Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

9 lackskydd i vintertest

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av Manor » 05 maj 2012 16:38

Sverigevaxet skrev:Först och främst vill jag tacka Bigguns för att han genomförde denna test. Det kan bli lite "tjötigt" att hålla på så länge med en test men han har genomfört detta på ett bra sätt. Givetvis är det mycket roligt att ett litet företag som vårt kan "vinna testet" för så ser jag på det. Att vi har en bra produkt betyder ju inte så mycket om inte folk känner till den och tack vare denna test så lär ju intresset öka.
/Stefan
Sverigevaxet
Jag har ju själv testat en hel del andra produkter från er, och de har alltid levererat :).
Avrinningen på Tvax Flexi gick inte heller av för hackor...


Hur kommer det sig att en liten svensk uppstickare kan vinna mot en del stora drakar i branschen?
Vad innehåller er produkt som inte de andra har? Avrinningen är ju magisk :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Scandistore
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 19 maj 2011 16:14

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av Scandistore » 05 maj 2012 16:50

Ja, det enda jag kan svara på det är ett helvetiskt testande under många år med extremt bra och kunniga kontakter.
Senast redigerad av 1 Scandistore, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av danne5 » 05 maj 2012 18:42

Måste säga att jag är förvånad över hur dåliga de andra skydden var, och hur bra sv-vaxet var :jeps Så tummen upp till SVerigevaxet :best
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

hondis
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 maj 2012 18:58
Ort: Kalmar

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av hondis » 05 maj 2012 19:25

Tackar för en väldigt bra o i mina ögon en rättvis jämförelse av ett flertal av dom största märkena. Självklart kan man vrida o vända på hur det ska tvättas, läggas på, underhållas mm mm. Men för dom allra flesta så tror jag att denna testen är ett bra riktmärke.

Har prövat ett flertal av dessa märken innan o tycker att dom har varit till belåtenhet men har nyligen fått hem en sändning från Sverigvaxet.se som inom kort ska läggas på både min bil o mc. (Honda civic, solid röd -06) (Yamaha Dragstar 1100, guld/brun met -02).

Måste säga att kontakten med Stefan på Sverigevaxet var något utöver det vanliga. Både på mail o telefon fick jag snabba utförliga svar. Trevligare handlare som verkligen bryr sig o ser till att man får rätt produkter till sitt ändamål har jag aldrig stött på! :jeps

Om produkterna håller vad jag förväntar mig så kommer jag garanterat vända mig dit igen för framtida beställningar! Keep up the good work Stefan! :nicka
Senast redigerad av 1 hondis, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av Manor » 05 maj 2012 20:01

Jill skrev:
danne5 skrev:Måste säga att jag är förvånad över hur dåliga de andra skydden var, och hur bra sv-vaxet var :jeps Så tummen upp till SVerigevaxet :best
Kanske var meningen att resultatet skulle bli just så! ;)
Jag tycker att testen är gjord utifrån testarens vardag, och det är väl ganska väl redovisat hur testen är gjord.
Jag har förstått att du (Jill) är lite deppig för PPS ganska dåliga resultat, men det är väl som det är. Jag har känt på lacken på en hel del MrCap och Ditec behandlade bilar efter dryga halvåret, och jag har inte varit speciellt imponerad...de känns lika sträva som vilken bil som helst som inte behandlats på ett tag.

Jag tror att man vinner på att behandla bilen varje vår och höst. Sommarperioden klarar de flesta lackskydd, men vinterperioden sliter däremot hårt...
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Higgins
Ny Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jun 2009 02:13

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av Higgins » 05 maj 2012 20:11

Mycket intressant test får jag säga. Avrinning är ju en av många egenskaper hos lackskydd. Hur upplevde du halheten hos lackskydden mot slutat av deras hållbarhetsperiod? Det är något som jag tycker brukar avta rätt fort, efter några tvättar så känns bilen inte längre nybehandlad. Angående Sverigevaxet så är det ju rätt dyrt jämfört med lackskydd i samma prisklass som räcker till 8-10 bilar istället för 1-2. Men man blir sugen på att testa i alla fall. Tack för att du tog dig tid att genomföra testet. :jeps
Senast redigerad av 2 Higgins, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av Manor » 05 maj 2012 20:21

