog ganska snarlikt HD-grön skulle jag vilja säga. Det fungerade väldigt bra, speciellt på odlingen på taket :).

Högtryck är inte heller bra, åtminstone inte vid lister, fönster och luckor...man trycker väldigt lätt in vatten där. Jag kör ändå högtryck på vissa ytor, men till merparten blir det ned en roterande borste till min Alto högtryckstvätt...den underlättar mycket.

Vår husvagn är i riktigt gott skick (när den väl är rengjord). Nu hade den stått i två år då vi inte kunde använda husvagnen förra året (pga. sjukdom i familjen). Enda egentliga felet/problemet är att hörnen av vagnen underifrån är fuktiga. Då är den ändå omtätad på vissa mer utsatta ställen. Problemet är att husvagnar är värdelöst konstruerade...trägolv och så är karossen fastsatt dikt mot träet, så det går inte att förhindra att fukten fäster i vissa golvdelar. Tänk om de hade använt glasfibergjuten botten och reglar istället...som en båt, då skulle man aldrig behöva grubbla.

Ingen lukt, mögel eller fukt inne i husvagnen dock, och det är ju huvudsaken. Dock är det något som man måste hålla lite koll på och vara beredd på att fixa...har fukten väl satt sig i träet så är det svårt att få det att torka. Nu var det givetvis extra blött efter min omfattande tvätt, så om det blir varmt och torrt ett tag så torkar det förhoppningsvis.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Manor » 01 maj 2014 23:32

limban skrev:
Bisolvon skrev:
Perra83 skrev:Tjoho vilken skillnad! Snyggt jobbat!

Va vare man skulle tänka på när man tvättar husvagnar för att inte förstöra lister mm?
Kallavfettning och högtryckstvätt är aja på husvagn/bil
Ja verkligen.. vet inte vad manor har använt.. men HD-Grön är brutal på sådan smuts.. :nicka

// Anders
Måste rätta.. såg att han skrev att det var husvagnstvätt från Sverigevaxet..ursäkta.. :nicka

// Anders
Du är ursäktad :).
Ja, Husvagnstvätt är nog väldigt snarlikt HD-grön...uppfattar jag det som
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

kimpon
Medlem
Inlägg: 381
Blev medlem: 20 mar 2012 22:20
Ort: Skepplanda/ale

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av kimpon » 01 maj 2014 23:50

Från gammal till ny.
snyggt jobbat.
Senast redigerad av 1 kimpon, redigerad totalt 14 gånger.
Den som har mest när han dör vinner.

Bisolvon
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 03 jan 2012 19:01

Re: ViP, Tvax Flexi från Sverigevaxet och husvagn

Inlägg av Bisolvon » 02 maj 2014 01:19

Känt fel på alla gamla hobby att det blir fukt skador i de bakre hörnen.
Senast redigerad av 1 Bisolvon, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar