Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Twister gun från Reservdelsgurun...

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av Manor » 28 mar 2013 20:12

http://reservdelsgurun.se/bilvard/rengo ... tol-paket/

Jag hade ju turen att få till ett superpris på en Twister gun från Reservdelsgurun. Den dök upp dagen innan min kinakopia landade på det lokala postkontoret :).
Bild
(obs! texten Homeline har inte med Twistern att göra, utan den står uppställd på ett löpband).

Även förpackningen av Twistern andades kvalitet i jämförelse med kinakopian. Det var som att öppna en förpackning från Apple i jämförelse med en från Philips om den liknelsen fungerar.

Utan att ha testat den så ger jag byggkvalitet mm en 8-9:a i betyg på en 10-gradig skala.
Den är tyngre, proffsig, delarna sitter ihop på ett helt annat sätt och det roterande frontröret är i aluminium vilket ser mer gediget ut än en Tornador Black (av vad jag sett på bild/video). Funktionsmässigt så har jag inte haft någon möjlighet att testa Twistern heller. Det blir också till våren när man drar igång kompressorn som står i kallförrådet. Det får då bli en jämförelse mellan Twister och kinakopian på ett så bra sätt som jag kan komma på.
Bild

Pris: 1495:-
Leveranstid: 2 dagar
Det här "maskinen" har helt klart en betydligt högre kvalitet och passar för proffset. Kan man ta kostnaden så är den säkerligen ett bra köp även för hobbypularen. Den lär kunna hålla resten av livet precis som med alla andra grejer man har som bara används några gånger per år ;).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

h.gronvold
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 feb 2013 19:46
Ort: Borlänge

Re: Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av h.gronvold » 28 mar 2013 22:59

Väntar med stort intresse på en praktisk test också, är sugen på denna! :)
Senast redigerad av 1 h.gronvold, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 aug 2012 21:56
Ort: Gävleborg

Re: Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av fisher91 » 28 mar 2013 23:25

Twistern ser riktigt bra ut, gillar att den har mindre utblås än vad min Tornador har.
en sak jag absolut in förstår är varför dom har satt luftventilen rakt ner. skulle vara nå sjukt mycket bättre och dom riktade den åt sidan mot armen till.
Senast redigerad av 1 fisher91, redigerad totalt 14 gånger.
Automatlådor

Daniel N
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 25 apr 2011 22:26
Ort: Kristianstad

Re: Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av Daniel N » 28 mar 2013 23:47

Ser bra ut! Nu vill jag absolut inte vara någon partydödare men jag tror du kommer behöva pausa en hel del medan din kompressor laddar. Jag hade tidigare en likadan som du skrev i någon tråd att du köpt. Jag fick då pausa en hel del när jag använde min Tornador Gun.
Senast redigerad av 1 Daniel N, redigerad totalt 14 gånger.

wallnermike
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 08 okt 2011 19:29
Ort: Finspång

Re: Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av wallnermike » 29 mar 2013 01:31

Kan du inte ta in kopressorn i huset bara för att test köra lite? :D

/Mike
Senast redigerad av 1 wallnermike, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color it's a part time job.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av Manor » 29 mar 2013 08:09

Daniel N skrev:Ser bra ut! Nu vill jag absolut inte vara någon partydödare men jag tror du kommer behöva pausa en hel del medan din kompressor laddar. Jag hade tidigare en likadan som du skrev i någon tråd att du köpt. Jag fick då pausa en hel del när jag använde min Tornador Gun.
Jo, jag är medveten om att så troligtvis blir fallet...men bara det fungerar hyfsat så är jag nöjd :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av Manor » 29 mar 2013 08:10

wallnermike skrev:Kan du inte ta in kopressorn i huset bara för att test köra lite? :D

/Mike
Det tyckte jag också...men konstigt nog inte lilla frun :D.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av BTG » 29 mar 2013 10:35

Manor skrev:
Det tyckte jag också...men konstigt nog inte lilla frun :D.
Lyssna inte på henne ibland svarar dom utan att veta vad dom säger,tror nog att detta var ett sånt svar
Senast redigerad av 1 BTG, redigerad totalt 14 gånger.

Bisolvon
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 03 jan 2012 19:01

Re: Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av Bisolvon » 17 apr 2013 19:11

Tja! Har du testat twistern än? Fick min idag och ska ge den va den tål på lördag :D
Senast redigerad av 1 Bisolvon, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av Manor » 17 apr 2013 22:11

Ja, idag testade jag faktiskt både Twister Gun och dess kusin från Kina.

Sagt och gjort...Optimum NoRinse och vatten blandades i ordning i kinakopian.
Ut med tryckluftsslangen och på med kompressorn. Tusan också (han)fästet i kinakopian passade ju inte slangens (hon)fäste :(. In och hämta kartongen med Twistern, för jag kom ihåg att det följde med ett antal olika (han)fästen med den. Jag hittade fästet som passade och monterade den på kinakopian. Sådär jag...här ska spejas. Frrrööööppp, lät kinakopian...ingen direkt tornado effekt där inte. Den verkade slurpa luft som en elefant. Trycket var i princip obefintligt, även om det sprutade vätska men med ett lågt tryck. Ja, vad kunde man ha förväntat sig egentligen :(. Kanske kan den fungera för någon som har en betydligt kraftigare tryckluftskompressor än vad jag har. Min ligger på 3hk, och är väl det kraftigaste som jag kan köra på en-fas i mitt förråd.

På med (han)fästet på Twistern...över med vätskan i Twister behållaren...koppla in den till tryckluften...och vrooom vroom här blev det ett helt annat tryck. Det fungerade riktigt bra, men gjorde väl ändå ingen större nytta i mina hjulhus om sanningen ska fram. Även Twistern kräver mycket luft (vilket jag visste), men det fungerar riktigt bra om man låter kompressorn jobba upp tryck emellanåt. I annat fall tenderar kompressormotorn att gå hela tiden med ett fallande tryck. Den drog förvånansvärt lite vätska dock, jag hade förväntat mig att den skulle blöta ner mer än den gjorde.

Twistern kommer bli perfekt till inredningsjobb samt på svårtillgängliga ställen (dörröppningar, under motorhuv och bagagelucka etc) :jeps.

Kinakopian har jag ingen glädje av. Om någon är intresserad av att testa den så säljs den härmed för 100:- (nypris i Kina via DealExtreme 250:-). Köparen får dock betala frakten.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Bisolvon
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 03 jan 2012 19:01

Re: Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av Bisolvon » 18 apr 2013 19:41

Gött. Vad kör du med för kompressor? Vilket luft flöde har du?
Senast redigerad av 1 Bisolvon, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av Manor » 18 apr 2013 20:00

Bisolvon skrev:Gött. Vad kör du med för kompressor? Vilket luft flöde har du?
Det är en 2 cylindrig 3hk maskin från Jula, som är det kraftigaste jag kan köra i mitt förråd med 1-fas. Jag vet inte riktigt vilket luftflöde den ger, men den grejar muttermaskinen och Pingens minipolermaskin :).

Jag tänkte försöka att testa lite i motorutrymmet också...och dörröppningar etc. :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Bisolvon
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 03 jan 2012 19:01

Re: Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av Bisolvon » 18 apr 2013 20:32

Okej. Jag tänkte eftersom att twistern kräver 310 l/min om jag inte minns fel. De går ju att köra med lägre men får inte ut Max effekten av twistern då. Jag köpte en gammal husvagn idag. Så när tid finnes så ska både twistern och rg2000 få jobba ;)
Senast redigerad av 1 Bisolvon, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av Manor » 18 apr 2013 22:17

Bisolvon skrev:Okej. Jag tänkte eftersom att twistern kräver 310 l/min om jag inte minns fel. De går ju att köra med lägre men får inte ut Max effekten av twistern då. Jag köpte en gammal husvagn idag. Så när tid finnes så ska både twistern och rg2000 få jobba ;)
Det skulle inte gjort något om man hade haft den dubbla styrkan på kompressorn ;).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Bisolvon
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 03 jan 2012 19:01

Re: Twister gun från Reservdelsgurun...

Inlägg av Bisolvon » 18 apr 2013 22:22

Haha. Du får hålla koll i helgen. Kommer lägga upp en film då när twistern får smaka på jobbets kompressor. Jag har inte all fakta om den nu men kommer lägga upp det här när filmen kommer ;)

Skriv svar