Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Klädseltvätt RG 2000

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av jonkegtx » 31 mar 2013 19:28

BTG köpte ju min Hydro 7000, så det kan nog vara den han menar :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av 1 jonkegtx, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av BTG » 31 mar 2013 20:57

Manor skrev:
BTG skrev:
Fritte skrev:En fundering Manor finns det nått vattenläge på den där det bara kommer vatten eller måste man fortfarande tillsätta vatten via pumpspruta?
det finns en tank för vatten+kem och en tank för endast vatten sen under användning så ändrar du ett vred på maskinen som avgör från vilken tank du vill använda.Du behöver med andra ord inte tillsätta vatten med spruta.
Det är i så fall något som jag har missat.
Jag kan då bara se en tank som man har vatten+kem blandningen i.
Var menar du att den andra tanken sitter...och vredet? Vi kanske inte diskuterar RG 2000?
Jag ber om ursäkt,svarade lite för fort utan att veta vad jag pratade om :oops: Trodde den funkade på samma sätt som Hydro 7000..sorry.Hur funkar den då?måste man köra ett steg i taget alltså först vatten+kem sen tömma ur och sedan fylla med endast vatten?
Senast redigerad av 1 BTG, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av BTG » 31 mar 2013 20:57

jonkegtx skrev:BTG köpte ju min Hydro 7000, så det kan nog vara den han menar :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
som för övrigt funkar kanon :jeps
Senast redigerad av 1 BTG, redigerad totalt 14 gånger.

Daniel N
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 25 apr 2011 22:26
Ort: Kristianstad

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Daniel N » 31 mar 2013 21:48

Eller så har ni bara vatten i tanken och sprutar kemet direkt på klädseln mer sprayflaska och låter verka en stund innan ni kör med maskinen. Då får man också bort allt kem.
Senast redigerad av 1 Daniel N, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Viper76
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 760
Blev medlem: 16 aug 2012 10:59
Ort: Kristinehamn

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Viper76 » 31 mar 2013 22:01

Daniel N skrev:Eller så har ni bara vatten i tanken och sprutar kemet direkt på klädseln mer sprayflaska och låter verka en stund innan ni kör med maskinen. Då får man också bort allt kem.
Så brukar jag också gå tillväga! :jeps

Tar så varmt vatten som man kan få ur kran,blöter upp, sprutar kem,arbetar in det med en borste och låter det verka ca 10-15 min sedan kör man med maskinen tills man inte ser någe skitvatten. :nicka
Funkar för mig iaf.
Mvh
Senast redigerad av 1 Viper76, redigerad totalt 14 gånger.

Bisolvon
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 03 jan 2012 19:01

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Bisolvon » 31 mar 2013 22:41

Samma här. Så gör jag med med min RG2000 också och de blir kalas bra.
Senast redigerad av 1 Bisolvon, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 31 mar 2013 22:41

Daniel N skrev:Eller så har ni bara vatten i tanken och sprutar kemet direkt på klädseln mer sprayflaska och låter verka en stund innan ni kör med maskinen. Då får man också bort allt kem.
Det låter som en smart idé :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 31 mar 2013 22:43

Viper76 skrev:
Daniel N skrev:Eller så har ni bara vatten i tanken och sprutar kemet direkt på klädseln mer sprayflaska och låter verka en stund innan ni kör med maskinen. Då får man också bort allt kem.
Så brukar jag också gå tillväga! :jeps

Tar så varmt vatten som man kan få ur kran,blöter upp, sprutar kem,arbetar in det med en borste och låter det verka ca 10-15 min sedan kör man med maskinen tills man inte ser någe skitvatten. :nicka
Funkar för mig iaf.
Mvh
10-15 minuter? Jag väntade nog bara max någon minut...allt beror väl på vad man rengör, antar jag.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 31 mar 2013 22:45

BTG skrev:
Manor skrev:
BTG skrev:
Fritte skrev:En fundering Manor finns det nått vattenläge på den där det bara kommer vatten eller måste man fortfarande tillsätta vatten via pumpspruta?
det finns en tank för vatten+kem och en tank för endast vatten sen under användning så ändrar du ett vred på maskinen som avgör från vilken tank du vill använda.Du behöver med andra ord inte tillsätta vatten med spruta.
Det är i så fall något som jag har missat.
Jag kan då bara se en tank som man har vatten+kem blandningen i.
Var menar du att den andra tanken sitter...och vredet? Vi kanske inte diskuterar RG 2000?
Jag ber om ursäkt,svarade lite för fort utan att veta vad jag pratade om :oops: Trodde den funkade på samma sätt som Hydro 7000..sorry.Hur funkar den då?måste man köra ett steg i taget alltså först vatten+kem sen tömma ur och sedan fylla med endast vatten?
Ingen fara...jag trodde bara att jag hade missat något :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Viper76
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 760
Blev medlem: 16 aug 2012 10:59
Ort: Kristinehamn

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Viper76 » 01 apr 2013 13:49

Manor skrev:
Viper76 skrev:
Daniel N skrev:Eller så har ni bara vatten i tanken och sprutar kemet direkt på klädseln mer sprayflaska och låter verka en stund innan ni kör med maskinen. Då får man också bort allt kem.
Så brukar jag också gå tillväga! :jeps

Tar så varmt vatten som man kan få ur kran,blöter upp, sprutar kem,arbetar in det med en borste och låter det verka ca 10-15 min sedan kör man med maskinen tills man inte ser någe skitvatten. :nicka
Funkar för mig iaf.
Mvh
10-15 minuter? Jag väntade nog bara max någon minut...allt beror väl på vad man rengör, antar jag.
Det här rådet fick jag av "Pingen" him self för ca 4-5 år sedan, när han sålde Autosmart produkter. :nicka
Och jag använder fortfarande Brisk,men kommer nog att gå över till deras interiörmedel då jag har varit väldigt nöjd med andra produkter från dom. :jeps

Mvh
Christian
Senast redigerad av 1 Viper76, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator
Inlägg: 998
Blev medlem: 24 maj 2012 21:52
Ort: Strax söder om Örebro

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Grief » 22 maj 2013 12:56

Har gått lös på det mesta av tyg jag kommit över.

Kör enligt Pingens metod tillsammans med ValetPro Heavy Duty Extraction Cleaner från Gunther.
Luktar gott och resultatet är otroligt bra!

På mattan överst körde jag bara den vita remsan, fick ändå klagomål från svärföräldrarna att det var kallt att ha tårna i blöt rugg när de kollade på Melodifestivalen :)

Bild
Senast redigerad av 1 Grief, redigerad totalt 14 gånger.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 22 maj 2013 19:01

Grief skrev:Har gått lös på det mesta av tyg jag kommit över.
...
Grym skillnad :jeps.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 24 maj 2014 22:06

Ännu ett uppdrag för RG 2000.
Sätena i Audin skulle få sig den äran.

Jag började med en snabb dammsugning .
Pingens Interior medel i svag blandning lades på med hjälp av en sprayspruta.
Därefter körde jag rejält med en nagelborste.

Jag väntade inte 10-15 minuter denna gång heller...jag är väl lite för otålig, så någon minut senare drogs RG 2000 igång. Den var då laddad med rent ljummet vatten.

Allt fungerade förträffligt, och jag blir lika imponerad varje gång av denna maskin.
Den uppsugna vätskan var i princip svart...vad mycket skit som binds i tygklädseln på en 17 år gammal bil. Egentligen är det underligt att det inte luktar pyton i bilen...när man ser sörjan som sug upp blir man nästan lite äcklad. Tur att det är skinnklädsel i Subarun, det känns helt plötsligt verkligen prisvärt :).

Det tog mig cirka 2 timmar att köra igenom sätena själv.
Efteråt körde jag på med "huuuuuhuuuuu" (Metro Vac Air Blaster) på sätena och upplevde att de blev lite torrare tack vara det. Nu står den på uppfarten med rutorna nervevade några centimeter...imorgon för vi vädra ur den lite mer ordentligt. Det enda bekymret är detta äckliga gula pollen som lägger sig som en hinna på allt efter bara några minuter. Nu när bilen är ren invändigt så vill man ju inte dra in en massa pollen...

Golvmattan och mattan bak kvarstår att göra iordning, men det får bli en annan helg med strålande väder :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 25 maj 2014 19:24

Idag (på mors dag) så tvättades en stor vardagsrumsmatta utanför på altanen.
RG 2000 levererade som vanligt, och det vatten den samlat på sig var rejält skitigt :).

Tanken var dock att frun skulle fått en högtrycktvätt av märket Kränzle, men hon verkade vara helt ointresserad...tusan också, där hade man kunnat slå "två flugor i en smäll" :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av deje » 13 mar 2015 01:20

BTG skrev:
Fritte skrev:En fundering Manor finns det nått vattenläge på den där det bara kommer vatten eller måste man fortfarande tillsätta vatten via pumpspruta?
det finns en tank för vatten+kem och en tank för endast vatten sen under användning så ändrar du ett vred på maskinen som avgör från vilken tank du vill använda.Du behöver med andra ord inte tillsätta vatten med spruta.
Ett par frågor , då jag köpt denna maskin från RG ( har ej fått den än) , varför verka alla lägga på kem med extern spruta och Rg:s tvättmedel , kan man använda det på skinnklädsel ?

Mvh
deje
deje

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av deje » 13 mar 2015 01:29

Hm skulle läst hela tråden innan jag ställde frågor , tydligen finns det bara en tank på rg2000 , så det löste ju frågan om extern spruta , men frågan om Rg;s tvättmedel på skinn kvarstår.

Mvh
deje
deje

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Wolfram » 21 mar 2015 21:18

Tror det är bäst att du frågar RG själva om medlet, men interiörrengöring överlag brukar fungera bra på skinn om du inte använder en stark blandning.

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Micke K » 21 mar 2015 23:31

deje skrev:Hm skulle läst hela tråden innan jag ställde frågor , tydligen finns det bara en tank på rg2000 , så det löste ju frågan om extern spruta , men frågan om Rg;s tvättmedel på skinn kvarstår.

Mvh
deje

Jag blandar aldrig kem i behållaren på RG2000, av den enkla anledning att jag inte vill behöva skölja ur den och krångla om jag vill använda någon annan produkt vid ett annat tillfälle. Och för att spara så mycket som möjligt på slangar och pumpar.

Använder alltid en lågtryckspruta eller liknande till kemen.
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Skriv svar