Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

vax före lackförsegling

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
MAX

vax före lackförsegling

Inlägg av MAX » 27 okt 2008 23:37

Hej är ganska färsk på det här med poleringar o lackskydd så det här kanske låter som en dum fråga men vi är alla barn i början (snart 50") nu till min fråga.
Var ute å kollade lite priser på nätet vad olika lack behandlingar kostade nyfiken som man är.
Hittade ett företag som skrev att man måste rubba och vaxa bilen före förseglingen om den skulle bli hållbar.
stämmer detta. Jag trodde att förseglingen var i stället för vax och vax istället för försegling.
Vidare skrev dom att om bilen var oxiderad skulle den rubbas och vaxas men kunde inte förseglas pga oxideringen men försvinner inte oxiden när man rubbar. tacksam för svar.
Så en sak till polera bilar är riktigt kul.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av TommyJ » 28 okt 2008 20:57

Har du en länk till det där "företaget"?
Dom verkar inte ha så stor koll...
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av Tantrum » 28 okt 2008 21:42

Det kan ju hända att företaget blandar ihop begreppen lite. Men ett normalt förfarande är att först polera bilen för att preparera ytan, varefter man lägger på ett lackskydd för att bevara den.

Hur man polerar och vilka medel man använder varierar ju naturligtvis. Ibland använder man rubbing, ibland en mildare polish. Men också där kallas medlen för olika saker. T ex Menzerna Intensive Polish kallas av somliga för en medium rubbing, medan andra kallar den för en polish. Polerar lacken gör medlet hur som helst :)

När gemene man talar om att "vaxa bilen" åsyftas oftast att gå över den med ett vaxpolish. Ett riktigt vax har olika vaxer som huvudingrediens, tillsammans med nafta och lite annat. Hållbarheten på vaxer brukar vara ganska kort. Ett lackskydd å andra sidan är syntetiskt, innehållande förutom nafta och lösningsmedel, polymerer av olika slag. Även naturligt vaxinnehåll förekommer också.
Av denna anledning tycks de flesta toppa med ett lackskydd, för att sedan eventuellt lägga på ett eller ett par lager vax för att få till det allra sista.

Sen har det noterats att vissa förseglingar inte gör sig så bra på solida lacker, Fireglaze t ex, om jag inte missminner mig.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av MAX » 28 okt 2008 22:08

Då kanske man inte ska lägga en försegling (lackskydd) på en solid lack om man inte är säker på vilken
sort man ska använda .Något bra tips här ute i polish-space.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av Tantrum » 28 okt 2008 22:46

Jag har aldrig upplevt problem med solida lacker över huvud taget. Har heller aldrig testat Fireglaze iof.
Kör på det du är nöjd med, eller se vad andra tycker om olika produkter om du vill testa nåt nytt :)

Lahega har ju funnits länge och är väl etablerade. Meguiars har väldigt populära produkter som finns lätt tillgängliga. Vidare finns Trutest som många verkar nöjda med, både pris- och resultatmässigt. Sonax har en proffsserie som också finns lätt tillgänglig. Finns hur mycket som helst :)

En nackdel med medel som inte riktar sig primärt till konsumenter är att de ofta kommer i stora förpackningar och därmed kostar lite mer. Men i gengäld är de ofta drygare att arbeta med.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av jojje » 29 okt 2008 01:54

En ordentlig lackrengöring med polish/rubbing sedan en lackförsegling med hårdvax/lackskydd (vad du nu har hemma).
Rengöring av lacken på djupet är ju viktigt för slutresultatet (90-100%) av glansen sitter ju där, dåligt grundarbete ger sämre glans/hållbarhet :) .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av MAX » 29 okt 2008 08:46

Då kan man säga att det är inga som helst problem att försegla en solid lack efter att man polerat upp den.
Och man kan använda dom kända märken som finns på marknaden utan problem om man använder dom på rätt sätt.Även om lacken varit oxiderad (se ett av påståendet i inlägget) sedan att påståendet att vaxa bilen
innan förseglingen mer eller mindre blivit en tolknings sak iofs om jag fattat rätt efter lite funderande
om man använder ett tvåkomponents lackskydd så kan man väl säga att man lägger på (vaxar) in första lagret
innan man lägger på sista lagret. kanske svårt att förklara för kund lättare att säga att man vaxar bilen
först innan lackskyddet, blir ju samma moment så att säga.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av Jiiins » 29 okt 2008 10:32

