Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd eller Vax?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Ante_Bmw » 22 apr 2009 22:21

Stupid-Flanders skrev:Riktigt snyggt jobbat på BMW:n :)

Just nu lutar det faktiskt åt FG (berätta inte för Funk att jag sagt det ;) ) men som sagt det är ju inte aktuellt än på ett tag. Kan hända mycket innan det är dags.

Jo tycker FG faktiskt fungerar kanon på klarlackade bilar (ej testat på solida utan klarlack)

Men skall testa zirconite för jag har fast i huvudet att 2-komp borde tåla mer... Alltså tvättar /avfettning
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Funk » 23 apr 2009 09:17

Ante_Bmw skrev:
Stupid-Flanders skrev:Jag har ännu inte funderat så mycket alls på vilket lackskydd jag ska välja ännu eftersom jag inte varit säker på hur jag ska göra. Nu har jag precis behandlat bilen med Lahega 36 och tänkte prova underhålla det med Trutest 160 så det är inte aktuellt med nytt Lackskydd förrän till våren.

Tycker både PPS och Fireglaze verkar intressant.

PPS ser jag bara som alternativ på en dyr och väldigt väldigt välpolerad bil faktiskt, Tycker Fireglaze funkar superbra om man har priset i åtanke... Samt att den räcker till iallafall 7-8 bilar

Räcker den till 7 bilar blir det bara ca 57:-/bil
Har man möjlighet att köpa FG från USA så kan man ibland hitta FG för runt 100:- flaskan vilket gör det ännu billigare.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Ante_Bmw » 23 apr 2009 16:20

Funk skrev:
Ante_Bmw skrev:
Stupid-Flanders skrev:Jag har ännu inte funderat så mycket alls på vilket lackskydd jag ska välja ännu eftersom jag inte varit säker på hur jag ska göra. Nu har jag precis behandlat bilen med Lahega 36 och tänkte prova underhålla det med Trutest 160 så det är inte aktuellt med nytt Lackskydd förrän till våren.

Tycker både PPS och Fireglaze verkar intressant.

PPS ser jag bara som alternativ på en dyr och väldigt väldigt välpolerad bil faktiskt, Tycker Fireglaze funkar superbra om man har priset i åtanke... Samt att den räcker till iallafall 7-8 bilar

Räcker den till 7 bilar blir det bara ca 57:-/bil
Har man möjlighet att köpa FG från USA så kan man ibland hitta FG för runt 100:- flaskan vilket gör det ännu billigare.

/Thomas


Köpte min första hos Jarre men sen köpte jag 3st av en kille som sålde för 150:-/st på blocket :D FYND
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Stupid-Flanders » 23 apr 2009 20:07

Dyker ni på nåt sånt erbjudande så skrik gärna till här på forumet, eller om det samlas ihop till nåt gemensamt inköp nånstans där man kan få ner priset
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Tantrum » 23 apr 2009 20:21

Jag skulle troligen kunna lösa Fire Glaze för 120kr flaskan exkl. frakt om det finns lite större intresse. Säg till i så fall.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Funk » 23 apr 2009 20:44

Tantrum skrev:Jag skulle troligen kunna lösa Fire Glaze för 120kr flaskan exkl. frakt om det finns lite större intresse. Säg till i så fall.
Vad du än gör så skriv inte var du får det ifrån, för den skandinaviske agenten kontaktar dem i t.ex USA som säljer hit och får dem att sluta... Hände min favoritleverantör förra året efter det skrivits lite om dem på svenska forum, kort efteråt skrev dom på sin sida att dom inte levererar utanför USA och hänvisar till agenten för skandinavien.. :roll: lite synd eftersom jag brukade använda deras milda polish som inte säljs här vad jag vet.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Stupid-Flanders » 23 apr 2009 21:12

Tantrum skrev:Jag skulle troligen kunna lösa Fire Glaze för 120kr flaskan exkl. frakt om det finns lite större intresse. Säg till i så fall.
Jag är på!
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Nisse » 23 apr 2009 21:20

150kr inkl...tillkommer inga övriga avgifter ? ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Tantrum » 23 apr 2009 23:30

Det vore kanske lite dumt att diskutera priser i dagsläget, för jag vet inte säkert.
Men jag funderade ev. på ett gruppköp kanske, där forumet som en service förmedlar prylarna. Men det återkommer vi om :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Ante_Bmw » 24 apr 2009 00:38

Stupid-Flanders skrev:Dyker ni på nåt sånt erbjudande så skrik gärna till här på forumet, eller om det samlas ihop till nåt gemensamt inköp nånstans där man kan få ner priset

Just detta gjorde jag i denna avdelning minuten efter att jag själv beställt mina flaskor.... men mycket gensvar blev det ej på tråden :P
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av marcus » 24 apr 2009 06:30

Funk skrev:
Tantrum skrev:Jag skulle troligen kunna lösa Fire Glaze för 120kr flaskan exkl. frakt om det finns lite större intresse. Säg till i så fall.
Vad du än gör så skriv inte var du får det ifrån, för den skandinaviske agenten kontaktar dem i t.ex USA som säljer hit och får dem att sluta... Hände min favoritleverantör förra året efter det skrivits lite om dem på svenska forum, kort efteråt skrev dom på sin sida att dom inte levererar utanför USA och hänvisar till agenten för skandinavien.. :roll: lite synd eftersom jag brukade använda deras milda polish som inte säljs här vad jag vet.

/Thomas
Micro compound, säljs inte den i Sverige? Den är en grym glanshöjare måste jag säga...
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Tantrum » 24 apr 2009 06:41

Den finns ju hos Prorecond.se :)

Men jag tycker den verkar lite väl dyr för att vara en fin polish? Ger den bra grund för FG Plus kanske?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av Funk » 24 apr 2009 07:06

Javisst fanns den hos prorecond, det hade jag missat....
Jag betalade $9 för den när jag köpte från USA, så här är den knappast prisvärd.. vilket jag faktiskt tycker den vanliga FG är.

Det är en mycket mild polish som passar bra på nya eller mycket fina bilar, eller möjligen som sista steg efter något grövre. Den är väl egentligen varken bättre eller sämre än annat, men den är lätt att köra av och lämnar minimalt med rester. Luktar apa gör den tyvärr...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Lackskydd eller Vax?

Inlägg av marcus » 24 apr 2009 07:56

Den är grym, om man använder den på rätt sätt vill säga. Jag törs påstå att den luktar som en hög grisgödsel, färsk sådan.

Skriv svar