Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Lackskydd

Inlägg av wayney » 07 aug 2023 11:50

Hej!

Har precis köpt en "ny" bil (VW Golf Alltrack från 2018).
Bilen är rätt fräsch i lacken och jag skulle vilja göra något form av lackskydd på den.

Har ingen lust att göra det själv så funderar på att lämna in bilen.
Vill inte betala mer än ca 5000 kr.
Tittar lite på DITEC och funderar på Ceramic Light. Är den värd 4000 kr? Eller finns det något bättre alternativ?

Hur är Tershine REFRACT V3 - CERAMIC QUICK COAT? Förstår att det inte är som en riktig lackskyddsbehandling men den är kanske bättre än ingenting? Tänkte att jag ev kunde köpa den och köra den vid varje tvätt för att få lite av ett "fusk" lackskydd? Eller är det bortkastade pengar om man inte har ett keramiskt lackskydd i grunden?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydd

Inlägg av Manor » 07 aug 2023 14:12

Hej!
Alla lackskydd är bättre än inget. Största fördelen med ett keramiskt lackskydd är att hållbarheten blir längre, men det är absolut inget måste. De flesta på forumet lackskyddar själva, och det finns medel som i princip passar vem som helst :-).
Om det är poleringen som du känner mest oro för så kan du satsa på en rejäl tvätt och därefter lägga på exempelvis Gyeon Q² CanCoat EVO som ska vara plättlätt att lägga och med en riktigt hyfsad hållbarhet. Du skulle då kunna lägga den innan vintern och till våren...eller närhelst andan faller på. Hållbarheten ska vara upp till 12 månader.

Det finns ingenting som förstörs för att du inte polerar innan, utan det är ju något du kan göra någon gång framöver.

Polermaskin, trissor, polermedel är inga större pengar och det finns drösvis med Youtube klipp hur du gör. Du skulle kunna testa med motorhuven först, och om det fungerar så är det bara att beta av bilen i etapper. Allt behöver inte göras i ett svep heller även om det oftast är så man kanske gör.

Nu kanske det finns någon annan orsak till att du inte vill lackskydda själv, men om det endast är osäkerhet så är det väl värt att göra ett försök då du för en hyfsat rimlig slant kan köpa det som behövs och som kan användas många gånger framöver.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 08 aug 2023 12:14

Tack för svar :)

Okej, ja börjar nog med något lättapplicerat lackskydd och ev kanske testa polera framöver.

Den du länkar till är ju säkert mycket bättre än Tershine men jag gillar att Refract V3 är fri från PFAS och VOC, är 100% biologiskt nedbrytbar och helt märkningsfri. Så kanske ska ge Refract V3 en chans ändå.

V3 verkar ju dessutom rätt bra, såg ex detta test:
https://www.youtube.com/watch?v=uKzJqe8CVN4

Har tillgång till denna: https://www.turtlewax.se/bilvard-exteri ... stic-renew

Är den ok att använda på däck och plastdetaljer eller är det en dålig produkt som kommer förstöra däcken/plastdetaljer på sikt?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd

Inlägg av Funk » 08 aug 2023 17:30

Hej.
Refract har jag provat i versionen so fanns innan V3, den blir superblank, men är rent ut sagt dålig hållbarhetsmässigt. Jag ser den inte som ett skydd utan mer som detailer/glanshöjare. Kanske BBV:s Ulti eller Angelwax Enimga QED kan vara alternativ ?

Turtleprodukten med silikon, nej den skulle jag lämna på hyllan.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydd

Inlägg av Manor » 08 aug 2023 18:48

Även Arcticlean kan vara värt att kolla på om du är ute efter något svenskt :-).
Jag hade inte heller varit så intresserad av att använda Turtleprodukten du länkade till, men jag har inte testat den själv. Jag använder CarPro PERL till mina däcksidor...lätt att lägga och ger ett bra resultat samt är väldigt drygt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 08 aug 2023 20:29

@Funk - Tack för svar! Ska kolla på dessa alternativ. V3 verkar ju dock vara väldigt mkt bättre än V2 när det kommer till hållbarhet. I testet som jag länkade till ovan var V2 näst sämst medan V3 var näst bäst av alla han testar (väldigt nära det bästa till och med).

@Manor - Tack, ska kika på det.

Låter som att jag bör undvika Turtleprodukten. Funderar ev på denna:
https://tershine.com/sv/products/refine ... r-and-trim

Lite off-topic, men är det någon som testat denna?
https://www.autodude.se/sv/produkt/kall ... _degreaser

Gillar som sagt produkter som är lite snällare mot både miljö och användaren (förutsatt att de funkar så klart).

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd

Inlägg av Funk » 09 aug 2023 13:36

Nja Turtle har en del bra grejor numera. Jag kör t.ex med deras graphene däckglans vilken är både lättjobbad och hålbar.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 12 aug 2023 14:52

Okej.

Har ev en bekant som kan hjälpa mig att polera och sedan lägga på Gtechniq CSL (Crystal Serum light).

Det är väl ett bra skydd? Dock läst att avrinningen inte är den bästa.

Som jag förstår håller CSL upp till fem år.

Kan jag ha CSL i grunden och sedan lägger jag själv på Tershine Refract V3 några gånger per år för bättre avrinning?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydd

Inlägg av Manor » 12 aug 2023 18:38

Gtechniq CSL är ett populärt lackskydd även om jag inte läst så mycket om det på det här forumet.
5 år ska du dock ta med en nypa salt...det finns inga garantier utan allt beror på en massa omständigheter.
Det kan vara smart att kolla om Gtechniq har ett medel som de rekommenderar som "topping" över CSL. De flesta märken brukar alltid ha något de rekommenderar (CarPro har Reload, Gyeon har Cure etc).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 12 aug 2023 19:31

Okej, ja han som ska lägga det sa att det håller ca 2-3 år beroende på hur mkt man kör, tar hand om bilen etc.

Får kolla vilka topping som kan passa.

Han vill ha 2700-3000 kr för samtliga produkter som krävs samt själva jobbet. Är det ett ok pris?
Han som ska göra det är riktigt duktig (har jobbat med detta tidigare), så jag är övertygad om att det kommer bli ett bra jobb.

Kollar jag ex på Ditec har de ju Ceramic Light som kostar 4000 kr, de har dock 25 % rabatt ibland så kan ju få det för 3000 kr också. Men det ger kanske inte samma skydd som CSL?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydd

Inlägg av Manor » 12 aug 2023 20:37

Jag vet inget om Ditec Ceramic Light, men Gtechniq CSL finns mycket information om på nätet.
Trissor, polermedel och lackskydd kostar en slant...och framför allt så tar det ju arbetstid.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 12 aug 2023 21:06

Ja 3000 kr känns ändå rimligt.
Bara Gtechniq CSL kostar ju över 900 kr inkl frakt om jag ska beställa det.
Sedan polermedel, avfettning, trissor etc som du nämner. Ska jag göra det själv måste jag ju köpa en polermaskin också, så ska jag göra detta själv är jag ju typ uppe i dom pengarna (har jag ju iofs kvar mkt grejer till senare också).

Känner dock att ja inte har tid/energi för att göra detta själv just nu. En fuskvariant med Tershine Refract V3 kommer ju inte komma i närheten av detta heller.

Många verkar ju gilla att lägga på Gtechniq EXOv5 också. Som jag förstår kommer han dock bara köra på Gtechniq CSL (han kör detta själv också).

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydd

Inlägg av progge » 13 aug 2023 15:13

Ett skydd av typ "keramiskt", för svinner aldrig om man inte polerar bort dem.
Men de kan tappa sina egenskaper, olika fort.
Nu menar jag inte light version produkter, utan riktiga hardcore saker.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 14 aug 2023 12:34

Okej, tack för input!

Mailade med BBV och de rekommenderar CSL och att man sedan lägger på ULTI CERAMIC SPRAY PLUS.

Såg att @Funk hade testat ULTI CERAMIC SPRAY tidigare, vad kan du säga om den nu i efterhand när det gått lite tid?

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 14 aug 2023 14:13

Kommer köra på CSL + EXOv5 ändå.
Ska bli spännande att se resultatet :D

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd

Inlägg av Funk » 15 aug 2023 11:59

ULTI CERAMIC SPRAY , är ingen ensam lösning över tid. Hållbarheten är som flera andra liknande rätt begränsad. Den går å' andra sidan klätt och snabbt att lägga på..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 15 aug 2023 12:04

Okej, ja kanske kan köra på den när EXOv5 börjar tappa lite.
Som jag förstår håller ju CSL längre.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydd

Inlägg av progge » 15 aug 2023 20:16

En produkt som jag använder i motorrum och dörrgångar.
BELLATOR Graphene Spray Coating V2 (24mån skydd)
Lätt att lägga med bra egenskaper.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Toxicarea
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 aug 2011 09:57
Ort: Sorunda, dvs 08 land

Re: Lackskydd

Inlägg av Toxicarea » 16 aug 2023 15:59

progge skrev:
15 aug 2023 20:16
En produkt som jag använder i motorrum och dörrgångar.
BELLATOR Graphene Spray Coating V2 (24mån skydd)
Lätt att lägga med bra egenskaper.
Har testat detta på lite olika bilar/ställe och jag måste säga att jag är mycket imponerad av dess hållbarhet.
Suttit på min bakre stötfångare, kombi, sen i januari, fortfarande ser man var det las och inte.
En motorhuv som spritades av, las på, 2-5min väntan en vårkväll, lika fin än idag vad det gäller lyster och avrinning/beading.
Har Bellator 5års skyddet på hyllan men inte lagt det ännu.
Har provat en hel del olika genom åren men ccp´s har imponerat på mig.

Men pingens charger quick coat är en annan som borde få med cred.
Ligger på min egen motorhuv sen veckan efter black friday, dvs över vintern, grym avrinning fortfarande.
Ligger camui x0+x7 sen innan men fick ett par repor som polerades bort och sen tänkte jag prova charger, grymt nöjd, typ samma avrinning fortfarande idag.
Camui las på bilen juni 2022, sidorna på bilen, framdörrar mest är rätt trötta.
Har lagt camui på ganska många bilar med grymt resultat men har nog nu hittat en bra ersättare.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydd

Inlägg av progge » 18 aug 2023 15:48

Har lagt Bellator Graphene Coating på min bil.
Säger bara Wow viken glans och vatten avstötning.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar