Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Klädseltvätt RG 2000

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 29 mar 2013 21:45

I tisdags så hämtade jag den av Reservgurun levererade klädseltvätten.
http://reservdelsgurun.se/kladseltvatta ... t-rg-2000/

Så här färgglad var kartongen den levererades i:
Bild

Tvätten med dess tillbehör var prydligt förpackade i kartongen:
Bild

Här uppackat:
Bild

Den ser ut och fungerar som en grovdammsugare, men har alltså även en spolbehållare med vatten/schampoblandning med en pump som ska spreja ut medlet innan det sugs upp.
Bild

Här syns den ihopsatt med mattmunstycke samt klädselmunstycket:
Bild


Tanken är att den ska testas på några stolklädslar samt en matta i vår trappa nu senare i påsk, och då kompletterar jag tråden med mina första intryck :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
maximuspro
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 17 jan 2012 00:14
Ort: Partille

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av maximuspro » 29 mar 2013 22:52

Manor! Ska du starta rekondfirma? :cheers
Senast redigerad av 1 maximuspro, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 29 mar 2013 23:59

maximuspro skrev:Manor! Ska du starta rekondfirma? :cheers
Nej, jag har bara polerabstinens och handlar på mig prylar istället :).
Grovdammsugare och biltorken Blaster finns kvar på köplistan. I övrigt så tror jag att det mesta är inköpt nu.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av BTG » 30 mar 2013 00:37

Manor skrev:
Nej,
Grovdammsugare och biltorken Blaster finns kvar på köplistan. I övrigt så tror jag att det mesta är inköpt nu.
Vad ska du med en grovdammsugare till,det har du väl i RG 2000?
Senast redigerad av 1 BTG, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 30 mar 2013 14:20

BTG skrev:
Manor skrev:
Nej,
Grovdammsugare och biltorken Blaster finns kvar på köplistan. I övrigt så tror jag att det mesta är inköpt nu.
Vad ska du med en grovdammsugare till,det har du väl i RG 2000?
Jo, egentligen har du rätt...men jag tänkte vika RG 2000 för mer "våta" uppdrag, och köra med en Nilfisk när det gäller bygg och betongdamm i förrådet mm...men det kanske är ett feltänk!!?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 30 mar 2013 14:40

Fy tusan vad skitigt Manor har hemma kanske ni tänker när ni ser denna köksstol :o.

Detta var den värsta av sex stycken köksstolar, och ser värre än värst ut efter jag blötte ner den. I detta fallet så är det en kopp choklad som var den största boven, och även om ytan såg betydligt bättre ut när den var torr så hade chokladen bara åkt vidare in i den tunna stoppningen. Vi kör sedan länge nya sittdynor ovanpå originalen på samma sätt som en del får lov att dölja den skitiga bilklädseln med ett överdrag ;).
Bild

Detta är samma stol. Den är fortfarande våt, och då har jag gått över den två varv med RG 2000. Vilken otrolig skillnad :).
Bild

Samma stol efter att den fått lufttorka lite hjälpligt i solen på altanen:
Bild

Den är ju inte helt ren, men en otrolig skillnad mot innan. Jag körde med en väldigt mild blandning av det medel som jag köpte med maskinen från Reservdelsgurun. Blandningen i detta fallet är 1:200, vilket var ungefär två små PET-flask korkar med vätska till nästan 5 liter vatten. Detta skummade inte alls så jag fuskade lite och körde inte efter med enbart rent vatten...vilket man kanske ska göra? Vid nästa försök ska jag köra samma blandning men ha en sprejflaska med en starkare blandning av Arctic Interior Clean, samt en borste att gnugga med, vid sidan om.


Det är inte ofta man ligger på plus på hemmafronten för inköpta bilvårdsprodukter/maskiner...men denna klädseltvätt fick "två tummar upp" av frun, och jag fick även äran att köra mattan i vår trapp. Tidigare är det bara lädervårdsmedel som har gillats då de har kunnat användas till fåtölj och skinnsoffor i vardagsrummet :).


Hur ser då den uppsugna vätskan ut efter 6 behandlade stolar och mattan i trappen?
Slurp...jo så här:
Bild
...äckligt är bara förnamnet :?.


Den här maskinen kommer jag att ha mycket nytta och glädje av.
Bilmässigt så är det Ford Ka:n samt min mammas Audi som ska få den stora äran, men innan dess lär jag få ta hand om 5 större mattor hemma som skulle må bra av en genomkörare.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 30 mar 2013 14:49

Då jag hade kvar knappt 2 liter vätska när jag var klar så lät jag den ligga kvar i behållaren, och fixade en lite temporär "plombering" :). Det bästa är väl dock att fylla över vätskan i en dunk vid sidan om.
Bild
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

h.gronvold
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 feb 2013 19:46
Ort: Borlänge

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av h.gronvold » 30 mar 2013 17:19

Tack Manor för ett utmärkt minitest, stolen vart riktigt prydlig igen.

Har själv beställt tvätten och har tänkt att börja med en helsanering av farsgubbens cab som stått på verkstad och lackfirma hela vintern, inte helt fräsch på insidan nu.
Senast redigerad av 1 h.gronvold, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 30 mar 2013 17:50

h.gronvold skrev:Tack Manor för ett utmärkt minitest, stolen vart riktigt prydlig igen.

Har själv beställt tvätten och har tänkt att börja med en helsanering av farsgubbens cab som stått på verkstad och lackfirma hela vintern, inte helt fräsch på insidan nu.
Lycka till, den var en riktig fröjd att jobba med :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Stefan100
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 07 apr 2010 19:56
Ort: Hasselfors

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Stefan100 » 30 mar 2013 19:07

Det ska bli kul att själv få testa denna då jag hade turen att få med en på superklippet... :jeps
Tackar för ett bra test Manor.. :best
Senast redigerad av 1 Stefan100, redigerad totalt 14 gånger.
Certifierad Ultima-användare

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 30 mar 2013 20:04

Stefan100 skrev:Det ska bli kul att själv få testa denna då jag hade turen att få med en på superklippet... :jeps
Tackar för ett bra test Manor.. :best
Ja, nu är vi totalt 8 medlemmar som lyckats köpa en RG 2000 för ett superpris :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Cogo » 30 mar 2013 21:21

Tjena Manor!

Kan du berätta mer om rengöringsmedlet som du använde. Lukt? Hur kändes det jämfört med andra interiör/klädseltvättmedel?

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 30 mar 2013 21:26

Cogo skrev:Tjena Manor!

Kan du berätta mer om rengöringsmedlet som du använde. Lukt? Hur kändes det jämfört med andra interiör/klädseltvättmedel?

Mvh Magnus
Jag har absolut ingenting att jämföra det med. Jag har iofs en flaska Arctic Interior Clean hemma, men den är oöppnad och inte testad. Medlet luktade...ja rent...typ. Ingen skumbildning vad jag kunde se till den 1:200 blandning som jag gjorde.

Jag tror varken det är bättre eller sämre än något annat. Spontant så kan man nog ladda maskinen med lite vad som helst...som inte skummar för mycket eller är starkt som förstör pump/slangar.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Fritte
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 15 aug 2011 23:19
Ort: Flen

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Fritte » 31 mar 2013 10:57

En fundering Manor finns det nått vattenläge på den där det bara kommer vatten eller måste man fortfarande tillsätta vatten via pumpspruta?
Senast redigerad av 1 Fritte, redigerad totalt 14 gånger.
Full fart spar tid

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av BTG » 31 mar 2013 12:13

Fritte skrev:En fundering Manor finns det nått vattenläge på den där det bara kommer vatten eller måste man fortfarande tillsätta vatten via pumpspruta?
det finns en tank för vatten+kem och en tank för endast vatten sen under användning så ändrar du ett vred på maskinen som avgör från vilken tank du vill använda.Du behöver med andra ord inte tillsätta vatten med spruta.
Senast redigerad av 1 BTG, redigerad totalt 14 gånger.

Fritte
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 15 aug 2011 23:19
Ort: Flen

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Fritte » 31 mar 2013 17:36

Tack BTG för svaret blir till att försöka köpa en imorgon när dom har superklippet på dessa.....
Senast redigerad av 1 Fritte, redigerad totalt 14 gånger.
Full fart spar tid

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 31 mar 2013 18:25

BTG skrev:
Fritte skrev:En fundering Manor finns det nått vattenläge på den där det bara kommer vatten eller måste man fortfarande tillsätta vatten via pumpspruta?
det finns en tank för vatten+kem och en tank för endast vatten sen under användning så ändrar du ett vred på maskinen som avgör från vilken tank du vill använda.Du behöver med andra ord inte tillsätta vatten med spruta.
Det är i så fall något som jag har missat.
Jag kan då bara se en tank som man har vatten+kem blandningen i.
Var menar du att den andra tanken sitter...och vredet? Vi kanske inte diskuterar RG 2000?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av Manor » 31 mar 2013 18:29

Cogo skrev:Tjena Manor!

Kan du berätta mer om rengöringsmedlet som du använde. Lukt? Hur kändes det jämfört med andra interiör/klädseltvättmedel?

Mvh Magnus
Ett tips som jag fått är att i steg 1 bara blöta utan att köra sugmotorn. Blandningen man blöter med kan vara en starkare blandning än vad jag använde mig av, beroende på objektet som ska rengöras. Efter någon minut så går man över ytan med en borste och skrubbar på så mycket och hårt man vågar och behöver. Därefter så går man än en gång över ytan med RG 2000...nu med både pumpen och sugen samtidigt.

Ett annat tips är att först alltid dammsuga ytan som ska rengöras noggrant. man vill inte ha smuts kvar på ytan när man går på med rengöringsvätskan. Då löses i värsta fallet smutsen upp och tränger djupare in i materialet som ska göras rent.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

h.gronvold
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 feb 2013 19:46
Ort: Borlänge

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av h.gronvold » 31 mar 2013 19:03

Manor skrev:
Cogo skrev:Tjena Manor!

Kan du berätta mer om rengöringsmedlet som du använde. Lukt? Hur kändes det jämfört med andra interiör/klädseltvättmedel?

Mvh Magnus
Ett tips som jag fått är att i steg 1 bara blöta utan att köra sugmotorn. Blandningen man blöter med kan vara en starkare blandning än vad jag använde mig av, beroende på objektet som ska rengöras. Efter någon minut så går man över ytan med en borste och skrubbar på så mycket och hårt man vågar och behöver. Därefter så går man än en gång över ytan med RG 2000...nu med både pumpen och sugen samtidigt.

Ett annat tips är att först alltid dammsuga ytan som ska rengöras noggrant. man vill inte ha smuts kvar på ytan när man går på med rengöringsvätskan. Då löses i värsta fallet smutsen upp och tränger djupare in i materialet som ska göras rent.
Bra tips, skall ta dem med mig!
Senast redigerad av 1 h.gronvold, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Klädseltvätt RG 2000

Inlägg av e_king » 31 mar 2013 19:09

Manor skrev:
BTG skrev:
Fritte skrev:En fundering Manor finns det nått vattenläge på den där det bara kommer vatten eller måste man fortfarande tillsätta vatten via pumpspruta?
det finns en tank för vatten+kem och en tank för endast vatten sen under användning så ändrar du ett vred på maskinen som avgör från vilken tank du vill använda.Du behöver med andra ord inte tillsätta vatten med spruta.
Det är i så fall något som jag har missat.
Jag kan då bara se en tank som man har vatten+kem blandningen i.
Var menar du att den andra tanken sitter...och vredet? Vi kanske inte diskuterar RG 2000?
Det är nog Hydro 7000 det gäller?
Jag skaffade RG2000 för ett par månader sen (före dessa TOKerbjudanden) och jag har bara en tank.
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=24&t=6400

En för övrigt mycket kompetent maskin. :jeps :jeps
Senast redigerad av 1 e_king, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar