Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Frågor om vax!

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Frågor om vax!

Inlägg av Jiiins » 29 jan 2009 22:17

Nisse skrev:
MAX skrev:ok då vet jag andledningen till att frågade är ju att sonax har en en serie proffsprodukter som bla säljs av mekonomen.
men jag har varken läst eller hört talas om att någon använder den ,kanske att man inte varit tillräckligt nyfiken max.
nu ligger jag två eller tre inlägg efter :evil:
Jag skulle tro att Sonax Hårdvax är sveriges mest sålda vax för vanlig konsument.....
Innan jag började använda lackskydd ,körde jag Sonax hårdvax ;)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Frågor om vax!

Inlägg av Nisse » 29 jan 2009 22:25

Fast man lägger olika lackförseglingar och vanliga standardvaxer om dagarna så finns det inget som ger sån pärleffekt och har sån vattenfrånstötande effekt som Sonax hårdvax....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Frågor om vax!

Inlägg av MAX » 29 jan 2009 22:31

Nisse skrev:Fast man lägger olika lackförseglingar och vanliga standardvaxer om dagarna så finns det inget som ger sån pärleffekt och har sån vattenfrånstötande effekt som Sonax hårdvax....
Då kan man säja att tycker man om att pyssla med bilen och gillar pärleffekt och vatten frånstöt så ska man använda sonax hårdvax max. ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Frågor om vax!

Inlägg av Nisse » 29 jan 2009 22:36

Längre hållbarhet på denna produkt så hade det varit det ultimata !
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

dannec5
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jan 2009 18:48

Re: Frågor om vax!

Inlägg av dannec5 » 29 jan 2009 22:52

Jag körde sonax flytande hårdvax tidigare, tyckte det var oslagbart, sedan köpte jag en svart bil..fick panik, testade Lahega Bananawax 33 och blev lugn igen ;)

Lacken blev helt flammig efter någon tvätt när jag körde sonax flytande hårdvax, bytte till lahega och bilen var klockren.

Nån som kan förklara vad som ligger bakom det?

Numer kör jag alltid som jag tidigare nämt lahega 33 Bananawax..

Mvh danne
Senast redigerad av 4 dannec5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Frågor om vax!

Inlägg av Tantrum » 30 jan 2009 07:45

dannec5 skrev:Jag körde sonax flytande hårdvax tidigare, tyckte det var oslagbart, sedan köpte jag en svart bil..fick panik, testade Lahega Bananawax 33 och blev lugn igen ;)

Lacken blev helt flammig efter någon tvätt när jag körde sonax flytande hårdvax, bytte till lahega och bilen var klockren.

Nån som kan förklara vad som ligger bakom det?

Numer kör jag alltid som jag tidigare nämt lahega 33 Bananawax..

Mvh danne
Flammighet beror oftast på brister i underarbetet. Otllräckligt rengjord lack är vanligt.
Räcker ofta med att gå över bilen för hand med ett enkelt vaxpolish för att slippa sådana effekter.
Om man nu inte har tillgång till maskiner o dyl. :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Frågor om vax!

Inlägg av Nisse » 30 jan 2009 08:35

Tantrum skrev:
dannec5 skrev:Jag körde sonax flytande hårdvax tidigare, tyckte det var oslagbart, sedan köpte jag en svart bil..fick panik, testade Lahega Bananawax 33 och blev lugn igen ;)

Lacken blev helt flammig efter någon tvätt när jag körde sonax flytande hårdvax, bytte till lahega och bilen var klockren.

Nån som kan förklara vad som ligger bakom det?

Numer kör jag alltid som jag tidigare nämt lahega 33 Bananawax..

Mvh danne
Flammighet beror oftast på brister i underarbetet. Otllräckligt rengjord lack är vanligt.
Räcker ofta med att gå över bilen för hand med ett enkelt vaxpolish för att slippa sådana effekter.
Om man nu inte har tillgång till maskiner o dyl. :)
Håller med !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

dannec5
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jan 2009 18:48

Re: Frågor om vax!

Inlägg av dannec5 » 30 jan 2009 11:21

Tantrum skrev:
dannec5 skrev:Jag körde sonax flytande hårdvax tidigare, tyckte det var oslagbart, sedan köpte jag en svart bil..fick panik, testade Lahega Bananawax 33 och blev lugn igen ;)

Lacken blev helt flammig efter någon tvätt när jag körde sonax flytande hårdvax, bytte till lahega och bilen var klockren.

Nån som kan förklara vad som ligger bakom det?

Numer kör jag alltid som jag tidigare nämt lahega 33 Bananawax..

Mvh danne
Flammighet beror oftast på brister i underarbetet. Otllräckligt rengjord lack är vanligt.
Räcker ofta med att gå över bilen för hand med ett enkelt vaxpolish för att slippa sådana effekter.
Om man nu inte har tillgång till maskiner o dyl. :)
Okej, men varför inte flammighet i lacken när jag kör med lahega vaxet då? :/ borde väl vara samma där isåfall om det är brister i underarbetet?

Vet även flera som haft problem med det när de kört Sonax flytande hårdvax, nu menar jag det som syns när man har bilen i solljus och tittar direkt i lacken med solljuset som spelgel bild..

Ska tillägga att jag kör med maskin och är väldigt noga när det gäller poleringsbiten..

Dock så är det inget problem längre när jag kör lahega, och det är ju kalas..

Mvh danne
Senast redigerad av 4 dannec5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Frågor om vax!

Inlägg av Stupid-Flanders » 30 jan 2009 13:37

dannec5 skrev:
Göran skrev:Hej Danne!

Jag har kört många bilar med bananvax, och det är ett bra vax.
Men sealwax 36 är ännu bättre.

Den så finns det en uppsjö av märken, man får välja någonting man tycker om helt enkelt.
Det viktigaste är att man skyddar lacken, men först o främst så behövs en rejäl polering.

Har du frågor så kan du ställa dessa på forumet, vi är oberoende och rekommenderar ingenting, men vi kan vägleda.
Kul att man inte är helt fel ute då om man kör bananawax ;) tycker det fungerar bra med, men man undrar ju alltid om det kan finnas bättre :)

Ang Sealvax 36, det är inte tungarbetat eller så? att det tex är svårt att torka av osv?

Som poleringsmedel använder jag Menzerna 30 och Sonax proff cleaner..tycker dessa fungerar bra..

Mvh Danne
Jag körde två svart bilar med Lahega 36 i höstas. Tyckte det var lite tungt att få bort men jag tror det fick ligga lite för länge. (skulle aldrig låta det ligga på 12 timmar som Lahega rekomenderar) Men resultatet blev riktigt bra och jag tycker fortfarande efter fyra månader att bilen är lätttvättad, blank och bra avrinning. Det enda jag tyckte var konstigt var att jag fick torka bort vaxrester någon dag efter på vissa ställen jag vet att jag torkat tidigare, de fanns inte där när jag var klar. Var precis som det krupit fram ur lacken under natten. Vad kan det bero på?

Här är lite bilder hur det blev när jag var klar
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 46&t=33408
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

dannec5
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jan 2009 18:48

Re: Frågor om vax!

Inlägg av dannec5 » 30 jan 2009 14:14

Stupid-Flanders skrev:
dannec5 skrev:
Göran skrev:Hej Danne!

Jag har kört många bilar med bananvax, och det är ett bra vax.
Men sealwax 36 är ännu bättre.

Den så finns det en uppsjö av märken, man får välja någonting man tycker om helt enkelt.
Det viktigaste är att man skyddar lacken, men först o främst så behövs en rejäl polering.

Har du frågor så kan du ställa dessa på forumet, vi är oberoende och rekommenderar ingenting, men vi kan vägleda.
Kul att man inte är helt fel ute då om man kör bananawax ;) tycker det fungerar bra med, men man undrar ju alltid om det kan finnas bättre :)

Ang Sealvax 36, det är inte tungarbetat eller så? att det tex är svårt att torka av osv?

Som poleringsmedel använder jag Menzerna 30 och Sonax proff cleaner..tycker dessa fungerar bra..

Mvh Danne
Jag körde två svart bilar med Lahega 36 i höstas. Tyckte det var lite tungt att få bort men jag tror det fick ligga lite för länge. (skulle aldrig låta det ligga på 12 timmar som Lahega rekomenderar) Men resultatet blev riktigt bra och jag tycker fortfarande efter fyra månader att bilen är lätttvättad, blank och bra avrinning. Det enda jag tyckte var konstigt var att jag fick torka bort vaxrester någon dag efter på vissa ställen jag vet att jag torkat tidigare, de fanns inte där när jag var klar. Var precis som det krupit fram ur lacken under natten. Vad kan det bero på?

Här är lite bilder hur det blev när jag var klar
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 46&t=33408
Okej, låter ju som något man skulle ha provat ;) börjar bli en hel drös med olika polermedel och vax/lackskydd hemma på hyllan nu :/ men man måste ju testa för att få reda på om det är bra el dåligt, så e det ju..

Volvon såg fin ut! Med bra hållbarhet så kanske detta är det man ska köra på.

Vad kör du för polermedel föresten?

Mvh Danne
Senast redigerad av 4 dannec5, redigerad totalt 14 gång.

hulden
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jan 2009 10:12

Re: Frågor om vax!

Inlägg av hulden » 30 jan 2009 15:06

Något som täcker tvättrepor jättebra och ger otrolig glans och avrinning är Collinite, som förövrigt är testad här på forumet. Kör ut den för hand väldigt tunt med en fin applicator pad, torka efter 15 sekunder något.
Senast redigerad av 4 hulden, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Frågor om vax!

Inlägg av Tomas88 » 31 jan 2009 02:13

Jag har själv använt sonax hårdvax mycket.
Har i och för sig inte testat så många olika men Sonax är det som har hållt längst än så länge.
Jag har också läst i en del tester att det är bra i jämförelse med andra i samma prisklass.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Frågor om vax!

Inlägg av Stupid-Flanders » 01 feb 2009 21:55

dannec5 skrev: Volvon såg fin ut! Med bra hållbarhet så kanske detta är det man ska köra på.

Vad kör du för polermedel föresten?

Mvh Danne
Då körde jag Lahega 17 Finecut men blev inte 100% nöjd med resultatet. Det blev bra lyster men det var en del tvättrepor och liknande som det inte tog. Till våren tänkte jag testa Menzerna IP och FF i stället då jag hört flera som är nöjda med det.
Black isn't a color, it's a part time job!

Skriv svar