Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
9 lackskydd i vintertest
-
- Entusiast
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
- Ort: Härnösand
Re: 9 lackskydd i vintertest
Hej!
Uppdate 5 Renault 3/3 i OK´s slaskhall.
Tog en hel del bilder iom att jag även testade Turtels avfettning mot lahegas.
(De va bra pris på Mekonomen ,59 kr så ja kunde inte hålla mig.
Stod att de va ny pump på flaskan, tro ja de, undrar hur den första verisonen var
Denna var den sämsta orginalmonterade pump jag provat, 30 % av det som kom ut sprutade åt annat håll än genom munstycket. Inte har man vett o åka tillbaka med den heller, orka.)
Kan meddela att medlet i sig fungerade bra men ett orinarie pris på 80-90kr lite är lite väl magstarkt för mig då det gärna går åt 6-7 dl på en så pass smutsig bil
Även en alkalieblandning på 4% stod på menyn efter kallafettningen.(Sanego solvynol greeen)
Men va sjutton har bilderna tagit vägen Hittar dem inte nu, febrig av flunsan
Nåja, sedvanlig tvätt med 2-hinksmetod och cherry schampo för en trevlig och skummande upplevelse.
Enligt anteckningarna finns det nu inga spår av avrinning på L1:an.
PPS´n intakt på taket men huven bakluckan är nära nog väck.
På sidorna finns avrinning kvar.
Glare på höger bakdörr då, sjokar av mycket långsamt.
SV, vattnet studsar bort fint och lämnar några droppar vatten kvar på ytan.
Tvättar snart igen bara ja blir frisk
mvh
Uppdate 5 Renault 3/3 i OK´s slaskhall.
Tog en hel del bilder iom att jag även testade Turtels avfettning mot lahegas.
(De va bra pris på Mekonomen ,59 kr så ja kunde inte hålla mig.
Stod att de va ny pump på flaskan, tro ja de, undrar hur den första verisonen var
Denna var den sämsta orginalmonterade pump jag provat, 30 % av det som kom ut sprutade åt annat håll än genom munstycket. Inte har man vett o åka tillbaka med den heller, orka.)
Kan meddela att medlet i sig fungerade bra men ett orinarie pris på 80-90kr lite är lite väl magstarkt för mig då det gärna går åt 6-7 dl på en så pass smutsig bil
Även en alkalieblandning på 4% stod på menyn efter kallafettningen.(Sanego solvynol greeen)
Men va sjutton har bilderna tagit vägen Hittar dem inte nu, febrig av flunsan
Nåja, sedvanlig tvätt med 2-hinksmetod och cherry schampo för en trevlig och skummande upplevelse.
Enligt anteckningarna finns det nu inga spår av avrinning på L1:an.
PPS´n intakt på taket men huven bakluckan är nära nog väck.
På sidorna finns avrinning kvar.
Glare på höger bakdörr då, sjokar av mycket långsamt.
SV, vattnet studsar bort fint och lämnar några droppar vatten kvar på ytan.
Tvättar snart igen bara ja blir frisk
mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Entusiast
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
- Ort: Härnösand
Re: 9 lackskydd i vintertest
Jasså tycker du. Borde inte dyrast vara bäst då.Jill skrev:Konstigt att alla skydd utom ett har "försvunnit"
OCH jag har INTE sagt att alla skydd har försvunnit, däremot en del bilder på senaste tvätten
Kanske du ska hitta en annan tespilot som får fram resultat efter popularitet .
Ödmjukast, /bigguns
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.
- Rednales
- Kemiexpert
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
- Ort: Söder om söder
Re: 9 lackskydd i vintertest
Spännande att följa. Själv är jag väldigt nöjd med Menzerna Powerlock, åtta månader och still going strong. Börjar bli lite sämre längs sidorna, men huven pärlar så fint. Snart dags för en sväng med polermaskinen och något smarrigt vax.
Keep up the good work Big.
Keep up the good work Big.
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: 9 lackskydd i vintertest
Verkligen spännande att läsa att SverigeVaxet verkar fungera bäst för dig .
Min Outback är behandlad med Glare! denna höst/vinter vilket verkar ha hållit måttet trots tvätt med avfettning varje/varannan vecka. Avrinningen är dock "långsam" precis som du skriver, men skyddet finns där.
