Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Adventsrekond - Orchard Autocare (Och lite Ultima)

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 04 aug 2013 12:40

Adventsrekond - Orchard Autocare (Och lite Ultima)

Inlägg av Pajosv » 01 dec 2014 00:53

Så var det dags att förbereda bilen för den kommande vintern.

Även undertecknad har fått lite prover (Speed Seal, Speed Wax, Perfection och schampo) från jonkegtx och tänkte därför se hur de står sig mot Ultima som jag hittills använt.

Lördag kväll tvättades bilen med lite mild avfettning och sedan Ultimas Paint Guard Wash utomhus. Bilen torkades av och sedan åkte jag hem. Idag, söndag morgon, så åkte jag till garaget och tvättade bilen med Orchards schampo. Jag använde som vanligt min tvättvante av rasta-modell. Schampot luktade gott och var ett nöje att använda och bilen blev ren.

(Jag tvättar bilen såpass ofta att den knappt varit riktigt nedsmutsad någon gång),

Bilen torkades av och sedan skulle Speed Seal läggas på. Jag sprayade i min applikator och det hela fungerade ungefär som Ultima Paint Guard Plus (UPGP), men här skulle man helst även torka med en torr MF-duk för att få upp glansen vilket jag också gjorde. Detta gick snabbt och enkelt. När man använder UPGP ska man absolut inte efterpolera, så det blir ju ett moment mindre. Å andra sidan måste bilen vara helt torr när man använder UPGP så det går på ett ut när det gäller tiden det tar och arbetsinsatsen.

Här är bilen tvättad, torkad och har fått ett lager av Speed Seal (tror jag i alla fall):

Bild

Bild

Jag väntade över en timme innan jag la på ett lager Speed Seal igen och det gick lika smidigt den här gången. Jag tycker dock att det är lättare att se vart man har applicerat UPGP eftersom det nästan omgående blir någon slags oljefilm som sedan försvinner och bilen blir blank. Men jag tyckte nog att lacken kändes något halare med Speed Seal...

Här har jag lagt lager nr: 2:

Bild

Medan jag väntade på att det skulle "härdas" så fick interiören sig en omgång. (Bilen dammsögs under lördagskvällen). Det fanns lite smutsmärken efter skor, något som liknade något fett samt en fläck av choklad eller något liknande på förarstolen (Hmm... Undrar vem som ätit choklad vid ratten...). Här använde jag Ultima Interior Schampoo Gel och en nagelborste. Som tidigare gav detta ett mycket bra resultat. Det är omöjligt att visa detta på bild, men...

Bild

Givetvis måste instegsbelysningen hållas ren så att man inte trampar i klaveret...

Bild

Efter rengöringen så skyddades allt med Ultima Interior Guard Plus:

Bild

Och LED-belysningen mellan rygg- och nackstöden (standard) glöder så vackert orange:

Bild

Sedan skulle bilen få lite Speed Wax också. Jag sprayade några små lätta "duschar" på en panel i taget och strök ut och efterputsade. Även detta gick snabbt och det kanske även blev lite halare och blankare. Det är ju svårt att avgöra, men skyddet har antagligen blivit bättre.

Jag kanske använde lite för mycket medel per panel eftersom flaskan bara räckte till en omgång plus att jag även använde Speed Wax på trösklar och innanför dörrarna.

Åter igen väntade jag ett bra tag innan Perfection applicerades på samma sätt och det gick snabbt och smidigt.

Fälgarna fick en omgång av UPGP eftersom jag ska byta till vinterhjulen under veckan.

Kompisen ringde helt plötsligt (när jag nästan var klar) och ville att jag skulle komma och titta på hans helt nya svarta, blanka Volvo XC60. Den skymtar bakom häcken: (Men den var inte riktigt lika blank som Mercan...)

Bild

iPhone 6:s kamera är bättre än tidigare iPhones, men...

Bild

Blank bil, men ful parkering. Jag får skylla på ångorna från kemikalierna:

Bild

Och eftersom det ändå är 1:a Advent så bjuder jag på två tyska adventsstjärnor:

Bild

Bild

Så...
Jag är helnöjd med Orchard Autocares produkter. De luktade godare än Ultimas (visserligen en bagatell, men...) och resultatet är enastående. Lacken känns hal, len och mjuk på något sätt och blänker gör det onekligen.