Higgins skrev:Avrinning är ju en av många egenskaper hos lackskydd...
Japp, det är ju inte enbart avrinningen som är viktig...glanset/blänket är ju också viktigt, och skyddande egenskaper som kanske är svårare att testa. Dock ser Sverigevaxet ut att vara en riktigt bra produkt :jeps.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

nyberg
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1011
Blev medlem: 12 okt 2009 08:23

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av nyberg » 05 maj 2012 21:16

trevligt och bra test,, förvånande resultat för många verkar det som också,

jill tycker du ska ha lite kött på benen om du antyder något sådant annars bättre vara tyst,
och har du det så hosta gärna upp allt istället.
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
maximuspro
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 17 jan 2012 00:14
Ort: Partille

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av maximuspro » 05 maj 2012 21:22

utveckla "köpta" tester Jill, är nyfiken......... ;)
Senast redigerad av 1 maximuspro, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av Jiiins » 05 maj 2012 21:32

maximuspro skrev:utveckla "köpta" tester Jill, är nyfiken......... ;)

Me like =)
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

Göran

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av Göran » 05 maj 2012 21:54

Alla har rätt till sin åsikt på forumet. Det behöver inte dryftas tycker jag. Att testa medel är svårt och tidskrävande och många parametrar ska testas. Kanske kan fler medlemmar få inspiration att testa mer i verkligheten under kommande vinter.
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av danne5 » 05 maj 2012 22:03

Kanske var meningen att resultatet skulle bli just så! ;)




Lägger PPS varje vecka och återbehandlar, så jag vet hur det ska se ut.
Å när inte det stämmer i detta test, så kan man ju fundera på vad mer som inte stämmer.

Jag är bara ärlig. Är fult om man lurar medlemmarna....
Förstår inte vad du menar med att det skulle ha varit meningen... Skulle Stefan (svvaxet) och bigguns ha någon slags ''överenskommelse'' om att sv-vaxet skulle vinna... om det är det du antyder på så tror jag inte riktigt på det :) Har ju själv testat sv-vaxet i en annan tråd, med gott resultat. Sedan är ju ett test en persons synpunkter på en viss produkt... och alla får naturligtvis olika resultat... om jag testar en viss produkt med gott resultat, tycker kanske en annan att det är det sämsta den testat!! :)
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
maximuspro
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 17 jan 2012 00:14
Ort: Partille

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av maximuspro » 05 maj 2012 22:07

att man ifrågasätter kommentarer om köpta tester är vill inte konstigt,denna tråd är ju ickekommersiell så inte konstigt. alla får tycka som dom vill och ja förstår din kommentar Göran.
Senast redigerad av 1 maximuspro, redigerad totalt 14 gånger.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av bigguns » 05 maj 2012 22:14

Higgins skrev:Mycket intressant test får jag säga. Avrinning är ju en av många egenskaper hos lackskydd. Hur upplevde du halheten hos lackskydden mot slutat av deras hållbarhetsperiod? Det är något som jag tycker brukar avta rätt fort, efter några tvättar så känns bilen inte längre nybehandlad. Angående Sverigevaxet så är det ju rätt dyrt jämfört med lackskydd i samma prisklass som räcker till 8-10 bilar istället för 1-2. Men man blir sugen på att testa i alla fall. Tack för att du tog dig tid att genomföra testet. :jeps
Higgins

Precis som du upplever jag att den upplevda halheten, med baksidan av handen stryka mot lacken, försvinner efter 3 tvättar typ. Detta gäller allt jag provat. Man då tro, att även avrinningen har försvunnit men så har inte varait fallet ens någongång. Den upplevda halheten i början och avrinningen hänger allstå inte ihop.
Så, efter 3 tvättar känner då inte jag någon skillnad på halheten på något av de testade skydden.
Initialt så upplevde jag PPS och Zirconite som halast yta.
Priset: Jag kan hålla med om att en sats 125 ml a 500kr SV känns dyrt och jag har inte lagt det på hel bil än, men det bör ske inom de närmaste 14 dagarna. Får be återkomma med hur mycket som går åt.
MEN jag TROR att en 125ml sats räcker till minst 2 V70´s. och då hamnar vi på samma pris på bil som PPS som kostar 750kr och räcker till 3 bilar.
En provsats Zirconite räcker också till 3 bilar.
Ang blankheten: Vari sitter den, poleringen el skyddet? Den avgörs till största delen av poleringen är min åsikt men toppas upp av ett wax el lackskydd. Tills motsatsen är bevisad ;)