Ford Ka:n behandlades med Ultima Paint Guard+ innan vintern. Den har inte tvättats något på hela vintern, men heller inte körts så mycket...och lacken glänser fortfarande mellan smutsfläckarna .
Min Outback är behandlad med Glare! denna höst/vinter vilket verkar ha hållit måttet trots tvätt med avfettning varje/varannan vecka. Avrinningen är dock "långsam" precis som du skriver, men skyddet finns där.
Ford Ka:n behandlades med Ultima Paint Guard+ innan vintern. Den har inte tvättats något på hela vintern, men heller inte körts så mycket...och lacken glänser fortfarande mellan smutsfläckarna .
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
- Medlem
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 23 sep 2011 07:53
Re: 9 lackskydd i vintertest
Jill
Låt säga att en kund kommer in med bilen och klagar på PPS behandlingen (som gjordes för 6 månader sen) Och dess effekt, och i samband med detta hänvisar till garantin, hur går
Du då till väga för att kolla skyddets "effekt" och bevisa för kunden att skyddet verkligen finns kvar? MvH
Låt säga att en kund kommer in med bilen och klagar på PPS behandlingen (som gjordes för 6 månader sen) Och dess effekt, och i samband med detta hänvisar till garantin, hur går
Du då till väga för att kolla skyddets "effekt" och bevisa för kunden att skyddet verkligen finns kvar? MvH
Senast redigerad av 1 Elnino, redigerad totalt 14 gånger.
- Fenix
- Medlem
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 30 jun 2011 09:53
9 lackskydd i vintertest
Bra och intressant test!
Senast redigerad av 1 Fenix, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 23 sep 2011 07:53
Re: 9 lackskydd i vintertest
Jill.
OK, tack för info.
Orkar du med fler frågor:-)?
1.Hur länge låter du steg 2 ligga innan avpolering??
(Har hört allt från direkt avpolering till härdning i 24 timmar)
2, Är det noga med temperatur i lokalen när steg 2 läggs och isåfall vilken temp ska man inte understiga??
3. Hur tolkar man om det är bra avrinning eller inte??
Ska vattnet flyta bort i stora sjok??
MvH
OK, tack för info.
Orkar du med fler frågor:-)?
1.Hur länge låter du steg 2 ligga innan avpolering??
(Har hört allt från direkt avpolering till härdning i 24 timmar)
2, Är det noga med temperatur i lokalen när steg 2 läggs och isåfall vilken temp ska man inte understiga??
3. Hur tolkar man om det är bra avrinning eller inte??
Ska vattnet flyta bort i stora sjok??
MvH
Senast redigerad av 1 Elnino, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Entusiast
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
- Ort: Härnösand
Re: 9 lackskydd i vintertest
Update 6. 20120404
Dubbelt franskt och en fin vårkväll med c:a 4+ grader.
Svevia har börjat trappa ner på saltningen sista veckorna då E4án börjat torka upp och det har inte varit så mycket nederbörd. Men en hel del salt ligger kvar i asvalten och stänker upp på bilarna när vägen är blöt.
Så därför förtvättar jag med kallavfettning (Heribiol Extra) även denna gång och även alkalie 4%.
Tvåhinksmetod och Cherry foam schampo utan avrinnande egenskaper, som vanligt.
Arsenalen redo:
Skitbilder före:
Vill också poängtera att jag aldrig kör efter några grusvägar eller så om nu någon undrar
varför bilarna är så skitiga varje gång. 99% av milen läggs på E4án mellan Härnösand och
Sundsvall.
Blev rent och lacken känns slät, inga föroreningar kvar mao.
Inga uppdateringar på avrinningen den här gången men återkommer med filmvisning ang detta c:a 30:e april då jag avslutar och summerat detta test.
Mvh
Dubbelt franskt och en fin vårkväll med c:a 4+ grader.
Svevia har börjat trappa ner på saltningen sista veckorna då E4án börjat torka upp och det har inte varit så mycket nederbörd. Men en hel del salt ligger kvar i asvalten och stänker upp på bilarna när vägen är blöt.
Så därför förtvättar jag med kallavfettning (Heribiol Extra) även denna gång och även alkalie 4%.
Tvåhinksmetod och Cherry foam schampo utan avrinnande egenskaper, som vanligt.
Arsenalen redo:
Skitbilder före:
Vill också poängtera att jag aldrig kör efter några grusvägar eller så om nu någon undrar
varför bilarna är så skitiga varje gång. 99% av milen läggs på E4án mellan Härnösand och
Sundsvall.
Blev rent och lacken känns slät, inga föroreningar kvar mao.
Inga uppdateringar på avrinningen den här gången men återkommer med filmvisning ang detta c:a 30:e april då jag avslutar och summerat detta test.
Mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
9 lackskydd i vintertest
...bara två dagar kvar till slutsummeringen .
Det ska bli spännande att höra om din slutsats.
Det ska bli spännande att höra om din slutsats.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
- Entusiast
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
- Ort: Härnösand
Re: 9 lackskydd i vintertest
Manor, bra att du manar på
Kommer inga långa utläggningar, bara, klarade skyddet vinterns vedermödor el inte.
Givetvis filmning av repektive skydds avrinning.
På återseende
mvh
Kommer inga långa utläggningar, bara, klarade skyddet vinterns vedermödor el inte.
Givetvis filmning av repektive skydds avrinning.
På återseende
mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Entusiast
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
- Ort: Härnösand
Re: 9 lackskydd i vintertest
Hej!
Slutsummering av test lär dröja några dag till, tyvärr. Pga sjukdom.
Hade själv satt upp höga förväntningar vad jag tänkt hinna med denna 4 dag helg, så blir det så här
Mvh
Slutsummering av test lär dröja några dag till, tyvärr. Pga sjukdom.
Hade själv satt upp höga förväntningar vad jag tänkt hinna med denna 4 dag helg, så blir det så här
Mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: 9 lackskydd i vintertest
Trist, men krya på dig så kanske uppföljningen kan göras nästa helg i stället?bigguns skrev:Hej!
Slutsummering av test lär dröja några dag till, tyvärr. Pga sjukdom.
Hade själv satt upp höga förväntningar vad jag tänkt hinna med denna 4 dag helg, så blir det så här
Mvh
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
- Entusiast
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
- Ort: Härnösand
Re: 9 lackskydd i vintertest
Hej!
Så var det dags för avslut på detta vintertest av 9 lackskydd avseende avrinning och frånstötning av smuts.
Fireglaze (1K) 2 lager
L1 "Jills´s hemkokta" (1K)
OrangeSealer (1K)
PPS v.3 (2K)
Sonax NanoPro (1K)
Sverigevaxet Hårdvax (2K) 2 lager av steg 2
Ultima PaintProtect (1K) 3lager
Zirconite (2K)
Glare (1K) 2 lager
Jag är en glad amatör som har bilvård som hobby som hade tänkt göra ett vintertest av lackskydd av de medel som jag hade hemma. Detta var först inte tänkt att vara offentligt/publikt . Utan mest för min egen skull. Men när Sverigevaxet, HellbergBilvård och Waxdog var intresserade av en test av "sina" medel för att se om/hur de klarade en typisk svensk välsaltad vinter.
Klart man ställer upp och redovisar på Bilvårdforum då.
Att mäta tidsmässigt "lova" hur länge ett lackskydd "håller" torde vara näst intill omöjligt då alla (privata i 1:a hand) bilägare utsätter sina bilar olika behandling. Därför sätter jag inte ut när och vid vilket miltal skydden sa upp sig ifråga om avrinning och smutsavvisning, detta är allför individuellt för var och en.
Det finns mycket att skriva i ämnet "ett lackskydds hållbarhet". Många parametrar spelar in.
T.ex hur ofta tvättas bilen, HUR tvättas bilen, används förtvätt, vad för sorts avfettning,vilket schampo, hur använd bilen, i vilket klimat,saltas vägarna där den används el inte, bor bilen i garage el konstat utomhus.
Men i detta test har bilarna vardera utsatts för c:a 600 mil välsaltad E4 i vinter.
De har inte tvättats alltför ofta som ni ser i tråden så smuts och salt har haft goda möjlighetet att bränna fast i lacken mellan tvättarna.
Tvätt inför denna gång bestod av på Cittran (blå), Förtvätt med kallavfettning Lahega och 4% alkalielösning, schampo Sherry Foam.
