Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Recention och omdömme av 3M,s roterande polermaskin

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
wannabeapolisher
Medlem

Recention och omdömme av 3M,s roterande polermaskin

Inlägg av wannabeapolisher » 05 sep 2011 17:56

Har skaffat mig en ny polermaskin som jag mer eller mindre gått o suktat efter en lång tid men då aldrig kommit längre än till bara tanken,men efter många om och men så gjorde jag som sagt slag i saken.
Kan ju även tillägga att maskinen levererats av Waxdog här på forumet :jeps

Jag tänker inte på något vis försöka höja maskinen till skyarna, eller ens jämföra den med andra maskiner på marknaden utan då bara berätta hur jag upplever maskinens utförande och egenskaper helt grundat på mina behov och erfarenheter :mrgreen:

Som sagt har jag fegat ett par års tid med att skaffa en ny maskin dels på grund av att jag tycker jag klarat mig bra med det jag haft i maskinväg, samt att det dom gånger det kommer lite maskin nyheter på marknaden ,så blir det ju tyvärr många gånger så att dom höjs till skyarna både av säljare och nyblivna stolta ägare :oops: ,för att då efter ett tag visa sig kanske ha lite fel o brister eller att någon annan maskin plösligt blivit bra mycket bättre :?

Vilket iofs är helt naturligt, men då inte gör det lättare för en kille eller tjej som står i startgroparna att skaffa sig en ny maskin eller att man helt enkelt inte är nöjd med den man redan har :( .
Alla fall så här är lite bilder med texter om maskinen i fråga.
Bild
Trevlig färg och slimmad kropp vilket då både är trevligt för ögat och bra för ergonomin.
Bild
Stora tydliga knappar både för påslag av maskinen samt låsning för avtryckaren,en sak man sällan tänker på när det gäller avtryckaren är att man ska kunna använda så många fingrar som möjligt samtidigt på avtryckaren i mitt fall nu tre,vilket gör att man undviker belastnings skador som kan uppstå om man exempelvis har en liten avtryckare som det bara får plats en eller två fingrar på.
Bild
Rejält reglage för att ställa varvtalen på maskinen som dessutom är lätt att komma åt oavsett hur man håller maskinen i förhållande till arbetsställning mycket bra tycker jag.
Bild
Bra placering av spindellås och väl skyddad om man väljer att köra utan sidohandtaget och väljer att ha handen ovanpå växelhuset.
Som sagt sitter rattar o knappar där jag tycker dom ska sitta för mitt eget välbefinnande :)

Slänger även med lite bilder på maskinen i övrigt.
Bild
BildBild
Den sista bilden visar det super smala växelhuset eller rättare sagt en förlängning av huvudhuset med då en reduceringsväxel (nerväxling)dvs maskinen håller vettigt varvtal för kylningens skull i dom elektriska komponenterna samtidigt som trissan i sin tur kan köras på lägre varv utan att i sin tur överhetta maskin i onödan, dvs maskinen kyls av bra samtidigt som man då kan pressa maskinen på dom lägre varvtalen utan störande drift stopp :o även bra utformning (enligt mig)på utblåsen från maskinen då man slipper få ut blås luften i ansiktet som jag råkat ut för med en del av mina andra maskiner :?

Lite svårt att förklara men ut- blåsen släpper ut luften både bakåt och framåt men styr den framåt(tror jag :lol: hänger ni med :mrgreen:
Nog om tekniken och dags för handling :) börjar med några bilder där jag ej startat maskinen utan då vill visa hur jag upplever den extra höjden på växelhuset som då kan tyckas för hög och risk för vinglig gång,men som jag upplever som ett stort plus förklaring följer,
Bild
Så här brukar jag stå i vanliga fall når jag polerar på insidan av dessa(borde förbjudas)eländiga tak rails :evil:
inte särskilt bekvämt eller noll koll på läget.
Bild
Men tack vare den extra höjden kan jag då istället stå så här :) då den extra höjden medför att kroppen på maskinen utan problem kan svängas över railsen samt att då trissan i sig själv kommer åt längre in under railsen pga den smala förlängninen av växelhuset i fråga.
Bild
Fungerar ju även bra att komma under railsen från utsidan och även då långt in just tack vare det den smala förlängningen av växelhuset .
Bild
Även lätt att komma åt under exempelvis backspeglar pga maskinens smala utförande har ju hänt att mina gamla maskiner tar i backspeglarna utan att jag kommit hela vägen upp med trissan utan då överdelen på växelhusen sagt stopp.
Bild
Sen vet jag att jag brukar krypa ihop på det här viset när jag går på lägre motorhuvar med lägre maskiner,man liksom följer med maskinen :lol:
Bild
Nej då är det bättre att stå så här :D Vet inte vad det beror på egentligen men på något vis så känns det då som att man sträcker på sig samtidigt som maskinen höjer sig från från exempelvis huven som i detta fall.

