Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Glare

Egen webshop med t.ex Prima, Bilt Hamber och GLARE
Kategoriregler
Bild
deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Glare

Inlägg av deciso » 30 apr 2012 20:48

Jag är vare sig kemi professor eller ostforskare men jag jag har gjort några bilar med glare i vår
och det kanske räcker :D Köpte spider och polerar med innan lackskyddet. Man får använda lite medel för den är tunnflytande och vill skvätta om man tar för mycket. Behöver man lite grövre medel på någon repa lägger jag på lite Wolf WP-4H tillsammans med spider på trissan.
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Glare

Inlägg av Manor » 30 apr 2012 22:45

deciso skrev:Jag är vare sig kemi professor eller ostforskare men jag jag har gjort några bilar med glare i vår
och det kanske räcker :D Köpte spider och polerar med innan lackskyddet. Man får använda lite medel för den är tunnflytande och vill skvätta om man tar för mycket. Behöver man lite grövre medel på någon repa lägger jag på lite Wolf WP-4H tillsammans med spider på trissan.
Intressant. Jag har testat Professional Finish samt Micro Finish, och dessa känns väldigt lika i konsistensen. Knock Out var dock som sandspackel i konsistensen...och det har jag inte vågat använda annat än på en båt (en liten testyta).

Bettar Spider betydligt mer än Micro Finish i ditt tycke? Går du direkt från Spider till Professional Finish utan mellanliggande Micro Finish? Hur "grov" trissa har du använt ihop med Spider?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Glare

Inlägg av Manor » 01 maj 2012 16:42

Då var hela bilen klar. Jag gick upp till en gul trissa som var aningen hårdare än den blåa trissan jag körde med igår. Två små "repor" kunde tas bort med gul trissa och Micro Finish men jag fick hålla på ett tag. Visst skulle man kunna gått på med något grövre, men som det var nu kunde man ju åtminstone inte misslyckas :).

Resten av bilen körs med den gula trissan och Professional Finish, och därefter ett varv till med Professional Finish för hand.

Jag gillar verkligen Glare!. Det är lätt och smidigt att använda och lätt att torka av...och blänket är det inget fel på alls...världsklass :).

Denna gång skippade jag nästan all maskering...jag upplever det som lätt att få bort det som skvätte på lister etc. Även rutorna (inte vindrutan) behandlades också med Glare!, liksom kromlister, fram- och bakljus.

Nästa bil blir sonens vinröda Ford Ka och där blir det att ta fram det grövre alternativet...KnockOut ;).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Glare

Inlägg av deciso » 01 maj 2012 20:43

Ja jag gick direkt till professional polish från spider. Silver metallic var dom. Fick en liten provflaska med micro-finish av waxdog som jag körde på en bil men det bet inget vidare. Var en audi och dom ur ju som bekant hårda i lacken. På din Subaru verkar det ju ha avverkat endel
men på audin hände istortsett ingenting.
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Glare

Inlägg av Manor » 01 maj 2012 20:58

deciso skrev:Ja jag gick direkt till professional polish från spider. Silver metallic var dom. Fick en liten provflaska med micro-finish av waxdog som jag körde på en bil men det bet inget vidare. Var en audi och dom ur ju som bekant hårda i lacken. På din Subaru verkar det ju ha avverkat endel
men på audin hände istortsett ingenting.
Jag har också läst att Subaru är mjuka i lacken...men med den gula trissan och Micro Finish så fick jag köra länge för att få någon repa att "blekna". Så även om nu lacken är mjuk så känns det tämligen ofarligt att gå på med denna kombination :).

Jag är j-kyligt nöjd med resultatet.

På sonens vinröda Ford Ka så blir det tillfälle att testa än hårdare trissor och grövre medel.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare

Inlägg av Manor » 06 maj 2012 21:17

Förra veckan fixades Subarun, och idag var det dags för sonens Ford Ka.

Till Subarun räckde det långt med Micro Finish samt Professional Finish.
Bild
Bild

...och en trädbild:
Bild


Till Ford Ka:n så användes Spider som bas...men KnockOut på väl valda ställen.

KnockOut fungerade bättre än förväntat, medan Spider stänkte och grisade ner allt i sin omgivning (men fungerade). Jag avslutade med en avtorkning, och därefter två lager Professional Finish.
De svarta skärmarna fick ett ytterligare lager med Concept Vista. Förra året blev det två lager, och det hade hållit väldigt bra...detta lager gav dock en liten mörkare ton.

Bild

Trädbild:
Bild

Trist rost på framskärmen som ska blästras nästa helg:
Bild
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Glare

Inlägg av WaxDog » 07 maj 2012 00:01

Knockout har ju en märklig konsistens men det funkar verkligen när man vill ha bort lite större defekter. Ser blank och fint ut, snyggt som vanligt när du jobbar. :nicka
Senast redigerad av 1 WaxDog, redigerad totalt 14 gånger.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare

Inlägg av Manor » 07 maj 2012 15:44

WaxDog skrev:Knockout har ju en märklig konsistens men det funkar verkligen när man vill ha bort lite större defekter. Ser blank och fint ut, snyggt som vanligt när du jobbar. :nicka
Ja KnockOut är ju som spackel i konsistensen...men hellre det än Spider som var så löst att det stänkte överallt ;). Micro Finish och Professional Finish är dock perfekta i konsistensen.

En lustig sak är att jag inte hade någon oxid alls på Subarun, men när Forden polerades så blev trissan grå ganska snabbt. Nu står iofs Subarun under en carport så Forden är ju mer utsatt för väder och vind. Kanske även färgen gör sitt till - vinröd mot silver?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Glare

Inlägg av WaxDog » 07 maj 2012 23:46

Färgen kvittar då det är klarlack på båda så det är klarlacken som innehåller oxid.
Och ja, står Forden i solen så oxiderar den fortare och det syns i polerpadsen.
Du bör märka skillnad nästa gång då Glare har ett UV-skydd och du ska ha mindre oxid i lacken då.
Senast redigerad av 1 WaxDog, redigerad totalt 14 gånger.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Daniel N
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 25 apr 2011 22:26
Ort: Kristianstad

Re: Glare

Inlägg av Daniel N » 08 maj 2012 00:03

Behandlade Svärmors bil med Glare i höstas och blev ganska snart besviken på avrinningen. Dock blir jag lika imponerad av glansen varenda gång jag ser bilen trots att hon inte sköter den helt optimalt. Hade bara avrinningen varit lite bättre så hade Glare varit en absolut favorit bland enpetare ;)
Senast redigerad av 1 Daniel N, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare

Inlägg av Manor » 08 maj 2012 20:15

Daniel N skrev:Behandlade Svärmors bil med Glare i höstas och blev ganska snart besviken på avrinningen. Dock blir jag lika imponerad av glansen varenda gång jag ser bilen trots att hon inte sköter den helt optimalt. Hade bara avrinningen varit lite bättre så hade Glare varit en absolut favorit bland enpetare ;)
Min uppfattning är att skyddet och blänket finns där...trots att avrinning inte är den bästa bland alla produkter.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare

Inlägg av Manor » 08 maj 2012 20:19

WaxDog.

Skulle du kunna göra en jämförelse mellan:
- KnockOut
- Spider
- Micro Finish
- Professional Finish
...och Lahega eller Menzerna som många känner till?

Jag ska strax polera en lite äldre Audi, och jag vet att deras lacker anses vara hårda...och denna har en hel del repor. Räcker det med ovanstående produkter, eller ska jag starta med att köra med något liknande Lahega 13 istället?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Glare

Inlägg av Funk » 08 maj 2012 20:20

Jag har för mig att både Glare och Fireglaze medvetet undvikit pärlningseffekt, eftersom dropparna kan ge kalk och smutsringar då de avdunstar. Fast dom håller sig relativt lättvättat ganska länge.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Glare

Inlägg av WaxDog » 10 maj 2012 00:04

Spider är ju ganska mild trots allt och till en rock hard Audi kan du nog gå på med det tyngre artilleriet. Men allt handlar ju om skicket såklart, testa snälla medel först och gå uppåt på tyngre grejer om det inte funkar. Man ska aldrig polera mer än man behöver.
Vilket polermedel du använder är en smaksak. Personligen kör jag nu med Scholl som är trevliga.

Funk, kan mycket väl vara så att medlet är designat på det viset. Jag ska kolla med GLARE vad dom säger.
Senast redigerad av 1 WaxDog, redigerad totalt 14 gånger.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Håkan.s
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 maj 2012 09:54
Ort: Växjö

Re: Glare

Inlägg av Håkan.s » 12 maj 2012 07:52

Har precis provat annat än mackmedlen och är sjukt nöjd med min leverns av glare, till och med pappas L200 börjar glänsa fast den aldrig sett vax eller blivit tvättad på minst 2år, den går hårt...
Använt Micro finish och polsh och det tog mer än jag räknat med :jeps
Men till frågan, om jag vill ha bättre avrinning något vax som rekomenderas? Gärna något lättarbetat som Ultima paint guard plus, vill ju inte förstöra ytan från glare, bara göra den lite "bättre". Hållbarheten behöver inte vara extrem bara lättarbetat.
Autoglym rapid detailer, funkar?

Med vänlig hälsning, Håkan
Senast redigerad av 1 Håkan.s, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Glare

Inlägg av Manor » 12 maj 2012 10:00

Håkan.s skrev:Har precis provat annat än mackmedlen och är sjukt nöjd med min leverns av glare, till och med pappas L200 börjar glänsa fast den aldrig sett vax eller blivit tvättad på minst 2år, den går hårt...
Använt Micro finish och polsh och det tog mer än jag räknat med :jeps
Men till frågan, om jag vill ha bättre avrinning något vax som rekomenderas? Gärna något lättarbetat som Ultima paint guard plus, vill ju inte förstöra ytan från glare, bara göra den lite "bättre". Hållbarheten behöver inte vara extrem bara lättarbetat.
Autoglym rapid detailer, funkar?

Med vänlig hälsning, Håkan
Min uppfattning är att man inte ska lägga på något över Glare! (eller något annat lackskydd för den delen), men om man inte förväntar sig att lackskyddet måste överleva mer än 6-12 månader så kan du säkerligen lägga på vilket vax du vill (som inte innehåller något slipmedel). Jag vill minnas att WaxDog himself körde med bananvax som topping på ytan :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Håkan.s
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 maj 2012 09:54
Ort: Växjö

Re: Glare

Inlägg av Håkan.s » 12 maj 2012 10:03

Tack, tänker om lite då, den torkar ju fint när man kör i regn endå :)
Senast redigerad av 1 Håkan.s, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare

Inlägg av Manor » 12 maj 2012 19:11

Går det att "toppa" med ytterligare ett lager Professional Finish om någon månad...utan annat underarbete än en rejäl tvätt?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Glare

Inlägg av marcus » 12 maj 2012 22:15

Manor skrev:Går det att "toppa" med ytterligare ett lager Professional Finish om någon månad...utan annat underarbete än en rejäl tvätt?
Ja.
Senast redigerad av 1 marcus, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare

Inlägg av Manor » 26 maj 2012 16:24

marcus skrev:
Manor skrev:Går det att "toppa" med ytterligare ett lager Professional Finish om någon månad...utan annat underarbete än en rejäl tvätt?
Ja.
Idag blev det ytterligare ett lager med Glare! Professional Polish för hand på Subarun.
Helst hade jag velat gått på med något "mys"vax, men jag har inte fått iväg någon beställning då jag fortfarande velar lite...

Glare! lagret var lätt att lägga på och torka av, och ytan blir väldigt glatt och hal.

Nu har man åtminstone ett perfekt lackskyddslager, så får vi se om det blir något "mys"vax framöver :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Låst