Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av Optimum Instant Detailer

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Cogo » 11 jul 2014 21:47

Hej hej!

Har fått tag i Optimum Instant Detailer i koncentrerad form som jag nu testat idag och tänkte dela med mig av här då det talas rätt så mycket här om olika torkstöd/snabbvax/QD.

Detta är ett medel som man antingen kan köpa färdigblandat i flaska med trigger på ca 500 ml eller också kan man köpa det i koncentrerad form i 1 liter eller dunk som rymmer 3,8 liter. Det jag har använt mig av är koncentrat som ska blandas ut med vatten. Blandas 1+3. Går sedan att användas som torkstöd på våt bil eller på torr bil som ett snabbvax/QD. Jag har än så länge endast testat det som torkstöd på våt bil.

Medlet luktar riktigt gott och jag tyckte att det fungerade mycket bra. Använde lite mycket i början så jag tyckte att det blev ränder av det men när jag sedan gick tillbaka till de ställena med ränder så var det som om de dunstat bort och försvunnit så det blev ingen eftertorkning trots allt. Tror nog att lagom mängd är ca 3-4 sprayningar per panel. Ytan som man får efter man torkat bilen torr var valdigt hal och fin. Testade detta medel mot Perfection från Orchard på motorhuven för att få en referens av medlet och ytan blev lika hal som perfection, dock vinner perfection på finare/vackrare pärlning på bilen.

BIlen är i grunden nyligen behandlad med Glare Micro Finish och sedan Glare Pro Polish. Bjuder här nedan på lite bilder på detta test:

Så här såg huven ut efter tvätt.

Bild

Bild

Här är huven torkad med Perfection på vänster sida samt med Optimum Instant Detailer på höger sida:

Bild

Som ni ser så pärlar sig Perfection finare medans Optimum inte har lika fina pärlor. Här nedan följer lite flera bilder på pärlorna som blev:

Perfection:

Bild

Bild

Optimum Instant Detailer:

Bild

Bild

Perfection ger finare pärlor helt klart dock är ytan som de båda efterlämnar likvärdig både i halhet och glans. Bjuder här på två stycken bilder på hela bilen färdig och hemma vid garaget:

Bild

Bild

Gillar produkten men måste testa detta mer och utvärdera den mer. Vill även testa den på en torr lack.

Anledningen till att jag var intresserad av denna produkt är för att se hur väl den presterar jämfört med liknande produkter då Optimum Instant Detailer kostar en bråkdel av vad t.ex perfection gör. 1 liter koncentrat av Optimum Instant Detailer kostar enligt http://www.optimumcarcare.nl ca 25 euro. Detta med en Eurokurs runt 9 kr blir då 225 kr sedan tillkommer då frakt, vet inte vad detta blir från utlandet, men säg 100 kr så blir totalpriset 325 kr, för nästan 4 liter av denna produkt eftersom den ska spädas 1+3. Detta måste anses som billigt. Frakten borde ju bli bättre också om Gråben (Umeå Fordonsvård) börjar sälja denna produkt.

Kommer att fylla på i denna tråden när jag testat mer av denna produkt.

Kom gärna med synpunkter och frågor om detta test.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 11 jul 2014 22:01

Verkar bra prismässigt, hoppas det är bra funktionsmässigt också. Såg blankt och fint ut iaf.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 1 ostkroken, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Manor » 11 jul 2014 22:01

Tack för en bra test :).

Det låter ju ypperlig intressant, och vilket bra pris.
Själv hade jag börjat kolla lite smått på 5 liters dunken med Sonax för runt £40 +frakt, men detta blir ju alltså betydligt billigare. För mig så går det undefär lika mycket Sonax som Perfection (15-20 ml)...hur mycket av din blandning tror du att det gick åt?

Jag har faktiskt själv testat att blanda Perfection 1+2 och 1+3, och tyckte att det fungerade bra.
Det krävdes dock självklart mer (blandat) medel än när man körde det koncentrerat, men jag tyckte ändå man sparade en del och det blev även lite lättare att fördela ut det på ytan. Dock var det inte något som rekommenderades av tillverkaren av Orchard Perfection...JonkeGTX kollade upp detta.

Den här typen av produkter har ändrat hela min bilvård.
Nu blir det ett bra lackskydd i botten, och QD efter nästan varje tvätt...det känns optimalt :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Cogo » 11 jul 2014 22:10

kanske 30-40 ml men jag överdoserade i början så det går nog att få till runt 20-30 ml.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Cogo » 12 jul 2014 11:04

var ute nu på förmiddagen och behandlade bilen med ytterligare ett lager av optimum Instant Detailer, denna gång på torr bil. medlet var lite trögt att arbeta med i början när man ska dra ut det men efter ett tag när man dragit runt det på bilen och det börjar försvinna så blev det bara halare och halare yta. ytan som blev när allt medel var bort var otroligt hal, nästan så att MF duken inte låg kvar på motorhuven, flaskan gick inte att ställa på motorhuven då den bara gled av.

vägde flaskan innan jag började med bilen, 357 gram vägde den, och när jag var klar så vägde den 327 gram. gick alltså åt 30 gram vilket borde vara ca 30 ml, och då ska jag säga att jag inte heller snålade med medlet. 5 duschar på motorhuven, 6 duschar på taket, 2-3 per dörr ungefär.

detta medel verkar lovande. ska se om jag kan ta några flera bilder samt filma och visa lite på hur hal ytan blev,

kom gärna med frågor samt synpunkter om det är något specifikt som jag ska testa.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Manor » 12 jul 2014 11:51

Jag som snöat in på Perfection vilja gärna jämföra alla andra QD medel mot just det.
Det ska lukta gott, ge en blank fin yta...och hålla till nästa tvätt (håller det två tvättar så gör det inget...).

Jag vill däremot få ner kostnaden, så detta verkar ju lovande...att grunden är behandlad med Opti-Coat 2.0 gör det ju inte sämre att köra en QD från samma märke :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Cogo » 12 jul 2014 12:02

Manor skrev:Jag som snöat in på Perfection vilja gärna jämföra alla andra QD medel mot just det.
Det ska lukta gott, ge en blank fin yta...och hålla till nästa tvätt (håller det två tvättar så gör det inget...).

Jag vill däremot få ner kostnaden, så detta verkar ju lovande...att grunden är behandlad med Opti-Coat 2.0 gör det ju inte sämre att köra en QD från samma märke :).

Säg bara till om du vill ha ett litet smakprov på detta medel för att jämföra det mot perfection. jag delar gärna med mig, 1 dl så får du helt plötsligt 4 dl qd.

mvh magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Perra83 » 12 jul 2014 12:06

Hur upplevdes avrinningen? Den vill vi med Huuhuuhuu ha mycket av :D
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Cogo » 12 jul 2014 12:20

Perra83 skrev:Hur upplevdes avrinningen? Den vill vi med Huuhuuhuu ha mycket av :D
Tror nog att jag får återkomma med det efter nästa tvätt eller efter någon regnskur, var lite oklart i tvätthallen men jag tror ng att avrinningen var bra även om det inte skapar så fina pärlor.

Med vänlig hälsning, magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Manor » 12 jul 2014 12:50

Perra83 skrev:Hur upplevdes avrinningen? Den vill vi med Huuhuuhuu ha mycket av :D
Hahahahaha + 1 på det :D.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av bigguns » 13 jul 2014 17:51

Bra test där Cogo :best

Hmm, Ändå tyckte inte jag Perfection pärlade sig märkvärdigt på obehandlad yta.
Snararare att vattnet tenderade att gå av i sjok, när jag spolade på den.

mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Manor » 13 jul 2014 18:09

bigguns skrev:Bra test där Cogo :best

Hmm, Ändå tyckte inte jag Perfection pärlade sig märkvärdigt på obehandlad yta.
Snararare att vattnet tenderade att gå av i sjok, när jag spolade på den.

mvh
Det beror kanske på hur du spolar på lacken...kör man med mycket vatten så är det en bra avrinning, men kör man med blomdusch eller när det regnar så där fint så blir det en massa pärlor.

Jag är väl mer intresserad av avrinning själv...jag tycker inte om när droppar/pärlorna torkar in i lacken.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Cogo » 13 jul 2014 18:56

bigguns skrev:Bra test där Cogo :best

Hmm, Ändå tyckte inte jag Perfection pärlade sig märkvärdigt på obehandlad yta.
Snararare att vattnet tenderade att gå av i sjok, när jag spolade på den.

mvh

Tackar för det. försöker bidra med kul läsning här på forumet när jag testar nya produkter.

mvh magnus

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av mikkiz » 07 aug 2015 15:48

Får ni som använder Optimum instant detailer hal yta?
Testade lägga det på våt bil, i tvätthallen idag efter tvätt, men fick inte riktigt den hala yta jag vill ha. Kändes rätt strävt.
Inte alls som jag e van vid med Perfection...
Vad säger ni andra?

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Cogo » 07 aug 2015 15:53

Jag har alltid fått en hal yta, dock blicken halare om man lägger det på torr bil.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av mikkiz » 07 aug 2015 15:55

Har oxå hört att det ska bli halt...hmm skumt..borde väl inte bli strävt trots man överdoserar heller? Måste testa lite mer på torr bil å se.
Det e väl bara spreja på å torka av som vanligt?

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av Cogo » 07 aug 2015 16:47

Japp. Hur har du spätt den? Eller köpte du färdiglagad?

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av mikkiz » 07 aug 2015 17:07

köpte 500ml flaska färdigblandad

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av mikkiz » 07 aug 2015 19:49

Så, nu va jag å testa igen på torr bil. Vart bättre men fortfarande inte perfection halt....

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Test av Optimum Instant Detailer

Inlägg av korvis » 08 aug 2015 07:41

mikkiz skrev:Så, nu va jag å testa igen på torr bil. Vart bättre men fortfarande inte perfection halt....
Men så är ju Perfection den bästa QD:n också ;)
I alla fall av dem jag testat.

Skriv svar