Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tvätt av VW Beetle

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
AArvidsson
Medlem

Tvätt av VW Beetle

Inlägg av AArvidsson » 27 aug 2011 18:15

Jag beslöt mig för att slå till på en Nilfisk-Alto E140, en foam lance (som alla andra :) ) samt en dunk Green Arctic Snow Foam från BBV, och i samma veva skickade den vänliga Gunther några små testflaskor av diverse skojigheter. När alla dessa saker till sist kånkats hem spände jag ögonen i frugans Beetle, och glada i hågen kastade vi oss över den intet ont anande skitiga lilla bilen.

Ekipaget var hyfsat skitigt och välbefolkat med saligen avlidna insekter.

Bild
Bild

Först blev det skumning med Green Arctic Snow Foam blandat 1:2 och en slurk ValetPro Brute Force som jag fått av Gunther. Tjosan vad det skummade!

Bild
Bild
Bild

Vi lät skummet ligga på några minuter, och min uppfattning är att det låg kvar rätt bra. Visst, det smälte undan en hel del, men klart godkänt.
Därefter spolade vi av hela bilen med högtrycken, och bortsett från fåran jag råkade lämna i gräsmattan då jag inte var beredd på vilket drag det är i maskinen (jämfört med min hopplösa tvätt från clasohlson) så gick det rätt bra. Frugan tyckte att insekterna blev lite lättare att få bort, men jag är inte säker på om löddret spelade någon större teater på den fronten. Men roligt är det :)

Dags för tvätt och svampning, och då testade vi Wolf's Chemicals White Satin spätt 1:500 som jag fått som prov av Gunther. Det löddrade duktigt när man blåste på med slangen, men ett litet minus för den lite rengörinsmedelaktiga doften. Jag är bortskämd med Ultimas doft, så den här var lite ... citronig/kemisk. Svårt att beskriva.

Bild

Det var dock inget som helst fel på löddret, och det var ett mycket trevligt schampo att jobba med. Nu är väl biltvätt en bedömningssport, men min uppfattning är att jag gillade glidet och känslan i White Satin något litegrann mer än Ultima, men jag behöver tvätta flera bilar innan jag kan bestämma mig.

Bild
Bild
Bild

Till sist torkades bilen av med en rejäl MF-torkduk, och efter att ha läst om ValetPro Citrus Bling tänkte jag använda den spädd 1:3 som torkstöd. Det var en enormt dålig idé då det resulterade i strimmor på lacken. Inga problem att spraya på ännu mer Citrus Bling och sedan polera av precis som med vilken quick detailer som helst, men jag begriper inte hur Citrus Bling ska användas som torkstöd. Sannolikt gör jag något fel?

Summa summarum kan jag konstatera att en Nilfisk-Alto E140 var en enorm skillnad mot en clas ohlson "högtryckstvätt". Litegrann som att jämföra lungkapaciteten på Usain Bolt med en patient diagnosticerad med lungemfysem.

En foam lance var livet på en pinne, grannarna går man ur huse när man drar igång den. Tillochmed en av våra tre katter var framme och kikade, om än rejält skeptisk. Hon mumlade något om att världen är påväg åt skogen innan hon gick in och lade sig i soffan igen.
Green Arctic Snow Foam gjorde jobbet och löddrade bra, vad gäller rengörande verkan vet jag faktiskt inte. Det är väl sannolikt inte HELT utan effekt, men som sagt, jag vet inte. Roligt är det iallfall :)

White Satin var ett mycket trevligt schampo som jag varmt kan rekommendera, dessutom upplever jag det som klart kokurrenskraftigt prissatt.

Citrus Bling, då. Jag har läst en hel del positivt om denna brygd, men som torkstöd gör jag antingen helt fel eller så lämnar den en hel del att önska. Jag har primärt köpt den som claylube då den förefaller suveränt prissatt, men jag är öppen för andra förslag också förutsatt att jag begriper hur man ska göra.

Det var allt för denna gång, mer kommer!
Senast redigerad av 1 AArvidsson, redigerad totalt 14 gånger.

Gunther
Entusiast
Entusiast

Re: Tvätt av VW Beetle

Inlägg av Gunther » 27 aug 2011 20:12

Bra jobbat! :jeps

Jag vet inte vad du har gjort fel med Citrus Bling som torkningsstöd. När jag använda det som torkningsstöd gör jag alltid så: Jag "torka" bilen efter tvätt alltid först med en öppen slang, så mesta vatten är redan borta när jag börja med att torka bilen med en torkduk. Jag spruta/atomisera några gånger per panel av bilen jag vill torka och sen torka med min torkduk. På denna sätt fick jag ingen streck eller strimmor på lacken.

Och tack för att testa Brute Force och White Satin! :nicka
Senast redigerad av 1 Gunther, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 27 aug 2011 20:17

Härligt reportage!!!!! Fina bilder!
En fråga: Din fru.... vad tyckte hon? Förutom att djurkyrkogården lossnade lättare?

Skrattade gott åt din beskrivning av din katt..... hihihi.... typiskt kattigt!!

Får väl tillägga att jag har INTE en foamlance och NEJ... jag är INTE alls det allra minsta sugen på en sån... (nu ljög jag)
Senast redigerad av 1 carina, redigerad totalt 14 gånger.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 27 aug 2011 20:55

Visst är det kul med skum, men det passar nog bäst på ett jätteparty på Ibiza... :)
Nejdå, det hjälper till lite vid tvätt och t.o.m i lansen som följer med tvätten skummar det rätt bra. Kul liten bil för övrigt..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

AArvidsson
Medlem

Inlägg av AArvidsson » 27 aug 2011 21:05

Jag får fundera på Citrus Bling igen, för idén tilltalar mig. Skam den som ger sig!

Min fru tyckte det var livet på en pinne med skumlansen (det är hennes skugga på bilden). Vi frå se hur vi gör framöver, jag är inne på att det borde gå att mixa i lite HD Grön alternativt byta medel (Delta Force eller nåt sånt) för att få till bättre smutslösning. Amatörkemisten ska testa lite :)

Gunther: Jag körde med enbart Brute Force i skumlansen, och det skummade rejält men smälte bort väldigt fort också. Upplevde att det blev sämre så fort jag spädde ut det också, så jag är nog inne på att Brute Force eventuellt bör användas med lågtrycksspruta istället. Tack för varuproverna, jag ska snart prova resterande på BMWn!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 27 aug 2011 21:26

Green Arctic Snow Foam skummar på bra....har testat lite själv....men tycker det blir mindre skum om man blandar i schampo....Man lurar sig lite på det där.... ;)

Du behöver inte blanda i HD grön....Concept Delta Force är väldigt bra...och lacken blir blank.... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

AArvidsson
Medlem

Inlägg av AArvidsson » 27 aug 2011 21:48

Det jag framförallt vill ha är något som löser de €&"%#! insekterna. Det vore guld om det gick med skum, men jag kan tänka mig något som man sprayar på också. Men det ska FUNKA. Exempel på saker som INTE fungerar för mig är Essex Insektsspray. De sitter bra även när de strukit med, de små liven...

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 aug 2011 21:55

AArvidsson skrev:Det jag framförallt vill ha är något som löser de €&"%#! insekterna. Det vore guld om det gick med skum, men jag kan tänka mig något som man sprayar på också. Men det ska FUNKA. Exempel på saker som INTE fungerar för mig är Essex Insektsspray. De sitter bra även när de strukit med, de små liven...
Något som funkar bättre än allt jag testat på flugor och andra flygfän är G101 som är ett allrengöringsmedel från Smartab..

Jag har även testat Concept Delta Force Plus som ska vara så bra men som ligger hästlängder bakom G101..

Concepts är riktigt elakt mot asfalt också som inte G101 är.

Lite info om G101 Extra:

G101 Extra är en högkoncentrerad allrengöring som snabbt och effektivt rengör alla typer av hårda ytor. Produkten löser effektivt olja, fett och sot.

G101 Extra rekommenderas för rengöring av verkstadsmaskiner, golv, porslin och övriga ytor som tål vatten.

Bild
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 27 aug 2011 22:45

AArvidsson skrev:Det jag framförallt vill ha är något som löser de €&"%#! insekterna. Det vore guld om det gick med skum, men jag kan tänka mig något som man sprayar på också. Men det ska FUNKA. Exempel på saker som INTE fungerar för mig är Essex Insektsspray. De sitter bra även när de strukit med, de små liven...
Kör då Strovels HD grön separat. Det skummar fint det också med denna Foam Lance... ;)
Ja tror allt skummar med den lancen... :D
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 28 aug 2011 08:35

Bra test och fina bilder... :jeps

Skriv svar