MAX skrev:Då kan man säga att det är inga som helst problem att försegla en solid lack efter att man polerat upp den.
Och man kan använda dom kända märken som finns på marknaden utan problem om man använder dom på rätt sätt.Även om lacken varit oxiderad (se ett av påståendet i inlägget) sedan att påståendet att vaxa bilen
innan förseglingen mer eller mindre blivit en tolknings sak iofs om jag fattat rätt efter lite funderande
om man använder ett tvåkomponents lackskydd så kan man väl säga att man lägger på (vaxar) in första lagret
innan man lägger på sista lagret. kanske svårt att förklara för kund lättare att säga att man vaxar bilen
först innan lackskyddet, blir ju samma moment så att säga.
Hej Max!
Om jag har fattat rätt så får man inte vaxa bilen innan man lägger vissa sk. lackskydd ,konservering o förseglinsskydd så bäst är att kolla upp om man kan vaxa innan man lägger ett lackskydd oftast vill ett lackskydd att ytan ska vara så ren som möjligt för att fästa mot underlaget och ett vax gör ju oftast ytan väldigt hal och lackskyddet får svårt att fästa vid det hala underlaget så är min uppfattning om vaxer o lackskydd att man väljer antingen vax enbart eller lackskydd. Ett exempel R-2000 lackskydd har ju i första steg en cleaner bara för att göra ytan så ren som möjligt.Mr.Cap lackskydd hade min far på en bil och då fick han aldrig använda svamp, schampoo som hade wax i sej för det tålde inte lackskyddet enlig dom och man fick absolut inte waxa bilen.Men det kan skilja mellan alla lackskydd så kolla hur tillverkan säger så blir det nog bra bara du väljer något skydd annars kommer oxideringen tillbaka fort ush va långt det blev lycka till.Mvh Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av MAX » 31 okt 2008 01:33

Tack för ditt svar jiiins, Anledningen till min fråga var vad det här företaget skrivit i sin prislista att dom vaxar bilen innan lackskydd samt att om den var oxiderad kunde man inte försegla den utan bara lägga vax.
Verkade konstigt men det vet nog både du och jag att så är inte fallet. Kan tänka mig att det är svårare att att lämna garanti på en starkt oxiderad lack då den tappat sina färgpigment.Har själv polerat en röd 745 som var oxiderad åt en kompis när jag avslutat poleringen blev den matt igen hur det nu gick till kanske jag gjorde fel
först blank 2min senare matt?. Ok fortfarande nybörjare men hur gick det till? det enda jag kan tänka mej är att som jag nämde att lacken var slut. Om någon har en bra förklaring så är jag tacksam.
Tackar för en bra respons på det här forumet det är guld värt att få tips från folk som har lite erfarenhet och
delar med sig. MVH MAX.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av Nisse » 01 jan 2009 01:45

MAX skrev:Hej är ganska färsk på det här med poleringar o lackskydd så det här kanske låter som en dum fråga men vi är alla barn i början (snart 50") nu till min fråga.
Var ute å kollade lite priser på nätet vad olika lack behandlingar kostade nyfiken som man är.
Hittade ett företag som skrev att man måste rubba och vaxa bilen före förseglingen om den skulle bli hållbar.
stämmer detta. Jag trodde att förseglingen var i stället för vax och vax istället för försegling.
Vidare skrev dom att om bilen var oxiderad skulle den rubbas och vaxas men kunde inte förseglas pga oxideringen men försvinner inte oxiden när man rubbar. tacksam för svar.
Så en sak till polera bilar är riktigt kul.
Så här ligger det till....

Ny bil inom 3 mån även här måste man kolla upp lacken innan man lägger en "lackförsegling"
Kan ha fastnad en hel del flygrost föroreningar på kort tid....
petrokemisk Avfettning - alkalisk rengöring - rejäl svamptvätt...kan finnas behov att köra över med syra eller någon clay lera på lacken innan man lägger en lackförsegling...

Äldre bil måste helpoleras (kan finnas undantag om den är så extremt välskött så man kan köra 3 mån regeln som ovan) men detta är extremt ovanligt
Helpolering 1-2-3 steg sedan rengöring från polerrester...sedan lackförsegling...

Så inget vax före ! Det du har läst menas nog "polering" före...

Oxid t,ex, vanligt på röda solida lacker måste poleras bort helt innan man gör någon form av lackskydd..vax..eller annat mer avans lackskydd..

Allt går ut på att lacken skall vara så fin som möjligt innan någon form av lackskydd lägges på....men som sagt inte vax före lackförseglingen..