Övrigt:
Ang PPS: Har som sagt lagt det på två bilar och har då, enligt vissa,misslyckats i båda fallen.
Kan ju vara så, det var första gången jag använde det. Och Steg 2 är inte o leka med, att applicera.
Köpte inkomt en orange Lahegamaskin (dubbeltrissa)för detta ändamål, då man måste köra ut den med oscillerande för att inte riskera skapa värme vid appliceringen av Steg 2.
Jill vet att jag har orginalinstruktionerna, har mejlat henne dem så att det frågetecknet rätades ut iaf.

Jag visste att jag tog en stor "risk" med att ha med den i testet, men jag tog "risken" för jag gillar att utmana.

Övriga skydd: OrangeSealer, Sonax, Fireglaze, och Zirconite har jag haft på hel bil tidigare och vet att de inte klarar en hel vinter för det som jag utsätter dem för klimatmässigt iaf.
SonaxNanoPro klarar inte ens en sommar på en bil som vistas utomhus. Den är, trots vad etiketten säger, inte UV säker. (Nu lär väl Sonax höra av sig också ;) )


Och NEJ jag är inte köpt på något sätt.

:cheers ;) Mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av bigguns » 05 maj 2012 22:15

Göran skrev:Alla har rätt till sin åsikt på forumet. Det behöver inte dryftas tycker jag. Att testa medel är svårt och tidskrävande och många parametrar ska testas. Kanske kan fler medlemmar få inspiration att testa mer i verkligheten under kommande vinter.
Me like =)
mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av limban » 05 maj 2012 22:20

maximuspro skrev:att man ifrågasätter kommentarer om köpta tester är vill inte konstigt,denna tråd är ju ickekommersiell så inte konstigt. alla får tycka som dom vill och ja förstår din kommentar Göran.
Håller med till fullo!! tror verkligen ingen håller på med sådana saker..
det är riktigt roligt att se olika tester på olika polermedel, vaxer, schampon,
fortsätt med det.. :jeps
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av danne5 » 05 maj 2012 22:21

bigguns skrev:
Higgins skrev:Mycket intressant test får jag säga. Avrinning är ju en av många egenskaper hos lackskydd. Hur upplevde du halheten hos lackskydden mot slutat av deras hållbarhetsperiod? Det är något som jag tycker brukar avta rätt fort, efter några tvättar så känns bilen inte längre nybehandlad. Angående Sverigevaxet så är det ju rätt dyrt jämfört med lackskydd i samma prisklass som räcker till 8-10 bilar istället för 1-2. Men man blir sugen på att testa i alla fall. Tack för att du tog dig tid att genomföra testet. :jeps
Higgins

Precis som du upplever jag att den upplevda halheten, med baksidan av handen stryka mot lacken, försvinner efter 3 tvättar typ. Detta gäller allt jag provat. Man då tro, att även avrinningen har försvunnit men så har inte varait fallet ens någongång. Den upplevda halheten i början och avrinningen hänger allstå inte ihop.
Så, efter 3 tvättar känner då inte jag någon skillnad på halheten på något av de testade skydden.
Initialt så upplevde jag PPS och Zirconite som halast yta.
Priset: Jag kan hålla med om att en sats 125 ml a 500kr SV känns dyrt och jag har inte lagt det på hel bil än, men det bör ske inom de närmaste 14 dagarna. Får be återkomma med hur mycket som går åt.
MEN jag TROR att en 125ml sats räcker till minst 2 V70´s. och då hamnar vi på samma pris på bil som PPS som kostar 750kr och räcker till 3 bilar.
En provsats Zirconite räcker också till 3 bilar.
Ang blankheten: Vari sitter den, poleringen el skyddet? Den avgörs till största delen av poleringen är min åsikt men toppas upp av ett wax el lackskydd. Tills motsatsen är bevisad ;)



Övrigt:
Ang PPS: Har som sagt lagt det på två bilar och har då, enligt vissa,misslyckats i båda fallen.
Kan ju vara så, det var första gången jag använde det. Och Steg 2 är inte o leka med, att applicera.
Köpte inkomt en orange Lahegamaskin (dubbeltrissa)för detta ändamål, då man måste köra ut den med oscillerande för att inte riskera skapa värme vid appliceringen av Steg 2.
Jill vet att jag har orginalinstruktionerna, har mejlat henne dem så att det frågetecknet rätades ut iaf.

Jag visste att jag tog en stor "risk" med att ha med den i testet, men jag tog "risken" för jag gillar att utmana.

Övriga skydd: OrangeSealer, Sonax, Fireglaze, och Zirconite har jag haft på hel bil tidigare och vet att de inte klarar en hel vinter för det som jag utsätter dem för klimatmässigt iaf.
SonaxNanoPro klarar inte ens en sommar på en bil som vistas utomhus. Den är, trots vad etiketten säger, inte UV säker. (Nu lär väl Sonax höra av sig också ;) )


Och NEJ jag är inte köpt på något sätt.

:cheers ;) Mvh
:jeps
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

9 lackskydd i vintertest

Inlägg av Manor » 05 maj 2012 23:34

bigguns skrev:Ang blankheten: Vari sitter den, poleringen el skyddet? Den avgörs till största delen av poleringen är min åsikt men toppas upp av ett wax el lackskydd. Tills motsatsen är bevisad ;)
Visst är det underarbetet som ger blänket...men det där lite "djupare våta" blänket har jag haft svårt att få till med något annat än vax...Tvax Flexi innehåller exempelvis caranauba...men Glare! upplevde jag fungerade för mig. Nu har jag långt ifrån testat alla medel som finns, men Sverigevaxets hårdvax ligger bra till i framtiden :).

Personligen så tycker jag att man sällan blir riktigt besviken på någon produkt. I mitt fall så är det bara Concepts olika bilschampon (jag har testat tre olika) som gjort mig besviken, däremot vet jag att för andra så upplevs de nästan som de bästa schampon...så visst har vi olika behov och preferenser. Kanske är det också så att exempelvis schampon fungerar olika bra ihop med vissa lackskydd/vaxsorter!!?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av limban » 05 maj 2012 23:53

Manor skrev:
bigguns skrev:Ang blankheten: Vari sitter den, poleringen el skyddet? Den avgörs till största delen av poleringen är min åsikt men toppas upp av ett wax el lackskydd. Tills motsatsen är bevisad ;)
Visst är det underarbetet som ger blänket...men det där lite "djupare våta" blänket har jag haft svårt att få till med något annat än vax...Tvax Flexi innehåller exempelvis caranauba...men Glare! upplevde jag fungerade för mig. Nu har jag långt ifrån testat alla medel som finns, men Sverigevaxets hårdvax ligger bra till i framtiden :).

Personligen så tycker jag att man sällan blir riktigt besviken på någon produkt. I mitt fall så är det bara Concepts olika bilschampon (jag har testat tre olika) som gjort mig besviken, däremot vet jag att för andra så upplevs de nästan som de bästa schampon...så visst har vi olika behov och preferenser. Kanske är det också så att exempelvis schampon fungerar olika bra ihop med vissa lackskydd/vaxsorter!!?
Där har du en poäng.. :D
Pratar man med 10 olika tycker nästan alla olika.. pga olika förutsättningar.. men roligt att höra alls olika upplevelser om olika produkter.. :jeps
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: 9 lackskydd i vintertest

Inlägg av bigguns » 02 jun 2012 13:17

Hej!

Cittran nu helbehandald med SV -vaxet och polerat med FourStar. 3 veckor sedan.
Bilderna är tagna förra helgen efter första tvätten. Enlig mig gör inte bilderna bilen rättvisa, tyvärr.
Klicka på bilden för större bild
Bild
Bild

Det regnade inatt och tog dessa i morse. OBS otvättad bil, c:a 60 mil E4 sedan förra tvätten.
Bild
Bild
Bild

Dessa bilder säger egentligen inte så mycket eftersom appliceringen skedde nyligen men
vi får väl se hur det ser ut om t.ex 6 mån. Men tanke på vintertestet så bör det inte vara någon skillnad på pärlningen. Jag förväntar mig ingen skillnad iaf. Men vi får se vad en sommar med massor av sol kan göra. Bilen kommer inte att vistas i garage.

mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar