Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Användarvisningsbild
Robin
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 08 jan 2009 17:13

Re: Ny Garageträff ?

Inlägg av Robin » 15 feb 2009 20:45

Här kommer lite bilder från den fantastiska garageträffen i Jönköping. Det blev för mig en mycket givande och trevlig träff där jag fick prova olika maskiner, medel, och hättor. Alla delade med sig av sin kunskap och alla frågor besvarades. Tack allihop för en trevlig träff och underbart bemötande.
[url=http://forumbilBildder.se]Bild[/Bildurl]BildBild[/URL[URL=http://forumbilder.se]Bild]
Senast redigerad av 1 Robin, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Ny Garageträff ?

Inlägg av Nisse » 15 feb 2009 21:43

Fina bilder Robin !!! ;)

Mycket trevligt att kunna testköra andra fabrikat av maskiner för att jämföra...

Med 130mm-150mm plattan klarar man av rätt många diametrar av rondeller....130-133-140-150-160mm....
3401an och ortipaden är väldigt bra som första maskin genom att man inte behöver tänka så mycket på värmen..utan det är bara att gasa...men passar även utmärt till oss som jobbar med detta om dagarna...Extreme har ju detta i ryggraden med polering, och är han nöjd med 3401an så är detta en mycket bra referens...lite extra kul är att vi här på detta forum har fått 3401an att funka så bra...läser man på andra svenska bilvårdsforum så är detta lite av en problem maskin som man inte har fått att funka till 100% belåtenhet..konstigt nog så verkar man på utlänska bilvårsforum ha fått till den klockrent där också...Flex 3401 och top toolen har lite skillda egenskaper...Vi kör mycket med 3403 genom att den är så smidig...602 körs det lammul med...3403 löser elektroniken ut vid för hög belstning men det är bara att lyfta den och dra upp den på 6an och tommköra lite så kyler den ner sig och man kan fortsätta...Våra flexar och top toolar är alla långmilare...utom då 3401an...kör man profesionellt så är det Flex som gäller...men måste erkänna att jag har lite tycke gällande en del av just Festools maskiner roterande... ;)

Vi har i rekonden...1st FLEX X 1107 VE som vaxpåläggare...2st Flex 3403or...1st L 602.. 2st Top Tool..1st 3401 med 150mm fästplatta...

Extreme har ju full uppsättning till sin 3401...130 och 150mm stödplatta och även den dämpade 140mm plattan...Vi blir väl tvungen att skruva dit en dämpad 140mm platta vi okså... :)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av Tomas88 » 15 feb 2009 23:02

Ja jag bidrar väl med några av mina bilder också.

Bild

Värst vad mycket jobb man kan lägga ner på en Saab som skall till skroten. ;)
Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av Tantrum » 15 feb 2009 23:07

Sista bilden är grym! Kolla vilken stolthet över glansen :D

Berätta gärna vilka ni är om ni vill :)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

MAX

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av MAX » 15 feb 2009 23:23

Nisse skrev:Vi blir väl tvungen att skruva dit en dämpad 140mm platta vi okså... :)
Kom ihåg att spara en dämpad platta + optipad åt mej Nisse för det var alldelles otroligt vilken skillnad det var mot mina vapen(som du säger) märkte en stor skillnad på ljudet från extrems maskin om man jämför med den jag har och trissan var helt suverän gällande avverkning och bra glans med. 8-)

Two in one maskin och two in one trissa kanon ;)
kan säga att det fungerade hur bra som helst .

Sen vill jag säga som jag nämt tidigare i den här tråden att träffen var värd varenda meter jag åkte då man fick ytterliggare en knuff i rätt rikning gällande det här med polerringar.

Speciellt att man måste bedömma vad som är rimligt att ge sej på ex repor känns dom ex med nageln så kan man inte bara trolla bort dom genom att blå köra med maskinen utan nöja sej med att tona ner dom lite.

Och ett ex till är det fullt av porer före och efter en polering så är det knappas någonting annat än en omlack som gäller så man inte behöver stå och gräma sej och tycka att man gjort ett dåligt arb.

Tror att det är fler än mej som har börjat polera som känt samma sak så ett gott råd ställ inte för stora krav på er själva det går inte att få en slut eller väldigt repig lack att se ny ut men det går att få den blank 8-)

Fick även andra vettiga tips att ta det lugnt och inte för stora områden åt gången som extrem sa hålla sej innanför armanas område och där fötterna håller sej alltså full kontrol och styrka inge ballanserande på tåspetsarna eller sträcka ut armarna så långt det går blir bara vingligt och svårt att se vad man håller på med.

Samt kör färdig en panel åt gången rubbing och slut finish kör man ex quick finish så är det ju klart som man säger ska man lägga en försegling så kanske det är lämpligt att köra hela bilen först men som sagt en panel fin polerat och klart innan man springer på nästa panel blir mycket enklare samt att man vet vad som är gjort och inte gjort sen tror jag det känns lite lugnare åckså.

Och att man ska ta god tid på sej spelar ju alla fall som hobby polerare ingen roll om dörren poleras på 20min eller 40min hellre 20min till och det blir bra på en gång än att man ska börja om när det är dags att lackskydda eller ännu värre att man upptäcker när det är skyddat och klart att det där blev inte så bra :evil:

Samt bra lyse a och o, som extrem talade om för mej gärna ljus från två håll då är det ingen risk att man skymmer arbets ytan man håller på med och toka rent efter varje vända så det verkligen syns vad som hänt där man hållt på och filat med maskinen ;)

Kan skriva hur mycket som helst men tror att jag stannar här och än en gång ett stort tack till mortil och alla som med på den här träffen måste göras om ;) mvh max
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

MAX

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av MAX » 15 feb 2009 23:30

Berätta gärna vilka ni är om ni vill :)
Det är jag längst till vänster max :P
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av mortil » 16 feb 2009 00:41

Jag är filuren som står med antingen Toptool i högsta beredskap eller med armarna i kors och i röd luv-tröja :)

som jag sagt förut :) det var kul att träffen var uppskattad :)

Robin bor ju nära så han kan ju komma förbi om han behöver hjälp eller vill ha råd :)
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av mortil » 21 apr 2009 18:26

Nu kan vi fortsätta ha garageträffar hos mej :D imorrn skriver jag kontrakt på 700 kvm garage :D
Micke är lycklig
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av Tantrum » 21 apr 2009 18:29

Gratulerar! Du och ditt garage är grymt! :D
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av Jiiins » 21 apr 2009 18:49

Härligt mortil :D
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av mortil » 21 apr 2009 19:11

Ni ska få komma på "inflyttningsfest" :D
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av TommyJ » 21 apr 2009 19:17

700kvm!

Ska du polera finlandsfärja?
Senast redigerad av 1 TommyJ, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av Jiiins » 21 apr 2009 20:31

mortil skrev:Ni ska få komma på "inflyttningsfest" :D
8-)
Bugar o tackar :D
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av mortil » 21 apr 2009 20:53

TommyJ skrev:700kvm!

Ska du polera finlandsfärja?
Kanske vem vet :D

nej då . jag tänker på mina nära och kära :D eftersom det är garagebrist i jönköping så försökte jag fixa de ;) vi blir nog 8-9 st i detta garage :D
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

MAX

Re: Eftersnack Garageträff 2 Jönköping

Inlägg av MAX » 21 apr 2009 21:11

Nice mortil nytt garage :?: eller, som sagt garage brist finns det gott om så tur att det finns eld-själar som dej som sätter bollen i rullning som det heter mvh max ;)

Skriv svar