Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

En första titt på "Hi-End Vax"

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

En första titt på "Hi-End Vax"

Inlägg av Funk » 21 jun 2009 19:32

Jag har idag roat mig att ta en första titt på ett par av kanidaterna i nästa vaxtest. Vädret var bra och jag hade tid över så putsning och läsk utomhus lockade...

Några av nyheterna:
Bild

Först ett samplepack från DoDo Juice som kallas Fantastic Four, det är fyra av deras mjuka vaxer i 30ml test förpackningar. 30ml kan låta lite men det räcker garanterat till 3-4 bilar.
Det som skall vara med i det kommande testet är deras "Rainforrest Rub", ett grönfärgat vax med doft av vattenmelon. Lätt applicerat och ganska lätt att polera av.
Pris ca.360:- 250ml (normalpack).
DodoJuice verkar inte ha någon svensk distributör så man får söka sig till UK.
http://www.dodojuice.com/

I mitten har vi sedan SmartWax Concours, ett lite hårdare vax med doft av något kokosliknande. Det är vitt till färgen och kommer med en egen påläggssvamp. Lätt att applicera och en aning trögt att polera.
Pris ca. 550:- 256 gram
http://www.smartwax.se

Till sist minstingen i samlingen Concept Carnauba Classic, ett trögt flytande vax som luktar svagt av någon obestämbar kemikalie. Mycket lätt att applicera, och väldigt lätt att polera.
Pris ca. 720:- 5 liter
http://www.conceptchemicals.com/

Glansen på alla tre är i toppklass efter applicering så vill man gå "old-school" så kan jag rekommendera alla tre, det är en helt annan glans än lackskydd... Hur det håller får vi se i det kommande testet, detta var bara ett litet smakprov.

Lite om DoDo:
Bild

DoDo Juice har färgade vaxer, dock inte alls som det som såldes på svenska marknaden tidigare, utan bara en aning färgade... Och det får jag, säga deras " Orange Crush" som skall vara till "varma färger" gav ingen som helst färgning på en silvermetallic bil. Så den gubben går vi inte på.. dock så luktade det fantastiskt och är lika lätt att applicera som "Rainforrest Rub"
De övriga som ligger i teströret är "Rainforrest Rub" som trots den gröna färgen är neutral.
"Light Fantastic" för ljusa lacker och till sist "Purple Haze" som är till mörka lacker...
Säga vad man vill men dom kan marknadsföra sig...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: En första titt på "Hi-End Vax"

Inlägg av Nisse » 21 jun 2009 20:14

Skall bli intressant att följa detta !! :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: En första titt på "Hi-End Vax"

Inlägg av Funk » 21 jun 2009 20:53

Några stycken på forumet kommer att vara här hos mig om någon/några veckor och lägga dessa vaxer plus ett par till på ett sätt så att dom blir lättare att jämföra sida vid sida, och även med avseende på hållbarhet.
Då kommer det att vara 3-4-5 vaxer till med i leken.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: En första titt på "Hi-End Vax"

Inlägg av bustorp » 21 jun 2009 21:55

Funk skrev:Några stycken på forumet kommer att vara här hos mig om någon/några veckor och lägga dessa vaxer plus ett par till på ett sätt så att dom blir lättare att jämföra sida vid sida, och även med avseende på hållbarhet.
Då kommer det att vara 3-4-5 vaxer till med i leken.

/Thomas
Nice....då kan man få hyfsat rätt "värde" i jämförelsen både vad gäller glans o hållbarhet.
Glans är svårt att jämföra......det måste vara en ganska mörk solid kulör (t ex Volvos skogsgrön) för att det ö h t ska gå att se någon skillnad.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: En första titt på "Hi-End Vax"

Inlägg av mq_foto » 23 jun 2009 13:09

Funk en fråga till dig som har koll på det här.

Jag har hemma olika vaxer av DodoJuice men jag vill veta vad är stora skillnad mellan mjuka och hårda vaxer?

Kommer bli intressant att följa denna tråd.
Senast redigerad av 4 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: En första titt på "Hi-End Vax"

Inlägg av Funk » 23 jun 2009 16:39

mq_foto skrev:Funk en fråga till dig som har koll på det här.

Jag har hemma olika vaxer av DodoJuice men jag vill veta vad är stora skillnad mellan mjuka och hårda vaxer?

Kommer bli intressant att följa denna tråd.
Som jag fattat och upplevt det är skillnaderna inte så stora utom just i själva appliceringen. Och att de hårda är lättare att lägga tunt. Om det är hårt eller mjukt gör inte så stor skillnad i avpoleringen, jag har kört mjuka som är överjävliga att polera och hårda som varit OK.. De flytande däremot brukar vara lättare att poler. Eftersom det är mindre lösningsmedel i de hårda och de kan ha högre halt av vax så kan dom täcka bättre, men det är inget som jag direkt märkt.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: En första titt på "Hi-End Vax"

Inlägg av mq_foto » 23 jun 2009 21:56

Tack för informationen, man får nog ta själv och testa fram. Vilka av DodoJuice har du provat om du har prövat tidigare någon.

Och om du har någon erfarenhet av deras Supernatural v2 vax? Är sugen på att ta hem och prova faktiskt.

Hur länge funkar de här vax egentligen som skydd?
Senast redigerad av 4 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: En första titt på "Hi-End Vax"

Inlägg av Funk » 24 jun 2009 10:23

mq_foto skrev:Tack för informationen, man får nog ta själv och testa fram. Vilka av DodoJuice har du provat om du har prövat tidigare någon.

Och om du har någon erfarenhet av deras Supernatural v2 vax? Är sugen på att ta hem och prova faktiskt.

Hur länge funkar de här vax egentligen som skydd?
Det är faktiskt första gången jag testar dom på egen hand. Dock har jag en bekant med en sjukt snygg diamantsvart BMW som bara kör med deras Purple Haze.
Livslängden får vi se i slutet på sommaren då det kommer att följas upp i vaxtestet. Men det lär nog inte vara en högoddsare att dom inte i första hand är designade för att hålla länge.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: En första titt på "Hi-End Vax"

Inlägg av mq_foto » 27 jun 2009 19:46

Funk när kommer du fixa testet?

Har börjat undra lite också om man ska göra ungefär samma test med 4 vaxer på huvun.
Senast redigerad av 4 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: En första titt på "Hi-End Vax"

Inlägg av Funk » 27 jun 2009 22:08

mq_foto skrev:Funk när kommer du fixa testet?

Har börjat undra lite också om man ska göra ungefär samma test med 4 vaxer på huvun.
Vi har planerat att prova grejorna och plåta nästa helg om vädret tillåter.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: En första titt på "Hi-End Vax"

Inlägg av mq_foto » 27 jun 2009 22:10

toppen, ska väl försöka hinna lite också så. Men ja ser fram emot det här kan jag säga.

Skriv svar