Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Optimum Opti Seal

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Optimum Opti Seal

Inlägg av Manor » 30 nov 2014 20:51

En av mina testflaskor innehöll Optimum Opti Seal:
Bild

Jag har tidigare läst lite om detta lackskydd, men i ärlighetens namn inte varit så intresserad.
Min uppfattning har varit att detta är ett lackskydd som är ganska samma-lika som Ultima Paint Guard Plus, som nog de flesta på forumet använt några gånger.

En skillnad som jag hade läst var dock att Opti Seal klarar av fukt. Fukt/vatten är ju något som Ultima PGP inte gillar alls vid påläggningen, men Opti Seal kan t.o.m användas som ett torkstöd (enligt vad jag läst).

Jag tvättade bilen och torkade av den hjälpligt innan.
Därefter tänkte jag lägga Opti Seal på motorhuven och ena framskärmen för att jämföra det mot Sonax QD och Perfection. Så blev det dock inte. Opti Seal var lätt att lägga...väldigt snarlikt Ultima PGP med den skillnaden att man lättare såg var man lagt på den. Därefter "flashade" ytan lite grann ungefär som när man använder Opti-Coat. Jag eftertorkade då lätt med en mikrofiberduk, och lacken var färdigbehandlad. Det var så pass lätt och smidigt att jag tog hela bilen i ett naffs. Glansen som skyddet gav var rejält blankt. Nu är den ju nyss polerad och Glare-behandlad, men nog är det så att vissa medel ger en extra glansig yta (på ett positivt sätt).

Visst tog det längre tid att lägga än Sonax eller Perfection, men hållbarheten är också bättre på detta skydd. Jag antar/tror att den matchar Ultima PGP, men helt säker på detta är jag inte. Det finns säkert någon som har testat detta, men hållbarheten är egentligen inget jag var ute efter.

Några bilder av bilen parkerad framför affären på hemvägen:
Bild
Bild

Ganska imponerande måste jag säga efter en tvätt och ett snabbt pålagt lackskydd.

Medlet luktar ingenting och är väldigt drygt, och på så sätt alltså väldigt likt Ultima Paint Guard Plus.
Fördelen är att det tål fukt och att man lättare ser var man lagt det.

En annan fördel är priset då man får en dubbelt så stor flaska för 201:- mot Ultimas 269:-.
Åtgången är ungefär samma-lika (5 ml per normalstor bil), så i en ren jämförelse så vinner Optimum Opti Seal.
Hållbarheten kan jag dock inte säga så mycket om.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Optimum Opti Seal

Inlägg av ostkroken » 30 nov 2014 20:56

Följ gärna upp med hållbarheten!

Vroom vroom

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Optimum Opti Seal

Inlägg av ostkroken » 30 nov 2014 20:56

Blank och fin blev den verkligen.

Vroom vroom

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Optimum Opti Seal

Inlägg av Pierriewargen » 30 nov 2014 21:12

Opti seal som torkstöd är fantastiskt bra. Har man ett skydd i botten tar det inte många minuter att torka bilen.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Optimum Opti Seal

Inlägg av Cogo » 30 nov 2014 21:40

Kanon manor. Har tidigare recenserat optimum opti seal. En trevlig produkt bra produkt. Känns inte som den är så temperatur känslig heller.

Mvh magnus

Användarvisningsbild
Viper76
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 760
Blev medlem: 16 aug 2012 10:59
Ort: Kristinehamn

Re: Sv: Optimum Opti Seal

Inlägg av Viper76 » 30 nov 2014 22:27

Snyggt! [emoji106]

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Optimum Opti Seal

Inlägg av Manor » 30 nov 2014 22:55

Cogo skrev:Kanon manor. Har tidigare recenserat optimum opti seal. En trevlig produkt bra produkt. Känns inte som den är så temperatur känslig heller.

Mvh magnus
Temperaturen i tvätthallen på jobbet är oftast ok (15 grader eller mer på vintern). Det smidigaste var att den grejade fukten.

Bilen blev väldigt blank...jag har varit ute och tittat på den från lite olika vinklar :jeps.
I veckan blir det Subarutvätt...och även den kommer att få ett Opti Seal lager :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Sv: Optimum Opti Seal

Inlägg av Manor » 30 nov 2014 22:56

Viper76 skrev:Snyggt! [emoji106]
Tackar, ja detta medel imponerade mer på mig än vad jag först trodde...hal och fin yta...och gick väldigt snabbt att lägga.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Zerion
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 31 maj 2014 15:05

Re: Optimum Opti Seal

Inlägg av Zerion » 03 dec 2014 02:46

Den vart verkligen fin! Snyggt jobbat :)

Det här ska bli kul att följa! Är själv sugen på att testa det!

Hur är avrinningen?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Optimum Opti Seal

Inlägg av Manor » 04 dec 2014 23:12

Idag var det dags för en rejäl tvätt av Subarun (...och det behövdes verkligen).

Det blev en mild blandning med BBV:s Micro P27, en mild blandning HD Grön, schampot Optimum Car Wash (riktigt bra)...och torkning med Metro Air Blaster (huuuhuuuhuuu). I dörröppningar och under backlucka och motorhuv blev det Perfection.

Lacken fick (precis som Suzukin) ett lager Optimum Opti-Seal, och även om Subarun är silverfärgad så blir det en rejäl glans och lyster. Detta är många steg blankare än att använda en QD-produkt, och jag kan inte minnas att jag tyckte att Ultima PGP levererade samma glans som Opti-Seal...hur som helst så är det perfekt att kunna lägga ett snabbt lager utan att grubbla för att ytan är fuktig/våt.

Två snabba efterbilder:
Bild
Bild

Ett säte behandlades med Optimums "lädermedel" Optimum Protectant Plus.
Från reklambladet:

Optimum Protectant Plus
  • Satin finish
  • Silky to touch
  • Repels dust
  • Protects for several weeks
  • Protects leather too
  • Repairs minor scratches
Det kändes helt ok, och luktade friskt...men var aningen svårt att dosera från provflaskan.
Ytan blev matt direkt, så inget hemsk blaskig yta.

Däcken behandlades med Opti-Bond Tire Gel.
Nu var inte däcken optimalt rena och torra innan det lades.
Ytan såg ut att bli lite geggig och blankare, men jag har svårt att ge något betyg baserat på detta snabbförsök.

Riktigt nöjd med kvällen och resultatet.
Imorgon är det dags 4 års service (6000 mil)...dock har jag bara kört lite drygt 5300 mil :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Optimum Opti Seal

Inlägg av Cogo » 05 dec 2014 00:11

Trevligt litet test. Optimums produkter levererar. Ska nog ta och testa lite optimum car wax vid nästa tvätt och kanske skriva ett par rader om den produkten.

Optimum protectant plus har jag och testat lite. Gillade den, dock behöver jag testa den lite mer för att få en tillräcklig bra uppfattning om den.

Mvh magnus

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 509
Blev medlem: 31 jul 2012 21:24
Ort: Karlstad ( Deje )

Re: Optimum Opti Seal

Inlägg av Swingminx » 05 dec 2014 01:29

Hur är din milda blandning av P27? Har beställt en dunk så behöver lite tips på hur den blandas av oss på forumet :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Optimum Opti Seal

Inlägg av Manor » 05 dec 2014 08:57

Swingminx skrev:Hur är din milda blandning av P27? Har beställt en dunk så behöver lite tips på hur den blandas av oss på forumet :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
BBV säger själva:
Dosering: 3 delar micro + 97 delar vatten till 3 + 7 delar vatten beroende på användningsområde och hur smutsig fordonet är.

Jag brukar blanda runt 1:12 (en del P27 + 12 delar vatten), men det är ju inte direkt supernoga...du får pröva dig fram lite :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar