Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd eller Vax?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Stupid-Flanders » 20 apr 2009 23:01

Jag har kört Lahega Sealwax 36 några gånger nu som sista steg i poleringen och varit mycket nöjd. Nu när flaskan börjar ta slut tänkte jag testa något nytt men har en fundering. Jag brukar polera bilen 2 gånger per år. En gång på våren och en gång på hösten. Ska jag då lägga på ett lackskydd, typ Fireglaze eller räcker det med vax? Det jag funderar på om det är överkurs att lägga på ett lackskydd med lång hållbarhet när jag ändå gör om allt från början efter 5-6 månader?

I så fall. Vad för vax rekomenderar ni?
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Nisse » 20 apr 2009 23:13

Stupid-Flanders skrev:Jag har kört Lahega Sealwax 36 några gånger nu som sista steg i poleringen och varit mycket nöjd. Nu när flaskan börjar ta slut tänkte jag testa något nytt men har en fundering. Jag brukar polera bilen 2 gånger per år. En gång på våren och en gång på hösten. Ska jag då lägga på ett lackskydd, typ Fireglaze eller räcker det med vax? Det jag funderar på om det är överkurs att lägga på ett lackskydd med lång hållbarhet när jag ändå gör om allt från början efter 5-6 månader?

I så fall. Vad för vax rekomenderar ni?
Trutest Quick finish 140 är inte fel...men kör ut det väldigt väl !!!!
Svart bil...testa Concept New Horizon ger ett extremt glanstal...
Både dessa innehåller polish och vax...som du kör på som sista steg med en top tool, cyclon..eller en biltema, bruksbo, classes bubbel oscillerande...

Menzerna Sealing Wax och Concept Infinity Nano Polish är också säkra kort.... ;)

Autoglym Super Resin Polish som avslutas med Autoglym Extra Gloss Protection är en riktig höjdare.... ;)

Nu har du något att tänka på !! ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Funk » 21 apr 2009 07:07

FireGlaze ger bättre skydd än vax, ungefär samma glans som vax och kostar ungefär lika mycket per bil...
Men eftersom det ger ett bättre skydd så varför inte. Vill du ha superblankt så kan du ju toppa med ett extra varv rent concoursvax på sommaren..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Stupid-Flanders » 21 apr 2009 08:18

Tack för svaren.

Efter att ha kollat runt lite här lutar det nog åt att jag testar QF140 nästa gång.

Nisse: När du skriver kör ut det väldigt väl, menar du ungefär som med IP/FF att man kör ner det så det knappt blir något kvar att torka bort? Vad rekomenderar du för trissor till det (Kör med Biltemas dubbehuvud)

PS. Jag vet att du brinner för FG Thomas men jag ger inte med mig den här gången heller :) Du får fortsätta tjata på mig om det :lol:
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Funk » 21 apr 2009 10:39

Stupid-Flanders skrev:Tack för svaren.

Efter att ha kollat runt lite här lutar det nog åt att jag testar QF140 nästa gång.

Nisse: När du skriver kör ut det väldigt väl, menar du ungefär som med IP/FF att man kör ner det så det knappt blir något kvar att torka bort? Vad rekomenderar du för trissor till det (Kör med Biltemas dubbehuvud)

PS. Jag vet att du brinner för FG Thomas men jag ger inte med mig den här gången heller :) Du får fortsätta tjata på mig om det :lol:
Vafalls..pultron !! Du är härmed utmanad till svärdsduell i gryningen.. :D

Även jag har köpt QF för att testa ;) , man lär så länge man lever förhoppningsvis, så det vore dumt att måla in sig i ett hörn. Dock står jag stenhårt för att lägga ett mer permanent lackskydd på en riktigt polerad yta och sedan eventuellt bättra på med ett ickeabrasivt vax/medel för bättre glans. Polera vill jag inte göra för ofta, då det alltid avverkar en del av lacken..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Stupid-Flanders » 21 apr 2009 11:56

Ligger något i det du säger. Man kanske ska satsa på ett lackskydd (Fg kanske ;) ) en gång /år och bättra på glansen med ett vax 1-2 gånger/år.

Vad ska man köra för vax om man gör så istället. Kan man köra QF140, tänkte på ev tvättrepor som tillkommit, då också eller ska man satsa på ett utan polish-effekt?
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Funk » 21 apr 2009 16:17

Stupid-Flanders skrev:Ligger något i det du säger. Man kanske ska satsa på ett lackskydd (Fg kanske ;) ) en gång /år och bättra på glansen med ett vax 1-2 gånger/år.

Vad ska man köra för vax om man gör så istället. Kan man köra QF140, tänkte på ev tvättrepor som tillkommit, då också eller ska man satsa på ett utan polish-effekt?
Allt polerande medel kommer att ta bort det underliggande skyddet. Så klarar man sig utan slipmedel så är det att föredra.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Tantrum » 21 apr 2009 17:29

Stupid-Flanders skrev:Ligger något i det du säger. Man kanske ska satsa på ett lackskydd (Fg kanske ;) ) en gång /år och bättra på glansen med ett vax 1-2 gånger/år.

Vad ska man köra för vax om man gör så istället. Kan man köra QF140, tänkte på ev tvättrepor som tillkommit, då också eller ska man satsa på ett utan polish-effekt?
Trutest Blue Wax 160 är billig och ett rent skydd s.a.s. Har aldrig testat den dock.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Nisse » 21 apr 2009 18:47

Nisse: När du skriver kör ut det väldigt väl, menar du ungefär som med IP/FF att man kör ner det så det knappt blir något kvar att torka bort? Vad rekomenderar du för trissor till det (Kör med Biltemas dubbehuvud)

Ja du kör ut det som du själv beskriver !

100X25 Poler rondell gul medium soft eller....
95mm "No name" (Optipad modell) specialrondell av lammull och akryl... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Stupid-Flanders » 21 apr 2009 21:38

Tantrum skrev: Trutest Blue Wax 160 är billig och ett rent skydd s.a.s. Har aldrig testat den dock.
Låter som ett vettigt alternativ. Någon som testat det? Nisse??
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Nisse » 21 apr 2009 22:04

Jodå jag har provåkt Trutest Blue Wax 160 och det är rätt bra faktiskt....och till ett bra pris !

Blue Wax 160 är ett extremt lättarbetat polymervax med mycket god hållbarhet. Kan appliceras både med maskin och för hand. Blue vax 160 fungerar utmärkt på både solid och metalliclacker....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Stupid-Flanders » 21 apr 2009 22:37

Stort tack för alla svar.

Får bli så att jag lägger ett bra lackskydd en gång per år och bättrar på med Trutest 160 när jag vill bättra på glansen. Återkommer senare i år med recension av 160. Om man lägger på med maskin, ska man köra med mjukare trissor?

Thomas: Har du något bra tips på lackskydd :lol:
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Funk » 22 apr 2009 06:54

Stupid-Flanders skrev:Stort tack för alla svar.

Thomas: Har du något bra tips på lackskydd :lol:
Olivolja med basilikasmak. ;) sedan är inte SilverOne så dum den heller om man skall frångå min personliga favorit...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Nisse » 22 apr 2009 07:14

Stupid-Flanders skrev:Stort tack för alla svar.

Får bli så att jag lägger ett bra lackskydd en gång per år och bättrar på med Trutest 160 när jag vill bättra på glansen. Återkommer senare i år med recension av 160. Om man lägger på med maskin, ska man köra med mjukare trissor?

Thomas: Har du något bra tips på lackskydd :lol:
Du har inte funderat på att lägga PPS 2 komp lackskydd ?
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Stupid-Flanders » 22 apr 2009 09:18

Jag har ännu inte funderat så mycket alls på vilket lackskydd jag ska välja ännu eftersom jag inte varit säker på hur jag ska göra. Nu har jag precis behandlat bilen med Lahega 36 och tänkte prova underhålla det med Trutest 160 så det är inte aktuellt med nytt Lackskydd förrän till våren.

Tycker både PPS och Fireglaze verkar intressant.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Ante_Bmw » 22 apr 2009 20:49

Stupid-Flanders skrev:Jag har ännu inte funderat så mycket alls på vilket lackskydd jag ska välja ännu eftersom jag inte varit säker på hur jag ska göra. Nu har jag precis behandlat bilen med Lahega 36 och tänkte prova underhålla det med Trutest 160 så det är inte aktuellt med nytt Lackskydd förrän till våren.

Tycker både PPS och Fireglaze verkar intressant.

PPS ser jag bara som alternativ på en dyr och väldigt väldigt välpolerad bil faktiskt, Tycker Fireglaze funkar superbra om man har priset i åtanke... Samt att den räcker till iallafall 7-8 bilar

Räcker den till 7 bilar blir det bara ca 57:-/bil

här en X6 polerad och fireglaze lackskyddad Bild
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Jiiins » 22 apr 2009 20:52

Najs puts :D
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Ante_Bmw » 22 apr 2009 21:02

Jiiins skrev:Najs puts :D

Eftersom jag är en BMW fantast kunde jag nästan inte slita mig från bilen :D Har nog aldrig vart så noga som ja vart på denna :D Fast ja var klar ville jag som fortsätta eftertorka med min extra soft microfiber :) Jag ville inte vara klar :P


Tur att jag inte har en sån bil, Jag skulle sitta fast i garaget 8-)
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Jiiins » 22 apr 2009 21:50

Ante_Bmw skrev:
Jiiins skrev:Najs puts :D

Eftersom jag är en BMW fantast kunde jag nästan inte slita mig från bilen :D Har nog aldrig vart så noga som ja vart på denna :D Fast ja var klar ville jag som fortsätta eftertorka med min extra soft microfiber :) Jag ville inte vara klar :P


Tur att jag inte har en sån bil, Jag skulle sitta fast i garaget 8-)
Förstår dej!!! :D
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Stupid-Flanders » 22 apr 2009 22:10

Riktigt snyggt jobbat på BMW:n :)

Just nu lutar det faktiskt åt FG (berätta inte för Funk att jag sagt det ;) ) men som sagt det är ju inte aktuellt än på ett tag. Kan hända mycket innan det är dags.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Skriv svar