Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

ny inom bilrekond!

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Twism
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 maj 2009 20:15

ny inom bilrekond!

Inlägg av Twism » 30 maj 2009 11:13

hallå! själv är man ny här på forumet och ny inom bilrekond. en vän till mig har jobbat på mr cap så under den tiden fick man en behandling som kostar 8000:- för 1500:- men nu har han tyvär slutat och då måste man juh testa själv. har tänkt lägga fire glaze på min AcS BMW E-46. men jag är lite halvt orolig har hört att man kan bränna lacken och även slipa ner den till plåten(myt kanske)? ingen aning så jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig här på forumet, mina 2 frågor är, vad skall man göra för att undvika detta? vore ju rent ut sagt åt Huggormars avföda om man råkade förstöra lacken istället för att finslipa den och vad ska man köpa för någon maskin? hade inte tänkt köpa en proffsmaskin även om det säkerligen är de opptimala(någon kanske har tips)?
MVH/T :brumm
Senast redigerad av 4 Twism, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Jiiins » 30 maj 2009 11:19

En maskin jag tycker är mestprisvärd och bra är biltemas "dubbelhuvade" 300:-
Sen är den väldigt säker om man är nybörjare sen skulle jag köpa några olika rondeller hård medel hård och en mjuk till lackskyddet då kommer man långt och en medelrubbing/polish

/Jiiins

Välkommen hit till forumet :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av mortil » 30 maj 2009 11:28

säkraste tipset är att skaffa en dubbelhuvad från tex. biltema. billiga och fungerar bra. då har du heller ingen stor risk att bränna igenom lacken. man tar lite lättare repor och eventuellt liiite grövre.

skulle nog testa menzerna IP och FF .

vill man sen ha lite mer klipp så finns ju Flex 3401 som ska va en bra maskin. eller helt enkelt en roterande men då riskerar man lättare och bränna lacken .

nu får någon mer fylla i för jag måste iväg polera :D
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Göran

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Göran » 30 maj 2009 11:44

Varmt välkommen till forumet!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Tantrum » 30 maj 2009 12:22

Som Jiiins och Mortil skriver är Biltemas maskin med dubbla huvuden en grymt bra maskin för pengarna!
Den maskinen och lite trissor i olika hårdhet kommer man långt med!

Var finns du någonstans Twism? Ställer gärna upp med lite maskiner om du skulle vilja testa lite olika :)

Ett förtydligande också, de medel Mortil pratar om är Menzerna Intensive Polish (IP) och Final Finish (FF). Förkortningar kan vara förvirrande i början :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Tomas88 » 30 maj 2009 14:11

Har själv en biltemamaskin och kör med Menzerna Intensive polish 30.
Är själv ganska ny inom polering, men upplever aldrig att jag varit i närheten av att förstöra lacken med den utrustningen jag har. Det enda jag kan tänka mig är en liten risk är när man kör över hörn och skarpa kanter. Då kan man ju ta det lite försiktigt. Jag brukar känna lite med handen också så känner man ju om det blir väldigt varmt. (lite värme är nog bara bra men det ska inte brännas... tror jag i alla fall. ;) )

Som lackskydd använder jag Fireglaze.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Twism
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 maj 2009 20:15

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Twism » 31 maj 2009 10:33

vad alla var sjyssta här på forumet :) tackar för all hjälp, nu fårstår jag lite mer vad det handlar om :) blir att handla en utan biltemas maskiner till en början iallafall, och ja alla förkortningar är lite förvirrande men man lär sig,Tack Stigge =)
då ska vi se om man har kopplat kablarna rätt.....
först tvätt och sedan menzerna IP och FF och efter det blir det en lackförsegling med hjälp utan fire glaze.

kommer lägga upp bilder om man kan på för och efter.

men jag har faktisk en till fråga jag har dekaler på min bil som går som två stripes över bilens sidor, från fram till bakskärm och emellean stripesen finns det lack, ska man polera för hand där emellan för att det inte ska komma på dekalerna? har även hört att man ska täcka alla plast detaljer innan man kör igång med fireglaze :brumm
Senast redigerad av 4 Twism, redigerad totalt 14 gång.

Twism
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 maj 2009 20:15

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Twism » 31 maj 2009 11:04

Har även fått lära mig att det är bättre att fråga för mycket än för lite och det finns inga dumma fråga utan bara dumma svar :D ska man polera tills IP och FF samt Fireglaze är borta eller ska man polera ett tag och sedan torka av med en microfiber duk?
må bäst :jeps
Senast redigerad av 4 Twism, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Tomas88 » 31 maj 2009 21:03

stigge skrev:Kom ihåg att spraya på Trutest Final Inspection 340 och sen torka av med microfiberduk efter poleringen och före lackskydd.
Detta har jag aldrig gjort när jag polerat och för mig har det ändå funkat bra.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Twism
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 maj 2009 20:15

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Twism » 01 jun 2009 00:04

klart det fungerar ändå, men jag antar att thomas rekomenderar det optimala, det kommer jag
garanterad köra, fins inget bättre än en fin bil och en fin tjej :lol: :jeps
Senast redigerad av 4 Twism, redigerad totalt 14 gång.

Twism
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 maj 2009 20:15

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Twism » 02 jun 2009 09:11

föresten tantrum, jag fins 4mil norr om sthlm :D
Senast redigerad av 4 Twism, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Tantrum » 02 jun 2009 10:30

Twism skrev:föresten tantrum, jag fins 4mil norr om sthlm :D
Jahaja, det var ju förskräckligt långt att åka bara för att låna ut en polermaskin :D
Då är det ju nästan billigare att jag ger bort en ;)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Twism
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 maj 2009 20:15

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Twism » 02 jun 2009 21:41

haha... köpte en biltemas idag men det fins inte olika trissor i rätt storlek tyvär... men det är väl bara klippa till ett par?
Senast redigerad av 4 Twism, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: ny inom bilrekond!

Inlägg av Tantrum » 02 jun 2009 21:53

Biltema har förutom de vita trissorna i 95mm diameter 125mm trissor som minsta storlek. Dessa kan du klippa till om du vill.
Alternativet är att köpa på sig lite trissor från nån webshop. Storlekar upp till 110/115mm funkar fint.
...like a boss.

Skriv svar