Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Schampo

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Schampo

Inlägg av rkoo » 04 sep 2011 22:13

Intressanta uträkningar, känner igen dem från någon tidigare tråd också fast då var det nog Strovels vaxschampo det pratades om.

Själv gillar jag alla de ovan nämnda schampona, de är bra vid olika tillfällen, men brukar oftast använda Sonax just för att det rengör bra och är väldigt billigt per tvätt. Har dock konstaterat på sistone just det som Masten skrev, att den torkar in väldigt lätt och lämnar svåra fläckar ibland.
Vad gäller vaxschampon så brukar jag oftast göra som limban skriver, dra en liten skvätt direkt på svampen/handsken efter varje dopp och istället bara dosera kanske 10ml i hinken. På det sättet får man ofta ut de riktiga fördelarna med ett vaxschampo och det går ändå inte åt mer än kanske 20-30ml max på en tvätt.
Senast redigerad av 1 rkoo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Fenix
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jun 2011 09:53

Re: Schampo

Inlägg av Fenix » 05 sep 2011 09:55

limban skrev: Men behöver du 10liter för att tvätta bilen??..
tror du lätt klarar dig med 5lit..
Annars så kan du hälla direkt i svampen som en senapssträng och svampa så länge det lödrar bra..
Det blir väldigt bra ekonomi då eftersom du får ut många tvättar på en liter schampo... :brumm
Kan ju givetvis laborera med vattenmängd osv. men går man efter 1:50 blandning så blir det billigare per tvätt med fem liter ja men inte i förhållamnde till andra schampon.

Angående senapssträng så testa fylla vatten i senapsflaskan och se hur bra det går på korven :cheers
Nä, färdig lösning i hinken vill jag ha precis som på korven innan den äts.

Men oavsett vad detta schampo kostar så kommer det nog användas en del hos mig då alla andra egenskaper gillades skarpt :best
Senast redigerad av 1 Fenix, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Schampo

Inlägg av Funk » 05 sep 2011 11:23

Angående senapssträng så testa fylla vatten i senapsflaskan och se hur bra det går på korven Nä, färdig lösning i hinken vill jag ha precis som på korven innan den äts.

:D

Personligen tror jag mina spänner till tvätt rymmer 14 liter, och det blir visserligen en hel del vatten kvar även över gritguarden, men det känns helt OK..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Marxus
Medlem
Inlägg: 399
Blev medlem: 07 jul 2009 11:53

Re: Schampo

Inlägg av Marxus » 05 sep 2011 12:46

10 liter vatten ur hinken med schampo gör jag av med utan problem när jag tvättar. Sköljhinken svämmar över istället :P
Senast redigerad av 1 Marxus, redigerad totalt 14 gånger.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Schampo

Inlägg av Jiiins » 05 sep 2011 19:46

Min rymmer 16.lit har jag för mej, men ofta så får jag spola upp lite nytt vatten när det är dags för fälgarna......Om jag tar dom :) Inte en gång hittills i sommar if på mina egna bilar ;)
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

yoda78
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 maj 2011 08:22

Re: Schampo

Inlägg av yoda78 » 06 sep 2011 08:28

Som ganska ny på detta forum så skulle jag vilja slå ett slag för Essex vaxschampo, köpte mig en flaska på BBV och måste säga att jag upplevde det schampot som mycket bra, nu har jag inte testat många schampon, mest blivit Turtle och Autosmart wash & wax...
Man märkte dock skillnad på Essex schampot mycket bättre skum som ligger kvar på bilen, en svag lukt av citrus och en mycket bra avrinning vid avspolning, glansigt och fint slutresultat.

Kan bara skriva gott om Essex vaxschampo... :jeps
Senast redigerad av 1 yoda78, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Schampo

Inlägg av Nisse » 07 sep 2011 18:25

Ja det är svårt detta med Schampo... rent ekonomiskt så borde det bästa vara att göra ett par kryss på svampen under tvättens gång...15-20ml

Det här är bäst, detta skall jag använda framöver...Detta har jag nog hört om alla våra schampon...Så smaken är delad....Concept Autoschampo The Meguiars way.....Tillverkat av Concept och paketerat av Maguiars skulle kunna bli en riktig storsäljare.... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Schampo

Inlägg av Abyss » 07 sep 2011 18:29

Nisse skrev:...Concept Autoschampo The Meguiars way.....Tillverkat av Concept och paketerat av Maguiars skulle kunna bli en riktig storsäljare.... ;)
Snälla Nisse, du måste mena tvärt om??? Tillverkat av Meguiars och paketerat av... hmm... Concept.. :lol:
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Schampo

Inlägg av Jiiins » 07 sep 2011 18:39

Mina favvos :D

Är följande Ultima, DoDo Juice BTM, Chemical guys glossworkz gloss enhancing schampo :D
Kul att variera en del ;) Men även Duragloss schampo blir det ibland :brumm
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Schampo

Inlägg av Nisse » 07 sep 2011 19:02

Abyss skrev:
Nisse skrev:...Concept Autoschampo The Meguiars way.....Tillverkat av Concept och paketerat av Maguiars skulle kunna bli en riktig storsäljare.... ;)
Snälla Nisse, du måste mena tvärt om??? Tillverkat av Meguiars och paketerat av... hmm... Concept.. :lol:
Ja jag menar tvärt om, det du tror att jag menar..... :lol:

Concept har minst lika bra schampon som Meguiars....Bara det att Meguiars har väldigt säljande förpackningar....Tänkt dig ett Meguiars NXT Generation Car Wash..men flarran är röd lika innehållet....När folk skulle testat detta skulle dom säga...Meguiars har gjort det igen !!! ;)

Meguiars NXT Generation II Car Wash
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Schampo

Inlägg av Abyss » 07 sep 2011 19:07

Det tvivlar jag inte alls på. :D

Meguiars NTX var det schampo som drog in mig i detta polerträsket. Sedan så har det fungerat väldigt bra, men deras Gold och Wash n`Wax når inte helt dit upp tycker jag...

Sedan vet jag inte om just NTX stora förpackning är den som är mest säljande precis? Genomskinlig med en klisterlapp på framsidan.
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Schampo

Inlägg av Manor » 07 sep 2011 19:22

Själv upplevde jag att det blev en sträv yta på lacken när jag tvättat med Concept:s schampo (jag har tre olika sorter). Nu kör jag enbart med Ultima, Meguiars och Handschampo Skum...för dessa har jag hemma just nu.

Jag gillar att testa schampon så det kommer säkerligen bli flera sorter i framtiden :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

nyberg
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1011
Blev medlem: 12 okt 2009 08:23

Re: Schampo

Inlägg av nyberg » 07 sep 2011 20:44

concept klart bästa schampo...
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jesprut
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 aug 2010 15:39
Ort: Karlsborg

Re: Schampo

Inlägg av jesprut » 15 sep 2011 20:28

Schampohyllan :) Gillar alla på ett eller annat sätt :P
Bild

Från Vänster längst bak: Sonax Glanschampo (röd kork), Valet Pro Snowfoam, Valet Pro Snowfoam Combo, Ultima Paint Guard Wash, Vasco Vaxschampo, Allbrite Cherryfoam, DoDo Juice BTBM, DoDo Juice Basic of Bling, DoDo Juice Sour Power, DoDo Juice Supernatural, Chemical Guys Glossworkz. Har även en dunk Valet Pro Pre-Wash. :D
Senast redigerad av 1 jesprut, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Fenix
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jun 2011 09:53

Re: Schampo

Inlägg av Fenix » 20 sep 2011 10:14

Igår körde Jag en ny tvätt med Trutest vaxschampo och denna gång gick det inte åt lika mycket schampo men resultatet blev återigen :best
Tog flaskan och skuvade den på foamlancen och skummade på och sedan en hink med rent vatten vid sidan om och svampade på. Sillmjölkar va enkelt att bara gänga flaskan med koncentrat och ställa blandningen med skruven på lancen. Inget mixande med ketchup, senap eller annat utan bara köra på :brumm

Skriv svar