Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Avfettning och lackskydd!

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Avfettning och lackskydd!

Inlägg av -z- » 10 okt 2009 18:04

Är det någon har inne som kan ge mig ett bra svar hur man testar att ett lackskydd tål avfettnings medel på en bil med klarlack på sig eller är man bara hänvisad till vad tillverkaren skriver om hållbarheten :?
Har ni några tankar om det :?:
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av Funk » 10 okt 2009 19:23

Tja, det visar sig sällan omedel bart IMO, utan sker en gradvis försämring. Skiten fastnar hårt, "halkan" på ytan försämras, avrinningen avtar även med vaxschampo och pärlning vid regn uteblir. För även de flesta lackskydd som inte pärlar speciellt mycket vid tvättning pärlar oftast vid regn...

Så i korthet är det svårt att testa, men jag sticker ut hakan och säger att inga lackskydd tål avfettning i det lite längre loppet.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av bustorp » 10 okt 2009 21:03

Det verkar vara en riktig nöt att knäcka, inte ens "di lärde" i grannforumet kan besvara det.
Eller var det så att de inte ville........ :shock: :shock:
Här, på bilvårdsforum.se, vågar vi i a f prata om det.........

Den enda ytan där man med säkerhet kan se det är en uppolerad f d oxiderad lack som börjar oxidera igen.
Så länge den håller sig oxidfri (framförallt på liggande ytor som är mest oskyddade) så finns det skydd mot syre o nederbörd........men minsta lilla tapp av glans så är oxideringsprocessen igång så fort ytan exponeras utan skydd.
Så är det bara.
Enda stället detta inte sker är i ett syrefritt tält.........o det har man ju inget.

På lacker med klarlack är det så gott som omöjligt att bedöma det, vill jag påstå.
Jag använder inte avsaknad av avrinning eller pärlning som ett säkert tecken då det finns produkter som inte "levererar" det, det enda man säkert kan säga att det syns är när ytan tappar glans.
Men hur tar man reda på det?
Jovisst, glansmätare......har inte alla det heller? :?
O visst, när en nyavfettad o rentvättad lackyta inte är "len" utan riktigt motsträvig att dra handen över (utan att vara "skitsträv" eller "saltsträv" - snarare "blanksträv" ) så är det nog ganska kört.
Även när flugskit o annat verkar sitta i mer än vanligt så är det nog inget vidare skydd kvar.
Men det är nog helt omöjligt att exakt peka o säga att NU är det borta.

Dagens skydd kanske inte heller är så vassa som de äldre skydden var, då hade utvecklingslabben oxiden att tampas emot, det slipper de nästan helt nu.
Kraven på skyddens "kraft" kontra långtidsverkan är nog sänkta idag.
Nu finns det ju medel som inte ens klarar av att bearbeta eller skydda en lack utan klarlack längre, det är väl bevis nog på att medlen helt klart kan vara sämre idag än innan.

Nu kan du knappast se skillnader på en klarlackad yta om det finns skydd eller ej, lite beroende på vilken kulör den har.......så är det ju bara.
Med den pisstunna lack som dagens bilar har så är ett lager lackskydd dessutom en fördubbling i yttjocklek......... :roll:

Vart är det på väg, undrar skattebetalarna o många med mig (som det brukar stå i simpla, anonyma insändare).... :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av limban » 10 okt 2009 22:36

Vill definitivt hålla med föregående talare!
Jag har testat många lackskydd/lackförseglingar/conserveringar i mina dar som recondare!
Och ett är säkert att ett 2-k skydd är att föredra om man vill ha lång hållbarhet!
Felet många gör att dom inte använder en petrokemisk avfettning för att få bort den sträva ytan (salt & asfalt)som blir på en bil efter en vinters körning!
Och då tror dom att det inte finns något bra skydd kvar för bilen blir svårtvättad och känns sträv!
Ett bra lackskydd ska tåla att avfettas många gånger!
Dom dåliga skydden försämras snabbt vid avfettning!
Prata med din lokala bilvårdsannlägning om att få det bästa skyddet på din bil!
så du kan tvätta den med petrokemisk avfettning utan att skyddet sticket! :)
Det bästa skyddet jag vet är https://shop.bollnasbilvard.se/pub_imag ... A5_835.jpg det kan jag med säkerhet lova att du kan misshandla och det sitter kvar!! :)
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av -z- » 10 okt 2009 23:06