Renault (röd) , förtvätt Turtls Nano avfettning och schampo Sherry foam.
Torkning sonax skrapa och megafluffy microduk.
Efter detta filmade jag avrinningen på samtliga skydd. (Blev tyvärr 3 st då jag var osäker på minnes kortet)
Först Cittran. Om ni drar på med volymen så har jag kommenterat lite då lacken är så pass ljus och jag har ingen proffskamera, så det var svårt att få med på film hur vattnet beter sig.
Öka på upplösningen till 480 och kör helst helskärm.
http://www.youtube.com/watch?v=obMoufsejLU
Renault, samma som för ovan men utan kommentar, syns bra ändå OBS 2 filmer.
http://www.youtube.com/watch?v=TimaGZJiEDA
http://www.youtube.com/watch?v=GJ_AjeLBCok
Så det är bara ett skydd som klarade denna vinter, finns inte mycket spår kvar av de andra.
Avrinningsmässigt alltså, SEN kan vi ju snacka glanstal o annat till vi blir gråa.
Det jag säga är att både PPS och Zirconite hängde med hyffsat bra fram till de senaste två tvättarna.
Finns säkert många variablar och orsaker till utfallet men alla skydd har lagts enligt instruktioner.
Så, nu var det redovisat. Jag lär väl få en del pisk från några leverantörer ang det dåliga slutresultatet för vissa skydd, men,men det får man väl ta som "undersökande journalist".
En reflektion ang PPS kommer här. Nyligen applicerad på den röda bilen.
http://www.youtube.com/watch?v=qmRImVRn ... ure=relmfu
Och igår.
http://www.youtube.com/watch?v=xv7fFokHIQc
Övriga skydd då, enligt tidigare erfarenheter där skydden har lagts i maj månad och sedan fortlöpt till dess att jag ansett dem inte gjort nytta längre.
Fireglaze:är att den har ett mycket högt glanstal och riktigt bra avrinning, så länge man inte rör den med någon form av avfettning. Då försvinner iaf avrinningen. Hållbarehet utan avfettning, mycket lång.
Men som med allt så finns det andra som hävdar annat.
Glare: Inga tidigare erfarenheter innan test men mycket högt glanstal och avrinning även där. Beter sig som Fireglaze.
L1: Inga tidigare erfarenheter, tyvärr. Har ej kem testat den separat.
Ultima: Världens bästa latmansvax? Ger en fin vaxlik wetlook och bra med glans, avrinning medium. Bör dock appliceras om, säg varannan månad el var 3:e tvätt för att hålla nivån uppe. Detta efter tidigre erfarenhet. Tål en del avfettning
OrangeSealer: Ett solklart typ 6: månaders skydd, medium till hög avrinning och glans. Tål avfettning.
Zirconite: Håller längre än Orangesealern, 8-10 mån, men klarar inte fullt 12 mån. ( T.ex maj till maj)
Tål avfettnig.
PPS: la det på två bilar i höstas varav en var min renault och den andra var den här
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=7e1620118460133f7
På den svarta ( som utsatts för likvärdigt väder och kör mässigt som mina bilar i vinter) finns antydan till avrinning forfarande men har endast tvättats med Biltemaschampo hela vintern. Och frånvaron av förtvätt har satt sina spår i lacken. Men som med min Renault är glanstalet mycket högt fortfarande.
Så, där har ni mina amatörmässiga reflektioner ang de nämda lackskydden.
Må bra, ha de väl. På återseende.
Mvh
Så var det dags för avslut på detta vintertest av 9 lackskydd avseende avrinning och frånstötning av smuts.
Fireglaze (1K) 2 lager
L1 "Jills´s hemkokta" (1K)
OrangeSealer (1K)
PPS v.3 (2K)
Sonax NanoPro (1K)
Sverigevaxet Hårdvax (2K) 2 lager av steg 2
Ultima PaintProtect (1K) 3lager
Zirconite (2K)
Glare (1K) 2 lager
Jag är en glad amatör som har bilvård som hobby som hade tänkt göra ett vintertest av lackskydd av de medel som jag hade hemma. Detta var först inte tänkt att vara offentligt/publikt . Utan mest för min egen skull. Men när Sverigevaxet, HellbergBilvård och Waxdog var intresserade av en test av "sina" medel för att se om/hur de klarade en typisk svensk välsaltad vinter.
Klart man ställer upp och redovisar på Bilvårdforum då.
Att mäta tidsmässigt "lova" hur länge ett lackskydd "håller" torde vara näst intill omöjligt då alla (privata i 1:a hand) bilägare utsätter sina bilar olika behandling. Därför sätter jag inte ut när och vid vilket miltal skydden sa upp sig ifråga om avrinning och smutsavvisning, detta är allför individuellt för var och en.
Det finns mycket att skriva i ämnet "ett lackskydds hållbarhet". Många parametrar spelar in.
T.ex hur ofta tvättas bilen, HUR tvättas bilen, används förtvätt, vad för sorts avfettning,vilket schampo, hur använd bilen, i vilket klimat,saltas vägarna där den används el inte, bor bilen i garage el konstat utomhus.
Men i detta test har bilarna vardera utsatts för c:a 600 mil välsaltad E4 i vinter.
De har inte tvättats alltför ofta som ni ser i tråden så smuts och salt har haft goda möjlighetet att bränna fast i lacken mellan tvättarna.
Tvätt inför denna gång bestod av på Cittran (blå), Förtvätt med kallavfettning Lahega och 4% alkalielösning, schampo Sherry Foam.
Renault (röd) , förtvätt Turtls Nano avfettning och schampo Sherry foam.
Torkning sonax skrapa och megafluffy microduk.
Efter detta filmade jag avrinningen på samtliga skydd. (Blev tyvärr 3 st då jag var osäker på minnes kortet)
Först Cittran. Om ni drar på med volymen så har jag kommenterat lite då lacken är så pass ljus och jag har ingen proffskamera, så det var svårt att få med på film hur vattnet beter sig.
Öka på upplösningen till 480 och kör helst helskärm.
http://www.youtube.com/watch?v=obMoufsejLU
Renault, samma som för ovan men utan kommentar, syns bra ändå OBS 2 filmer.
http://www.youtube.com/watch?v=TimaGZJiEDA
http://www.youtube.com/watch?v=GJ_AjeLBCok
Så det är bara ett skydd som klarade denna vinter, finns inte mycket spår kvar av de andra.
Avrinningsmässigt alltså, SEN kan vi ju snacka glanstal o annat till vi blir gråa.
Det jag säga är att både PPS och Zirconite hängde med hyffsat bra fram till de senaste två tvättarna.
Finns säkert många variablar och orsaker till utfallet men alla skydd har lagts enligt instruktioner.
Så, nu var det redovisat. Jag lär väl få en del pisk från några leverantörer ang det dåliga slutresultatet för vissa skydd, men,men det får man väl ta som "undersökande journalist".
En reflektion ang PPS kommer här. Nyligen applicerad på den röda bilen.
http://www.youtube.com/watch?v=qmRImVRn ... ure=relmfu
Och igår.
http://www.youtube.com/watch?v=xv7fFokHIQc
Övriga skydd då, enligt tidigare erfarenheter där skydden har lagts i maj månad och sedan fortlöpt till dess att jag ansett dem inte gjort nytta längre.
Fireglaze:är att den har ett mycket högt glanstal och riktigt bra avrinning, så länge man inte rör den med någon form av avfettning. Då försvinner iaf avrinningen. Hållbarehet utan avfettning, mycket lång.
Men som med allt så finns det andra som hävdar annat.
Glare: Inga tidigare erfarenheter innan test men mycket högt glanstal och avrinning även där. Beter sig som Fireglaze.
L1: Inga tidigare erfarenheter, tyvärr. Har ej kem testat den separat.
Ultima: Världens bästa latmansvax? Ger en fin vaxlik wetlook och bra med glans, avrinning medium. Bör dock appliceras om, säg varannan månad el var 3:e tvätt för att hålla nivån uppe. Detta efter tidigre erfarenhet. Tål en del avfettning
OrangeSealer: Ett solklart typ 6: månaders skydd, medium till hög avrinning och glans. Tål avfettning.
Zirconite: Håller längre än Orangesealern, 8-10 mån, men klarar inte fullt 12 mån. ( T.ex maj till maj)
Tål avfettnig.
PPS: la det på två bilar i höstas varav en var min renault och den andra var den här
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=7e1620118460133f7
På den svarta ( som utsatts för likvärdigt väder och kör mässigt som mina bilar i vinter) finns antydan till avrinning forfarande men har endast tvättats med Biltemaschampo hela vintern. Och frånvaron av förtvätt har satt sina spår i lacken. Men som med min Renault är glanstalet mycket högt fortfarande.
Så, där har ni mina amatörmässiga reflektioner ang de nämda lackskydden.
Må bra, ha de väl. På återseende.
Mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
9 lackskydd i vintertest
Det har varit väldigt intressant att följa din test. Stort tack för allt jobb du har lagt ner på detta .
Sverigevaxet verkligen "äger" i avrinningstestet...imponerande måste jag säga.
Jag har själv kört med Glare! i vinter, men trots tvätt varje vecka med kallavfettning (i de flesta fall) så tycker jag att mitt skydd klarat sig bättre. Det är väl som du skriver en hel del olika faktorer som väger in.
Visst ska det väl vara Ultima Paint Guard+ och inte Ultima Paint Protect?
Sverigevaxet verkligen "äger" i avrinningstestet...imponerande måste jag säga.
Jag har själv kört med Glare! i vinter, men trots tvätt varje vecka med kallavfettning (i de flesta fall) så tycker jag att mitt skydd klarat sig bättre. Det är väl som du skriver en hel del olika faktorer som väger in.
Visst ska det väl vara Ultima Paint Guard+ och inte Ultima Paint Protect?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Nisse
- Sponsor
- Inlägg: 4907
- Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
- Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
- Kontakt:
Re: 9 lackskydd i vintertest
Zirconite: Håller längre än Orangesealern, 8-10 mån
Mycket bra information
Mycket bra information
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Entusiast
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
- Ort: Härnösand
Re: 9 lackskydd i vintertest
Tror du va rätt ute redan här NisseNisse skrev:Zirconite: Håller längre än Orangesealern, 8-10 mån
Mycket bra information
viewtopic.php?f=37&t=1662&hilit=+zirconite
mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Moderator
- Inlägg: 662
- Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
- Ort: Dals-Ed
Re: 9 lackskydd i vintertest
Verkligen bra jobbat! Tack för denna test, och kul att det verkligen syns skillnad på dom olika ytorna!
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
- Funk
- Moderator
- Inlägg: 4084
- Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
- Ort: Göteborg
Re: 9 lackskydd i vintertest
Tackar för detta, jag skulle säga att både FireGlaze/Glare och Orange Sealer stämmer väl med mina erfarenheter. Alla fixar normala lösningar av alkalier ganska bra, men kallavfettning dödar avrinning och skyddet ganska fort.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: 9 lackskydd i vintertest
Jag tycker inte direkt att avrinningen är det område som Glare! levererar bäst ens som nybehandlad, men jag upplevde att Glare! klarade hela vintern för mig trots kallavfettning nästan varje vecka. Nu är den behandlad med Glare! på nytt. Inget problem att lägga på det 2 gånger per år, tycker jag. Den största styrkan tycker jag är det "djupa" blänket som jag tycker varit svårt att få till med andra lackskydd. Glare! blänker som en nyvaxad bil brukar göra...och då jag har en silverfärgad bil så är man inte bortskämd med att få till den där "djupa våta" looken med ett lackskydd som ofta ger en "plattare" yta .Funk skrev:Tackar för detta, jag skulle säga att både FireGlaze/Glare och Orange Sealer stämmer väl med mina erfarenheter. Alla fixar normala lösningar av alkalier ganska bra, men kallavfettning dödar avrinning och skyddet ganska fort.
/Thomas
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
- Medlem
- Inlägg: 161
- Blev medlem: 19 maj 2011 16:14
Re: 9 lackskydd i vintertest
Först och främst vill jag tacka Bigguns för att han genomförde denna test. Det kan bli lite "tjötigt" att hålla på så länge med en test men han har genomfört detta på ett bra sätt. Givetvis är det mycket roligt att ett litet företag som vårt kan "vinna testet" för så ser jag på det. Att vi har en bra produkt betyder ju inte så mycket om inte folk känner till den och tack vare denna test så lär ju intresset öka.
/Stefan
Sverigevaxet
/Stefan
Sverigevaxet
Senast redigerad av 1 Scandistore, redigerad totalt 14 gånger.