Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Fet yta efter avtork av lackskydd?
Fet yta efter avtork av lackskydd?
okidoki har haft ett delikat problem som jag lyckas lösa efter att gått genom skärselden ett par ca fyra gånger ungefär
Utgångs-läge superduper högglans polerad svart solid test-huv blankare än blank
och skyddad med lite olika lack-skydd från gång till gång samt inspekterad med halogen-lampa efter varje gång helt perfeckt samt att man slagit sej på bröstet varje gång ,, samt sett i lacken var det står på glimtändarna i lys-rörs armaturerna,
Men lika förbaskat så varje gång man startat racern i garaget och slagit på strål-kastarna som då lyst rakt in i huven så har det sett förargligt ut med hologram och hans moster
naturligtvis så tycker man att man är en riktig klåpare och plockar fram 3401.an ur skäms-skåpet och kör av huven för att få bort dom här sk hollogramen, då man tidigare tyckt man varit duktig och polerat slut-finishen med roterande,
Sagt o gjort för att sedan lägga lack-skydd extra försiktigt för hand med trippelverkande har tyvär glömt vad det heter men kanske kommer på det
alla fall låter det torka och torkar av det så försiktigt jag bara kan oj oj oj vilken fin huv jag har tänker jag och tar kväller nöjd och belåten
Men likaväl när jag kör ut bilen ur garaget dagen efter med påslagna strålkastare så syn dom här usliga hollogramen måste ju spöka i det här usliga garaget tänker jag och drar till jobbet.
men när jag kommer hem så kollar jag huven lite extra och drar med fingret skith vilken fettyta det var på huven.
Då åker spriten fram som det heter, då jag inte spritat tidigare utan då med egna erfarenheterer samt läst på på lite olika forum att använder man vanligt vax eller vaxpolishar så behöver man inte ta till spriten före lack-skyddet bara torka nog-grant och lägga skyddet i fråga har ju som sagt funkat perfekt ända tills nu
Nåväl spritade huven och torkade varsamt av den huven alltså då den som sagt är rep-känslig trots svår-polerad(pga repkänslighet samt att den känns hård )
Sedan åker fireglassen fram ur skäms skåpet(pga ett enda tidigare missöde )för jag tänke att den ska väl åtminstoende inte vara fet av sig
Men la alla fall på ett supertunt lager med darlingen(enkel ossillerande)och lät det torka ett dygn
för att vara 100 att det verkligen blev torrt, torkade av det för ca en timme sedan mycket lätt-torkat trots då ett dygns torktid med tre olika sidor hos en färsk mf-duk och inspekterade sedan med fingret och konstaterade no fett att ol torrt och fint som snus
Slog sedan på strålkastarna på racern och körde både hel o halvljuse samt dimmljuset för att vara extra säker klart godkänt har alldrig sett bättre ut i rampljuset så att säga,
Så då till min fråga nu i bekännelsens timme då jag som sagt inte spritat allt för mycket under min tid som proffs-medel användare(ca 10mån samt då bara spritat invärtes)utan tyckt det funkat bra alla fall men som sagt gick bet på denna solidsvarta test-huv
Hur gör ni själva före lack-skydd oavsett lacktyp vet ju att bla Marcus och Tantrum förespråkar att alltid sprita före lack-skydd och jag själv och Nisse tycker att det räcker med en nogrann avtork före lack-skydd om det nu bara är vax eller en vax-polish som sista steg ,
Samt att sk hollogram vad är det egentligen
repor eller dåligt nerbrutet medel osv osv har även tänkt tanken att jag med mina då upplevda hollogram lika gärna kaaanske fått bort med en vanlig shamponering alltså tvättat bilen(huven) efteråt men då kommer ju ett annat problem att man tvättar bort skyddet eller inte
mvh max.
Utgångs-läge superduper högglans polerad svart solid test-huv blankare än blank
och skyddad med lite olika lack-skydd från gång till gång samt inspekterad med halogen-lampa efter varje gång helt perfeckt samt att man slagit sej på bröstet varje gång ,, samt sett i lacken var det står på glimtändarna i lys-rörs armaturerna,
Men lika förbaskat så varje gång man startat racern i garaget och slagit på strål-kastarna som då lyst rakt in i huven så har det sett förargligt ut med hologram och hans moster
naturligtvis så tycker man att man är en riktig klåpare och plockar fram 3401.an ur skäms-skåpet och kör av huven för att få bort dom här sk hollogramen, då man tidigare tyckt man varit duktig och polerat slut-finishen med roterande,
Sagt o gjort för att sedan lägga lack-skydd extra försiktigt för hand med trippelverkande har tyvär glömt vad det heter men kanske kommer på det
alla fall låter det torka och torkar av det så försiktigt jag bara kan oj oj oj vilken fin huv jag har tänker jag och tar kväller nöjd och belåten
Men likaväl när jag kör ut bilen ur garaget dagen efter med påslagna strålkastare så syn dom här usliga hollogramen måste ju spöka i det här usliga garaget tänker jag och drar till jobbet.
men när jag kommer hem så kollar jag huven lite extra och drar med fingret skith vilken fettyta det var på huven.
Då åker spriten fram som det heter, då jag inte spritat tidigare utan då med egna erfarenheterer samt läst på på lite olika forum att använder man vanligt vax eller vaxpolishar så behöver man inte ta till spriten före lack-skyddet bara torka nog-grant och lägga skyddet i fråga har ju som sagt funkat perfekt ända tills nu
Nåväl spritade huven och torkade varsamt av den huven alltså då den som sagt är rep-känslig trots svår-polerad(pga repkänslighet samt att den känns hård )
Sedan åker fireglassen fram ur skäms skåpet(pga ett enda tidigare missöde )för jag tänke att den ska väl åtminstoende inte vara fet av sig
Men la alla fall på ett supertunt lager med darlingen(enkel ossillerande)och lät det torka ett dygn
för att vara 100 att det verkligen blev torrt, torkade av det för ca en timme sedan mycket lätt-torkat trots då ett dygns torktid med tre olika sidor hos en färsk mf-duk och inspekterade sedan med fingret och konstaterade no fett att ol torrt och fint som snus
Slog sedan på strålkastarna på racern och körde både hel o halvljuse samt dimmljuset för att vara extra säker klart godkänt har alldrig sett bättre ut i rampljuset så att säga,
Så då till min fråga nu i bekännelsens timme då jag som sagt inte spritat allt för mycket under min tid som proffs-medel användare(ca 10mån samt då bara spritat invärtes)utan tyckt det funkat bra alla fall men som sagt gick bet på denna solidsvarta test-huv
Hur gör ni själva före lack-skydd oavsett lacktyp vet ju att bla Marcus och Tantrum förespråkar att alltid sprita före lack-skydd och jag själv och Nisse tycker att det räcker med en nogrann avtork före lack-skydd om det nu bara är vax eller en vax-polish som sista steg ,
Samt att sk hollogram vad är det egentligen
repor eller dåligt nerbrutet medel osv osv har även tänkt tanken att jag med mina då upplevda hollogram lika gärna kaaanske fått bort med en vanlig shamponering alltså tvättat bilen(huven) efteråt men då kommer ju ett annat problem att man tvättar bort skyddet eller inte
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem
- Inlägg: 982
- Blev medlem: 18 sep 2008 19:08
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Fantomen sa till Guran:
Spritar man tillräckligt "utvändigt" så blir det rent o spritar man tillräckligt "invändigt" så tycker man att det blir rent. Gör ditt val.
Gammalt djungelordspråk.
Allvarligt talat.........
Jag undrar om inte många lackskydd "spritar sig själva" till viss del med naftan som funkar som bärare av själva skyddet.
Inbillar mig att det kan vara så........
Spritningen har nog gått lite till överdrift, tycker jag, eller så är det de allt fetare medlens fel.........de går inte att torka av utan spritning/tvätt.
Nu svarade jag väl knappast på några frågor, se det som en tillfällig förvirring...........
Spritar man tillräckligt "utvändigt" så blir det rent o spritar man tillräckligt "invändigt" så tycker man att det blir rent. Gör ditt val.
Gammalt djungelordspråk.
Allvarligt talat.........
Jag undrar om inte många lackskydd "spritar sig själva" till viss del med naftan som funkar som bärare av själva skyddet.
Inbillar mig att det kan vara så........
Spritningen har nog gått lite till överdrift, tycker jag, eller så är det de allt fetare medlens fel.........de går inte att torka av utan spritning/tvätt.
Nu svarade jag väl knappast på några frågor, se det som en tillfällig förvirring...........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Javisst blir man förvirrad i denna värld av olika lacktyper(medel)då jag själv mer eller mindre varit motståndare till spritning dels för det extra momentet samt att jag upplever att spriten torkar ut lacken åtminstoende lite grann(ungefär som thinner)fast då inte lika kraftigt.
Samt då i det här fallet med en solid svart färg som jag eventuellt misstänker är en hederlig syntet lack (alltså utan härdare)ska man då inte utsätta för spritens frestellse
då det som bekant kan gå illa om oturen är framme
max,
Samt då i det här fallet med en solid svart färg som jag eventuellt misstänker är en hederlig syntet lack (alltså utan härdare)ska man då inte utsätta för spritens frestellse
då det som bekant kan gå illa om oturen är framme
max,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast
- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
MAX skrev:Javisst blir man förvirrad i denna värld av olika lacktyper(medel)då jag själv mer eller mindre varit motståndare till spritning dels för det extra momentet samt att jag upplever att spriten torkar ut lacken åtminstoende lite grann(ungefär som thinner)fast då inte lika kraftigt.
Samt då i det här fallet med en solid svart färg som jag eventuellt misstänker är en hederlig syntet lack (alltså utan härdare)ska man då inte utsätta för spritens frestellse
då det som bekant kan gå illa om oturen är framme
max,
Och sen Fireglaze på den o blankare hade den aldrig varit innan
/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Helt riktigt att det fungerade perfeckt i det här fallet men då att det inte blev blankare men att jag slapp mina sk hologram så visst blev det blankare pga uteblivna hologramJiiins skrev:MAX skrev:Javisst blir man förvirrad i denna värld av olika lacktyper(medel)då jag själv mer eller mindre varit motståndare till spritning dels för det extra momentet samt att jag upplever att spriten torkar ut lacken åtminstoende lite grann(ungefär som thinner)fast då inte lika kraftigt.
Samt då i det här fallet med en solid svart färg som jag eventuellt misstänker är en hederlig syntet lack (alltså utan härdare)ska man då inte utsätta för spritens frestellse
då det som bekant kan gå illa om oturen är framme
max,
Och sen Fireglaze på den o blankare hade den aldrig varit innan
/Jiiins
max.,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast
- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
MAX skrev:Helt riktigt att det fungerade perfeckt i det här fallet men då att det inte blev blankare men att jag slapp mina sk hologram så visst blev det blankare pga uteblivna hologramJiiins skrev:MAX skrev:Javisst blir man förvirrad i denna värld av olika lacktyper(medel)då jag själv mer eller mindre varit motståndare till spritning dels för det extra momentet samt att jag upplever att spriten torkar ut lacken åtminstoende lite grann(ungefär som thinner)fast då inte lika kraftigt.
Samt då i det här fallet med en solid svart färg som jag eventuellt misstänker är en hederlig syntet lack (alltså utan härdare)ska man då inte utsätta för spritens frestellse
då det som bekant kan gå illa om oturen är framme
max,
Och sen Fireglaze på den o blankare hade den aldrig varit innan
/Jiiins
max.,
Ja du Max det blir bara svårare o konstigare ju mer man håller på, Ja man blir helt
Men samtidigt, det som gör det lite roligt oxå
/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Jiiins skrev.
Ja du Max det blir bara svårare o konstigare ju mer man håller på, Ja man blir helt
Men samtidigt, det som gör det lite roligt oxå
/Jiiins [/quote]
visst blir det roligare ju mer man lär sig men samtidigt så blir det svårare pga att man trots allt vet vad man håller på med och blir som sagt varmare i kläderna men att det dyker upp nya problem som säkert funnis där tidigare men att man inte sett dom(eller förstått bättre)men det är ju det som skilljer angnarna från vetet som det heter
så som jag nämt tidigare att svårigheten ligger ju inte i att blänka till en matt bil 8-)utan snarare att få en blank bil blankare då det som redan är blank avslöjar en massa defekter som man ej sett före blänket så att säga då det blir blankare ju mer defekter man slipper se trots att det redan blänker
max,
Ja du Max det blir bara svårare o konstigare ju mer man håller på, Ja man blir helt
Men samtidigt, det som gör det lite roligt oxå
/Jiiins [/quote]
visst blir det roligare ju mer man lär sig men samtidigt så blir det svårare pga att man trots allt vet vad man håller på med och blir som sagt varmare i kläderna men att det dyker upp nya problem som säkert funnis där tidigare men att man inte sett dom(eller förstått bättre)men det är ju det som skilljer angnarna från vetet som det heter
så som jag nämt tidigare att svårigheten ligger ju inte i att blänka till en matt bil 8-)utan snarare att få en blank bil blankare då det som redan är blank avslöjar en massa defekter som man ej sett före blänket så att säga då det blir blankare ju mer defekter man slipper se trots att det redan blänker
max,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
- Ort: Stockholm
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Du är för skön när du uttrycker dig Max!
Men det är definitivt intressanta upptäckter du funderar kring. Många av dem stöter man själv på då och då men glömmer att fråga om. Eller inte vågar!
Men det är definitivt intressanta upptäckter du funderar kring. Många av dem stöter man själv på då och då men glömmer att fråga om. Eller inte vågar!
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Tackar för responsen Rkoorkoo skrev:Du är för skön när du uttrycker dig Max!
Men det är definitivt intressanta upptäckter du funderar kring. Många av dem stöter man själv på då och då men glömmer att fråga om. Eller inte vågar!
och naturligtvis så har man mycket funderingar kring detta med poleringar och lack-skydd tom för mycket
Då man får det ena tipset bättre än det andra samt att man själv tipsar hej vilt omkring sig när man tycker att man gjort en fantastikst upptäckt
vilket ibland visar sig inte fungera för andra men för en själv tror man
Ok fungerar på den ena bilen men inte den andra visst är det kul
tom så man tänk sluta med detta idiot-ämne att blänka till bilar då det ändå blir repigt efter ett tag eller som mina objekt knappt tvättade mer än att det rengnar lite på dom
Men kanske därför dom håller sig blanka efter en rejäl rengöring då som sagt ingen slitit på vare sig på lack-skydd eller lack :?:pga utebliven tvätt,, samt att då en hel 1+0,5dagars arbete med tvätt polering och lack-skydd totalförstörs på mindre än fem minuter med dessa fantastiska borst-tvättar som bara kostar 120 kr att tvätta i är ju mycket billigare än att hyra in sig på en manuell tvätthall så den tar vi sa bilägaren
Ok har varit lika själv men det var innan jag ens börjat polera bilar,, samt faktigst förr i tiden om jag hade en egen bil som var lite halvmatt så åkte slip-maskinen fram och man slipade ner bilen och lackade om den för ärligt talat så tar inte det längre tid än att polera upp en oxiderad bil som alla fall oxiderar efter något år men som sagt börjar färgen bli dyr
mvh max.
Edit eller till-lägg som det ska heta. så just det här med att stöta på olika problem i samband med just poleringar som får en att tvivla på sig själv ,just för att man då man läser och ser alla fantastiska foton på den ena poleringen blankare än den andra så tro inte på dom för så fantastiska är dom inte bara lite blankare samt så säger inte en bild allt bara det den vill visa
Så våga göra fel för annars lär ni er alldrig samt erkänn när ni gör fel,eller hellre fråga innan
samt det viktigaste
Våga vara slut
max,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör
- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Jag brukar sprita bara för att det är ett snabbt och enkelt sätt att få en riktigt torr och ren yta. Men om man lägger ett riktigt fett skydd som t ex. Menzerna Sealing Wax, ett naturligt carnaubavax eller liknande kan man få polera upp ytan med en mikrofiberduk även efter att man torkat av skyddet. Det är som att lackskyddet svettas under en period efter applicering. Lite som en ost typ
Det fett eller olja, eller vad det nu var, som låg kvar i mitt fall såg ut som ojämna reflektioner eller som lätta hologram i rätt ljus.
Jag har bara sett detta när jag lagt skydd för hand dock. Antar att man får skyddet att torka upp lite bättre när man lägger det med maskin.
Det fett eller olja, eller vad det nu var, som låg kvar i mitt fall såg ut som ojämna reflektioner eller som lätta hologram i rätt ljus.
Jag har bara sett detta när jag lagt skydd för hand dock. Antar att man får skyddet att torka upp lite bättre när man lägger det med maskin.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
- Medlem
- Inlägg: 182
- Blev medlem: 11 apr 2009 01:29
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Tips från glad amatör.
Jag "spritar" efter polering med Wurth Rengörings- och kontrollspray ("För att snabbt och enkelt ta bort överskottspolish, färgdimma, vax, tjära och insektsrester).
Har även provat isopropanol men tycker det känns som det går hårdare åt lacken. Fick nya repor av microfiberduken på solidmörkblå Saab och fick köra ett varv till med dubbelhuvudmaskinen.
Jag "spritar" efter polering med Wurth Rengörings- och kontrollspray ("För att snabbt och enkelt ta bort överskottspolish, färgdimma, vax, tjära och insektsrester).
Har även provat isopropanol men tycker det känns som det går hårdare åt lacken. Fick nya repor av microfiberduken på solidmörkblå Saab och fick köra ett varv till med dubbelhuvudmaskinen.
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Precis som du skriver Pake.pake skrev:Tips från glad amatör.
Jag "spritar" efter polering med Wurth Rengörings- och kontrollspray ("För att snabbt och enkelt ta bort överskottspolish, färgdimma, vax, tjära och insektsrester).
Har även provat isopropanol men tycker det känns som det går hårdare åt lacken. Fick nya repor av microfiberduken på solidmörkblå Saab och fick köra ett varv till med dubbelhuvudmaskinen.
Har jag upplevt det med den här huven dvs att när jag spritat den så har det förstört jobbet så att säga så därav då hoppat över spritningen då det funkat bra på klar-lackade bilar.
Men då istället fått den här fett-ytan(just på denna huven) efter lagda skydd trots nogrann av tork med mf-duk både före och efter lagt skydd,men att då jag valde att sprita det lagda skyddet och därefter då lägga fireglasen som fick ligga ett dygn före av-tork så verkar det som sagt funka bra just i det här fallet.
Men kan ju lika gärna ha funkat med ett vax eller vaxpolish nu då efter att huven blev spritad men det låter jag vara oskrivet just för den här huven.
Men sen precis som du skriver så känns det väldigt skarpt att sprita just en solid färg då det känns som det lakar ur färgen(blir lite mattare)samt då att det mjukar upp en kort stund så därav får man nya repor när man torkar med mf-duken trotts att man är väldigt försiktig.
Men den där Wurth Rengörings- och kontrollspray låter ju ganska intressant har ju sneglat lite på den då jag även testat lite av deras poler-medel med mycket bra resultat samt även då inhandlat deras
glans-konservering som ska testas framöver.
Så då blir man ju lite nyfiken på om du har testat något av wurths polermedel, och i så fall hur du upplever dom.
Personligen så tycker jag dom är mycket fina att arbeta med
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
-
- Medlem
- Inlägg: 182
- Blev medlem: 11 apr 2009 01:29
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Hej Max
Jag användet "Wurth Slippasta grov" för att få bort grövre repor. Den dammar en del men är lättanvänd i övrigt. Klassas som en "heavy cut" men ska enl. deras support gå att få slutfinish med.
"Wurth högglanspolish med slippasta" är en favorit, dammar inte, tar repor hyfsat och ger väldigt hög finish, är klassad som "finecut".
Jag använder även "Wurth Plastvård", som är ett vax för plast och gummi, för att "maska" innan polering. Lägger ett generöst lager som jag torkar av efter poleringen.
Gillar, som jag skrev, även "Rengöring och kontrollsprayen" för spritning.
"Glansförsegling" för lackskydd och "Polymerförsegling" (spray) som sk. detail trim till fälgar och mellanbehandling av lacken.
Detta är dock en glad amatörs subjektiva åsikter och jag provar gärna andra produkter också.
Har köpt wurth för att affären ligger nära och man får trevligt bemötande och de har en bra telefonsupport för produkterna.
Jag användet "Wurth Slippasta grov" för att få bort grövre repor. Den dammar en del men är lättanvänd i övrigt. Klassas som en "heavy cut" men ska enl. deras support gå att få slutfinish med.
"Wurth högglanspolish med slippasta" är en favorit, dammar inte, tar repor hyfsat och ger väldigt hög finish, är klassad som "finecut".
Jag använder även "Wurth Plastvård", som är ett vax för plast och gummi, för att "maska" innan polering. Lägger ett generöst lager som jag torkar av efter poleringen.
Gillar, som jag skrev, även "Rengöring och kontrollsprayen" för spritning.
"Glansförsegling" för lackskydd och "Polymerförsegling" (spray) som sk. detail trim till fälgar och mellanbehandling av lacken.
Detta är dock en glad amatörs subjektiva åsikter och jag provar gärna andra produkter också.
Har köpt wurth för att affären ligger nära och man får trevligt bemötande och de har en bra telefonsupport för produkterna.
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör
- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Pake, hur ligger polerprodukterna i pris?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
- Medlem
- Inlägg: 182
- Blev medlem: 11 apr 2009 01:29
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Polermedel: Ganska dyra, drygt 400 kr för 1 liter.Tantrum skrev:Pake, hur ligger polerprodukterna i pris?
Övriga produkter jag köpt ca 200 kr/st.
Wurth affären där jag handlar (Avesta) är egentligen inte direkt för konsumenter. Alla priser anges exkl. moms, kundnummer används, ingen kontant betalning etc.
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Kan inte annat än hålla med om dina åsikter Pake ang polermedlerna då jag själv upplever samma sak som du då kallar subjektiva åsikter från en amatör .pake skrev:Hej Max
Jag användet "Wurth Slippasta grov" för att få bort grövre repor. Den dammar en del men är lättanvänd i övrigt. Klassas som en "heavy cut" men ska enl. deras support gå att få slutfinish med.
"Wurth högglanspolish med slippasta" är en favorit, dammar inte, tar repor hyfsat och ger väldigt hög finish, är klassad som "finecut".
Jag använder även "Wurth Plastvård", som är ett vax för plast och gummi, för att "maska" innan polering. Lägger ett generöst lager som jag torkar av efter poleringen.
Gillar, som jag skrev, även "Rengöring och kontrollsprayen" för spritning.
"Glansförsegling" för lackskydd och "Polymerförsegling" (spray) som sk. detail trim till fälgar och mellanbehandling av lacken.
Detta är dock en glad amatörs subjektiva åsikter och jag provar gärna andra produkter också.
Har köpt wurth för att affären ligger nära och man får trevligt bemötande och de har en bra telefonsupport för produkterna.
Men bara för att vi är amatören så gör ju inte det saken sämre utan tvärtom så bevisar ju det att medlen funkar även för amatörer
Vilket som jag ser det är ett stort plus då det blir enklare enligt mitt tycke med val av trissor mm samt då som jag upplever dom mycket lätt-torkade .
Har nu som sagt bara menzernas poler-medel att jämföra med då jag kört alla utom nya powerglosen 100,a men kan då säga att wurths medel passar mej bättre
Sen att dom då är lite dyrare kan ju tyckas som ett minus men slår man ut det per bil så kanske det handlar om (mellan tummen och pekfingret)10-20-25kr och det är det wurth som man säger i wurths kretsar
max,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör
- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Fet yta efter avtork av lackskydd?
Har man intresse och kanske lägger 1500 kr om året på rekondprylar kan man se det som en billig hobby, som dessutom kan bli gratis man tar hand om andras bilar mot materialkostnaden.
Om man dessutom trivs med produkterna blir ju hobbyn dessutom betydligt trevligare
Om man dessutom trivs med produkterna blir ju hobbyn dessutom betydligt trevligare
...like a boss.