Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

9 lackskydd i vintertest

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
torpet
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 okt 2012 15:09
Ort: Stockholm / Roslagen

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av torpet » 05 okt 2012 09:54

bigguns skrev:Nanopartiklar, teflon el flytande siliconer hur som, ALLTID typ latexhandskar vid kontakt med lackskydd.

Sverigevaxet består av, enligt leverantör, härdande polymervaxer.

mvh
Kollade med tillverkaren. Inte nanoteknik och man rekommenderar nitrilhandskar (vad nu det är för något) samt andningsskydd av engångstyp om man är rädd för polerdamm..
Senast redigerad av 1 torpet, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av Funk » 05 okt 2012 12:50

nitrilhandskar = gummihandskar som är extra "snälla" mot huden , men de flesta varianter av tunna engångshandskar fungerar bra.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Scandistore
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 19 maj 2011 16:14

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av Scandistore » 06 okt 2012 10:34

torpet skrev:
bigguns skrev:Nanopartiklar, teflon el flytande siliconer hur som, ALLTID typ latexhandskar vid kontakt med lackskydd.

Sverigevaxet består av, enligt leverantör, härdande polymervaxer.

mvh
Kollade med tillverkaren. Inte nanoteknik och man rekommenderar nitrilhandskar (vad nu det är för något) samt andningsskydd av engångstyp om man är rädd för polerdamm..
Hårdvaxet är inte framtaget via nanoteknik precis som nämnts. Produkten lämnar inget polerdamm, den har inget slip i sig överhuvudtaget och dessutom skall den avtorkas innan den torkar, alltså lätt fuktig yta. Skyddsmask av engångstyp kan ju användas om man är känslig för lukter men det är ju mer en generell rekommendation och gäller ju givetvis alla produkter man arbetar med.

Engångshandskar: (enligt de utbildningar vi fått av våra leverantörer)
Vinylhandskar: oftast billig handske med mindre bra tålighet mot de flesta kemikalier.
Latexhandskar: oftast lite dyrare handske än vinyl. Bättre tålighet mot kemikalier. Kan ge allergi.
Nitrilhandskar: oftast dyrare är latex. Överlägsen tålighet mot kemikalier. Ej allergiframkallande.
Senast redigerad av 1 Scandistore, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av limban » 06 okt 2012 23:36

detta test ser ju fantastiskt ut. :shock:
men bara för det "pälar" vattnet.. så skyddar det inte lacken mot allt nedfall och föroreningar..
och mäta det är inte lätt.. så då gör man som i detta fallet.. kollar avrinningen.. lätt och enkelt..samt effektfullt :cheers
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av deciso » 07 okt 2012 01:24

Men pärlar det sig betyder det ju att någonting ligger på lacken som hindrar vattnet att tränga in i lacken. Alltså ligger någonting och skyddar den. Detta någonting kan man ju kalla lackskydd.

Ja ja. Detta kan ju diskuteras i oändlighet.
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.

ymmot
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 mar 2013 13:52

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av ymmot » 03 mar 2013 14:37

Lånar tråden lite och livar upp den!

Är puts fantast sedan många år tillbaka och har provat många medel på både bilar och båtar.
När jag köpte egen bil efter 17år med firmabil så började man bli lika noga med sin bil som man varit med sin båt under alla år. Förra sommarn 2012 så blev min s80 med lackskydd av en firma som la pps. Nu i februari så bytte jag till en xc70 2013 och då läste jag om sverige vaxet och testen av densamma. Så jag köpte sverige vaxet och la på bilen överallt alltså även på plast och glasrutorna. Har nu kört i 08 området i en månad i slask snö salt. Tvättat 2 ggr i veckan med lite snäll avfettning (ingen prickbort) på sidorna, Ibland inte ens torkat av den utan kört den torr hem på motorvägen.
Senast idag tvättat med svamp och turtle vaxshampo och efter tvätten så finns det inte tillstymmelse till inbränt skit i lacken vilket jag fick på s80 med pps där jag blev tvungen att använda prickbort på sidorna. Har lagt på 3 lager sverige vax på sidorna o front o bakdörren.
Är så här långt mycket nöjd med resultatet då man kan behandla både plast o rutor.
Senast redigerad av 1 ymmot, redigerad totalt 14 gånger.

danne67
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 apr 2012 16:05

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av danne67 » 08 mar 2013 23:31

ymmot skrev:Lånar tråden lite och livar upp den!

Är puts fantast sedan många år tillbaka och har provat många medel på både bilar och båtar.
När jag köpte egen bil efter 17år med firmabil så började man bli lika noga med sin bil som man varit med sin båt under alla år. Förra sommarn 2012 så blev min s80 med lackskydd av en firma som la pps. Nu i februari så bytte jag till en xc70 2013 och då läste jag om sverige vaxet och testen av densamma. Så jag köpte sverige vaxet och la på bilen överallt alltså även på plast och glasrutorna. Har nu kört i 08 området i en månad i slask snö salt. Tvättat 2 ggr i veckan med lite snäll avfettning (ingen prickbort) på sidorna, Ibland inte ens torkat av den utan kört den torr hem på motorvägen.
Senast idag tvättat med svamp och turtle vaxshampo och efter tvätten så finns det inte tillstymmelse till inbränt skit i lacken vilket jag fick på s80 med pps där jag blev tvungen att använda prickbort på sidorna. Har lagt på 3 lager sverige vax på sidorna o front o bakdörren.
Är så här långt mycket nöjd med resultatet då man kan behandla både plast o rutor.
Kan bara hålla med. Behandlade frugans bil i november och den är riktigt lätt att hålla ren. Använder både hd grön och valet pro citrus tar remover vid varje tvätt och den funkar fortfarande fint :nicka :cheers
Senast redigerad av 1 danne67, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av limban » 08 mar 2013 23:45

ymmot skrev:Lånar tråden lite och livar upp den!

Är puts fantast sedan många år tillbaka och har provat många medel på både bilar och båtar.
När jag köpte egen bil efter 17år med firmabil så började man bli lika noga med sin bil som man varit med sin båt under alla år. Förra sommarn 2012 så blev min s80 med lackskydd av en firma som la pps. Nu i februari så bytte jag till en xc70 2013 och då läste jag om sverige vaxet och testen av densamma. Så jag köpte sverige vaxet och la på bilen överallt alltså även på plast och glasrutorna. Har nu kört i 08 området i en månad i slask snö salt. Tvättat 2 ggr i veckan med lite snäll avfettning (ingen prickbort) på sidorna, Ibland inte ens torkat av den utan kört den torr hem på motorvägen.
Senast idag tvättat med svamp och turtle vaxshampo och efter tvätten så finns det inte tillstymmelse till inbränt skit i lacken vilket jag fick på s80 med pps där jag blev tvungen att använda prickbort på sidorna. Har lagt på 3 lager sverige vax på sidorna o front o bakdörren.
Är så här långt mycket nöjd med resultatet då man kan behandla både plast o rutor.
Det låter ju helt fantastiskt..
en sak ska man ha i åtanke.. är hur vägverket har saltat vägarna eller testat olika blandningar av klister i "saltet",
Har sett att vissa år är bilarna helt bedrövligt svår att få rena..men är skillnad från år till år..beror naturligtvis på hur kallt det har vart ute oxå..samt töväder mitt i vintern.. :nicka
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

ymmot
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 mar 2013 13:52

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av ymmot » 09 mar 2013 00:04

Vaxet är faktiskt riktigt bra. Testa själv. Sen är det väldigt lätt o bättra på efter 1 mån eller två då du bara lägger på o väntar 30 till 60 sek o torkar av. Tar inte längre tid än att tvätta o torka av bilen. Sen att du inte behöver tänka på att bara lägga på lack utan här kör du på hela bilen gör ju det ännu snabbare o lättare. För dom pengarna är det väldigt prisvärt tycker i varje fall jag med det resultatet.
Senast redigerad av 1 ymmot, redigerad totalt 14 gånger.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av bigguns » 22 mar 2013 19:43

Där ser man :jeps

mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

ymmot
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 mar 2013 13:52

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av ymmot » 23 mar 2013 11:34

Kört i en vecka nu ca 100mil runt i 08 med både minusgrader och blöta saltade vägar. Tvättade av bilen igår tog lite abnet 15% med spruta blåste av bilen med hetvattentvätten och smutsen lossnade lätt.
Dock satt lite kvar på sidorna blev lite rädd att saltet brändt fast men till min glädje med svamp o schampo blev bilen som ny igen. Så ännu håller SV emot.

Men våren närmar sig salt o skit på vägarna försvinner skönt!!!!!
Senast redigerad av 1 ymmot, redigerad totalt 14 gånger.

ymmot
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 mar 2013 13:52

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av ymmot » 14 apr 2013 16:56

14 april och tvättat av bilen idag. Senaste månaden enbart sprutat 15% abnet lösning sen kört hetvatten tvätt 60g på bilen. Sen mot vad en del säger att man inte ska göra torkat bilen med tryckluft till 90 % sedan kört bort resten på väg hem från tvätthallen. Fortfarande kanon avrinning till och med när smutsen fastnar på bilen och torkar så pärlar sig den. Håller det så här så kan man inte vara mer än nöjd. Till och med rutorna behöver man inte svampa av smutsen rinner av utan att det blir något kvar vilket man borde se när solen lyser genom rutan.

Skriv svar