Ekipaget var hyfsat skitigt och välbefolkat med saligen avlidna insekter.
Först blev det skumning med Green Arctic Snow Foam blandat 1:2 och en slurk ValetPro Brute Force som jag fått av Gunther. Tjosan vad det skummade!
Vi lät skummet ligga på några minuter, och min uppfattning är att det låg kvar rätt bra. Visst, det smälte undan en hel del, men klart godkänt.
Därefter spolade vi av hela bilen med högtrycken, och bortsett från fåran jag råkade lämna i gräsmattan då jag inte var beredd på vilket drag det är i maskinen (jämfört med min hopplösa tvätt från clasohlson) så gick det rätt bra. Frugan tyckte att insekterna blev lite lättare att få bort, men jag är inte säker på om löddret spelade någon större teater på den fronten. Men roligt är det
Dags för tvätt och svampning, och då testade vi Wolf's Chemicals White Satin spätt 1:500 som jag fått som prov av Gunther. Det löddrade duktigt när man blåste på med slangen, men ett litet minus för den lite rengörinsmedelaktiga doften. Jag är bortskämd med Ultimas doft, så den här var lite ... citronig/kemisk. Svårt att beskriva.
Det var dock inget som helst fel på löddret, och det var ett mycket trevligt schampo att jobba med. Nu är väl biltvätt en bedömningssport, men min uppfattning är att jag gillade glidet och känslan i White Satin något litegrann mer än Ultima, men jag behöver tvätta flera bilar innan jag kan bestämma mig.
Till sist torkades bilen av med en rejäl MF-torkduk, och efter att ha läst om ValetPro Citrus Bling tänkte jag använda den spädd 1:3 som torkstöd. Det var en enormt dålig idé då det resulterade i strimmor på lacken. Inga problem att spraya på ännu mer Citrus Bling och sedan polera av precis som med vilken quick detailer som helst, men jag begriper inte hur Citrus Bling ska användas som torkstöd. Sannolikt gör jag något fel?
Summa summarum kan jag konstatera att en Nilfisk-Alto E140 var en enorm skillnad mot en clas ohlson "högtryckstvätt". Litegrann som att jämföra lungkapaciteten på Usain Bolt med en patient diagnosticerad med lungemfysem.
En foam lance var livet på en pinne, grannarna går man ur huse när man drar igång den. Tillochmed en av våra tre katter var framme och kikade, om än rejält skeptisk. Hon mumlade något om att världen är påväg åt skogen innan hon gick in och lade sig i soffan igen.
Green Arctic Snow Foam gjorde jobbet och löddrade bra, vad gäller rengörande verkan vet jag faktiskt inte. Det är väl sannolikt inte HELT utan effekt, men som sagt, jag vet inte. Roligt är det iallfall
White Satin var ett mycket trevligt schampo som jag varmt kan rekommendera, dessutom upplever jag det som klart kokurrenskraftigt prissatt.
Citrus Bling, då. Jag har läst en hel del positivt om denna brygd, men som torkstöd gör jag antingen helt fel eller så lämnar den en hel del att önska. Jag har primärt köpt den som claylube då den förefaller suveränt prissatt, men jag är öppen för andra förslag också förutsatt att jag begriper hur man ska göra.
Det var allt för denna gång, mer kommer!