Skall jag vara riktigt ärlig så funderar jag på om det är en enda stor bluff alltihop,jag menar ingen verkar kunna lägga fram något bevis att lackskydden fungerar över huvud taget ialla fall inte något som jag har fått se eller har någon det, så låt oss få höra det snälla.....
För det kan väl inte vara så enkelt för en tillverkare att skriva i sin information att denna produkt håller 2år utan att kunna bevisa att det finns något som faktiskt skyddar lacken :?:
Hm....eller kanske är det så enkelt..........i så fall så skall jag börja med att fylla över lite "mumma" produkter i en snygg flaska och skriva att denna produkt håller bilens glans i ca 5år utan problem då jag själv aldrig sett en 5årig klarlackad bil matt av annat än av repor ;) och mot repor garanterar ju ingen lackskydds tillverkare mig veterligen eller :?: ........det verkar vara en kanon enkel bransch de här så jag kommer nog att tjena storkovan tro mig för det verkar inte som att jag måste bevisa någonting för någon då ingen verkar kunna kontrollera det ;)


Obs ......PPS är den enda produkt som jag faktiskt kan se att någonting finns kvar på lacken under en längre tid dock vet jag inte om den skyddar för något :?:

Hoppas att det väcker lite debatt i alla fall.
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av limban » 11 okt 2009 00:05

Hahaha... ja nog För hundra gubbar får du i gång en debatt alltid!

Jag håller till vis del med dig! Många jävla oseriösa tillverkare/ säljbolag lovar guld och gröna skogar!
Men i själva verket har dom noll koll!! Grrr....

Och det värsta är för recondföretagen som blir lovad att en viss produkt ska hålla si eller så länge!

Men det kan ju för tusan ingen kolla förens om ett eller två år! :(

Nä tyvärr finns det massa lycksökare inom varje bransch,

Men man skulle kölhala alla bedragare!! hehehehe..

Då skulle definitivt rensas upp bland dom oseriösa!

PPS finns det ju en grym dokumentation runt! så det är väl en av dom mest seriösa!

Kolla detta!! http://www.ppstechnology.com/
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

MAX

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av MAX » 11 okt 2009 00:13

He he Kan nog inte annat än säga än att jag förstår precis hur -z- tänker :P
För som sagt att lack-försegla en sprillans ny bil som även håller sig blank och fin många många år utan lack-försegling är ju lite lurendrejeri då bilen med rätt skötsel alltså att hålla bilen ren håller sig blank ändå :P

Och då lägga lite vax eller använda ett vax-shampo eller vad man nu föredrar ;)
samt lite medel för lister och och annat plast.

för vad skyddar mot repor och annat av vad det nu ramlar ner från himmelen samt stänker upp från väg-ytan :evil:
för att inte tala om borst-repor vinter-tid för man borstar väl av sin bil om det är snö på den då det även är ett lag-brott att åka runt med osurrad last som det heter :lol:

samt att då nu på dom nyare bilarna så finns ju lack-skyddet redan från fabrik nämligen klar-lack :mrgreen:

sen att man polerar upp en repig eller matt bil bilen och som sagt skyddar den säger ju sig självt men det hjälper ju knappast om man inte sköter om den då med tvätt och lite vax eller vax-shampo emellanåt

sen en annan lite kul grej att då för ca ett år sen då jag blev medlem på detta eminenta forum och det talades om att toppa en lack-försegling då med exempel-vis ett vax ,näää så kan man ju inte göra fy då men nu går det bra att toppa förseglingar både till höger och vänster, men det kanske då beror på att förseglingarna inte håller måttet då det ska vara speciella shampon och konserves och åter-behandlingar för att då garantin ska gälla :o

Sen då som det är sagt och konstaterat så sitter ju blänket i lacken dvs under-arbetet eller om man då har en ny-lack eller sen tidigare välskött bil ,sen att då konstatera att man har ett kanon-skydd efter ett år på en ny bil som man för övrigt tagit väl hand om och skött på rätt sätt bevisar ju inte att man har ett bra skydd utan att man skött om sin bil ;)

Kan ju i vissa fall vara blank efter ett år av van-skötsel efter en grundlig tvätt även fast det då är repigt efter snö-borsten exempel-vis som på nedan-stående länk :P
viewtopic.php?f=9&t=516&start=0

Mvh max :mrgreen:
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av Nisse » 11 okt 2009 10:19

Denna erfarenhet har jag...

I princip helt omöjligt att mäta hållbarhet...tillverkarna kan skriva väldigt lång hållbarhet på förpackningen...Men det jag med säkerhet kan veta är att det är en väldigt stor skillnad på ett 1komp lackskydd och ett 2komp lackskydd...så vad är då smartast för att verkligen veta att jag har ett fungerande lackskydd...Jo genom att hitta något som är extremt lätt att lägga...och göra det ofta...så här bör det se ut vintertid...kallavfettning...Alkaliskt medel(HD grön)...tvätt med schampo...Lackskydd(Ultima Paint Guard)

PPS håller lovad tid vid normalt användande 18mån...Men man bör räkna...Servicebil ute i trafik dagligen hållbarhet 12mån.... entusiastfordon minst 24mån... Det är alltid väder och vind som sliter på skyddet..och under vinterperioden all avfettning/tvätt.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av mq_foto » 11 okt 2009 10:50

Håller med dig Nisse om detta faktiskt.
Senast redigerad av 4 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av MAX » 11 okt 2009 11:07

Håller med Nisse till 100%.
fast då utan erfarenhet av dom här tvåkomponents-skydden.
funkar ju utmärkt för oss som polerar och fixar med lacken på våra egna bilar :P
Sen den felande länken då dom man hjälpt att blänka till bilarna åt
nämligen att få dom att sköta bilarna och förstå att det måste skötas är ju lite svårare klart att dom förstår men det brukar ju rinna ut i sanden efter ett tag.

Ungefär som när man fick en ny cyckel som liten och vägrade använda den första dagen för den var för fin :P
och tre veckor senare var den färdig för skrot :evil:

max,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av bustorp » 11 okt 2009 13:27

Jag skulle vilja hålla mig till de skydd som VI kan köpa o lägga själva.
PPS är tyvärr inte ett av dem...........

Det är den individuella skötseln av bilen som avgör hållbarheten på varje skydd, vill jag påstå.
Alla lackskydd håller ett par månader, det är tiden efter som är väldigt ospecifierbar o där kan ingen tillverkare säga en sanning. Ingen rekondare heller.
Hur du tvättar bilen (maskin, högtryck, svamptvätt, kemtvätt, kallavfettning, alkalisk avfettning m.m.), hur ofta du gör det, var du parkerar (tak eller ej), vilka årstider som är inblandade..........listan på parametrar kan göras längre än så.

Jag har en svag känsla att de skydden som klarar att skydda en uppolerad f.d oxidbil en längre period klarar också nyare klarlacksbilar väldigt bra.
Jag skulle nästan vilja påstå att det även är tvärtom - klarar den inte en lack utan klarlack så är den inte så vass på övriga typer heller.
Lite hårddragen gräns där, men det är svårt att dra en specifik gräns på annat sätt.
Det finns ju skydd idag som inte ändrat sin formula speciellt mycket sen de klarlackslösa lackerna fanns, o det finns nog en anledning till det. Det funkar fortfarande :nicka

Däremot är behovet av utveckling av polermedel som klarar de nya pisslackerna, utan att köra bort all klarlack samtidigt, viktig.

Tänker jag åt rätt håll eller är jag ute med cykeln?
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av bustorp » 11 okt 2009 13:40

Tanken med ett lättapplicerat skydd typ Ultiman är god, men människan är inte så pigg på att lägga skydd efter var femte tvätt oavsett hur lätt det är.
Man vill ha ett skydd som man bara behöver tvätta, inget annat.
Den som kunde finna på ett skydd som ex.blandas i sköljvattnet vid avspolningen skulle kanske ha något gångbart.

Eller typ Supertvätt.......idén är faktiskt inte så dum, bara man tvättar på rätt sätt.
Jag har en kompis som bara tvättar med Supertvätt, varje gång året runt o bilen är faktiskt riktigt fräsch (röd solid med klarlack, -00, -01 eller nåt).
Den behöver en polering (tvättrepor) vartannat år ungefär, men sen klarar Supertvätten att hålla den fräsch mellan tvättarna (2ggr/mån).
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av Nisse » 11 okt 2009 14:08

Jag tror allt är en vanesak Bustorp...lägga på ett lager Ultima Paint Guard går snabbare än att tvätta bilen...Man kan jämföra detta med att gå ut och gå en sväng på 15min varje kväll...gör man det permanent så blir det ett måste annars känns det fel om man bryter rutinen... ;)
Och det är ett effektivt sätt för oss som har begränsat med pengar att hålla våra bilar fina.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av -z- » 11 okt 2009 16:23

Jag vill nog vinkla frågan mera med en kunds ögon när det gäller lackskydd då vi själva här på forumet kan lägga hur mycket tid som helst för att vi tycker detta är roligt men många kunder är inte intresserade alls av att lägga någonting själva på lacken så dom väljer helst ett lackskydd med lång hållbarhets tid .Vad får en sådan kund igentligen för pengarna....... :shock:

Nu pratar jag enbart om själva lackskyddet ej om poleringen,jag menar ju att vi faktiskt rekomenderar kunder att lackskydda sina nya bilar vilket i många fall inte ingår någon polering. ;)
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av Jiiins » 11 okt 2009 17:54

-z- skrev:Jag vill nog vinkla frågan mera med en kunds ögon när det gäller lackskydd då vi själva här på forumet kan lägga hur mycket tid som helst för att vi tycker detta är roligt men många kunder är inte intresserade alls av att lägga någonting själva på lacken så dom väljer helst ett lackskydd med lång hållbarhets tid .Vad får en sådan kund igentligen för pengarna....... :shock:

Nu pratar jag enbart om själva lackskyddet ej om poleringen,jag menar ju att vi faktiskt rekomenderar kunder att lackskydda sina nya bilar vilket i många fall inte ingår någon polering. ;)

Hej Z!

Jag var själv en sådan kund en gång i tiden, då köpte jag ett lackskydd till min bil.
Då var jag mer en vanlig sk.svensson ville just bara "skydda bilen" det var det primära.
Hade tröttnat på att waxa bilen själv utan ville ha ett bra skydd som skulle hålla länge.
Så efter jag kollat och jämfört mellan många olika ex.Ditec, MR Cap o Swedecote osv så blev det Diamondbrite.
Varför valet föll på Diamondbrite var att jag hade tänkt behålla bilen i minst fem år, nu blev det ju inte så :lol: Men om man jämför dom här skydden som vanlig svensson så blev min egna kostnad mindre med DB än man valt något annat skydd. För dom andra flesta skydden krävde återbehandling varje 18 mån medans Diamondbrite inte krävde någon återbehandling alls under sin sk. "garantitid" och den sträckte sej då till sex år så då blev DB mest prisvärt i slutänden och idag är det nog livstid? Men då säger andra att den blir ju repig under tiden? Ja det må hända men som vanlig svensson så tänker man inte på tvättrepor. Sen vill jag tillägga att just min bil som ja nu skulle ha i fem år minst blev bara tre år ;) men var helnöjd med skyddet o blänkan hela tiden. Angående repor så märkte inte jag av några direkt utan den var fin o blank under mina tre år och lätt-tvättad sen så använde jag avfettning efter årstid vid varje tvätt som dom förespråkar. Nu kommer vi till ämnet lite då dom tog in bilen på kontroll varje år och kollade att skyddet fanns o fungerade som det skulle göra. Så jag frågade honom en gång hur han kunde veta att skyddet fanns kvar då han tvättade av bilen, hans svar var att det ser vi snart när jag spolar av den om det fungerar och det gjorde det ;) Så på DB så är det alltså avrinningen så länge avrinning så finns det skydd :?

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av bustorp » 11 okt 2009 18:08

Jiins:
Såg du vad han tvättade med?
Tanken som slår mig direkt att det räcker med EN tvätt med ett vaxschampo för att det ska ge avrinning/pärlning.....skulle det bara hänga på det så kan jag ge 10 års garanti.......det handlar om ytspänning o det kan man "tillverka".
Se t ex diskmedel, där vattnet brukar rinna av i sjok för att man intre ska se vattendroppar på glasen........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av Jiiins » 11 okt 2009 18:40

bustorp skrev:Jiins:
Såg du vad han tvättade med?
Tanken som slår mig direkt att det räcker med EN tvätt med ett vaxschampo för att det ska ge avrinning/pärlning.....skulle det bara hänga på det så kan jag ge 10 års garanti.......det handlar om ytspänning o det kan man "tillverka".
Se t ex diskmedel, där vattnet brukar rinna av i sjok för att man intre ska se vattendroppar på glasen........


Jo jag vet Bustorp, du har alldeles rätt!
Men jag ville bara tillföra min erfarenhet om lackskydd o upplevelser.
Alltså som svensson så går man efter ett lackskydd som ska hålla vara så billigt det går :?
Sen har alla olika märken garantier som man oftast inte har någon nytta av ;) Men man köper deras sälj argument om hållbarhet mot avfettning och garantier :nicka . Sen vad han tvättade med för schampo? Ja det förtäljer inte historien. Men min upplevelse av DB under dom tre åren var att den var lika lätt-tvättad och blank ja skyddet uppförde sej likadant som när det var nylagt. Men jag följde ju deras concept oxå conserver var fjärde tvätt eller en gång var fjärde till sjätte vecka. Kan kanske vara världens bästa conserver dom har ;) För det funkar :D Min tanke var ju mest att tillföra hur ett Diamondbrite center kollar sitt lackskydd sen om det gav något??.......Börjar kännas mer o mer luddigt det här med hur ska man kunna kolla ett lackskydd :nicka ........Men vi har ju Lahega här som sponsor om nån så borde dom kunna svara på denna fråga!?.......Det kan ju vara så att endast ett labb kan avgöra den saken?


/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av deciso » 11 okt 2009 19:37

Nisse skrev "Men det jag med säkerhet kan veta är att det är en väldigt stor skillnad på ett 1komp lackskydd och ett 2komp lackskydd.."

Hur vet man det?
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av bustorp » 11 okt 2009 19:40

Det finns ju folk i forum som säger sig veta, men de vill inte berätta.
Jag tror att de bluffar........ 8-)

Nu gäller det inte Nisse........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Lahega
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 22 maj 2009 23:49

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av Lahega » 11 okt 2009 19:49

Hej Jiiins
Du har satt fingret på en delikat fråga. Hur skall man veta om ett lackskydd är kvar?
Man har ett antal parametrar som ger kunden en känsla av att bilen är lackskyddad:

Avrinning
Lättvättad
Högt glansvärde
"mjuk" lack

En del av detta går att mäta men en del är subjektivt

Avrinning ser man med blotta ögat om det finns eller inte. Man skall komma ihåg att om bilen är smutsig så är avrinningen sämre än när den är nytvättad

Lättvättad märker man också själv men jämfört med vad? Här kommer det knepiga. Man kan tro sig veta hur det brukar vara men det är inte lika lätt att bedöma

Högt glansvärde kan man mäta men det varierar väldigt mycket på en och samma lack. Vi har testat men övergett den metoden.

Mjuk lack är känslan när man stryker med handens eller fingrarnas ovansida på lacken om den känns mjuk och len.

Allt detta ihop och säkert lite till ger kunden en känsla om han 'är nöjd eller inte med sitt lackskydd.

På labb nivå kan man sedan mäta i en väderaccelerator där solljuset simuleras med betydligt snabbare takt. Man mäter sedan glans värdet på ett antal punkter och tar ett median värde som mål. Här kan man sedan rent tekniskt utvärdera ett resultat. Men som jag nämnde ovan så är detta inte allenarådande.
Senast redigerad av 4 Lahega, redigerad totalt 14 gång.
Christer Ekstrand

Skriv svar