Lika när jag då kört på en annan bil efter sidorna att man (känns det som)inte behöver lägga näsan i plåten utan att man får en helt annan arbetsställning och att man kommer längre ut från objektet i fråga och samtidigt får en betydligt bättre överblick på vad man håller på att syssla med :geek:

Hur som helst lite av mina tankar och den lilla erfarenhet jag fått hittills av 3M maskinen ifråga, och som sagt hur den passar mig och min körstil :mrgreen:

Jag kan ju tillägga att det känns lite pirrigt att försöka sig på att göra ett sånt här test och vara beredd både på ris :cry: o :) smisk men det tror jag att jag fixar den saken med,men först lite film visning
http://www.youtube.com/watch?v=1TuFoW0fx9o
Passade även på att spela lite 8-) musik under tiden så det går bra att även lyssna på den om man sätter på högtalarna :P

Som sagt helt grundat på mina egna erfarenheter och behov,och att det känns som rätt maskin för mina behov ;)

Mvh Max
Senast redigerad av 1 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gånger.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Recention och omdömme av 3M,s roterande polermaskin

Inlägg av deciso » 05 sep 2011 18:12

Grattis till nya maskinen. Alltid kul med nya polergrejer.
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 05 sep 2011 18:13

Håller helt med Jill. Väldigt trevlig läsning, du såg väldigt avslappnad ut på filmen... Men var är hörselskydden?
Hoppas du blir nöjd med maskinen även i framtiden.
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 05 sep 2011 19:51

Jill skrev:trevligt och saklig sammanfattning, det gjorde du bra Max! :jeps :jeps
Tack Jill :P
Är ju lite svårt att veta hur man ska lägga upp saker o ting i ett sånt här läge ,men gör man så gott man kan så har man ju alla fall provat på :P
deciso skrev:Grattis till nya maskinen. Alltid kul med nya polergrejer.
Javisst är det skoj med lite nya grejor att roa sig med, blir lite som en nytändning i polerandet ädla konst samt att det känns på tiden att jag börjar lära mig att använda lite mer varierande på varvtalen i olika stadier av medlens egenskaper :mrgreen:
Rednales skrev:Håller helt med Jill. Väldigt trevlig läsning, du såg väldigt avslappnad ut på filmen... Men var är hörselskydden?
Hoppas du blir nöjd med maskinen även i framtiden.

Jag hoppas jag med att jag ska bli nöjd med maskinen i framtiden,det är ju som sagt alltid risk att nyhetens behag alltid överträffar verkligheten,men det känns alla fall som det är en bra början :P
Angående avsaknaden av hörselskydden så får jag faktiskt skämmas :oops: och lovar att skärpa mig :jeps

Max.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 05 sep 2011 20:08

...ajabaja, sladden ska inte ligga och glida mot lacken, utan läggas över axeln. Det har jag sett på otaliga YouTube-klipp från AutoGeek.com ;).

Jag blev faktiskt riktigt sugen på en ny maskin :).

Edit: Jag såg sen att sladden åkte upp på axeln senare i filmen.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 05 sep 2011 21:43

Manor skrev:...ajabaja, sladden ska inte ligga och glida mot lacken, utan läggas över axeln. Det har jag sett på otaliga YouTube-klipp från AutoGeek.com ;).
:lol: jo men det här var ju inte autoGeek.com utan bara en nervös young and restless kille som skakade i benen av scenskräck :mrgreen:
Manor skrev:Edit: Jag såg sen att sladden åkte upp på axeln senare i filmen.
Precis för då hade scenskräcken släppt,och jag kom på att man måste nog slänga upp kabeln på axeln så man inte skämmer ut sig alldelles :P

Mvh Max,

Göran

Inlägg av Göran » 05 sep 2011 21:58

Bra test, och en bra maskin enligt tester som jag läst! :D

Hur stor är stödplattan?
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

plugg737
Medlem

Inlägg av plugg737 » 05 sep 2011 22:12

tack för ett väl utförd recention ;)

är det en gul pro pad från nordic pad du kör med ? om du har använt dom ett tag så undrar jag vad du tycker om hållbarheten ?

mvh plugg737
Senast redigerad av 1 plugg737, redigerad totalt 14 gånger.

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 06 sep 2011 19:53

Göran skrev:Bra test, och en bra maskin enligt tester som jag läst! :D

Hur stor är stödplattan?
Stödplattorna jag använde både i fotona och filmen var 125mm samt då med 150mm,s trissor :P
Om du har några länkar till dom övriga testerna du läst Göran,så får du gärna slänga in dom på den här tråden :jeps
Då det skulle vara skoj att läsa vad dom andra användarna har för åsikter om maskinen ,samt så blir det ju lite mer samlade åsikter:P
plugg737 skrev:tack för ett väl utförd recention ;)

är det en gul pro pad från nordic pad du kör med ? om du har använt dom ett tag så undrar jag vad du tycker om hållbarheten ?

mvh plugg737
Jovisst är det nordic pad 150mm trissor jag kör med även dom då levererade av Waxdog,
Fast jag skaffade dom innan jag som sagt fick hem 3M,maskinen och har använt dom till ett par bilar tidigare,använder då hela serien med vit.gul.och blå trissa,Är nog dom bästa jag trissor jag kört med hittills :P lätta att centrera pga av att dom är mycket exakta i sin rund het samt bra hållbarhet på både karborre och skum,och den lätt fasade kanten är ju som pricken över i;t ,samt då med hyffsade priser :nicka
Göran o Pluggen kul att ni gillade min recention :P

Max

Linden
Medlem

Inlägg av Linden » 07 sep 2011 09:30

Bra skrivet och fotat. :jeps
Senast redigerad av 1 Linden, redigerad totalt 14 gånger.

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 08 okt 2011 19:40

Linden skrev:Bra skrivet och fotat. :jeps
Tack Linden :P
För övrigt har jag kört min första helpolering med maskinen i dag (med hörselproppar :mrgreen: och nog är det skillnad på roterande maskiner och roterande maskiner :) dvs om jag nu då jämför med mina tidigare roterande maskiner,så känns ju 3m.maskinen som rena avkopplingen 8-) att köra med,jämfört då med mina andra småttingar,einhell och mectolls.

Inte för att dom är dåliga i sig själva utan faktiskt riktigt trevliga att arbeta med samt mycket prisvärda 8-) men det man saknar just på dom småttingarna är lite ju som sagt bättre reglage för att reglera hastigheterna med.och även då automatiskt utlösare när maskinerna blir för varma så man inte gör som jag gjort står o bränner på bara för att maskinen känns sval i växelhuset samtidigt som det kokar i lindningarna :lol:

Som sagt så känns det bra för min del med 3M maskinen, och även då att den tål att köras på på lite lägre varv med exempelvis en 150 mm trissa utan att varken kännas varm eller stanna pga att värme säkringen löser ut :brumm
Mvh http://maxbilar.egetforum.se/index.php? ... 15c5752636

DandanRacing
Medlem

Inlägg av DandanRacing » 13 jan 2012 00:52

Mycket bra resencion :jeps

Är själv intresserad av en 3M maskin o har några frågor om det går bra.
Hur tycker du maskinen känns nu när du haft den ett tag?
Tycker att ljudnivån är ganska hög från maskinen i din film men har läst på Detailingworld att ljudet minskar lite efter att maskinen har "körts in" är det något du märkt?
Har även läst att sladden ska vara lite hård och bångstyrig samma här är det något du märkt av?

//Andreas
Senast redigerad av 1 DandanRacing, redigerad totalt 14 gånger.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 15 jan 2012 18:51

DandanRacing skrev:Mycket bra resencion :jeps

Är själv intresserad av en 3M maskin o har några frågor om det går bra.
Hur tycker du maskinen känns nu när du haft den ett tag?
Tycker att ljudnivån är ganska hög från maskinen i din film men har läst på Detailingworld att ljudet minskar lite efter att maskinen har "körts in" är det något du märkt?
Har även läst att sladden ska vara lite hård och bångstyrig samma här är det något du märkt av?

//Andreas
Frågor är till för att besvaras :P

Har tyvärr inte kört allt för mycket med maskinen på senaste tiden :(
Men ska försöka svara ändå :P

Håller nog med om att maskinen verkar låter lite högljud åtminstoende på dom högre varvtalen,nu kommer jag inte ihåg exata db värderna i huvudet men tror att den ligger på 76 db till skillnad mot nya flexens 75db,minns alla fall att skillde som sagt en db mellan maskinerna och att då 3m maskinen låg en db högre.

Sen om den upplevs som tystare efter ett tags användning kan jag nog inte svara på .möjligtvis att man kanske blir vanare med ljudet och därför upplever den som tystare :roll:

Men eftersom den åtminstoende med mina val av trissor medel går att köra på lägsta varv ca 800-1000(om man känner för det)utan att så mycket bli fis- ljumen så då går den tyst i jämförelse med maskiner som behöver ett par tusen varv för att hålla sig någorlunda svala.

Angående sladden så sitter det en mjuk gummisladd på min svenska Waxdog version av maskinen så den uppför sig precis som en sladd ska göra,kanske att jag skulle vilja ha en tyngre sladd,men som sagt så fungerar det bra med sladden,har nog sett bilder på en större version av 3m maskinen från utlandet och utan att vara riktigt säker så såg det nog ut som det satt plast sladd på just den maskinen och då kan jag förstå om det blir bångstyrigt och eländigt :nicka

Som sagt hoppas att svaren hjälpt dig Dandanracing, lite på vägen ang dina funderingar om maskinen i fråga men som sagt lite av mina erfarenheter om maskinen i fråga,Fast som sagt omöjligt att råda eller inte råda till köp, då vi alla upplever saker o ting olika :) så finns det flera med erfarenheter av denna maskin så fyll gärna på med flera synpunkter ;)

Max.

Skriv svar