Det går relativt snabbt och enkelt och man behöver inte slita. Och det är en väldig fördel att man kan använda medlen på en blöt bil.

Jag är även helnöjd med Ultimas prylar. Första gången jag skulle använda Ultimas grejer så körde jag Ultima Paint Prep Plus med en "Musse-maskin" från Clas Ohlson och sedan la jag på UPGP. Likadant gjorde jag efter föregående vinter.

Sedan brukar jag bara tvätta bilen ett par gånger i månaden (det varierar lite...) med Ultimas schampo och vid nästan varannan, var tredje tvätt så lägger jag ett till två lager UPGP. Bilen min har fått runt 20 lager UPGP och fälgarna kanske 10 lager.

Jag vill alltid torka min bil efter tvätt, även om jag inte lägger på UPGP. Nu lägger jag ett lager på hela bilen, exklusive fälgarna, på max tio minuter, det har nästan blivit en rutin. Sedan är det bara att åka iväg. Just för att det går så snabbt och enkelt så blir det också gjort.

Jag kan inte utse någon direkt vinnare här faktiskt...

Och till sist vill jag absolut tacka jonkegtx för proverna och med det har man blivit en erfarenhet rikare. :best
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Adventsrekond - Orchard Autocare (Och lite Ultima)

Inlägg av jonkegtx » 01 dec 2014 09:58

Och till sist vill jag absolut tacka jonkegtx för proverna och med det har man blivit en erfarenhet rikare. :best
Vassego!
Snyggt test Å grym puts. :best :jeps

:brumm
Senast redigerad av 1 jonkegtx, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Adventsrekond - Orchard Autocare (Och lite Ultima)

Inlägg av Perra83 » 01 dec 2014 16:30

Bra test såklart och bilen är en av de snyggaste Mercedes modellerna!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Adventsrekond - Orchard Autocare (Och lite Ultima)

Inlägg av Manor » 01 dec 2014 17:33

Tips som JonkeGTX givit mig:
Lägg Sped Seal innan bilen torkas...nästan som ett torkstöd, vänta 20 minuter, därefter Speed Wax, vänta 20 minuter och därefter Perfection.

Man ska inte underskatta doften...det är roligare att hålla på med produkter som luktar gott än tvärtom :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Adventsrekond - Orchard Autocare (Och lite Ultima)

Inlägg av Cogo » 01 dec 2014 19:05

Snyggt och trevligt test.

Med vänlig hälsning, magnus

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 04 aug 2013 12:40

Re: Adventsrekond - Orchard Autocare (Och lite Ultima)

Inlägg av Pajosv » 01 dec 2014 20:02

Tackar för alla kommentarer! :cheers

Manor och jonkegtx: Angående tiden mellan de olika appliceringarna, blir det än blankare om man bara vänta 20 minuter, och är det ens möjligt?

Eller är det bara snabbare och smidigare och ger ett lika bra resultat?

Eftersom det var första gången jag använde dessa produkter så ville jag nästan slaviskt följa anvisningarna.

Jag har numera nästan fått ett mått på när bilen är riktigt blank. Igår när jag hastade ur bilen och slängde bak armen "i språnget" för stänga dörren så slant jag med handen när jag skulle greppa dörrstolpen vid den rökfärgade plasten. Jag fick inget grepp om dörren... Det hände även efter Ultima-behandlingen.
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Adventsrekond - Orchard Autocare (Och lite Ultima)

Inlägg av jonkegtx » 01 dec 2014 20:26

20 minuter räcker för full härdning mellan lagren. :nicka
:brumm
Senast redigerad av 1 jonkegtx, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 04 aug 2013 12:40

Re: Adventsrekond - Orchard Autocare (Och lite Ultima)

Inlägg av Pajosv » 01 dec 2014 22:01

jonkegtx skrev:20 minuter räcker för full härdning mellan lagren.

Tackar, då vet man det...
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

Skriv svar