Hälsningar
N-E Lingman
Bollnäs Bilvård AB / BBV Webshop
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av Ante_Bmw » 19 apr 2009 20:03

Nisse skrev:
MAX skrev:Hej är ganska färsk på det här med poleringar o lackskydd så det här kanske låter som en dum fråga men vi är alla barn i början (snart 50") nu till min fråga.
Var ute å kollade lite priser på nätet vad olika lack behandlingar kostade nyfiken som man är.
Hittade ett företag som skrev att man måste rubba och vaxa bilen före förseglingen om den skulle bli hållbar.
stämmer detta. Jag trodde att förseglingen var i stället för vax och vax istället för försegling.
Vidare skrev dom att om bilen var oxiderad skulle den rubbas och vaxas men kunde inte förseglas pga oxideringen men försvinner inte oxiden när man rubbar. tacksam för svar.
Så en sak till polera bilar är riktigt kul.
Så här ligger det till....

Ny bil inom 3 mån även här måste man kolla upp lacken innan man lägger en "lackförsegling"
Kan ha fastnad en hel del flygrost föroreningar på kort tid....
petrokemisk Avfettning - alkalisk rengöring - rejäl svamptvätt...kan finnas behov att köra över med syra eller någon clay lera på lacken innan man lägger en lackförsegling...

Äldre bil måste helpoleras (kan finnas undantag om den är så extremt välskött så man kan köra 3 mån regeln som ovan) men detta är extremt ovanligt
Helpolering 1-2-3 steg sedan rengöring från polerrester...sedan lackförsegling...

Så inget vax före ! Det du har läst menas nog "polering" före...

Oxid t,ex, vanligt på röda solida lacker måste poleras bort helt innan man gör någon form av lackskydd..vax..eller annat mer avans lackskydd..

Allt går ut på att lacken skall vara så fin som möjligt innan någon form av lackskydd lägges på....men som sagt inte vax före lackförseglingen..

Hälsningar
N-E Lingman
Bollnäs Bilvård AB / BBV Webshop

Om vi vänder på detta lite :)
Vad sägs om att lägga på någon glans förstärkare efter lackskydd ? Alltså kanske efter en mån ?

Har nämligen läst flera tester som menar att lackskydd är mest lackskydd.... Att dom ej tillför glans eller såkallad wetlook, Kan man då köra på efteråt en produkt som har dessa egenskaper ?

Tex lägga på Apollo på en Fireglazebehandlad bil? på stacken fanns ett test av bustorp som visade på att FG hade sämre glans än vissa andra medel och funderade om man kortsiktigt kunde förbättra glansen på en FG behandlad bil med vax....
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av mortil » 19 apr 2009 20:14

ska du kortsiktigt höja glansen och riskera att skyddet slits ut så kan man nog lika gärna lägga ett showwax med jämna mellanrum istället . eller är jag ute och cycklar ?
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av Nisse » 19 apr 2009 20:16

Lägger du en 2komp lackförsegling på en lack så skall du inte behöva lägga något som topp...vet att en del lägger hårdvax som topp på olika lackförseglingar....men detta anser jag vara väldigt onödigt !

Däremot så finns det "top coat" som man lägger t.ex. efter 18mån....för att återställa behandlingen...."som steg 2 (teflon) fast med polerande effekt....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av MAX » 19 apr 2009 20:26

Bra fråga sägs ju att man inte ska pilla som det heter på en försegling men som ante skrev nyss upplever inte jag heller något riktigt lyft efter fireglasen eller ex quick-finishen vsser-ligen har jag då bara polerat in fire-glasen ett varv men ändå så verkar ju ett vanligt vax höja blänket något mer 8-)

Nu är ju det här efter en grundlig polering som det heter så det kanske inte kan bli så mycket blankare och att dom nämda medlen helt enkelt ger ett ärligt resultat alltså mindre blänk men lägre tid :P
mina tankar max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av Ante_Bmw » 19 apr 2009 20:40

MAX skrev:Bra fråga sägs ju att man inte ska pilla som det heter på en försegling men som ante skrev nyss upplever inte jag heller något riktigt lyft efter fireglasen eller ex quick-finishen vsser-ligen har jag då bara polerat in fire-glasen ett varv men ändå så verkar ju ett vanligt vax höja blänket något mer 8-)

Nu är ju det här efter en grundlig polering som det heter så det kanske inte kan bli så mycket blankare och att dom nämda medlen helt enkelt ger ett ärligt resultat alltså mindre blänk men lägre tid :P
mina tankar max.

Även jag kör FG ett varv,
Men har funderat om man skall lägga ut den på högre varvtal , Kör 3401VRG på läge 2 när jag lägger ut den
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av Tantrum » 19 apr 2009 20:55

Ante_Bmw skrev:
Nisse skrev:
MAX skrev:Hej är ganska färsk på det här med poleringar o lackskydd så det här kanske låter som en dum fråga men vi är alla barn i början (snart 50") nu till min fråga.
Var ute å kollade lite priser på nätet vad olika lack behandlingar kostade nyfiken som man är.
Hittade ett företag som skrev att man måste rubba och vaxa bilen före förseglingen om den skulle bli hållbar.
stämmer detta. Jag trodde att förseglingen var i stället för vax och vax istället för försegling.
Vidare skrev dom att om bilen var oxiderad skulle den rubbas och vaxas men kunde inte förseglas pga oxideringen men försvinner inte oxiden när man rubbar. tacksam för svar.
Så en sak till polera bilar är riktigt kul.
Så här ligger det till....

Ny bil inom 3 mån även här måste man kolla upp lacken innan man lägger en "lackförsegling"
Kan ha fastnad en hel del flygrost föroreningar på kort tid....
petrokemisk Avfettning - alkalisk rengöring - rejäl svamptvätt...kan finnas behov att köra över med syra eller någon clay lera på lacken innan man lägger en lackförsegling...

Äldre bil måste helpoleras (kan finnas undantag om den är så extremt välskött så man kan köra 3 mån regeln som ovan) men detta är extremt ovanligt
Helpolering 1-2-3 steg sedan rengöring från polerrester...sedan lackförsegling...

Så inget vax före ! Det du har läst menas nog "polering" före...

Oxid t,ex, vanligt på röda solida lacker måste poleras bort helt innan man gör någon form av lackskydd..vax..eller annat mer avans lackskydd..

Allt går ut på att lacken skall vara så fin som möjligt innan någon form av lackskydd lägges på....men som sagt inte vax före lackförseglingen..

Hälsningar
N-E Lingman
Bollnäs Bilvård AB / BBV Webshop

Om vi vänder på detta lite :)
Vad sägs om att lägga på någon glans förstärkare efter lackskydd ? Alltså kanske efter en mån ?

Har nämligen läst flera tester som menar att lackskydd är mest lackskydd.... Att dom ej tillför glans eller såkallad wetlook, Kan man då köra på efteråt en produkt som har dessa egenskaper ?

Tex lägga på Apollo på en Fireglazebehandlad bil? på stacken fanns ett test av bustorp som visade på att FG hade sämre glans än vissa andra medel och funderade om man kortsiktigt kunde förbättra glansen på en FG behandlad bil med vax....
Jag tror aldrig att det går att skapa mer glans med en sista produkt utan att den polerar ytan. Och polerar man ytan tar man samtidigt bort det befintliga skyddet.
Det man gör med ett vax är att skapa en annan glans snarare än att den ökar.
Ville jag ha något att underhålla med för maximal wetlook skulle jag kört på något sprayvax/Quick Detailer.

Edit: Jag skriver så himla otydligt. Lade till lite :oops:
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av Ante_Bmw » 19 apr 2009 22:25

Jo men finns det alltså inget vax man lägger på med mf duk eller likande som ej har en slipande effekt ?

Eller en annan fråga vilket av alla spraywax /Detailer ger mest skillnad & hållbarhet?
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av Tantrum » 19 apr 2009 22:31

Jodå, såklart finns det massor av vaxer utan slipande effekt. I princip alla vaxer är sådana skulle jag nog säga :) För att bibehålla och underhålla finishen på bilen går det bra att toppa med ett vax av valfritt slag. Och det var väl det du var ute efter?

Det jag menar är att man inte kan lägga på ett vax för att öka glansen. För att öka glansen krävs polering anser jag :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av mortil » 20 apr 2009 00:01

inte för att läggas uppepå lackskydd men testa kör ut Menzerna sealingwax med roterande maskin eller oscilerande på rätt högt varvtal tills den blivit helt torr. har gjort de på en mörkrödmetallic honda en gång. jäkla glans de blev.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: vax före lackförsegling

Inlägg av marcus » 20 apr 2009 06:18

Ante_Bmw skrev: Tex lägga på Apollo på en Fireglazebehandlad bil? på stacken fanns ett test av bustorp som visade på att FG hade sämre glans än vissa andra medel och funderade om man kortsiktigt kunde förbättra glansen på en FG behandlad bil med vax....
Antingen lägger du Apollo eller så Fireglaze, det är min åsikt. Sedan så kan du fråga alla andra om de upplever Fireglaze som en produkt med dålig blänka?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar